Thursday, September 5, 2024

Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam pesuruh Allah Subhanahuwata'ala

Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam pesuruh Allah Subhanahuwata'ala 


Kalimah Syahadah yang kedua ialah bersaksi bahawa Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam adalah pesuruh Allah Subhanahuwata'ala. Baginda Sallallahu'alaihiwasallam adalah utusan Allah Subhanahuwata'ala dan diutus ke dunia ini untuk menyeru kearah mentauhidkan Tuhan Yang Esa serta bagi menghapuskan kepercayaan adanya tuhan yang pelbagai.


Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam diutuskan ditengah-tengah masyarakat yang ketika itu penuh dengan pelbagai perkara yang karut.


Ada kaum yang bergelar kaum Majusi yang menyembah matahari dan api. Kaum musyrikin Makkah pula menyembah patung-patung berhala. Setiap kabilah memiliki sekurang-kurangnya satu patung berhala yang diletakkan di dalam Kaabah dan sekitarnya. Kaabah pada ketika itu dikelilingi dengan ratusan dan ribuan patung berhala kepunyaan setiap kabilah (di sekitar Kaabah ketika itu terdapat lebih 360 patung berhala besar). Ada yang besar dan ada yang kecil.


Kaum Yahudi dan Nasrani juga begitu, masing-masing pada ketika itu mempunyai kepercayaan karut bahkan sesat lagi menyesatkan dan ketika itulah diutuskan Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam ke dunia ini.


Ketahuilah jika hanya berikrar dengan keesaan Allah Subhanahuwata'ala uluhiyyah dan rububiyyah sahaja masih tidak mencukupi. Bahkan masih memerlukan kepada kalimah yang kedua iaitu mengakui akan Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam sebagai pesuruh Allah Subhanahuwata'ala. Pengakuan ke atas Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam sebagai pesuruh Allah Subhanahuwata'ala merupakan pelengkap bagi dua kalimah Syahadah. Tanpanya kepercayaan manusia masih sesat. 


Pada zaman dahulu para Ahli Kitab mempercayai Keesaan Allah Subhanahuwata'ala namun mereka mengingkari kenabian Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam sebagai utusan yang terakhir. Jelas dua kalimah Syahadah ini saling melengkapi  antara satu sama lain. Seseorang akan dikira memasuki Islam dengan memberikan penyaksian terhadap satu kalimah sahaja Maka masih belum layak untuk bergelar Muslim. 


Sesungguhnya Allah Subhanahuwata'ala menciptakan manusia bukan sia-sia. Selepas Allah Subhanahuwata'ala menciptakan manusia, Allah Subhanahuwata'ala telah mengatur untuk membangkitkan para Rasul dalam kalangan manusia. Tujuannya semata-mata untuk membimbing manusia kearah yang di redhai-Nya dan sama sekali tidak akan membiarkan manusia hidup dalam keadaan terbiar atau hidup tanpa arah tuju yang benar, dan juga untuk menyampaikan hidayah-Nya serta mengancam mereka supaya menjauhi perkara-perkara yang boleh membawa kepada kemurkaan Allah Subhanahuwata'ala.


Penciptaan manusia bukanlah penciptaan yang sia-sia bahkan manusia diciptakan untuk mengabaikan diri kepada Allah Subhanahuwata'ala dan menjadi khalifah di atas muka bumi ini untuk memakmurkan dunia ini sebagai khalifah.


Firman Allah Subhanahuwata'ala,


رُسُلًا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا.


Maksudnya:”(Mereka Kami utus) selaku rasul-rasul pembawa berita gembira dan pemberi peringatan agar supaya tidak ada alasan bagi manusia membantah Allah sesudah diutusnya rasul-rasul itu. Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”. Al-Nisa’ ayat 165.


Kepentingan para rasul yang diutuskan oleh Allah Subhanahuwata'ala di atas muka bumi ini tidak lain tidak bukan adalah untuk meletakkan nilai-nilai hidup yang sebenar dan mengatur sistem kemasyarakatan dalam kehidupan manusia. Mereka diutuskan untuk menyampaikan hidayah kepada seluruh kaum dan masyarakat, menghakimi manusia dalam pertelingkahan, menyelesaikan permasalahan yang boleh membawa kepada perselisihan, mengangkat dan mengiktiraf perkara yang hak sekaligus melenyapkan kebatilan, memberikan keadilan dan kebajikan saksama kepada segenap lapisan masyarakat tanpa ada perbezaan antara mereka samaada dari segi warna kulit, kaum dan iklim kerana yang dinilai disisi Allah Subhanahuwata'ala ialah Takwa, 


Firman Allah Subhanahuwata’ala,


لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ.


Maksudnya:”Sesungguhnya Kami telah mengutus rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti yang nyata dan telah Kami turunkan bersama mereka Al Kitab dan neraca (keadilan) supaya manusia dapat melaksanakan keadilan. Dan Kami ciptakan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan berbagai manfaat bagi manusia, (supaya mereka mempergunakan besi itu) dan supaya Allah mengetahui siapa yang menolong (agama)Nya dan rasul-rasul-Nya padahal Allah tidak dilihatnya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Maha Perkasa”. Al-Hadid ayat 25.


