Wednesday, November 9, 2022

Fitrah Manusia mencintai Kebajikan dan Kebenaran

Fitrah Manusia mencintai Kebajikan dan Kebenaran


Istilah “Fitrah” adalah merupakan kesucian jiwa dan rohani, yang memiliki erti bahawa manusia sejak lahir dalam keadaan suci tidak memiliki dosa. 


Fitrah secara etimologi,  disebut الخِلٔقَة (naluri, pembawaan) dan الطَّبِيعَة‎ (tabiat, watak, karakter) yang diciptakan Allah Subhanahuwata'ala pada manusia. 


Fitrah merupakan potensi dasar manusia sebagai alat untuk mengabdi dan ma’rifatullah.


Dalam Tafsir al-Maraghi, disebutkan “Fitrah” merupakan kecenderungan untuk menerima kebenaran. Sebab kebenaran fitrah manusia cenderung dan berusaha mencari serta menerima kebenaran walaupun hanya bersemayam dalam hati kecilnya.


Fitrah manusia merupakan tahap awal di mana proses manusia sebelum mendapatkan ilmu pengetahuan, manusia pada tahap ini diibaratkan seperti kertas putih yang kosong yang belum tercoret dengan tulisan apapun. Lingkungan dan keluarga lah yang akan membentuk anak tersebut. Manusia juga dapat dipengaruhi oleh keyakinan orang tuanya akan diarahkan kemana keyakinan itu.


Sabda Nabi Sallallahu'alaihiwasallam menceritakan setiap yang dilahirkan itu adalah dalam keadaan fitrah:


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنه ـ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم ‏ "‏ كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ، فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ أَوْ يُنَصِّرَانِهِ أَوْ يُمَجِّسَانِهِ


Maksudnya: Setiap anak yang dilahirkan itu dalam keadaan fitrah (suci bersih), kedua ibubapanyalah yang mencorakkanya menjadi yahudi atau nasrani atau majusi". Riwayat Bukhari (1385)


Kebajikan atau اَلْبِرُّ membawa erti الطاعة والصدق (ketaatan dan kejujuran).


Imam Ibnu Hajar al-Haitami  berkata, “اَلْبِرُّ adalah satu kata yang mencakupi setiap perbuatan baik dan perkara-perkara kebajikan, dan ini adalah pengertian yang mencakupi keseluruhannya".


Sebagaimana Sabda Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam,


عَنْ النَّوَّاسِ بْنِ سِمْعَانَ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الْبِرِّ وَالْإِثْمِ فَقَالَ الْبِرُّ حُسْنُ الْخُلُقِ وَالْإِثْمُ مَا حَاكَ فِي صَدْرِكَ وَكَرِهْتَ أَنْ يَطَّلِعَ عَلَيْهِ النَّاسُ


Maksudnya":Dari al-Nawwas bin Sam'an Al Anshari,dia berkata; "Aku pernah bertanya kepada Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam tentang erti kebajikan dan dosa. Sabda beliau: "Kebajikan itu ialah akhlak(budi pekerti) yang baik. Sedangkan dosa ialah perbuatan atau tindakan yang menyesakkan dada(membuat bimbang/ragu hatimu), dan engkau sendiri benci jika perbuatanmu itu diketahui orang lain".  Riwayat Muslim(4632)


Sabda Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam,


فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْبِرُّ مَا سَكَنَتْ إِلَيْهِ النَّفْسُ وَاطْمَأَنَّ إِلَيْهِ الْقَلْبُ وَالْإِثْمُ مَا لَمْ تَسْكُنْ إِلَيْهِ النَّفْسُ وَلَمْ يَطْمَئِنَّ إِلَيْهِ الْقَلْبُ وَإِنْ أَفْتَاكَ الْمُفْتُونَ وَقَالَ لَا تَقْرَبْ لَحْمَ الْحِمَارِ الْأَهْلِيِّ وَلَا ذَا نَابٍ مِنْ السِّبَاعِ


Maksudnya….."Nabi Sallallahu'alaihiwasallam lalu bersabda: "Kebaikan itu adalah sesuatu yang menjadikan jiwa tenang dan hati merasa tenteram. Sedangkan keburukan itu adalah sesuatu yang tidak dapat menjadikan jiwa tenang dan hati yang tentram, meskipun hasil sebuah fatwa." Beliau melanjutkan: "Dan janganlah kamu memakan daging Himar yang jinak dan jangan pula binatang buas yang bertaring". Riwayat Ahmad(17076). Dhaif.


Ini menunjukkan bahawa Allah Subhanahuwata'ala menciptakan hamba-hamba-Nya agar mengetahui kebenaran, merasa senang dengan kebenaran dan menerima kebenaran. Ini juga menunjukkan bahawa Allah Subhanahuwata'ala menciptakan tabiat mereka mencintai kebenaran dan tidak menyukai kebatilan. 


