Generasi muda dan perubahan zaman
Peradaban masa depan boleh tergambar dari karakter dan perilaku generasi muda saat ini. Semua insan menginginkan sebuah peradaban mulia yang senantiasa menjadikan agama sebagai panduan, serta kemanusiaan dan الاخلاق الكريمة senantiasa mewarnai aktiviti manusia. Agama Islam amat menitikberatkan keindahan akhlak. Disebabkan itu, antara sebab Nabi Sallallahu'alaihiwasallam diutuskan kepada umat manusia adalah untuk menyempurnakan keindahan akhlak.
Sabda Nabi Sallallahu'alaihiwasallam,
إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق
Maksudnya:"Aku diutus untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.” Riwayat al-Hakim dan dinilai sahih oleh Imam al-Zahabi.
Nabi Sallallahu'alaihiwasallam bersabda:
إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ صَالِحَ الْأَخْلَاقِ
Maksudnya: “Sesungguhnya tidak aku diutuskan melainkan untuk menyempurnakan kebaikan akhlak". Riwayat Ahmad (8952).[Syeikh Syu’aib al-Arna’outh menilai hadith ini sebagai sahih dan sanadnya kuat]
Generasi muda sebagai penerus tongkat membina peradaban perlu dijaga dari kesan-kesan negatif perubahan zaman yang sangat dinamis saat ini.
Golongan muda adalah mereka yang masih teguh fizikalnya, segar fikirannya, sihat tubuh badannya, kental jiwa dan semangatnya. Pemuda adalah tonggak peradaban kerana kekuatan fizikal mereka boleh menjadi benteng pertahanan teguh sesebuah peradaban.Allah Subhanahuwata'ala menyebut kisah kekentalan imam sekumpulan pemuda dalam surah al-Kahfi.
نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ ۚ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى
Maksudnya:"Kami kisahkan kepadamu (Muhammad) cerita ini dengan benar. Sesungguhnya mereka adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami tambah pula untuk mereka petunjuk". Al-Kahfi ayat 13
Sebagaimana runtuhnya zaman jahiliah, hasil sokongan padu pemuda yang menyahut seruan dakwah, seperti dapat dilihat pada awal kebangkitan Islam di Makkah.
Pemuda ialah kelompok terbesar menerima dakwah Nabi Sallallahu'alaihiwasallam hingga amat disayangi Baginda. Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam dilantik menjadi rasul ketika berusia 40 tahun, iaitu puncak kematangan umur bagi pemuda.
Semasa di Makkah, Baginda dikelilingi orang muda yang tidak berbelah bagi memberi sokongan. Rakan terdekat ialah Saidina Abu Bakar RA berusia 38 tahun, manakala Saidina Umar RA ketika memeluk Islam berumur 27 tahun.
Talhah Ubaidillah RA berusia 16; Mus’ab Umair (awal 20-an); Al-Arqam Abi Arqam (16) dan sebahagian besar sahabat lain. Mereka berhadapan dengan pemimpin Makkah seperti Abu Jahal, Abu Lahab, Abu Suffian Harb, Umayyah Khalaf dan Syaibah Rabiah, yang juga dalam kalangan golongan tua yang angkuh dan sombong.
Keadaan sama berlaku di Madinah. Golongan pemuda membela Nabi Sallallahu'alaihiwasallam dan Islam. Mereka membawa panji Islam di medan peperangan, seperti Perang Badar al-Kubra pada 17 Ramadan tahun ke-2 Hijrah, iaitu Ali Abu Talib RA dan Ubaidah al-Harith RA.
Abu Jahal yang digelar sebagai Firaun kepada umat Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam tewas di tangan anak muda, Abdullah ibnu Mas’ud RA.
Begitu juga dalam Perang Uhud, seorang anak muda Anas Ibnu Nadhar RA sanggup menjadikan diri sebagai perisai, menyelamatkan Baginda hingga syahid dengan 80 tikaman di seluruh badan.
