Thursday, July 25, 2024

Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah

 Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah

(أَهْلُ أَلْسُنَّةِ وَالْجَمَعَاعَةِ الأَشَاعِرَةُ وَالْمَاتُرِيْدِيَّةُ)


Definasi Aqidah


Aqidah merupakan paksi agama. Dengannya manusia selamat dari sebarang kegelinciran, syirik dan khurafat. Aqidahlah yang menjadikan seseorang itu benar-benar bahagia hidup di dunia dan di akhirat.


Di dalam kitab العقيدة أو لا لو كانوا يعلمون oleh Dr. Abdul Aziz al-Qari (Hal, 9-10) berkata: 

Aqidah atau iktikad menurut bahasa diambil daripada kata akar (عقد) ertinya menyimpul atau mengikat. Oleh itu, orang Arab berkata: (عقد الحبل) ertinya: Dia mengikat atau menyimpul tali. (عقد العمد) ertinya: Dia bersungguh-sungguh pada janjinya. (عقد اليمين) ertinya: Dia berpegang teguh dan setia pada sumpahya.


Dr Mustafa al-Khin dalam al-Aqidah Al-Islamiyah berkata: “Daripada itu pengertian tersebut digunakan sebagai anutan seseorang terhadap pemikiran dan pendapat yang diimaninya dan meresap ke dalam hati sanubari yang akhirnya membentuk tindak tanduk dan tingkah lakunya. Justeru itu, ada pendapat yang mentakrifkan manusia sebagai makhluk yang boleh dipimpin dari dalam dirinya sendiri iaitu segala kepercayaan dan sesuatu yang diimaninya.


Menurut kamus al-Misbah Al-Munir, perkataan Aku beriktikad demikian bermaksud Aku menambat hati sanubari kepadanya dan perkataan aqidah bermaksud sesuatu fahaman yang dianuti seseorang sehingga dia mempunyai pegangan yang baik Dan tidak diragui. 


Daripada pengertian tersebut, dapat difahami bahawa tidak semestinya aqidah itu sahih barulah dinamakan aqidah. Ini kerana adakalanya aqidah itu betul dan ia dinamakan aqidah yang sahih dan adakalanya aqidah salah dan dia dinamakan aqidah yang cacat.


Para ulama Islam menggunakan perkataan aqidah ini sebagai ilmu yang lazimnya bermaksud ilmu yang membahaskan perkara yang wajib diimani oleh seseorang dengan dalil yang sahih dan menyakinkan. Aqidah juga dinisbahlan kepada prinsip-prinsip agama itu sendiri yang sabit dalil yang kukuh.


Oleh itu, aqidah atau iktikad menurut bahasa dapat diertikan dengan simpulan atau ikatan atau bersungguh dan berpegang teguh. Atas dasar inilah timbulnya istilah akad nikah, akad jual beli dan sebagainya. Adapun aqidah atau iktikad menurut istilah agama atau syarak adalah berlainan dengan maksud bahasa. Secara umumnya ia bermaksud pegangan dan keyakinan yang jazim dalam hati tanpa keraguan.


Definasi Ahli Sunnah Wal Jamaah


Gelaran Ahli Sunnah Wal Jamaah pada suatu ketika dahulu digunakan untuk membezakan kumpulan terbesar kaum Muslimin dari kumpulan minoriti seperti Syiah, Muktazilah, Khawarij dan Murjiah. Gelaran ini ditujukan kepada pengikut tokoh-tokoh utama yang disepakati kesucian aqidah dan ketinggian fikahnya. Seperti Abu Hanifah, Malik, Sufian al-Tsauri, Abu ‘Amru al-Auaza’i, al-Syafie, Ahmad bin Hanbal,al-Bukhari dan lain-lain.


Dinyatakan berapa takrif atau definasi Ahli Sunnah Wal Jamaah:


Takrif Sunnah 


1- Pada Bahasa:


Diambil Dari perkataan sanna, yasinnu yang memberi maksud “menerangkan”.


Ia juga bermaksud jalan atau sirah atau cara ada terpuji atau hina dan keji. Lihat Lisan al-Arab, Mukhtasar Al-Sihah, al-Qamus Muhit, Madah Sunan.


2-Pada istilah:


Petunjuk yang dibawa oleh Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam, para sahabatnya samaada dalam ilmu, iktikad, perkataan, amalan dan taqrir(pengakuan).