Hal ini termasuk juga dalam firman Allah Subhanahuwata'ala dalam hadith qudsi dari 'Iyadh bin Himar,


وَإِنِّـيْ خَلَقْتُ عِبَادِيْ حُنَفَاءَ كُلَّهُمْ ، وَإِنَّهُمْ أَتَتْهُمُ الشَّيَاطِيْنُ فَاجْتَالَتْهُمْ عَنْ دِيْنِهِمْ ، وَحَرَّمَتْ عَلَيْهِمْ مَا أَحْلَلْتُ لَـهُمْ وَأَمَرَتْهُمْ أَنْ يُشْرِكُوْا بِـيْ مَا لَـمْ أُنْزِلْ بِهِ سُلْطَانًا


Maksudnya:"Sesungguhnya Aku menciptakan hamba-hamba-Ku semuanya dalam keadaan lurus, dan kemudian syaitan datang kepada mereka lalu mengeluarkan mereka dari agama mereka, mengharamkan apa saja yang Aku halalkan bagi mereka, dan memerintahkan mereka untuk melakukan menyekutukan-Ku padahal Aku tidak pernah menurunkan keterangan tentangnya". Riwayat Muslim(2865)


Begitu juga Sabda Nabi Sallallahu'alaihiwasallam menceritakan setiap yang dilahirkan itu adalah dalam keadaan fitrah:


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنه ـ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم ‏ "‏ كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ، فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ أَوْ يُنَصِّرَانِهِ أَوْ يُمَجِّسَانِهِ


Maksudnya: Setiap anak yang dilahirkan itu dalam keadaan fitrah (suci bersih), kedua ibubapanyalah yang mencorakkanya menjadi yahudi atau nasrani atau majusi". Riwayat Bukhari (1385)


Setiap bayi dilahirkan dalam keadaan fitrah (Islam) dan tidak ada seorang anak pun yang tidak dilahirkan dalam keadaan fitrah. Kemudian kedua orang tuanyalah yang membuatnya menjadi orang Yahudi, Nasrani, dan Majusi atau menjadikannya syirik kepada Allah, 


Abu Hurairah Radhiyallahu anhu berkata, “


ثُمَّ يَقُولُ أَبُو هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ { فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا }الْآيَةَ


Maksudnya:"......Kemudian Abu Hurairah radliallahu 'anhu berkata, (mengutip firman Allah surah Al-Rum ayat 30 فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا yang maksudnya: ('Sebagai fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu".  Bukhari (1270)


Oleh kerana itu, Allah Subhanahuwata'ala menamakan apa saja yang Dia perintahkan sebagai kebaikan dan apa saja yang Dia larang sebagai kemungkaran. Allah Subhanahuwata'ala berfirman:


إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ


Maksudnya:"Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran".  Al-Nahl ayat 90.


Allah Subhanahuwata'ala juga berfirman tentang sifat Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam,


Dia menghalalkan bagi mereka yang baik dan mengharamkan mereka yang buruk.


الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ۚ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ


Maksudnya:"(Iaitu) orang-orang yang mengikut Rasul, Nabi yang ummi yang (namanya) mereka dapati tertulis di dalam Taurat dan Injil yang ada di sisi mereka, yang menyuruh mereka mengerjakan yang ma'ruf dan melarang mereka dari mengerjakan yang mungkar dan menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan mengharamkan bagi mereka segala yang buruk dan membuang dari mereka beban-beban dan belenggu-belenggu yang ada pada mereka. Maka orang-orang yang beriman kepadanya. memuliakannya, menolongnya dan mengikuti cahaya yang terang yang diturunkan kepadanya (Al Quran), mereka itulah orang-orang yang beruntung". al-A'raf ayat 157


Allah Subhanahuwata'ala juga menjelaskan bahawa hati kaum Mukminin menjadi tenteram dengan berzikir kepada-Nya. Justeru, hati yang dimasuki cahaya iman dan senang dengan keimanan itu menjadi tenteram dengan kebenaran, damai dangannya, menerimanya, serta jauh dari kebatilan, membenci kebatilan itu, dan tidak menerimanya. 


Firman Allah Subhanahuwata'ala,


الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ


Maksud:"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram". Ar-Ra’d Ayat 28.


Sheikh Ahmad Mustafa di dalam tafsirnya menyatakan sesungguhnya dengan mengingati Allah Subhanahuwata'ala semata-mata, hati golongan mu’min akan menjadi tenang dan hilanglah kegelisahan kerana ketakutan mereka kepada-Nya. Limpahan cahaya keimanan yang dikurniakan oleh Allah Subhanahuwata'ala kepada mereka itulah yang melenyapkan segala kegelisahan dan kesedihan. Kegelisahan dan kesedihan mengenangkan seksaan Allah Subhanahuwata'ala atas segala kerja buat dosa dan maksiat dilenyapkan dengan mengingati balasan janji yang berupa pahala dan rahmat oleh Allah Subhanahuwata'ala.

Lihat Tafsir Al-Maraghiy,Huraian ayat 28 Surah Ar-Ra’d, Ahmad Mustafa Al-Maraghiy.



No comments:

Post a Comment

Syaitan beraksi di setiap pintu masjid

Syaitan beraksi di setiap pintu masjid  Syaitan sentiasa mengunjungi tempat-tempat ibadah, majlis zikir, dan masjid-masjid. Di sana, ia beru...