Thursday, October 26, 2023

Sikap Generasi Muda Islam dalam Memanfaatkan Media Sosial

Sikap Generasi Muda Islam dalam Memanfaatkan Media Sosial

Media sosial merupakan wadah yang sering digunakan oleh masyarakat pada masa kini, khususnya anak muda untuk berinteraksi antara sesama mereka. Setiap hari hampir sebahagian besar masyarakat dunia mengakses media sosial untuk mencari hiburan dan informasi yang diperlukan. Bahkan, ada juga yang menjadikan media sosial sebagai ladang untuk mencari pekerjaan atau mendapatkan pendapatan hidup. 

Perkara Ini juga terlihat pada sebahagian besar masyarakat yang cenderung menggunakan internet dalam segala hal, terutama dalam berkomunikasi dan mencari informasi, baik dalam keperluan yang penting, privasi mahupun dalam keperluan sekadar hiburan. Bahkan kadangkala ada yang menjadi pelarian dalam menghabiskan waktu dengan melayari internet tanpa mengenal waktu.


Namun, dalam menggunakan media sosial, kita perlu memperhatikan beberapa perkara yang bersesuaian dengan ajaran syariat Islam. Agama kita juga memperhatikan segi adab dan etika. Islam sebagai agama yang menuntun umatnya untuk selalu mengutamakan berbuat baik dalam setiap sisi kehidupan, termasuk memiliki batasan-batasan syar’i bagi umatnya dalam menggunakan media sosial. Hal ini agar tercipta keadaan yang lebih nyaman, bijak, dan tetap memperhatikan etika yang bermoral dalam setiap aktivitinya, baik dalam hal bermuamalah mahupun hal yang mubah yang lain.


Adapun beberapa langkah serta adab yang perlu kita lakukan dan kita upayakan dalam menggunakan dan mengakses media sosial agar tidak menyalahi aturan-aturan syar’i, antaranya:


1-Mencari informasi yang bermanfaat dalam menggunakan media sosial, 


Sepatutnya kita memanfaatkan media sosial dengan bijak dan positif. Salah satunya dengan menjadikan media sosial sebagai sarana untuk mencari informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat, khususnya ilmu syar’i. Rasulullah Sallalhu‘alaihiwassallam bersabda,


مَنْ سَلَكَ طَرِيْقًايَلْتَمِسُ فِيْهِ عِلْمًا,سَهَّلَ اللهُ لَهُ طَرِيْقًا إِلَى الجَنَّةِ  


Maksudnya:"Barangsiapa menempuh satu jalan (cara) untuk mendapatkan ilmu, maka Allah pasti mudahkan baginya jalan menuju syurga.” Riwayat Muslim(4867)


2-Budayakan tabayyun.


Sebagai seorang muslim, kita mestilah bersikap tabayyun terlebih dahulu dalam menerima informasi atau berita. Hal ini perlu dilakukan untuk menghindari dari kesalahan informasi atau berita yang tidak benar dan tidak dapat dipertanggungjawabkan. Seperti dalam firman Allah pada surah Al-Hujurat ayat 6,


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ


Maksudnya:"wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu". Al-Hujurat ayat  6.


3-Tidak menebarkan kata-kata yang mengandungi kebencian, berita palsu dan fitnah.


Ujaran kebencian dan menyebarkan berita palsu dan juga fitnah termasuk dalam akhlak yang tercela (akhlak mazmumah) yang bertentangan dengan ajaran syariat Islam dan juga bertentangan dengan sunah Nabi. Maka, sudah semestinya kita sebagai seorang muslim mampu menjaga lisan kita daripada perilaku yang buruk. Bahkan lebih baik diam jika ucapan atau perbuatan kita  tidak medatangkan kebaikan. Apabila Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda:


فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ


Maksudnya:"...Maka hendaklah ia berkata baik atau diam”, Riwayat Bukhari (5994)


Fitnah dari segi istilah mempunyai pelbagai maksud sesuai dengan situasi ia digunakan. Ibn Hajar menyebut bahawa:


إِنَّ الفِتَنَ غَالِبًا إِنَّما تُنْشَأُ عَنِ التَّبْدِيْلِ وَالإِحْدَاثِ


Maksudnya: “Sesungguhnya fitnah itu kebiasaannya dibuat untuk mengubah (sesuatu) dan mereka-reka.” [Lihat: Fath al-Bari 27/3]


