Wednesday, October 11, 2023

Menjaga Anak dan Pemuda dari fahaman Liberal dan Pluralisme.

Menjaga Anak dan Pemuda dari fahaman Liberal dan Pluralisme.

Tugas terbesar dan terberat orang tua bukanlah menjadikan anaknya semata-mata memiliki harta yang banyak dan berkedudukan tinggi, tetapi tugas terbesar orang tua adalah menjadikan anak tersebut dekat dengan Allah dan memiliki akidah yang baik dan benar, yang dengannya akan menyelamatkan mereka dari neraka. Sebagaimana firman Allah Subhanahuwata'ala,


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ


Maksudnya:"Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan". At-Tahrim ayat 6


Jika ada anak-anak dan pemuda yang memiliki akidah tidak benar, seperti terpengaruh dengan pemikiran liberal atau pluralisme, sebaiknya janganlah disalahkan mereka secara total, apatahlagi diserang habis-habisan. Mereka adalah anak-anak dan pemuda yang sedang mencari jati diri dan lebih banyak perlu bimbingan daripada celaan atau cacian.


Boleh jadi ini adalah kesalahan dan kelalaian kita bersama terhadap pendidikan akidah dasar kepada anak-anak dan remaja. Sebagai orang tua bahkan kita sendiri pun kadang lalai mempelajari dan mendakwahkan cara beragama yang benar kepada mereka. Jangan sampai buku-buku dan bacaan akidah tersimpan rapi di rumah tetapi jarang bahkan tidak pernah disentuh.


Boleh jadi sebahagian orang tua hanya fokus pada pendidikan dunia semata, sedangkan pendidikan agama benar-benar dilalaikan. Bahkan demi mengejar pendidikan dunia tersebut, orang tua mengundang guru  matematik atau fizik ke rumah, akan tetapi guru mengaji dan guru agama tidak diperhatikan sama sekali.


Orang tua! Sedarilah bahaya Pemikiran Liberal dan Pluralisme pada Anak.


Fahaman liberal dan pluralisme secara mudah difahami adalah suatu pemikiran yang bebas dalam menafsirkan agama. Mereka beranggapan bahawa semua agama itu sama dan tidak ada kebenaran mutlak pada satu agama. Faham ini tidak hanya menimpa orang dewasa saja, tetapi saat ini mulai memasuki fikiran anak-anak. Padahal  sangat jelas, ajaran Islam menolak dan bertentangan dengan faham ini. dalil-dalilnya sudah sangat jelas dan mudah didapatkan  di dalam ajaran dasar-dasar Islam. 


إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ


Maksudnya".Sesungguhnya agama (yang diridhai) disisi Allah hanyalah Islam….". Ali Imran ayat 19.


وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ


Maksudnya:"Barangsiapa mencari agama selain agama Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu)daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi". Ali Imran ayat 85.


Fahaman atau  anggapan bahawa semua agama itu sama dan tidak ada kebenaran mutlak pada satu agama tidak hanya menimpa orang dewasa sahaja, tetapi saat ini mulai memasuki pemikiran anak-anak.

Ini bukti bahawa kita benar-benar mulai lalai terhadap pendidikan akidah dan agama bagi anak-anak, para pemuda dan masyarakat Islam.


Lebih-lebih lagi di zaman moden ini, perkembangan internet dan media sosial  semakin memudahkan anak-anak dalam  mendapatkan akses berbagai informasi. Orang tua mesti benar-benar  memperhatikan akidah anak-anak dan para pemuda. Inilah yang dicontohkan oleh nabi Ya’qub, beliau benar-benar memastikan akidah dan agama anak-anak beliau.