Maka dengan itulah Allah Subhanahuwata'ala menurunkan ke atas utusan-Nya iaitu Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam Al-Kitab sebagai dalil-dalil dan hujah-hujah daripada Ilahi yang tidak ada kesamaran mahupun cacat cela sebagai penguat dan penyokong ke atas kebangkitan mereka selaku utusan Allah Subhanahuwata'ala.


Manakala penimbang yang disebut dalam ayat di atas memberi makna nilaian dan timbangan daripada tuhan yang didatangkan oleh para utusan Allah Subhanahuwata'ala dengan memertabatkan dan memuliakan manusia mengikut acuan sebagaimana acuan yang digariskan di dalam al- Kitab. Seandainya tidak ada utusan Allah iaitu para rasul nescaya sekalian manusia akan berada dalam kesesatan yang nyata dalam mencari hidup yang sebenar. Mereka juga akan tersimpang dalam mencari hakikat sebenar ketuhanan dan tersasar jalan dalam mendapatkan keredhaan tuhan dan sebagainya. Hal ini kerana, akal yang dimiliki mempunyai batasan yang tidak mampu dilepasi jika manusia mencari ketuhanan dengan hanya berlandaskan akal semata-mata nescaya mereka akan tersimpang jauh.


Lihat sahaja pada zaman jahiliyah, ketika mana sebelum Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam dibangkitkan untuk menghapuskan unsur-unsur yang karut dan sesat. Manusia hidup dalam keadaan yang tidak teratur dan saling menindas serta menzalimi antara satu dengan yang lain. Ketika itu wujudnya sifat yang taasub dalam kalangan kabilah yang merupakan punca terbesar dalam setiap pergaduhan. 


Rasul yang terakhir, Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam, Baginda diutuskan untuk menyampaikan suruhan-Nya, larangan-Nya dan syariat-Nya.


Maka dengan kedatangan Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam, kita dapat mengetahui apa yang diperintahkan atau apa yang dilarang oleh Allah Subhanahuwata'ala ke atas kita. Berlandaskan hakikat itu juga, kita juga dapat mengetahui sususan perjalanan hidup kita di atas muka bumi ini dan apakah jalan yang sepatutnya kita tempuhi. 


Kita akan turut diingatkan mengenai perkara-perkara halal dan haram serta tentang kewajipan dan kefarduan yang perlu kita lakukan. Sekiranya Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam tidak diutuskan oleh Allah Subhanahuwata'ala sebagai utusan-Nya, sudah tentu kita hidup dalam kesesatan yang nyata, kita tidak dapat mengetahui apakah penghujunnya kehidupan ini dan kita juga tidak dapat mencari hidayah Allah Subhanahuwata'ala. Sebagaimana yang dijelaskan oleh firman Allah Subhanahuwata'ala,


يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثِيرًا مِمَّا كُنْتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ ۚ قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ. يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ.


Maksudnya:”Wahai Ahli Kitab, sesungguhnya telah datang kepadamu Rasul Kami, menjelaskan kepadamu banyak dari isi Al Kitab yang kamu sembunyi kan, dan banyak (pula yang) dibiarkannya. Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya dari Allah, dan Kitab yang menerangkan. Dengan kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keredhaan-Nya ke jalan keselamatan, dan (dengan kitab itu pula) Allah mengeluarkan orang-orang itu dari gelap gulita kepada cahaya yang terang benderang dengan seizin-Nya, dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus”. Al-Maidah ayat 15-16.


Dengan kebangkitan Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam sebagai utusan-Nya, kita dapat mengetahui adanya kehidupan selepas kematian, iaitu kehidupan yang abadi di akhirat kelak 


Kita dapat mengetahui bahawa kehidupan di dunia ini merupakan persinggahan bagi mengutip bekalan untuk menuju kehidupan yang kekal abadi. Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu Umar r.a mengatakan Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam berpesan kepadanya bahawa dunia merupakan suatu tempat persinggahan yang sementara bagi seseorang yang mengembara bagi mendapatkan bekalan ke tempat yang dituju yang bersifat kekal.


عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمَنْكِبِي فَقَالَ كُنْ فِي الدُّنْيَا كَأَنَّكَ غَرِيبٌ أَوْ عَابِرُ سَبِيلٍ وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يَقُولُ إِذَا أَمْسَيْتَ فَلَا تَنْتَظِرْ الصَّبَاحَ وَإِذَا أَصْبَحْتَ فَلَا تَنْتَظِرْ الْمَسَاءَ وَخُذْ مِنْ صِحَّتِكَ لِمَرَضِكَ وَمِنْ حَيَاتِكَ لِمَوْتِكَ


Maksudnya:"Dari Abdullah bin Umar radhiallahu'anhuma dia berkata, "Rasulullah ﷺ pernah memegang bahuku dan bersabda, 'Jadilah kamu di dunia ini seakan-akan orang asing atau seorang pengembara." Ibnu Umar juga berkata; 'Bila kamu berada di petang hari, maka janganlah kamu menunggu datangnya waktu pagi, dan bila kamu berada di pagi hari, maka janganlah menunggu waktu petang, pergunakanlah waktu sihatmu sebelum sakitmu, dan hidupmu sebelum matimu". Bukhari (5937)


Ath Thibiy mengatakan:"Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam memisalkan orang yang hidup di dunia ini seperti orang asing (al ghorib) yang tidak memiliki tempat berbaring dan tempat tinggal. 

