Wednesday, September 22, 2021

Hadiah menurut perspektif Islam

Hadiah menurut perspektif Islam


Islam tidak meletakkan sebarang kewajipan mahupun larangan dalam perbuatan memberi hadiah sesama manusia. Firman Allah Subhanahuwata'ala:


فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَرِيئًا


Maksudnya: Kemudian jika mereka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari maskahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik kesudahannya. Surah al-Nisa’ ayat 4.


Ibn al-‘Arabi berkata mengenai pemberian dari seorang isteri kepada seorang suami (apabila telah diberi sebagai hadiah) maka pemberian tersebut halal bagi suaminya. [Lihat: Tafsir al-Qurtubi; 5/25]. Ayat ini menunjukkan bahawa pemberian sesuatu atau menghadiahkan sesuatu kepada seseorang adalah dibolehkan.


Hadiah pada bahasa ialah harta yang diserahkan atau diberikan kepada seseorang sebagai tanda penghormatan kepadanya. Ulama’ mazhab Syafi’i meletakkan makna istilah pada hadiah ialah pemilikan sesuatu benda tanpa berlakunya pertukaran dan berlakunya perpindahan (barang tersebut) kepada orang yang dihadiahkan sebagai tanda penghormatan. [Lihat: al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah; 42/252].


Dalam kitab Al-Mughni, Ibnu Qudamah menjelaskan bahawa hukum memberi dan menerima hadiah adalah dianjurkan. Ini kerana hadiah berpotensi menumbuhkan rasa cinta, mempereratkan kasih sayang dan juga kebahagiaan di antara mereka yang saling memberi hadiah.


Hukum Hadiah; 

Diperbolehkan dengan kesepakatan (ulama') umat ini. Apabila tidak terdapat di sana larangan syar’i. Terkadang disunnahkan untuk memberikan hadiah apabila dalam rangka menyambungkan silaturrahim, kasih sayang dan rasa cinta. Terkadang disyariatkan apabila dia termasuk di dalam bab ‘Membalas Budi dan Kebaikan Orang Lain dengan Hal yang Semisalnya’. Dan terkadang pula, boleh menjadi haram atau perantara menuju perkara yang haram, jika ia merupakan hadiah yang berbentuk suatu yang haram, atau termasuk dalam kategori sogok-menyogok dan yang sehukum dengannya. 


Imam al-Nawawi menyebut bahawa akad hibah perlu kepada lafaz ijab dan qabul sepertimana dalam urusan jual beli dan seluruh hak milik. Adapun hadiah, terdapat dua pendapat ulama’ mengenai hal ini. Pendapat pertama di sisi Syeikh Abu Hamid dan yang berguru dengannya, mensyaratkan lafaz ijab dan qabul dalam hadiah sepertimana urusan jual beli dan hal wasiat. Manakala pendapat kedua ialah tidak perlu kepada lafaz ijab dan qabul bahkan cukup sekadar terima serahan dan memilikinya. Ini adalah pendapat yang shahih dalam mazhab dan mereka bersandarkan pada dalil bahawa ada hadiah yang diberikan kepada Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam dan Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam menerimanya tanpa sebarang lafaz dan ia juga telah dipraktikkan oleh orang ramai sejak berzaman. [Lihat: Rawdatu al-Tholibin; 5/365-366].


Hukum Menerima Hadiah; 

Para ulama berselisih pendapat tentang orang yang diberikan  hadiah, apakah wajib menerimanya atau disunatkan sahaja? 