Allah berfirman mengenai kisah nabi Ya’qub,


ﺃَﻡْ ﻛُﻨْﺘُﻢْ ﺷُﻬَﺪَﺍﺀَ ﺇِﺫْ ﺣَﻀَﺮَ ﻳَﻌْﻘُﻮﺏَ ﺍﻟْﻤَﻮْﺕُ ﺇِﺫْ ﻗَﺎﻝَ ﻟِﺒَﻨِﻴﻪِ ﻣَﺎ ﺗَﻌْﺒُﺪُﻭﻥَ ﻣِﻦْ ﺑَﻌْﺪِﻱ ﻗَﺎﻟُﻮﺍ ﻧَﻌْﺒُﺪُ ﺇِﻟَٰﻬَﻚَ ﻭَﺇِﻟَٰﻪَ ﺁﺑَﺎﺋِﻚَ ﺇِﺑْﺮَﺍﻫِﻴﻢَ ﻭَﺇِﺳْﻤَﺎﻋِﻴﻞَ ﻭَﺇِﺳْﺤَﺎﻕَ ﺇِﻟَٰﻬًﺎ ﻭَﺍﺣِﺪًﺍ ﻭَﻧَﺤْﻦُ ﻟَﻪُ ﻣُﺴْﻠِﻤُﻮﻥَ


Maksudnya:"Adakah kamu hadir ketika Ya’kub kedatangan (tanda-tanda) maut, ketika ia berkata kepada anak-anaknya: ”Apa yang kamu sembah sepeninggalku?” Mereka menjawab:”Kami akan menyembah Sesembahanmu dan Sesembahan nenek moyangmu; Ibrahim, Isma’il, dan Ishak, (iaitu) Sesembahan satu-satu-Nya yang Maha Esa dan kami hanya tunduk kepada-Nya”. Al-Baqarah ayat 133.


Dalam Tafsir Al-Baghawi dijelaskan bahawa nabi Ya’qub benar-benar ingin memastikan anak dan cucunya memiliki akidah yang baik. Beliau mengumpulkan semua anak dan cucunya menjelang kematiannya untuk memastikan hal ini. Imam Al-Baghawi berkata,


ﻓﺠﻤﻊ ﻭﻟﺪﻩ ﻭﻭﻟﺪ ﻭﻟﺪﻩ ، ﻭﻗﺎﻝ ﻟﻬﻢ ﻗﺪ ﺣﻀﺮ ﺃﺟﻠﻲ ﻓﻤﺎ ﺗﻌﺒﺪﻭﻥ ﻣﻦ ﺑﻌﺪﻱ


Maksudnya:"Nabi Ya’qub pun mengumpulkan anak  dan cucunya, kemudian bertanya kepada mereka tatkala akan datang ajalnya, apa yang akan mereka sembah setelah kematiannya". Lihat Tafsir Al-Baghawi


Demikian juga orang-orang soleh sebelum kita, misalnya Luqman al-Hakim telah menasehati anak-anaknya agar menjaga akidah dan agama mereka, jangan sekali-kali menyekutukan Allah atau berbuat syirik. Luqman berkata kepada anak-anaknya,


ﻭَﺇِﺫْ ﻗَﺎﻝَ ﻟُﻘْﻤَﺎﻥُ ﻟِﺎﺑْﻨِﻪِ ﻭَﻫُﻮَ ﻳَﻌِﻈُﻪُ ﻳَﺎ ﺑُﻨَﻲَّ ﻟَﺎ ﺗُﺸْﺮِﻙْ ﺑِﺎﻟﻠَّﻪِ ۖ ﺇِﻥَّ ﺍﻟﺸِّﺮْﻙَ ﻟَﻈُﻠْﻢٌ ﻋَﻈِﻴﻢٌ


Maksudnya:"Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi pelajaran kepadanya : “Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan Allah adalah benar-benar kezaliman yang besar.” Luqman ayat 13.


Untuk menolak dan membantah faham liberal dan pluralisme cukup mudah dan jelas, kerana ada dalam pelajaran agama yang sangat mendasar. Jika anak-anak dan pemuda kita tidak faham, bererti kita memang benar-benar lalai akan hal ini.