Dalam masyarakat Melayu perkataan fitnah memberi makna yang lebih spesifik. Ia hanya merujuk kepada sebarang tuduhan yang diada-adakan untuk memburukkan atau membencanakan seseorang atau sesuatu pihak yang membawa kepada porak-peranda. [Lihat: Kamus Dewan Edisi Keempat] Berdasarkan takrifan ini, hukum fitnah jelas haram dan ditegah. Ini kerana perbuatan fitnah dikecam dengan keras oleh Nabi Sallallahu'alaihiwasallam dalam hadith yang diriwayatkan Huzaifah R.A:

 

لاَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ نَمَّامٌ ‏


Maksudnya: “Tidak masuk syurga orang yang menyebarkan fitnah (mengadu domba)". Riwayat al-Bukhari (6056) dan Muslim (105).


Imam Nawawi berkata: Dalam riwayat yang lain disebut dengan kalimah 'قتات'. Ia juga memberi makna pemfitnah. Maksud nammam seperti kata ulama' ialah memindahkan cakap manusia atau orang ramai dari seseorang kepada seseorang untuk merosakkan hubungan mereka. al-Imam Abu Hamid al-Ghazali Rahimahullah berkata dalam Ihya'nya: Ketahuilah bahawa sifat fitnah diitlaqkan pada kebanyakannya terhadap orang yang memindahkan kenyataan orang lain kepada orang lain sepertimana dia berkata, 'si fulan berkata dan mengata kepada kamu begian begian'. (Lihat al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, 2/112)


لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ قَتَّاتٌ


Maksudnya:"Tidak akan masuk syurga orang yang suka mengadu domba(fitnah)". Riwayat Bukhari(5596).


4-Menjadikan media sosial sebagai sarana menyebarkan kebaikan.


Kebaikan dapat kita sampaikan dengan banyak cara dan dengan menggunakan berbagai sarana media. Salah satunya dengan menyebarkan kebaikan melalui media sosial. Salah satu cara berdakwah kaum muslimin akhir-akhir ini juga tidak terlepas dengan menggunakan media sosial, seperti yang di terangkan dalam sebuah hadith.


Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda,


مَنْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ فَاعِلِهِ


Maksudnya:"Barangsiapa dapat menunjukkan suatu kebaikan, maka dia akan mendapatkan pahala seperti orang yang melakukannya." Muslim(3509)


5-Menjaga lisan dan kata-kata dalam bercakap atau ketika menulis.


Sebagai seorang muslim, kita diperintahkan untuk menjaga lisan dan ucapan kita, baik dalam perkara muamalah harian mahupun dalam semua kegiatan, termasuk dalam bermedia sosial. Sebagaimana dalam sebuah hadith yang mengandungi nasihat dari Nabi Muhammad Sallallahu‘alaihiwasallam,


عليك بطول الصمت فإنه مطردة الشيطان وعون لك علي أمردينك


Maksudnya:"Hendaklah engkau lebih banyak diam, sebab diam dapat menyingkirkan syaitan dan menolongmu terhadap urusan agamamu". Riwayat Ahmad.


Kebanyakan penghuni neraka juga adalah orang-orang yang tidak menjaga mulut atau lidahnya ketika hidup di dunia. Antara hadith yang menceritakan berkaitan hal tersebut adalah,

 

Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam pernah ditanya berkaitan sebab kebanyakan orang dimasukkan ke dalam Neraka. Baginda Sallallahu‘alaihiwasallam menjawab,


تَقْوَى اللَّهِ وَحُسْنُ الخُلُقِ، وَسُئِلَ عَنْ أَكْثَرِ مَا يُدْخِلُ النَّاسَ النَّارَ، فَقَالَ: الفَمُ وَالفَرْجُ


Maksudnya: “Taqwa kepada Allah dan baik akhlaknya.” Lalu Baginda Sallallahu‘alaihiwasallam ditanya lagi berkaitan sebab kebanyakan manusia dimasukkan ke dalam neraka? Baginda Sallallahu‘alaihiwasallam menjawab: “Mulut dan kemaluan.” Riwayat al-Tirmizi (2004)][Imam al-Tirmizi menilai hadith ini sebagai hasan gharib][Imam Ibn Hibban mensahihkan hadith ini di dalam sahihnya.