Pendapat yang kuat bahawasanya orang yang diberikan hadiah yang mubah dan tidak ada penghalang syar’i yang menghendaki ia menolaknya, maka wajib menerimanya, ini berdasarkan beberapa  dalil, 


Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda,


عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجِيبُوا الدَّاعِيَ وَلَا تَرُدُّوا الْهَدِيَّةَ وَلَا تَضْرِبُوا الْمُسْلِمِينَ


Maksudnya:"Dari Abdullah bin Mas'ud ia berkata; Rasulullah ﷺ bersabda, "Hadirilah orang yang mengundang, janganlah kalian menolak hadiah dan janganlah kalian memerangi kaum muslimin". Riwayat Ahmad(3645)


أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ سَمِعْتُ عُمَرَ يَقُولُ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعْطِينِي الْعَطَاءَ فَأَقُولُ أَعْطِهِ مَنْ هُوَ أَفْقَرُ إِلَيْهِ مِنِّي فَقَالَ خُذْهُ إِذَا جَاءَكَ مِنْ هَذَا الْمَالِ شَيْءٌ وَأَنْتَ غَيْرُ مُشْرِفٍ وَلَا سَائِلٍ فَخُذْهُ وَمَا لَا فَلَا تُتْبِعْهُ نَفْسَكَ


Maksudnya:"Bahawa 'Abdullah bin 'Umar radhiallahu'anhuma berkata; Aku mendengar 'Umar berkata,: "Rasulullah ﷺ pernah memberiku suatu pemberian lalu aku berkata kepada beliau, "Berikanlah kepada orang yang lebih faqir dariku". Maka beliau bersabda, "Ambillah. Jika telah datang kepadamu dari harta ini sedangkan kamu bukan orang yang akan menghambur-hamburkannya dan tidak pula meminta-mintanya, maka ambillah. Selain dari itu maka janganlah kamu menuruti nafsumu". Riwayat Bukhari (1380)


Hukum Menolak Hadiah;

Maka jelaslah bahawa    menerima hadiah adalah wajib. Justeru itu,  tidak dibolehkan menolaknya melainkan kerana wujudnya uzur syar’i. Sebagaimana Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam melarang kita untuk menolak hadiah dengan sabda beliau,

وَلَا تَرُدُّوا الْهَدِيَّةَ


Maksudnya:"...janganlah kalian menolak hadiah….". Riwayat Ahmad(3645)


Namun terkadang, Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam menolak hadiah dikeranakan satu-satu sebab. Di antaranya:


Dari Ash Sha’bi bin Jutsamah radhiyallahu ‘anhu, menceritakan beliau memberi hadiah seekor keledai liar kepada Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam berupa, lalu Beliau Sallallahu‘alaihiwasallam menolaknya. Maka tatkala Beliau melihat ada sesuatu di raut wajah Ash Sha’bu, beliau berkata,


ٍ عَنْ الصَّعْبِ بْنِ جَثَّامَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ أَنَّهُ أَهْدَى لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حِمَارًا وَحْشِيًّا وَهُوَ بِالْأَبْوَاءِ أَوْ بِوَدَّانَ فَرَدَّ عَلَيْهِ فَلَمَّا رَأَى مَا فِي وَجْهِهِ قَالَ أَمَا إِنَّا لَمْ نَرُدَّهُ عَلَيْكَ إِلَّا أَنَّا حُرُمٌ


Maksudnya:"Dari As Sha'bi bin Jatstsamah radhiallahu'anhum bahwa dia menghadiahkan Rasulullah ﷺ seekor keledai liar di Abwa; atau di Waddan namun beliau menolaknya. Ketika beliau melihat raut mukanya, beliau berkata, "Kami tidak bermaksud menolak keledai tersebut, tapi kami menolaknya kerana kami sedang ihram". Riwayat Bukhari(2573)


Ibnu Hajar berkata, “Di dalam hadith ini ada dalil bahawasanya tidak boleh menerima hadiah dan tidak halalnya hadiah (ketika ihram).”


Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam pernah meninggalkan pemberian daging dhob kerana Beliau tidak menyukainya. Diceritakan oleh Ibnu Abbas ra,  Ummu Hafidz pernah memberi hadiah kepada Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam berupa keju, samin, dan dhob(daging biawak),


نْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ أَهْدَتْ خَالَتِي إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَقِطًا وَسَمْنًا وَأَضُبًّا فَأَكَلَ مِنْ الْأَقِطِ وَالسَّمْنِ وَتَرَكَ الْأَضُبَّ تَقَذُّرًا وَأُكِلَ عَلَى مَائِدَةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَوْ كَانَ حَرَامًا مَا أُكِلَ عَلَى مَائِدَةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ


Maksudnya:"Dari Ibnu Abbas, ia berkata; Bibiku telah menghadiahkan kepada Rasulullah ﷺ keju, mentega dan dhob (biawak padang pasir). Kemudian beliau makan sebahagian mentega serta keju dan meninggalkan dhob kerana merasa tidak senang. Dan daging tersebut dimakan (oleh para sahabat) dalam hidangan Rasulullah ﷺ, seandainya hal itu adalah haram maka tidak akan dimakan dalam hidangan Rasulullah ﷺ". Riwayat Al-Nasai(4244)


Apabila hadiah tersebut berupa suap-menyuap untuk membatalkan kebenaran dan menghalalkan kebatilan, maka hadiah tersebut tidak boleh diterima ketika itu.

Demikian pula apabila hadiah tersebut diperuntukkan bagi para pemimpin, para menteri, dan staf pejabat, agar mereka memberimu sesuatu yang bukan menjadi hakmu, atau mereka memaafkan kamu dari sesuatu yang tidak sewajar dari segi undang-undang untuk mereka maafkan, maka ketika itu haram bagimu memberikan hadiah dan haram bagi mereka menerima hadiah tersebut. Kerana itu adalah merupakan suap-menyuap, dan Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda,


عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الرَّاشِيَ وَالْمُرْتَشِيَ


Maksudnya:“Dari Abdullah bin Umar ia berkata; Rasulullah ﷺ melaknati penyuap dan yang disuap". Riwayat Tirmizi(1257)


Di sana ada keumuman dan kekhususan di kalangan para ulama antara hibah, pemberian (athiyah) dan sedekah. Dan garis tengah definisi di antara tiga perkara ini adalah niat, maka sedekah diberikan kepada seseorang yang memerlukan dan dalam rangka mencari wajah Allah Ta’ala. Sedangkan hadiah diberikan kepada orang yang fakir dan orang kaya, dan diniatkan untuk meraih rasa cinta dan membalas budi atas hadiah yang diberikan. Dan terkadang pemberian hadiah itu juga bertujuan untuk mencari keredhaan Allah. Adapun hibah dan athiyah pula, tidak ada di antara perbezaan antara keduanya dan terkadang dimaksudkan untuk memuliakan orang yang diberikan hibah atau athiyah saja dikeranakan suatu keistimewaan atau sebab tertentu dari sebab-sebab yang ada.


Pada asasnya hadiah, sedekah dan juga hibah adalah satu jenis yang sama iaitu pemilikan sesuatu benda tanpa sebarang pertukaran. Beza hadiah dengan hibah ialah pada berlakunya perpindahan harta kepada orang yang dihadiahkan. Hibah juga lebih umum dari hadiah dan juga sedekah, setiap hadiah dan sedekah adalah hibah dan tidak semestinya setiap hibah itu sedekah ataupun hadiah. [Lihat: al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah; 42/120-121, 253].


Secara sosiologinya, memberi hadiah akan menimbulkan rasa cinta di antara sesama manusia, ukhuwah, dan memperteguhkan hubungan sosial. Rasulullah sendiri senantiasa memberikan pencerahan dan motivasi kepada para sahabat Beliau agar saling memberikan hadiah. Nabi Sallallahu'alaihiwasallam bersabda, 


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَهَادَوْا فَإِنَّ الْهَدِيَّةَ تُذْهِبُ وَغَرَ الصَّدْرِ


Maksudnya:"Dari Abu Hurairah berkata; Rasulullah ﷺ bersabda, "Hendaklah kalian saling memberi hadiah, kerana hadiah dapat menghilangkan kebencian hati". Riwayat Ahmad(8882),Hasan. 


Maka, jelaslah di sini bahawa perbuatan memberi dan menerima hadiah sangatlah dianjurkan dalam Islam bagi memupuk rasa kasih dan sayang begitu juga dapat mengeratkan hubungan silaturrahim sesama manusia.