Ketika Nabi Sallallahu'alaihiwasallam terkepung, muncul Abu Dujanah RA menyelamatkan Baginda, hingga akhirnya syahid di kaki insan mulia itu.
Hadith-hadith berkaitan dengan orang muda;
Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda:
يَعْجَبُ رَبُّكَ مِنْ شَابٍّ لَيْسَتْ لَهُ صَبْوَةٌ
Maksudnya:Rabbmu kagum dengan pemuda yang tidak memiliki shobwah". Riwayat Imam Ahmad (4/151)
صَبْوَةٌ adalah kecondongan untuk menyimpang dari kebenaran.
عَنِ ابْنِ مَسْعُوْدٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : كُنَّا نَغْزُوْ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَحْنُ شَبَابٌ
Maksudnya:"Dari Ibnu Mas’ûd Radhiyallahu anhu berkata, “Kami ikut berperang bersama Rasulullâh padahal saat itu kami masih muda". Riwayat Imam Ahmad ( 1/390, 432)
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : كَانَ شَبَابٌ مِنَ الْأَنْصَارِ سَبْعِينَ رَجُلًا يُقَالُ لَهُمْ الْقُرَّاءُ يَكُونُونَ فِي الْمَسْجِدِ فَإِذَا أَمْسَوْا انْتَحَوْا نَاحِيَةً مِنَ الْمَدِينَةِ، فَيَتَدَارَسُونَ وَيُصَلُّونَ يَحْسِبُ أَهْلُوهُمْ أَنَّهُمْ فِي الْمَسْجِدِ، وَيَحْسِبُ أَهْلُ الْمَسْجِدِ أَنَّهُمْ في أَهْلِيهِمْ، حَتَّى إِذَا كَانُوا فِي وَجْهِ الصُّبْحِ اسْتَعْذَبُوا مِنَ الْمَاءِ، وَاحْتَطَبُوا مِنَ الْحَطَبِ، فَجَاءُوا بِهِ فَأَسْنَدُوهُ إِلَى حُجْرَةِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَبَعَثَهُمُ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَمِيعًا، فَأُصِيبُوا يَوْمَ بِئْرِ مَعُونَةَ، فَدَعَا النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى قَتَلَتِهِمْ خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْمًا فِي صَلَاةِ الْغَدَاةِ
Maksudnya:"Dari Anas bin Mâlik Radhiyallahu nanhu , beliau mengatakan bahwa ada 70 pemuda dari kalangan Anshar yang digelari al-Qurra’ (para pembaca al-Qur’an). Mereka biasa tinggal di masjid Nabawi. Tatkala petang menjelang mereka keluar kepinggiran kota Madinah, lalu mereka belajar bersama dan mendirikan shalat. Keluarga mereka menyangka mereka sedang berada di masjid, sementara orang-orang di masjid menyangka mereka pulang menemui keluarga mereka. Ketika mendekati waktu Shubuh mereka mencari air lalu mencari kayu bakar yang mereka bawa dan sandarkan di dinding kamar Rasûlullâh Sallallahu‘alaihiwasallam". Riwayat Imam Ahmad (3/235)
Dengan hasil penjualan kayu-kayu tersebut, mereka membelikan makanan buat para penghuni suffah. Penghuni shuffah adalah orang-orang fakir yang hijrah ke Madinah sedangkan mereka tidak memiliki keluarga ataupun kerabat di Madinah, hingga mereka tinggal di suffah di dekat masjid Nabawi.
Perubahan zaman diiringi dengan perkembangan teknologi serta informasi yang begitu cepat saat ini mestilah diimbangi dengan bekal keimanan dan ketakwaan kepada Allah Subhanahuwata'ala. Inilah yang akan menjadikan kita mampu mengharunginya dengan baik melalui perbezaan hal-hal positif yang muncul, sekaligus mampu menepis kesan-kesan negatif yang muncul akibat perubahan yang terjadi di berbagai sektor kehidupan.