Perkataan Sunnah juga memberi maksud apa-apa ya g menjadi Sunnah pada hukumnya dalam permasalahan ibadah dan iktikad. Ia bertentangan dengan maksud bid'ah. Lihat al-Wajiz fi Aqidah al-Salaf al-Soleh, hal. 23.


Takrif Jamaah


Pada bahasa ia diambil dari perkataan “jama” yang memberi maksud menghimpunkan sesuatu atau mendekatkan sebahagian dengan sebahagian yang lain. Ia berlawanan dengan perkataan perpecahan .


Perkataan Jamaah memberi maksud jumlah yang ramai dalam kalangan manusia. Juga memberi maksud kumpulan dalam kalangan manusia yang berhimpun dalam mencapai satu matlamat.


Jamaah juga ditakrifkan sebagai kumpulan manusia yang berhimpun dalam mencapai satu-satu urusan dan perkara. Lihat Lihat Lisan al-Arab, Mukhtasar Al-Sihah, al-Qamus Muhit, Madah Jama’.


Sebahagian ulama berpendapat perkataan al-Jamaah dengan adanya “al/ال” memberi maksud “lil ahdi” iaitu difahami oleh kita semua dengan Jamaah para sahabat yang mempunyai hubungan yang ampuh serta kukuh dengan Baginda Sallallahu'alaihiwasallam.


Ahli Sunnah Wal Jamaah pada istilah secara Murakkab atau Idhafi.


Tidak dapat ditentukan secara tepat bilakah bermulanya kewujudan Ahli Sunnah Wal Jamaah Ini, begitu juga tokoh yang memperkenalkannya. Ia berbeza dengan aliran Syiah Dan Khawarij kerana kedua-dua aliran ini muncul kerana isu politik kepemimpinan umat Islam. Disebabkan isu Ini, Syeikh Muhammad Zahrah di dalam kitabnya, Tarikh al-Mazahib al-Islamiyyah meletakkan Syiah dan Khawarij sebagai parti politik terawal dalam srjarah umat Islam. 

.

Pada istilahnya mempunyai banyak ta’rifan antaranya:


Himpunan orang Islam yang terdiri Dari sahabat, tabiin dan yang mengikuti jejak langkah mereka dengan baik hingga kesudahan. Mereka bersepakat dalam mengikut Kitab dan Sunnah. Berjalan mengikut aturan Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam sama ada pada zahir dan batin. Lihat al-Wajiz Fi Aqidah al-Salaf al-Soleh, hal. 24.


Mereka yang berpegang dengan Sunnah Nabi Sallallahu'alaihiwasallam, para sahabatnya dan yang mengikuti mereka serta berjalan mengikut perjalanan mereka dalam aqidah, ucapan dan amalan. Mereka juga beristiqamah dalam mengikut Sunnah dan menjauhi daripada bid’ah. Mereka kekal untuk memenangkan Dan dimenangkan sehingga hari qiamat. Maka ikutan mereka adalah mendapat petunjuk sedangkan menyalahi mereka merupakan kesesatan. Lihat al-Wajiz Fi Aqidah al-Salaf al-Soleh, hal. 25.


Mereka ialah yang mengikut cara Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam, para sahabatnya dan sekali-kali tidak melakukan bid’ah dalam urusan agama disamping tidak menyalahi cara Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam. Lihat al-Insaf fi hakikat al-Auliya’ wa ma lahum min al-karamah wa al-taaf. Hal. 51.


Mereka berpegang dengan Sunnah seperti pegangan sahabat sebelum munculnya bid’ah seperti yang dilakukan oleh golongan Muktazilah, Syiah, Rafidhah dan lain-lainnya. Pemimpuin utama mereka iaitu 2 orang, iaitu:


1- Imam Abu Mansur Bin Muhammad Bin Mahmud al-Matiridi yang bermazhab Hanafi. Mempunyai kitab dan karya seperti kitab Tauhid, Maqolat dan kitab Takwilat al-Quran. Meninggal dunia pada tahun 333 Hijrah.


