Wednesday, September 11, 2024

Taat Kepada Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam Bererti Taat Kepada Allah Subhanahuwata'ala.

Taat Kepada Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam Bererti Taat Kepada Allah Subhanahuwata'ala.


Tidak dapat disangkal bahawa menyerahkan ketaatan kepada Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam juga bererti menyerahkan ketaatan kepada Allah Subhanahuwata'ala. Hal ini kerana telah dijelaskan oleh Allah Subhanahuwata'ala dalam al-Quran.

.

Firman Allah Subhanahuwata'ala,


مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَنْ تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا.


Maksudnya:”Barangsiapa yang mentaati Rasul itu, sesungguhnya ia telah mentaati Allah. Dan barangsiapa yang berpaling (dari ketaatan itu), maka Kami tidak mengutusmu untuk menjadi pemelihara bagi mereka”. Al-Nisa ayat 80


Maka mengikuti jejak langkah yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam yang Sebaik-baik qudwah hasanah (contoh teladan) adalah tanda-tanda mengasihi Allah Subhanahuwata'ala. 


Firman Allah Subhanahuwata'ala,


قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ.


Maksudnya:”Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu". Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”. Ali Imran ayat 31.


Sifat redha dan taat Kepada penghakiman Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam dan syariat yang dibawanya bukanlah perkara yang berbeza dalam konteks mentaati Allah Subhanahuwata'ala. Bahkan kedua-duanya merupakan satu juzuk yang tidak dapat dipisahkan. Jika diasingkan, maka kedua-duanya dikira rosak. Hal ini kerana syariat dan undang-undang yang dibawakan oleh Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam adalah pada hakikatnya juga dari Allah Subhanahuwata'ala. 


Allah Subhanahuwata'ala telah menurunkan dan mewahyukan syariat dan Al-Kitab kepada Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bagi menyampai dan menerangkan kepada sekakian manusia.


Allah Subhanahuwata'ala menciptakan manusia, Dia yang Maha Mengetahui kelemahan dan kekurangan manusia.


Manusia tidak mungkin mampu mengetahui hakikat sebenar ketuhanan dan hidayah tanpa ada utusan daripada Allah Subhanahuwata'ala. Maka dengan sebab itulah, manusia perlu mentaati dan mengikuti Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam. Tidak bergelar orang Mukmin jika berhakimkan dengan selain daripada kehakiman yang ditunjukkan oleh Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam atau menolak hukum-Nya atau merasa ragu-ragu dengan hukum-Nya, seperti buruk sangka terhadap hukum hudud yang telah ditetapkan-Nya.


Firman Allah Subhanahuwata'ala,


وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا.


Maksudnya:”Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barangsiapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka sungguhlah dia telah sesat, sesat yang nyata”. Al-Ahzab ayat 36.


Begitulah bagi seseorang yang bergelar Mukmin. Mereka yang bergelar Mukmin ialah mereka yang mentaati Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam dan mentaati Allah Subhanahuwata'ala. Mereka mengasihi Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam dan mengasihi Allah Subhanahuwata'ala. Mengikuti ajaran-ajaran yang dibawa oleh Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam dan mengikuti jejak langkah Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam untuk mencapai keredhaan Allah Subhanahuwata'ala.


Berbeza pula perihal orang-orang munafik. Keperibadian mereka tidak seperti keperibadian orang-orang Mukmin, pendirian mereka tidak tetap dan sentiasa berubah-ubah berdasarkan pulangan yang akan memberikan keuntungan kepada diri mereka semata-mata. Mereka bersifat berbolak-balik dalam menjalankan hukum Allah Subhanahuwata'ala yang dibawa oleh utusan-Nya. Mereka mengambil apa yang mereka suka dan menepati Hawa nafsu dan meninggalkan apa yang dirasakan menyusahkan dan tidak menepati Hawa nafsu mereka.


Firman Allah Subhanahuwata'ala,


وَيَقُولُونَ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالرَّسُولِ وَأَطَعْنَا ثُمَّ يَتَوَلَّىٰ فَرِيقٌ مِنْهُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ ۚ وَمَا أُولَٰئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ.وَإِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ إِذَا فَرِيقٌ مِنْهُمْ مُعْرِضُونَ. وَإِنْ يَكُنْ لَهُمُ الْحَقُّ يَأْتُوا إِلَيْهِ مُذْعِنِينَ. أَفِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَمِ ارْتَابُوا أَمْ يَخَافُونَ أَنْ يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَرَسُولُهُ ۚ بَلْ أُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ. إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.


Maksudnya:’Dan mereka berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dan rasul, dan kami mentaati (keduanya)". Kemudian sebahagian dari mereka berpaling sesudah itu, sekali-kali mereka itu bukanlah orang-orang yang beriman. Dan apabila mereka dipanggil kepada Allah dan rasul-Nya, agar rasul menghukum (mengadili) di antara mereka, tiba-tiba sebagian dari mereka menolak untuk datang. Tetapi jika keputusan itu untuk (kemaslahatan) mereka, mereka datang kepada rasul dengan patuh. Apakah (ketidak datangan mereka itu kerana) dalam hati mereka ada penyakit, atau (kerana) mereka ragu-ragu ataukah (kerana) takut kalau-kalau Allah dan rasul-Nya berlaku zalim kepada mereka? Sebenarnya, mereka itulah orang-orang yang zalim. Sesungguhnya jawapan oran-orang mukmin, bila mereka dipanggil kepada Allah dan rasul-Nya agar rasul menghukum (mengadili) di antara mereka ialah ucapan. "Kami mendengar, dan kami patuh". Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung. Al-Nur ayat 47-51


Al-Quran juga ada meriwayatkan kisah mengenai orang yang dalam keadaan ragu-ragu untuk melaksanakan hukum Allah Subhanahuwata'ala, malah reda untuk melaksanakan hukum yang diperbuat daripada tangan-tangan manusia. Golongan tersebut ialah Yahudi.


