Thursday, January 18, 2024

Bahaya kezaliman.

Bahaya kezaliman.

Allah Subhanahuwata'ala  berfirman,


 وَمَا اللَّهُ يُرِيدُ ظُلْمًا لِلْعِبَادِ  


…Padahal Allah tidak menghendaki kezaliman terhadap  hamba-hamba-Nya”. Ghafir ayat 31.


Dari sudut bahasa, zalim atau الظُّلْمُ ertinya meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya. Disebutkan dalam Lisaanul Arab:


الظُّلْمُ: وَضْع الشيء في غير موضِعه


“Azh zhulmu artinya meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya”


Dari sudut istilah, zalim ertinya melakukan sesuatu yang keluar dari landasan kebenaran, baik kerana kurang atau melebih batas. 


Al Asfahani mengatakan:


هو: (وضع الشيء في غير موضعه المختص به؛ إمَّا بنقصان أو بزيادة؛ وإما بعدول عن وقته أو مكانه) 


Maksudnya:”Zalim adalah meletakkan sesuatu bukan pada posisinya yang tepat baginya, baik kerana kurang mahupun kerana adanya tambahan, baik kerana tidak sesuai dari segi waktunya ataupun dari segi tempatnya”. (Mufradat Allafzhil Qur’an Al Asfahani 537, dinukil dari Mausu’ah Akhlaq Durarus Saniyyah).


Zalim juga diertikan sebagai perbuatan menggunakan milik orang lain tanpa hak. Al Jurjani mengatakan:


هو عبارة عن التعدِّي عن الحق إلى الباطل وهو الجور. وقيل: هو التصرُّف في ملك الغير، ومجاوزة الحد) 


Maksudnya:”Zalim ertinya melampaui landasan kebenaran hingga masuk pada kebatilan, dan ia adalah maksiat. Disebut oleh sebagian ahli bahasa bahawa zalim adalah menggunakan milik orang lain, dan melebihi batas” (At Ta’rifat, 186, dinukil dari Mausu’ah Akhlaq Durarus Saniyyah).


Allah Subhanahuwata’ala mengharamkan kezaliman ke atas diri-Nya sendiri, mengharamkannya juga untuk para hamba-Nya serta melarang hamba-hamba-Nya dari saling menzalimi di antara mereka sendiri. Allah Subhanahuwata’ala berfirman dalam sebuah hadith qudsi,


يا عِبَادِي، إنِّي حَرَّمْتُ الظُّلْمَ علَى نَفْسِي، وَجَعَلْتُهُ بيْنَكُمْ مُحَرَّمًا، فلا تَظَالَمُوا


Maksudnya:"Wahai hamba-hamba-Ku, sesungguhnya Aku telah mengharamkan kezaliman atas diri-Ku dan Aku pun jadikan kezaliman itu di antara kalian sebagai sesuatu yang haram. Maka janganlah kalian saling menzalimi". Muslim ( 2577).


Kita hidup di zaman yang sangat membimbangkan. Zaman dimana kezaliman menyebar luas di tengah masyarakat. Bahkan di rumah-rumah kaum muslimin sekalipun, kezaliman itu sangat mudah dijumpai. Berapa ramai ayah yang menzalimi anak-anaknya dan keluarganya, seorang anak yang menzalimi orang tuanya sendiri, dan beragam keadaan serupa yang terkadang tidak dapat diterima oleh akal sihat.


Kezaliman ini juga sangat mudah kita temukan dalam hubungan berjiran tetangga. Berapa ramai tetangga yang satu menzalimi yang lainnya, menyakitinya atau merampas hak-haknya. Kezaliman juga sangat mudah kita jumpai dalam ranah hukum dan pengadilan. Berapa ramai orang yang dihukum dengan tidak semena-mena, dituduh dengan tuduhan palsu, dirampas, dan diganggu hartanya, atau bahkan dipaksa menyuap untuk menyelesaikan masalah yang sedang dihadapinya.


Wahai saudaraku yang masih melakukan kezaliman, ingatlah salah satu dari firman Allah Subhanahuwata’ala,


وَلَا تَحْسَبَنَّ اللّٰهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظّٰلِمُوْنَ ەۗ اِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيْهِ الْاَبْصَارُۙ


Maksudnya:"Dan janganlah engkau mengira, bahawa Allah lengah dari apa yang diperbuat oleh orang yang zalim. Sesungguhnya Allah menangguhkan mereka sampai hari yang pada waktu itu mata (mereka) terbelalak". Ibrahim ayat 42.


Pada hari itu, Allah Subhanahuwata’ala tegakkan keadilan dan Allah Subhanahuwata’ala berikan setiap hak kepada pemilik sebenarnya. Sungguh Allah Maha Adil, benar-benar tidak akan menzalimi siapapun; bahkan seekor haiwan ternak sekalipun akan diadili. Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam pernah bersabda,


لَتُؤَدُّنَّ الحُقُوقَ إلى أهْلِها يَومَ القِيامَةِ، حتَّى يُقادَ لِلشّاةِ الجَلْحاءِ، مِنَ الشَّاةِ القَرْناءِ


Maksudnya:”Semua hak itu pasti akan dipenuhi pada hari kiamat kelak, hingga kambing bertanduk pun akan dituntut untuk dibalas oleh kambing yang tidak bertanduk”. Riwayat Muslim (2582).


Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam  kerap mengingatkan kita semua dari bahaya perbuatan zalim ini. Di antaranya Baginda bersabda,


اتَّقُوا الظُّلمَ ؛ فإنَّ الظُّلمَ ظُلُماتٌ يومَ القيامةِ


Maksudnya:”Hindarilah kezaliman, kerana kezaliman itu mendatangkan kegelapan pada hari kiamat kelak.” Riwayat Muslim (2578).


Baginda Sallallahu‘alaihiwasallam juga bersabda,


إنَّ اللَّهَ عزَّ وجلَّ يُمْلِي لِلظّالِمِ، فإذا أخَذَهُ لَمْ يُفْلِتْهُ، ثُمَّ قَرَأَ وكَذلكَ أخْذُ رَبِّكَ، إذا أخَذَ القُرَى وهي ظالِمَةٌ إنَّ أخْذَهُ ألِيمٌ شَدِيدٌ


Maksudnya:”Sesungguhnya Allah membiarkan orang yang zalim. Namun, apabila Allah telah menghukumnya, Dia tidak akan melepaskannya.” Selanjutnya beliau membaca ayat, “Dan begitulah azab Rabb-mu apabila Dia mengazab penduduk negeri-negeri yang berbuat zalim. Sesungguhnya azab-Nya itu sangat pedih lagi keras.” Riwayat Bukhari (4686) dan Muslim (2583).


Lihatlah bagaimana hukuman dan keadilan yang Allah Subhanahuwata’ala berikan kepada orang-orang yang berbuat zalim di akhirat kelak. Allah Subhanahuwata’ala ambil kebaikan dan pahala orang yang berbuat zalim untuk diberikan kepada orang-orang yang telah dizaliminya. Jika kebaikannya telah habis atau ia tidak memiliki kebaikan, maka ia akan menanggung dosa-dosa orang yang telah ia zalimi. Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda,


مَن كَانَتْ له مَظْلِمَةٌ لأخِيهِ مِن عِرْضِهِ أَوْ شيءٍ، فَلْيَتَحَلَّلْهُ منه اليَومَ، قَبْلَ أَنْ لا يَكونَ دِينَارٌ وَلَا دِرْهَمٌ، إنْ كانَ له عَمَلٌ صَالِحٌ أُخِذَ منه بقَدْرِ مَظْلِمَتِهِ، وإنْ لَمْ تَكُنْ له حَسَنَاتٌ أُخِذَ مِن سَيِّئَاتِ صَاحِبِهِ فَحُمِلَ عليه


Maksudnya:”Siapa yang pernah berbuat aniaya (zalim) terhadap kehormatan saudaranya atau sesuatu apapun, hendaklah dia meminta kehalalannya (maaf) pada hari ini (di dunia) sebelum datang hari yang ketika itu tidak bermanfaat dinar dan dirham. Jika dia tidak lakukan, (nanti pada hari kiamat) apabila dia memiliki amal soleh, maka akan diambil darinya sebanyak kezalimannya. Apabila dia tidak memiliki kebaikan lagi, maka keburukan saudaranya yang dizaliminya itu akan diambil lalu ditimpakan kepadanya”. Riwayat Bukhari (2449).


Pada hadith yang lain, Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda,


مَنِ اقْتَطَعَ حَقَّ امْرِئٍ مُسْلِمٍ بيَمِينِهِ، فقَدْ أَوْجَبَ اللَّهُ له النَّارَ، وَحَرَّمَ عليه الجَنَّةَ فَقالَ له رَجُلٌ: وإنْ كانَ شيئًا يَسِيرًا يا رَسُولَ اللهِ؟ قالَ: وإنْ قَضِيبًا مِن أَرَاكٍ


Maksudnya:”Barangsiapa mengambil hak seorang muslim dengan sumpahnya, maka Allah mewajibkan neraka untuknya, dan mengharamkan syurga atasnya.” Maka seorang laki-laki bertanya, “Wahai Rasulullah, meskipun itu sesuatu yang remeh?” Beliau menjawab, “Meskipun itu hanya kayu siwak”. Riwayat Muslim (137).


Begeralah meminta maaf, menunaikan hak-hak yang tertunda untuk orang-orang yang pernah kita zalimi, meminta maaf sebelum tiba hari kiamat. Hari di mana tidak berguna lagi penyesalan, harta dan apapun yang kita miliki.