Misalnya untuk membantah faham mereka bahawa semua agama itu sama dan kebenaran pada satu agama itu tidaklah mutlak seperti yang mereka kempen dengan bertopengkan toleransi, bijaksana dan untuk menyenangkan semua pihak. Sangat jelas bahawa dalam ajaran Islam, agama yang diredai adalah Islam sahaja, sedangkan agama selain Islam tidak benar ataupun batil.


Sebagaimana firman Allah Subhanahuwata'ala,


ﻭَﻣَﻦْ ﻳَﺒْﺘَﻎِ ﻏَﻴْﺮَ ﺍﻟْﺈِﺳْﻠَﺎﻡِ ﺩِﻳﻨًﺎ ﻓَﻠَﻦْ ﻳُﻘْﺒَﻞَ ﻣِﻨْﻪُ ﻭَﻫُﻮَ ﻓِﻲ ﺍﻟْﺂﺧِﺮَﺓِ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﺨَﺎﺳِﺮِﻳﻦَ


Maksudnya:"Barangsiapa mencari agama selain agama Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi". Ali Imran ayat 85.


Wahai Orang Tua! Tanamkanlah dalam jiwa anak-anak dari kecil lagi, bahawa hanya Islam sahaja agama yang benar dan setiap orang mesti mati dalam keadaan Islam.


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ


Maksudnya:"Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam". Ali Imran ayat 102.


Hanya Islam agama yang benar, apabila ingin menyenangkan dan menyantuni agama lain bukan dengan membuat pernyataan semua agama sama baiknya dan sama-sama benar, akan tetapi dengan menjelaskan bahawa Islam adalah agama yang adil dan indah, tidak memaksakan ajaran kepada orang lain serta larangan keras menzalimi agama lain tanpa uzur syar'ie. Oleh kerana ianya adalah sebagai bentuk kasih sayang kepada manusia, Islam mengajak agar manusia memeluk Islam.


Sebagaimana contoh dari perintah Allah agar berlaku adil meskipun kepada orang kafir sekalipun,Allah Subhanahuwata’ala berfirman.


لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ.


Maksudnya:"Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu kerana agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.” Al-Mumtahanah ayat  8.


Ayat di atas menunjukkan bahawa Islam tidak melarang umatnya bahkan menuntut umatnya untuk bersikap lemah lembut, adil dan ihsan kepada orang bukan Islam yang tidak menunjukkan permusuhan atau ancaman kepada agama Islam. Rujuk Tafsir al-Tha’labi 303/26; Tafsir Ibn Kathir 90/8.

 

Nabi shallallahualaihiwasallam bersabda,


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَا يَسْمَعُ بِي أَحَدٌ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ يَهُودِيٌّ وَلَا نَصْرَانِيٌّ ثُمَّ يَمُوتُ وَلَمْ يُؤْمِنْ بِالَّذِي أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَّا كَانَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ


Maksudnya:"Dari Abu Hurairah dari Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam, bahawa beliau bersabda: "Demi Zat yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, tidaklah seseorang dari umat ini baik Yahudi dan Nasrani mendengar tentangku, kemudian dia meninggal dan tidak beriman dengan agama yang aku diutus dengannya, kecuali dia pasti termasuk penghuni neraka".   Muslim(218)


Mari kita giatkan  kembali dakwah serta pelajaran akidah kepada anak-anak dan pemuda kita. Semoga Allah menjaga mereka dan kaum muslimin dari akidah dan pemahaman yang rosak seperti pemahaman liberal dan pluralisme.


أَقُوْلُ قَوْلِيْ هٰذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ لِيْ وَلَكُمْ، فَاسْتَغْفِرُوْهُ، إِنَّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ



No comments:

Post a Comment

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah.

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah. Kita seharusnya benar-benar menyedari bahawa kita sebenarnya berhadapan dengan dua pilihan jala...