Firman Allah Subhanahuwata'ala, 


أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا. وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودًا.


Maksudnya:”Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang mengaku dirinya telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadamu dan kepada apa yang diturunkan sebelum kamu? Mereka hendak berhakim kepada thaghut, padahal mereka telah diperintah mengingkari thaghut itu. Dan syaitan bermaksud menyesatkan mereka (dengan) penyesatan yang sejauh-jauhnya. Apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah kamu (tunduk) kepada hukum yang Allah telah turunkan dan kepada hukum Rasul", niscaya kamu lihat orang-orang munafik menghalangi (manusia) dengan sekuat-kuatnya dari (mendekati) kamu. Al-Nisa ayat 60-61


Sehinggalah Allah Subhanahuwata'ala bersumpah dalam surah yang sama, firman-Nya:


فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا.


Maksudnya:”Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakekatnya) tidak beriman hingga mereka menjadikan kamu hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa dalam hati mereka sesuatu keberatan terhadap putusan yang kamu berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya. Al-Nisa ayat 65.


Inilah perbezaan yang amat ketara antara orang Mukmin dan orang munafik. Orang Mukmin bersama-sama apa yang disampaikan Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam samaada dari aspek syariat dan kehakiman. Tidak ada sedikit pun perasaan ragu-ragu dalam jiwa mereka terhadap ajaran yang dibawa oleh Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam walaupun sebesar debu. Mereka Mengutamakan urusan Allah Subhanahuwata'ala dan Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam. Bagi mereka, tidak ada urusan yang lebih penting berbanding daripada urusan Allah Subhanahuwata'ala dan Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam. Inilah golongan yang disifatkan dalam al-Quran dengan sifat yang apabila dibacakan suruhan Allah Subhanahuwata'ala dan Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam mereka mengatakan “kami dengar dan kami taat”.

…وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا…


Maksudnya:”...dan mereka mengatakan: "Kami dengar dan kami taat"... Al-Baqarah ayat 285.


Tidak ada sedikit pun perasaan ragu-ragu dalam jiwa mereka terhadap ajaran yang dibawakan oleh Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam walaupun sebesar debu.


Berbeza pula dengan orang munafik, mereka meragui akan hukum yang diturunkan oleh Allah Subhanahuwata'ala dan meredhai kehakiman atau undang-undang yang bukan diturunkan oleh Allah Subhanahuwata'ala melalui utusan-Nya. 


Setiap apa yang didatangkan selain daripada Allah Subhanahuwata'ala dan Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam dipanggil sebagai thaghut.


Secara tidak langsung sesiapa yang menghakimi dengan berlandaskan undang-undang yang ditetapkan oleh Allah Subhanahuwata'ala dan Rasul-Nya, maka dia telah berhakimkan thaghut. Hal ini, demikian adalah kerana hukum Dan undang-undang hanya ada dua sahaja, samaada undang-undang Allah Subhanahuwata'ala atau undang-undang thaghut.


Firman Allah Subhanahuwata’ala,


أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا.


Maksudnya:”Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang mengaku dirinya telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadamu dan kepada apa yang diturunkan sebelum kamu? Mereka hendak berhakim kepada thaghut, padahal mereka telah diperintah mengingkari thaghut itu. Dan syaitan bermaksud menyesatkan mereka (dengan) penyesatan yang sejauh-jauhnya”. Al-Nisa ayat 60.


Di dalam al-Quran ada sebuah kisah yang menceritakan perwatakan dan perihal orang-orang munafik ketika mana mereka disuruh untuk melaksanakan perintah Allah Subhanahuwata'ala dan Rasul-Nya.


Firman Allah Subhanahuwata'ala,


وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودًا.


Maksudnya:”Apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah kamu (tunduk) kepada hukum yang Allah telah turunkan dan kepada hukum Rasul", niscaya kamu lihat orang-orang munafik menghalangi (manusia) dengan sekuat-kuatnya dari (mendekati) kamu”. Al-Nisa ayat 61.


Maka ternafilah Iman bagi sesiapa yang tidak melaksanakan undang-undang sebagaimana perlaksanaan Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam ketika hayatnya dan melaksanakan sunahnya selepas kewafatan Baginda. Bahkan tidak memadai begitu sahaja, diisyaratkan juga perlu disertai sifat redha dan berserah diri kepada undang-undang yang diturunkan oleh Allah Subhanahuwata'ala. Inilah hakikat sebenar bagi Iman dan cabang-cabangnya.


Firman Allah Subhanahuwata'ala,


فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا.


Maksudnya:”Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakekatnya) tidak beriman hingga mereka menjadikan kamu hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa dalam hati mereka sesuatu keberatan terhadap putusan yang kamu berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya”. Al-Nisa ayat 65.

No comments:

Post a Comment

Pengertian Islam

Pengertian Islam Menurut bahasa dan syarak Islam digelarkan kepada agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam. Nama ...