Kezaliman adalah nama yang mencakupi seluruh perkara keji, buruk, dan tindakan semena-mena. Kezaliman adalah kegelapan yang dapat mengubah kondisi dan menghancurkan sesebuah bangsa. Sebagaimana firman Allah Subhanahuwata’ala,


وكَذلكَ أخْذُ رَبِّكَ، إذا أخَذَ القُرَى وهي ظالِمَةٌ إنَّ أخْذَهُ ألِيمٌ شَدِيدٌ


Maksudnya:”Dan begitulah siksa Tuhanmu apabila Dia menyiksa (penduduk) negeri-negeri yang berbuat zalim. Sungguh, siksa-Nya sangat pedih, sangat berat”. Hud  ayat 102.


Kezaliman merupakan salah satu dosa dan kemaksiatan yang pelakunya telah mendapatkan ancaman di dunia ini tanpa mengurangi hukumannya di akhirat kelak. Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda,


ما مِن ذَنْبٍ أجدَرُ أن يُعجِّلَ اللهُ تعالى لصاحبِهِ العُقوبةَ في الدُّنيا، مع مايدَّخِرُ له في الآخِرةِ، مِثْلُ البَغْيِ، وقَطيعةِ الرَّحِمِ.


Maksudnya:”Tidak ada suatu dosa yang lebih pantas Allah Subhanahuwata’ala percepat siksaannya di dunia bagi pelakunya, selain apa yang Allah siapkan baginya di akhirat, daripada perbuatan zalim dan memutus kekerabatan”. Riwayat Abu Daud (4092), Tirmidzi (2511), Ibnu Majah (4211), dan Ahmad (20374).


Tidakkah takut orang-orang yang berbuat kezaliman dengan sabda Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam dalam wasiatnya kepada Muadz bin Jabal ketika mengutusnya ke Yaman? Beliau Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda,


واتَّقِ دَعْوَةَ المَظْلُومِ؛ فإنَّه ليسَ بيْنَهُ وبيْنَ اللَّهِ حِجَابٌ


Maksud:”Takutlah engkau dengan doa orang yang dizalimi. Kerana tidak ada penghalang antara doa tersebut dengan Allah”. Riwayat Bukhari (1496) dan Muslim (19).


Doa orang yang dizalimi adalah salah satu dari doa yang paling mustajab. Jika ia mendoakan keburukan bagi orang yang menzaliminya, maka sangat mudah bagi Allah Subhanahuwata’ala untuk mengabulkannya.


Bahkan, walaupun yang dizalimi tersebut adalah orang kafir atau orang yang fasik dan gemar bermaksiat sekalipun, Allah mudah untuk mengabulkannya dan tidak ada penghalang antara doanya tersebut dengan Allah Subhanahuwata’ala. Pada hadith yang lain, Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam menekankan,


دعوةُ المظلومِ مُستجابةٌ ، وإن كان فاجرًا ففُجورُه على نفسِه


Maksudnya:”Doa orang yang dizalimi itu mustajab dan sangat mudah dikabulkan, sekalipun doa tersebut dari orang yang jahat. Kerana kejahatannya itu memudharatkan dirinya (tanpa memengaruhi keterkabulan doa tadi)”. Riwayat Ahmad (8781) dan At-Thayaalisi (2450).


Mungkin ramai dari kaum muslimin yang tangannya selamat dari menumpahkan darah kaum muslimin lain, atau selamat dari merampas harta orang lain, sehingga  ia mengira bahawa dirinya telah bebas dan selamat dari perbuatan zalim dan selamat juga dari doa orang-orang dizalimi. Sedangkan dia lupa bahawa kezaliman memiliki beragam bentuk; ada kezaliman terhadap kaum kerabat dan saudara, ada juga kezaliman terhadap anak sendiri dan isteri.


Oleh kerana itu, bertakwalah wahai saudaraku, berlakulah adil dan bijaksana dalam setiap tanggungjawab yang kita pikul, lemah lembutlah kepada anak-anak kita, kepada isteri kita, dan kepada tetangga-tetangga yang tinggal di sekitar kita.


Janganlah sampai nanti, amal kebaikan dan pahala yang telah susah payah kita kumpulkan dan kita kerjakan di dunia ini hilang dengan mudahnya dan berpindah tangan kepada orang-orang yang telah kita zalimi.


Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda,


تَعَوَّذوا باللهِ مِنَ الفَقرِ والقِلَّةِ، والذِّلَّةِ، وأنْ تَظلِمَ أو تُظلَمَ


Maksudnya:”Hendaklah kalian berlindung kepada Allah dari kefakiran, merasa kurang dan kehinaan, berbuat zalim atau dizalimi”. Abu Dawud no. 1544, An-Nasa’i no. 5461, Ibnu Majah no. 3842 dan Ahmad no. 10973).


Ya Allah kami berlindung kepada-Mu dari berbuat zalim dan semena-mena, berikanlah kami kebijaksanaan dalam bertindak dan kurniakanlah kami keadilan dalam setiap tindakan yang kami lakukan.


أَقُوْلُ قَوْلِيْ هٰذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ لِيْ وَلَكُمْ، فَاسْتَغْفِرُوْهُ، إِنَّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ



No comments:

Post a Comment

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah.

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah. Kita seharusnya benar-benar menyedari bahawa kita sebenarnya berhadapan dengan dua pilihan jala...