Firman Allah Subhanahuwata'ala,
وَتَزَوَّدُوْا فَاِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوٰىۖ وَاتَّقُوْنِ يٰٓاُولِى الْاَلْبَابِ
Maksudnyanya:“Berbekallah kerana sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah takwa. Bertakwalah kepada-Ku wahai orang-orang yang mempunyai akal sehat.” Al-Baqarah ayat 197.
Perubahan zaman adalah suatu keadaan yang tidak dapat dielakkan. Perkembangan ilmu dan teknologi menjadikan semakin cepatnya perubahan peradaban. Jika dahulu untuk memberi khabar pada orang lain perlu mengirim surat dan menunggu balasan selama berhari-hari, bahkan berbulan-bulan, namun saat ini hanya dalam hitungan detik sahaja hal itu boleh dilakukan. Jika dahulu informasi hanya dimiliki oleh segelintir orang, saat ini semua orang boleh mengakses informasi bila-bila pun dan di mana pun. Dunia seolah-olah sudah ada dalam genggaman. Apa pun yang kita inginkan boleh dipermudahkan oleh setiap peringkat manusia, hasil dari perkembangan ilmu pengetahuan dan inovasi teknologi seperti melalui internet.
Namun perlu kita ingat bahawa perubahan ini bukan hanya membawa kesan positif bagi peradaban. Ancaman keruntuhan moral dan hilangnya sifat kemanusiaan juga terancam oleh derasnya perubahan ini, jika tidak disikapi dan ditangani dengan baik. Teknologi diibaratkan pisau yang boleh memberi manfaat besar jika dipegang dan digunakan oleh seorang koki atau tukang masak. Namun akan mendatangkan bencana besar bila dipegang dan dikuasai oleh penjahat. Oleh sebab itu perubahan zaman akibat cepat dan pesatnya perkembangan teknologi harus diimbangi dengan kesedaran bahawa teknologi adalah wasilah (alat) bukan ghayah (tujuan).
Oleh kerana itu, generasi tua dan generasi muda harus dibentengi dari kesan negatif perkembangan teknologi untuk menghindari sebuah aturan peradaban yang menghantarkan pada jurang kehancuran. Dalam mendepani perubahan zaman dan perkembangan teknologi agar hidup menjadi mudah, ada kaedah yang mengatakan.
المحُاَفَظَةُ عَلَى القَدِيْمِ الصَّالِحِ وَالأَخْذُ بِالجَدِيْدِ الأَصْلَحِ
Maksudnya: “Memelihara (menjaga) hal lama yang baik, dan mengambil hal baru yang lebih baik”
Sangat penting untuk kita sedari dan lakukan di era ini, iaitu membekali para generasi muda yang akan menjadi tongkat dan pemimpin peradaban dengan nilai-nilai spiritual, karakter, dan akhlak yang baik di tengah gempuran berbagai macam perkara negatif akibat cepatnya perubahan zaman.
Jika mereka tidak dibekali dengan karakter mulia dari peringkat awal, maka boleh jadi mereka akan terseret dan terhanyut dalam arus negatif perubahan zaman.
Di zaman ini kita boleh melihat sendiri bagaimana nilai-nilai etika, adab, kepedulian sosial sudah mulai pudar akibat sebahagian generasi sekarang lebih menikmati kehidupan di dunia maya. Mereka lebih senang untuk tidak bersosial dengan orang lain di dunia nyata dan memilih menghabiskan waktunya untuk bersosial di dunia maya. Secara tidak langsung mereka menjauhkan yang dekat dan mendekatkan yang jauh sehingga tidak peduli dengan orang-orang di sekelilingnya. Padahal Rasulullah telah mengingatkan dalam hadithnya agar kita menjaga akhlak yang baik kepada orang lain,
اتَّقِ اللهَ حَيْثُمَا كُنْتَ، وَأَتْبِعِ السَّيِّئَةَ الحَسَنَةَ تَمْحُهَا، وَخَالِقِ النَّاسَ بِخُلُقٍ حَسَنٍ
Maksudnya: “Bertakwalah kamu kepada Allah di mana pun berada. Iringilah perbuatan buruk yang telah dilakukan dengan perbuatan baik yang dapat menghapusnya. Dan berakhlaklah kepada orang-orang dengan akhlak yang baik”.Riwayat at-Tirmidzi.
