Thursday, April 22, 2021

Puasa adalah perisai atau benteng.

Puasa adalah perisai atau benteng. 


Seorang Muslim yang beriman sentiasa ingat bahawa, Ramadhan bukan seperti bulan-bulan yang lain tetapi satu bulan yang sangat istimewa. Bulan Ramadhan bulan semua orang Islam diperintahkan berpuasa kecuali yang ada kelonggaran ke atasnya. Puasa ini untuk Allah Subhanahuwata'ala dan Allah Subhanahuwata'ala yang akan membalasnya dengan balasan yang tidak terbayang oleh fikiran kita.


Firman Allah Subhanahuwata'ala, 


وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ 


Maksudnya:“Dan kalau kamu puasa, itu lebih baik bagi kamu kalau kamu mengetahuinya”. Al-Baqarah ayat 184.


Allah berfirman dalam hadith qudsi:


   إِلَّا الصَّوْمَ فَإِنَّهُ لِي ، وَأَنَا أَجْزِي بِهِ 


Maksudnya: ".....Kecuali puasa.Sesungguhnya ia milik Aku. Aku lah yang akan membahagi-bahagikan ganjaran pahalanya".  Riwayat Muslim(1952).


Puasa adalah ibadah yang istimewa kerana memiliki banyak keutamaan. Di antara keistimewaannya iaitu puasa merupakan perisai bagi seorang muslim.


Puasa adalah perisai, ini bermakna bahawa puasa tersebut menjadi benteng bagi orang yang berpuasa dari perbuatan keji dan amalan yang tidak layak dengan ibadah puasa. 

Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasalaam memberikan semacam acuan batin bagi pelaku puasa, untuk menjadikannya berfungsi dan menghasilkan kesan positif bagi peribadi dan lingkungannya. 


Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda.


 الصِّيَامُ جُنَّةٌ يَسْتَجِنُّ بِهَا الْعَبْدْ مِنَ النَّارِ 


Maksudnya:“Puasa adalah perisai, seorang hamba berperisai dengannya dari api neraka”. Riwayat Ahmad 3/241, 3/296 dari Jabir, Ahmad 4/22 dan Utsman bin Abil ‘Ash. 


Yang dimaksud puasa sebagai (جُنَّةٌ) (perisai) adalah puasa akan menjadi pelindung yang akan melindungi bagi pelakunya di dunia dan juga di akhirat.


1-Adapun di dunia maka akan menjadi pelindung yang akan menghalanginya untuk mengikuti godaan syahwat yang terlarang di saat puasa. Oleh kerana itu tidak boleh bagi orang yang berpuasa untuk membalas orang yang menganiaya dirinya dengan balasan serupa, sehingga jika ada yang mencela ataupun menghina dirinya maka hendaklah dia mengatakan, “Aku sedang berpuasa.”


Dari Abu Hurairah, Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda,


لَيْسَ الصِّيَامُ مِنَ الأَكْلِ وَالشَّرَبِ ، إِنَّمَا الصِّيَامُ مِنَ اللَّغْوِ وَالرَّفَثِ ، فَإِنْ سَابَّكَ أَحَدٌ أَوْ جَهُلَ عَلَيْكَ فَلْتَقُلْ : إِنِّي صَائِمٌ ، إِنِّي صَائِمٌ


Maksudnya:“Puasa bukanlah hanya menahan makan dan minum saja. Akan tetapi, puasa adalah dengan menahan diri dari perkataan lagwu(lalai) dan rofats(lucah). Apabila ada seseorang yang mencelamu atau berbuat keji padamu, katakanlah padanya, “Aku sedang puasa, aku sedang puasa”. Riwayat Ibnu Majah dan Hakim.  At Targib wa At Tarhib no. 1082.


2-Adapun di akhirat maka puasa menjadi perisai dari api neraka, yang akan melindungi dan menghalangi dirinya dari api neraka pada hari kiamat (Lihat Syarh Arba’in An-Nawawiyyah) 


Bersabda Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam.


 مَا مِنْ عَبْدٍ يَصُوْمُ يَوْمًا فِي سَبِيْلِ اللَّهِ إِلاَّبَاعَدَ اللَّهُ بَذَلِكَ وَجْهَهُ عَنِ النَّارِ سَبْعِيْنَ خَرِيْفًا


Maksudnya:“Tidaklah seorang hamba yang puasa di jalan Allah kecuali akan Allah jauhkan dia (kerana puasanya) dari neraka sejauh tujuh puluh musim”.

Riwayat Bukhari 6/35, Muslim 1153 dari Abu Sa’id Al-Khudry, ini adalah lafaz Muslim. Sabda Rasulullah : “70 musim” yakni : perjalanan 70 tahun, demikian dikatakan dalam Fathul Bari 6/48].

 

Dan Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda.


 مَنْ صَامَ يَوْمًا فِيْ سَبِيْلِ اللَّهِ جَعَلَ اللَّهُ بَيْنَهُ وَبَيْنَ النَّارِ خَنْدَقًا كَمَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأرْض


Maksudnya:“Barangsiapa yang berpuasa sehari di jalan Allah maka di antara dia dan neraka ada parit yang luasnya seperti antara langit dengan bumi”.


Dikeluarkan oleh Tirmidzi no. 1624 dari hadits Abi Umamah, Dan dikeluarkan pula oleh At-Thabrani di dalam Al-Kabir 8/260,274, 280 dari dua jalan dari Al-Qasim dari Abi Umamah.  Dari Abi Darda’, dikeluarkan oleh Ath-Thabrani di dalam Ash-Shagir 1/273.