Secara psikologi, seseorang yang diberi hadiah akan merasa bahagia, apatahlagi jika hadiah itu barang berharga. Oleh kerana itu, siapa saja yang diberi hadiah haruslah berusaha untuk membalasnya. Aisyah Ra.ha menceritakan, 


ِ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقْبَلُ الْهَدِيَّةَ وَيُثِيبُ عَلَيْهَا لَمْ يَذْكُرْ 


Maksudnya:"Dari 'Aisyah radhiallahu'anha berkata, "Adalah Rasulullah ﷺ menerima pemberiah hadiah dan membalasnya". Riwayat Bukhari(2396).


Secara normatif, memberi hadiah adalah berbuat kebajikan. Allah Subhanahuwata'ala berfirman, 


“إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ


Maksudnya:"Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran". Surah al-Nahl ayat 90.


Dalam ayat ini Allah Subhanahuwata'ala menyebutkan, “memberi kepada kaum kerabat”. Maksudnya, menurut pengarang Tafsir Jalalain, mereka dinyatakan secara khusus dalam ayat ini, sebagai pertanda bahawa mereka hendaklah dipentingkan terlebih dahulu. Begitu juga di dalam soal memberi hadiah, hendaknya kaum kerabat atau keluarga terdekat diberi keutamaan. Di dalam lafal تَذَكَّرُونَ menurut bentuk asalnya ialah huruf ت-nya diidghamkan kepada huruf ذ. Di dalam kitab Al-Mustadrak disebutkan suatu riwayat yang bersumber dari Ibnu Masud yang telah mengatakan, bahawa  ayat 90 surah An-Nahl, adalah ayat yang paling padat mengandungi anjuran melakukan kebaikan dan menjauhi keburukan di dalam Al-Quran.


Berbeza pula dengan sedekah, terutama sedekah wajib atau zakat, yang mana kaum kerabat yang fakir dan miskinlah yang harus diutamakan. Dalam perundangan Islam, hadiah bukanlah sedekah walaupun ianya bernilai ibadah. Hadiah dapat diberikan kepada siapa saja, tanpa memandang miskin ataupun kaya, namunpun begitu tidak demikian halnya untuk sedekah dan zakat.


Abu Hurairah menceritakan bahawa ketika Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam diberikan makanan, beliau bertanya dahulu apakah makanan tersebut dari hadiah ataukah sedekah. 


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا أُتِيَ بِطَعَامٍ سَأَلَ عَنْهُ فَإِنْ قِيلَ هَدِيَّةٌ أَكَلَ مِنْهَا وَإِنْ قِيلَ صَدَقَةٌ لَمْ يَأْكُلْ مِنْهَا


Maksudnya:"Dari Abu Hurairah bahwasanya, "Apabila Nabi ﷺ diberi makanan, maka beliau pasti menanyakannya. Bila dikatakan bahawa itu adalah hadiah, maka beliau memakannya, dan bila dikatakan bahawa itu adalah sedekah, maka beliau tidak memakannya". Riwayat Muslim (1790).


Sepanjang hidup Nabi Sallallahu'alaihiwasallam, Beliau tidak menerima sedekah. Namun sepanjang hidupnya pula beliau sentiasa memberi sedekah dan hadiah, 


 “الْحَسَنُ بْنُ أَيُّوبَ الْحَضْرَمِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ بُسْرٍ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقْبَلُ الْهَدِيَّةَ وَلَا يَقْبَلُ الصَّدَقَةَ


Maksudnya:"Al Hasan bin Ayyub Al Hadlrami ia berkata, telah menceritakan kepadaku Abdullah bin Busr ia berkata, "Rasulullah ﷺ menerima hadiah tetapi beliau tidak menerima sedekah." Riwayat Ahmad (17028)


Inilah peribadi Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam yang elegan, sama sekali beliau tidak mengharapkan belas kasihan para sahabatnya.