Selain berubahnya akhlak dan sikap generasi muda, pengaruh budaya luar mengalir dengan deras melalui media sosial yang membawa kesan yang semakin melunturkan nilai-nilai luhur warisan nenek moyang. Hal ini boleh terlihat dari sikap, model, dan gaya pakaian generasi muda saat ini yang senang terbawa arus kemodenan tanpa dilandasi nilai-nilai agama. Jika ini dibiarkan, bagaimana nasib masa depan mereka dan peradaban dunia?
Allah Subhanahuwata'ala telah mengingatkan kita semua supaya tidak mewariskan generasi yang lemah dalam meneruskan dan merawat peradaban. Agama Islam mendorong para generasi penerus untuk menjadi generasi yang kuat dan mampu menunjukkan optimisme masa depan cerah serta tidak membimbangkan orang tua. Hal ini disebutkan dalam Al-Qur’an surat An-Nisa ayat 9:
وَلْيَخْشَ الَّذِيْنَ لَوْ تَرَكُوْا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعٰفًا خَافُوْا عَلَيْهِمْۖ فَلْيَتَّقُوا اللّٰهَ وَلْيَقُوْلُوْا قَوْلًا سَدِيْدًا
Artinya : “Hendaklah merasa takut orang-orang yang seandainya (mati) meninggalkan setelah mereka, keturunan yang lemah (yang) mereka khawatir terhadapnya. Maka, bertakwalah kepada Allah dan berbicaralah dengan tutur kata yang benar (dalam hal menjaga hak-hak keturunannya)”.
Semua ini menjadi bahan renungan dan menjadikan kita untuk lebih peduli pada generasi penerus dengan berusaha semaksimal mungkin melindungi dan menjadikan mereka peribadi yang mengenal diri dan Tuhan. Perintah untuk melindungi diri dan keluarga telah ditegaskan Allah Subhanahuwata'ala dalam Al-Qur’an Surah At-Tahrim ayat 6,
يٰٓاَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا قُوْٓا اَنْفُسَكُمْ وَاَهْلِيْكُمْ نَارًا وَّقُوْدُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلٰۤىِٕكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا يَعْصُوْنَ اللّٰهَ مَآ اَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُوْنَ مَا يُؤْمَرُوْنَ
Maksudnya : “Wahai orang-orang yang beriman, jagalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu. Penjaganya adalah malaikat-malaikat yang kasar dan keras. Mereka tidak durhaka kepada Allah terhadap apa yang Dia perintahkan kepadanya dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan”. Al-Tahrim ayat 6
Menjaga diri dan keluarga boleh dilakukan dengan mendekatkan diri pada Allah Subhanahuwata'ala dengan memperkuatkan ketaatan dalam menjalankan ibadah, memberi pendidikan dan teladan yang terbaik untuk diri dan keluarga, memberi nafkah dari rezeki yang halal, dan senantiasa berdoa agar keluarga dan keturunan-keturunan kita senantiasa menjadi generasi yang soleh dan solehah.
Akhirnya, marilah kita bina para generasi muda kita dengan akhlak yang baik dan bekalilah mereka dengan kewaspadaan terhadap kesan negatif perubahan zaman. Bukan harta atau material duniawi sahaja yang menjadi warisan terbaik bagi mereka untuk menghadapi peradaban di masa yang akan datang. Bahkan ilmu agama dan nilai-nilai kemanusiaan yang lebih utama untuk kita wariskan sehingga masa depan peradaban akan terus berada pada garis yang diredhai oleh Allah Subhanahuwata'ala.
No comments:
Post a Comment