Kemudian beliau Sallallahu‘alaihiwasallam mengatakan lebih lagi iaitu memisalkan seperti pengembara. 

Orang asing dapat tinggal di negeri asing. 

Hal ini berbeza dengan seorang pengembara yang bermaksud menuju negeri yang jauh, di kanan kirinya terdapat lembah-lembah, akan ditemui tempat yang membinasakan, dia akan melalui padang pasir yang mengsengsarakan dan juga terdapat perampok. 

Orang seperti ini tidaklah tinggal kecuali hanya sebentar sekali, sekejap mata.” 

(Fathul Bari, 18/224)


Negeri asing dan tempat pengembaraan yang dimaksudkan dalam hadith ini adalah dunia dan negeri tujuannya adalah akhirat. Jadinya, hadith ini mengingatkan kita dengan kematian sehingga kita jangan berpanjang angan-angan. Hadith ini juga mengingatkan kita supaya mempersiapkan diri untuk negeri akhirat dengan amal saleh. (Lihat Fathul Qowil Matin)


Dalam hadith lainnya, Daripada Abdullah:

Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda,


عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا لِي وَلِلدُّنْيَا مَا أَنَا وَالدُّنْيَا إِنَّمَا مَثَلِي وَمَثَلُ الدُّنْيَا كَرَاكِبٍ ظَلَّ تَحْتَ شَجَرَةٍ ثُمَّ رَاحَ وَتَرَكَهَا


Maksudnya:”Rasulullah ﷺ bersabda, "Apa urusanku dengan dunia ini? Apalah aku dan dunia? Sesungguhnya perumpamaan aku dengan dunia hanyalah seperti seorang pengembara yang berteduh di bawah sebatang pohon kemudian beristirahat dan meninggalkannya”. Ahmad(3525)


Dengan itu, kita akan bersungguh-sungguh dalam melakukan amalan-amalan yang boleh dijadikan bekalan di Akhirat kelak. Kita sama sekali tidak akan menjadi seperti penganut agama lain yang tidak mempercayai kehidupan selepas kematian.


Segala amalan yang baik akan dibalas dengan ganjaran yang berlipat ganda dan segala amalan yang buruk akan dibalas setimpal dengannya.


Firman Allah Subhanahuwata'ala,


فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ. وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ.


Maksudnya:”Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula”. Zalzalah ayat 7-8.


Melalui kedatangan Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam, dapat kita mengetahui adanya hari pertimbangan dan perhitungan, dosa dan pahala, syurga dan Neraka. Semua ini dapat kita ketahui perutusan daripada Allah Subhanahuwata'ala. Mana mungkin kita dapat ketahui semua ini tanpa perutusan daripada-Nya.


Melalui kedatangan Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam, diperlihatkan kepada kita dasar-dasar dan prinsip-prinsip kebenaran, kaedah-kaedah dan unsur-unsur keadilan di dalam syariat yang benar lagi tidak menyesatkan. Syariat diturunkan oleh Allah Subhanahuwata'ala, Tuhan yang  mempunyai pengetahuan meliputi seluas langit dan bumi. Tuhan yang mengetahui perkara yang ghaib lagi nyata. Tidak ada perkara yang tersembunyi daripada-Nya.


Firman Allah Subhanahuwata'ala,


أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ.


Maksudnya:”Apakah Allah Yang menciptakan itu tidak mengetahui (yang kamu lahirkan atau rahasiakan); dan Dia Maha Halus lagi Maha Mengetahui?”. Al-Mulk ayat 14.


Berdasarkan keterangan-keterangan di atas, maka jelaslah bahawa kalimah “ Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam ialah pesuruh Allah Subhanahuwata'ala ialah pelengkap bagi kalimah yang pertama iaitu “Tiada Tuhan melainkan Allah Subhanahuwata'ala” di dalam Syahadah. Fokusnya hanya Allah Subhanahuwata'ala, tuhan yang wajib disembahkan, tiada Tuhan melainkan Dia dan tiada syariat atau jalan-jalan yang wajib diikuti melainkan syariat yang didatangkan oleh utusan-Nya melalui wahyu-Nya ke atas utusan-Nya.

No comments:

Post a Comment

Mendirikan Masyarakat Atas Dasar Aqidah Islam.

Mendirikan Masyarakat Atas Dasar Aqidah Islam. Aqidah yang dimaksudkan dalam membentuk masyarakat Islam ialah aqidah yang berpandukan, لَا إ...