2-Imam Abu Hasan Ali Bin Ismail al-Asya’ri bermazhab Syafie yang lain pada tahun 262 Hijrah. Pada awalnya mengikut mazhab Jubbaei dalam fahaman Muktazilah selama hampir 40 tahun kemudian meninggalkannya serta membangkan fahaman Muktazilah berdasarkan hujah Sunnah. Beliau adalah pemimpuin utama Ahli Sunnah Wal Jamaah. Meninggal dunia pada tahun 330 Hijrah. 


Imam al-Subki pernah berkata: “Ketahuilah bahawa Abu Hasan tidak mencipta pendapat atau mazhab baru. Beliau hanya menetapkan aqidah salaf dan memperjuangkan pegangan para sahabat Nabi Sallallahu'alaihiwasallam.


Sesungguhnya ramai orang keliru dan menuduh beliau membuat bid’ah dan membawa ajaran yang menyalahi pegangan salaf. Sebaliknya, mereka sangat tegar membela aqidah salaf dan Ahli Sunnah Wal Jamaah sebagaimana pengiktirafan para ulama zaman ke zaman. Lihat Qawaid al-Fiqh, jilid 1. Hal,197.


Pengikut-pengikut Asy’ari ialah tokoh-tokoh Sunnah yang berjuang untuk membantah aliran-aliran bid’ah seperti Qadariyah, Rafidhah dan lain-lain. Sesiapa yang mencela mereka, Maka ia telah mencela ahli Sunnah. Para pemimpin kaum Muslimin wajib menghukum mereka agar tidak mengulagi perbuatan itu kembali. Lihat Tabaqat al-Fuqaha al-Syafi’iyyin oleh Ibn Katsir 2/24.


Imam Ibn Abidin dalam kitabnya yang masyur Rad al-Mukhtar ala al-Duraril Mukhtar telah berkata:


أَهْلُ أَلْسُنَّةِ وَالْجَمَعَاعَةِ الأَشَاعِرَةُ وَالْمَاتُرِيْدِيَّةُ


Maksudnya:” Ahli Sunnah Wal Jamaah, mereka adalah asya'irah (pengikut Abu Hasan al-Asy'ari) Dan al-Maturidiyyah (pengikut Abu Mansur al-Maturidi)”. 


Berdasarkan keterangan-keterangan telah diberikan, dapat kita fahami bahawa, mazhab aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah secara umumnya dinisbahlan kepada apa yang telah dijelaskan oleh para ulama di atas.


Dalam masa yang sama, para ulama mazhab seperti Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam al-Syafie dan Imam Ahmad bin Hanbal juga gigih berjuang mempertahankan aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah dari serangan musuh.


Imam Abu Hanifah telah menulis kitab

al-Fiqh al-Akbar Dan sebuah risalah berjudul al-Bahts ‘ala al-Istita’ah ma'a al-F’il. Kedua-dua karya Ini ditulis bagi mengkritik kesesatan aliran Qadariyah.


Imam al-Syafie pula telah menghasilkan sebuah risalah bertajuk Tashih al-Nubuwwah Wa al-Radd’ala al-Barahimah dan Risalah al-Radd ‘ala Ahli al-Ahwa’. Beliau menulis dua karya ini bagi menentang kebatilan aliran Brahmanisme dan Ahli al-Ahwa’.


Imam Malik terkenal kerana telah melibatkan diri dengan banyak siri perdebatan bagi mempertahankan aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah. Beliau pernah ditanya tentang pengertian istiwa’ (Allah di atas arasy). Beliau menjawab, “Istiwa' itu majhul, caranya tidak boleh diimiginasi oleh ajal, mengimaninya wajib, bertanya tentangnya adalah bid’ah.


Imam Ahmad bin Hanbal menulis sebuah kitab yang diberi nama Risalah Ahli Sunnah Wal Jamaah. Ia menghuraikan dengan terperinci pelbagai aliran yang menyeleweng. Selain itu, beliau turut menulis sebuah buku iaitu al-Raad ‘ala al-Zanadiqah wa al-Jahmiyyah.


Akhir Kalam marilah kita sama-sama mempertahankan aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah khususnya di Nusantara yang kita diami Ini, agar kita mendapat kerahmatan dari-Nya امين

No comments:

Post a Comment

Mendirikan Masyarakat Atas Dasar Aqidah Islam.

Mendirikan Masyarakat Atas Dasar Aqidah Islam. Aqidah yang dimaksudkan dalam membentuk masyarakat Islam ialah aqidah yang berpandukan, لَا إ...