Syeikh al-Mubarakfuri menyatakan makna mulut di dalam hadith ini ialah menjaga lidahnya kerana menjaga lidah boleh menyelamatkan keseluruhan urusan agamanya dan memakan yang halal kerana itu adalah penghulu kepada ciri ketaqwaan. [Lihat: Tuhfah al-Ahwazi, 6/120]


6-Mengurangi informasi yang tidak diperlukan.


Tidak mengakses informasi; terutama informasi berbentuk hoax dan toxic yang dapat meracuni fikiran dan hati.


Isu hoaks ini tidak terlepas dari rendahnya literasi dan budaya baca dikalangan masyarakat kita. Agama islam menganjurkan ummatnya untuk berhati-hati dan selalu menyemak informasi dan berita yang diterima terlebih dahulu. Secara bahasa keagamaan hal ini disebut tabayyun.  Ayat al-quran yang berbicara tentang berita bohong adalah surah  An-Nuur ayat  11.


إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُمْ ۚ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ ۖ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۚ لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ ۚ وَالَّذِي تَوَلَّىٰ كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ


Maksudnya:" Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita bohong itu adalah dari golongan kamu juga. Janganlah kamu kira bahawa berita bohong itu buruk bagi kamu bahkan ia adalah baik bagi kamu. Tiap-tiap seseorang dari mereka mendapat balasan dari dosa yang dikerjakannya. Dan siapa di antara mereka yang mengambil bahagian yang terbesar dalam penyiaran berita bohong itu baginya azab yang besar".


Secara garis besar dapat disimpulkan bahwasannya agama islam sangat memperhatikan dan peduli tentang hoaks ini sehingga dianjurkan bagi ummatnya untuk selalu menyemak informasi atau berita yang diterima terlebih dahulu serta mencari tahu sumber dari mana asal informasi atau berita tersebut berasal. “Smart Think and Don’t Believe about information before you check and search accuracy”. 


Penyakit hati yang difahami dalam Islam adalah aspek penting dari kesihatan spiritual. Dalam Islam, hati mempunyai peranan utama dan sebagai pusat dalam menjalani kehidupan yang bermakna. Kesihatan hati bukan hanya berkaitan dengan aspek fisik, tetapi juga spiritual. Penyakit hati dalam Islam mencakupi kondisi hati yang mempengaruhi keimanan dan kualiti hubungan manusia dengan Allah Subhanahuwata'ala dan sesama manusia. 


Menyedari dan mempelajari cara untuk mengatasi penyakit hati adalah langkah pertama menuju perbaikan diri dan menjalani kehidupan yang lebih bermakna. Dengan komitmen untuk menjaga hati yang bersih dan sihat dalam kerangka keimanan, kita dapat mencapai kedamaian dalam diri dan menjalin hubungan yang lebih baik dengan Allah Subhanahuwata'ala dan sesama manusia.


Tujuh penyakit hati yang sering tidak disedari dan tidak mengetahui pula bagaimana  untuk menjaga hati agar bersih dan sihat dalam kerangka agama. Tujuh penyakit hati yang sering diabaikan iaitu hasad, kebencian, riyak, takabur, sum'ah, ghibah dan namimah


Daripada Nu’man bin Basyir berkata, aku mendengar Nabi Sallallahu'alaihiwasallam bersabda:

 

أَلَا وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً، إِذَا صَلَحَتْ، صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، وَإِذَا فَسَدَتْ، فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، أَلَا وَهِيَ الْقَلْبُ


Maksudnya: “Ketahuilah bahawa pada jasad itu terdapat segumpal daging, jika ia baik maka baiklah seluruh jasadnya, jika ia buruk maka buruklah seluruh jasadnya, ketahuilah bahawa ia adalah hati (jantung)". Riwayat al-Bukhari (52) dan Muslim (1599)


Oleh karena itu, hendaknya kita sebagai kaum muslimin semestinya mampu memanfaatkan media sosial sebagai sarana untuk menebar kebaikan dan berdakwah serta menyampaikan hal yang positif yang dapat meningkatkan ketakwaan dan keimanan.


أَقُوْلُ قَوْلِيْ هٰذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ لِيْ وَلَكُمْ، فَاسْتَغْفِرُوْهُ، إِنَّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ




No comments:

Post a Comment

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah.

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah. Kita seharusnya benar-benar menyedari bahawa kita sebenarnya berhadapan dengan dua pilihan jala...