Friday, August 2, 2024

Asas Manhaj dan Dasar Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Asas Manhaj dan Dasar Ahli Sunnah Wal Jamaah.


Asas Umum Ahli Ahli Sunnah Wal Jamaah.


1-Mengutamakan al-Quran dan al-Sunnah.


Ahli Sunnah Wal Jamaah meletakkan al-Quran dan al-Sunnah sebagai asas utama dalam penghujahan. Al-Quran dan al-Sunnah adalah dasar dan penggunaan akal adalah penguat yang disandarkan kepada keduanya. Sabda Nabi Sallallahu'alaihiwasallam,

 

تَركْتُ فِيْكُمْ أَمْرَيْنِ، لَنْ تَضِلُّوْا مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا: كِتَابَ اللَّهِ، وَسُنَّةَ نَبِيِّهِ


Maksudnya: “Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara dan kamu tidak akan sesat selagimana kamu berpegang dengannya iaitu kitab Allah (al-Qur’an) dan sunnah Nabi-Nya (Sunnah Nabi Sallallahu'alaihiwasallam)”. Riwayat Malik (1594)


2-Menafsir ayat al-Quran dengan al-Quran.


Kaedah tafsir yang paling baik adalah menggunakan al-Quran. Imam Ibn Kathir menjelaskan:

“Method penafsiran al-Quran yang paling benar adalah, penafsiran al-Quran dengan al-Quran, jika anda tidak dapat menafsirkan al-Quran dengan al-Quran, maka hendaklah anda menafsirkannya dengan Hadith. Dan jika tidak menemukan penafsirannya dengan Hadith, maka hendaklah merujuk para sahabat, kerana mereka lebih mengetahui berdasarkan konteks dan keadaan  di mana hanya mereka yang menyaksikannya, selain itu mereka juga memiliki pemahaman yang sempurna, pengetahuan yang benar dan amal soleh. Namun jika tidak ditemukan juga, Maka kebanyakan para Imam merujuk kepada pendapat para tabi’in dan ulama sesudahnya.


2- Menafsir ayat al-Quran dengan al-Sunnah.


Sunnah atau hadith adalah sumber kedua tertinggi dalam Islam selepas al-Quran dengan hadith Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam merupakan cara kedua menafsirkan al-Quran sekiranya pentafsir tidak mendapat pentafsirannya dari ayat yang lain. Apa yang tidak dijelaskan secara terperinci di dalam al-Quran, akan dihuraikan didalam hadith. Misalnya, tatacara solat. Nabi Sallallahu'alaihiwasallam sama sekali tidak berkata-kata melainkan ianya daripada Allah jua. Firman Allah Subhanahuwata'ala,


وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ. إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ


Maksudnya:”Dan tiadalah yang diucapkannya itu (Al-Quran) menurut kemahuan hawa nafsunya. Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya)”. Al-Najm ayat 3-4.


3- Mengutamakan pendapat sahabat dan tabiin.


Ibn Hajar al-Asqalani di dalam Nukhbat al-Fikar membuat kesimpulan berkaitan takrif sahabat dengan menyatakan, “Sahabat ialah mereka yang sempat bertemu dengan Nabi Sallallahu'alaihiwasallam, beriman dengan Baginda dan mati dalam keadaan Muslim”.


Tabiin pula ialah kelompok yang hidup selepas generasi sahabat dan tidak sempat hidup bersama dengan Nabi Sallallahu'alaihiwasallam.


Mereka adalah generasi Muslim terawal dan terbaik sebagaimana sabda Nabi Sallallahu'alaihiwasallam,


خَيْرُ أُمَّتِى الْقَرْنُ الَّذِينَ يَلُونِى ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ


Maksudnya: “Sebaik-baik umatku ada yang kurun yang mana mereka menyertai aku kemudian orang yang datang selepas mereka kemudian orang yang datang selepas mereka…”. Riwayat Bukhari (3650).


3- Menggunakan kaedah-kaedah bahasa Arab dalam memahami Nas.


Tidak dapat tidak, al-Quran difahami menggunakan kaedah tatabahasa Bahasa Arab kerana ia sendiri diturunkan dalam Bahasa Arab;


إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ


Maksudnya:”Sesungguhnya Kami menurunkannya berupa Al Quran dengan berbahasa Arab, agar kamu memahaminya”. Yusuf ayat 2.


4-Berpegang kepada zahir nas kecuali ada bukti ia tidak dikehendaki.


Salaf dan khalaf menggunakan kaedah tafwidh (serah bulat-bulat),


ٱمِرُهَاعلى ظَاه‍ِرُهَا


Maksudnya:”Lalu saja pada maksud (zahir)”.


Khalaf juga menggunakan kaedah Ta’wil,

الظَاه‍ِرُ لَيْسَ المُرَد


Maksudnya:“Tidak makan secara zahir”


Ta’wil berbeza dengan ta’til(sia-sia)


5-Tidak membincangkan terlalu mendalam dalam masaalah Iktikad yang tidak mungkin digunakan akal padanya.


6-Tidak berdebat dengan Ahli bid'ah atau duduk bersama mereka atau mendengar ucapan mereka atau mendengar sebarang syubhah yang mereka lontarkan. Inilah yang dinyatakan dalam Usual i’tiqad Ahli Sunnah Wal al-Jama’ah oleh al-Lalakaie.


7-Mengutamakan Tanzih (mensucikan Allah Subhanahuwata'ala Dari menyerupai makhluk dan dari mana-mana sifat kekurangan bahawa hakikat ketuhanan itu tidak terjangkau akal, sebagaimana maksud mukhalafatuhu lil hawadith dan taqdis (penyucian Allah Subhanahuwata'ala) dalam persoalan mutyabihat ( ayat-ayat yang mengandungi perkataan yang sama dengan makhluk). Firman Allah Subhanahuwata'ala,


لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ۖ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ


Maksudnya:”....Tidak ada sesuatupun yang serupa dengan Dia, dan Dialah yang Maha Mendengar dan Melihat”. Al-Syura ayat 11.

No comments:

Post a Comment

Mendirikan Masyarakat Atas Dasar Aqidah Islam.

Mendirikan Masyarakat Atas Dasar Aqidah Islam. Aqidah yang dimaksudkan dalam membentuk masyarakat Islam ialah aqidah yang berpandukan, لَا إ...