Sebahagian ahlul ilmi telah memahami bahawa hadith-hadith tersebut merupakan penjelasan tentang keutamaan puasa ketika jihad dan berperang di jalan Allah. Namun zahir hadith ini mencakupi semua puasa jika dilakukan dengan ikhlas kerana mengharapkan wajah Allah Ta’ala, sesuai dengan apa yang dijelaskan oleh Rasulullah Sallallahu‘alaihiwassalm termasuk puasa di jalan Allah (seperti yang disebutkan dalam hadith ini)


Telah jelas bahawa puasa memiliki pengaruh yang menakjubkan dalam menjaga anggota badan yang zahir dan kekuatan batin.


Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam menyuruh orang yang  kuat syahwatnya dan belum mampu untuk menikah agar berpuasa, menjadikannya sebagai وِجَاءٌ (Maksudnya memutuskan syahwat jiwa) bagi syahwat ini, kerana puasa menahan kuatnya anggota badan hingga boleh mengawalnya, menenangkan seluruh anggota badan, serta seluruh kekuatan (yang keji) ditahan hingga boleh taat dan dirantai dengan rantai puasa.


Oleh karena itu Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda.


 يَامَعْشَرَالشَبَابِ مَنْ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ 


Maksudnya:“Wahai sekalian para pemuda, barangsiapa di antara kalian telah mampu الْبَاءَةَ (Yang mampu menikah dengan berbagai persiapannya) hendaklah menikah, kerana menikah lebih menundukkan pandangan, dan lebih menjaga kehormatan. Barangsiapa yang belum mampu menikah, hendaklah puasa kerana puasa merupakan وِجَاءٌ (pemutus syahwat) baginya”.


Riwayat Bukhari 4/106 dan Muslim no. 1400 dari Ibnu Mas’ud. 


Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam telah menjelaskan bahawa syurga diliputi dengan perkara-perkara yang tidak disenangi, dan neraka diliputi dengan syahwat. 


 عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ؛ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حُفَّتْ الْجَنَّةُ بِالْمَكَارِهِ وَحُفَّتْ النَّارُ بِالشَّهَوَاتِ و حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا شَبَابَةُ حَدَّثَنِي وَرْقَاءُ عَنْ أَبِي الزِّنَادِ عَنْ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمِثْلِهِ


Dari Anas bin Malik berkata: Rasulullah Shallallahu'alaihiwasalam bersabda: "Syurga diliputi hal-hal yang tidak menyenangkan dan neraka diliputi syahwat." Telah menceritakan kepadaku Zuhair bin Harb telah menceritakan kepada kami Syababah telah menceritakan kepadaku Warqa` dari Abu Az Zinad dari Al A'raj dari Abu Hurairah dari nabi Shallallahu 'alaihi wa Salam sepertinya. Riwayat Muslim (5049)


Jika telah jelas demikian,wahai Muslim! Sesungguhnya puasa itu menghancurkan syahwat, mematahkan tajamnya syahwat yang boleh mendekatkan seorang hamba ke neraka, puasa menghalangi orang yang puasa dari neraka. Oleh kerana itu banyak hadith yang menegaskan bahawa puasa adalah benteng dari neraka, dan perisai yang menghalangi seseorang dari neraka.


Puasa adalah perisai yang melindungi pelakunya dari ucapan dan perbuatan jahat. Orang yang berpuasa semestinya berperilaku baik dan bertimbangrasa.


Hadith ini juga mengajarkan bahawa puasa hendaknya mencegah perilaku yang menyimpang atau tindakan kejahatan yang merugikan orang lain. Islam tidak mengajarkan kekerasan terhadap mereka yang tidak menjalankan kewajiban agama. Ketika kita berpuasa, tidak bererti kita diperbolehkan mengolok-olok mereka yang tidak berpuasa atau menuduh tidak menghormati Ramadhan.


daripada Abu Hurairah RA, bahawa Rasulullah Sallallahu'alaiwasallam:


مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّوْرِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلّٰهِ حَاجَةٌ أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَه


Maksudnya:“Barangsiapa yang tidak meninggalkan perkataan keji (dusta) serta mengamalkannya, maka Allah tidak berhajat orang itu meninggalkan makan dan minumnya”. Riwayat al-Bukhari, Hadith no 1770, 5597.


Alangkah bijak sikap orang yang beriman jika mengamalkan kebaikan-kebaikan sosial seperti yang diajarkan Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasalaam. Bukankah puasa diwajibkan agar pelakunya menjadi sosok yang bertakwa? Takwa adalah simbol kebajikan sosial.


Segala kebajikan adalah bahagian dari ketakwaan. Orang bertakwa gemar pada kebajikan, dalam bentuk apa pun dan diberlakukan kepada siapa pun.

Dari Abu Hurairah RA, bahawa Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasalaam bersabda:

 

رُبَّ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ، وَرُبَّ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلَّا السَّهَرُ


Maksudnya: “Boleh jadi orang yang berpuasa itu tidak mendapat apa-apa daripada puasanya melainkan lapar dan boleh jadi orang yang berqiyam itu tidak mendapat apa-apa daripada qiyamnya melainkan hanya berjaga malam”. [Riwayat Ibnu Majah, no. Hadith 1690][Syeikh Syu’aib menilai hadith ini sebagai sahih dan sanadnya juga baik]


No comments:

Post a Comment

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan.

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan. Istiqomah dalam mengerjakan amal soleh merupakan satu sikap yang penting dalam kehidupan se...