Diceritakan oleh Ibnu Abbas ra,  Ummu Hafidz pernah memberi hadiah kepada Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam berupa keju, samin, dan dhob(daging biawak),


نْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ أَهْدَتْ خَالَتِي إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَقِطًا وَسَمْنًا وَأَضُبًّا فَأَكَلَ مِنْ الْأَقِطِ وَالسَّمْنِ وَتَرَكَ الْأَضُبَّ تَقَذُّرًا وَأُكِلَ عَلَى مَائِدَةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَوْ كَانَ حَرَامًا مَا أُكِلَ عَلَى مَائِدَةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ


Maksudnya:"Dari Ibnu Abbas, ia berkata; Bibiku telah menghadiahkan kepada Rasulullah ﷺ keju, mentega dan dhob (biawak padang pasir). Kemudian beliau makan sebahagian mentega serta keju dan meninggalkan dhob kerana merasa tidak senang. Dan daging tersebut dimakan (oleh para sahabat) dalam hidangan Rasulullah ﷺ, seandainya hal itu adalah haram maka tidak akan dimakan dalam hidangan Rasulullah ﷺ". Riwayat Al-Nasai(4244)


Daging biawak(dhob) di kalangan masyarakat Arab pada masa awal Islam termasuk komoditi yang Nabi Sallallahu'alaihiwasallam diamkan. Hal ini kemudiannya menjadi sunah taqririyah (yang mendapat persetujuan Nabi Sallallahu'alaihiwasallam). Beliau sendiri tidak memakannya, walaupun Allah Subhanahuwata'ala memaafkan orang yang memakannya. Namun sebagai sebuah hadiah, Nabi Sallallahu'alaihiwasallam tetap menerimanya.


Secara praktisnya hadiah boleh berupa masakan, seperti halnya dalam hadith berikut. Oleh kerana itu, kaum muslimah berpeluang  besar untuk saling memberi masakan kepada jiran tetangga masing-masing. Nabi Sallallahu'alaihiwasallam berseru,


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ يَا نِسَاءَ الْمُسْلِمَاتِ لَا تَحْقِرَنَّ جَارَةٌ لِجَارَتِهَا وَلَوْ فِرْسِنَ شَاةٍ


Maksudnya:"Dari Abu Hurairah dia berkata; Nabi ﷺ bersabda, "Wahai para wanita muslimah, janganlah antara tetangga yang satu dengan yang lainnya saling meremehkan walaupun hanya dengan memberi kaki kambing". Riwayat Bukhari(5558)


Perlu diberi perhatian, hadiah yang diberikan adalah mesti berupa barang yang halal sahaja, 


عَنْ سَلْمَانَ قَالَ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ السَّمْنِ وَالْجُبْنِ وَالْفِرَاءِ فَقَالَ الْحَلَالُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ وَالْحَرَامُ مَا حَرَّمَ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ وَمَا سَكَتَ عَنْهُ فَهُوَ مِمَّا عَفَا عَنْهُ


Maksudnya:"Dari Salman ia berkata, "Rasulullah ﷺ pernah ditanya tentang mentega, keju dan Al Fara (sejenis baju dari kulit)." Beliau lalu menjawab, "Halal adalah sesuatu yang telah Allah halalkan dalam kitab-Nya, dan haram adalah sesuatu yang telah Allah haramkan dalam kitab-Nya. Adapun yang Allah diamkan, maka itu adalah sesutau yang Allah maafkan". Riwayat Tirmizi(1648)


Kesimpulannya,tidak diragukan lagi bahawa hadiah dalam kehidupan antara individu dan komuniti manusia memiliki pengaruh yang signifikan untuk terwujudnya ikatan dan hubungan sosial, detik-detiknya senantiasa berulang setiap hari di acara-acara keagamaan, kemasyarakatan, dan selainnya. Dengan hadiah, terwujudlah kesempurnaan untuk meraih kecintaan, kasih sayang, akan lenyapnya kedengkian, dan terwujudnya kesatuan hati. 

No comments:

Post a Comment

Guru, Ustaz selaku pendidik serta kelebihannya dan tanggungjawab pelajar atau murid terhadap gurunya.

Guru, Ustaz selaku pendidik serta kelebihannya dan tanggungjawab pelajar atau murid terhadap gurunya. Profesion sebagai seorang guru adalah ...