Friday, April 23, 2021

Puasa memberi Syafaat kepada yang berpuasa dan al-Quran memberi syafaat kepada yang membacanya.

Puasa memberi Syafaat kepada yang berpuasa dan al-Quran memberi syafaat kepada yang membacanya. 


Berpuasa dan membaca al-Quran adalah merupakan ibadah yang istimewa kerana di sana terdapat banyak kelebihan yang akan diperolehi bagi orang yang melakukannya. Dimana kedua ibadah tersebut mampu memberi syafaat kepada orang yang melakukannya dengan izin Allah Subhanahuwata'ala. 


Daripada Abdullah bin ‘Amr RA berkata, bahawa Nabi Sallallahu'alaihiwasallam bersabda:

 


الصِّيَامُ وَالْقُرْآنُ يَشْفَعَانِ لِلْعَبْدِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، يَقُولُ الصِّيَامُ: أَيْ رَبِّ، مَنَعْتُهُ الطَّعَامَ وَالشَّهَوَاتِ بِالنَّهَارِ، فَشَفِّعْنِي فِيهِ، وَيَقُولُ الْقُرْآنُ: مَنَعْتُهُ النَّوْمَ بِاللَّيْلِ، فَشَفِّعْنِي فِيهِ، قَالَ: فَيُشَفَّعَانِ


Maksudnya: “Puasa dan al-Quran akan memberi syafaat buat hamba pada hari kiamat. Puasa berkata: “Wahai Rab!, Aku telah menahannya daripada makan dan syahwat pada siang hari, maka izinkan aku memberi syafaat kepadanya. Al-Quran pula berkata: Aku telah menahannya daripada tidur pada malam hari, maka izinkan aku memberi syafaat kepadanya. Kemudian, keduanya memberi syafaat (kepada orang yang melakukannya).” [Riwayat Ahmad (6626) dan al-Thabarani (88)]


Hadith di atas disokong oleh hadith yang berikut:


Daripada Abu Umamah RA, aku mendengar Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda:

 


اقْرَءُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ شَفِيعًا لِأَصْحَابِهِ


Maksudnya: “Bacalah al-Quran kerana sesungguhnya ia akan datang pada hari Kiamat sebagai syafaat kepada para pembacanya”. Riwayat Muslim (804)

 

Daripada Abu Hurairah RA berkata, bahawa Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda:

 


لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ فِطْرِهِ، وَفَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ


Maksudnya: “Bagi orang yang berpuasa itu dua kegembiraan: Kegembiraan ketika berbuka dan kegembiraan ketika bertemu Tuhannya”. Riwayat Muslim (1151)


Apakah itu Syafa’at?


Para ulama mendefinisikan syafa’at:


ﻓﺎﻟﺸﻔﺎﻋﺔ ﻫﻲ ﺍﻟﺘﻮﺳﻂ ﻟﻠﻐﻴﺮ ﻓﻲ ﺟﻠﺐ ﺍﻟﻤﻨﻔﻌﺔ ﺃﻭ ﺩﻓﻊ ﺍﻟﻤﻀﺮﺓ


Maksudnya:“Syafaat adalah sebagai penengah/wasilah bagi yang lain untuk mendatangkan manfaat dan mencegah bahaya/madharat.”


Syafaat ini mungkin berupa syafaat di dunia ataupun syafaat di akhirat. Syafaat di dunia mungkin berupa syafa’at yang baik dam buruk sedangkan syafaat di akhirat adalah syafaat yang baik


Allah Subhanahuwata’ala berfirman,


مَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُنْ لَهُ نَصِيبٌ مِنْهَا ۖ وَمَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً يَكُنْ لَهُ كِفْلٌ مِنْهَا


Maksudnya:“Barangsiapa yang memberikan syafa’at yang BAIK, nescaya ia akan memperoleh bahagian (pahala) dari padanya. Dan barangsiapa memberi syafaat yang BURUK, niscaya ia akan memikul bahagian (dosa) dari padanya.” An-Nisaa’ ayat 85.


Maksud hadith mengenai syafaat oleh puasa dan Al-Quran adalah syafaat di akhirat. Saat itu, manusia sangat memerlukan syafaat dengan izin Allah kerana kesusahan yang manusia alami pada hari kiamat, seperti:


1. Matahari didekatkan pada manusia sejauh satu mil. 

2. Manusia ada yang tenggelam dengan peluhnya. 

3. Manusia ada yang diseret dan berjalan dengan wajahnya. 

4. Kejadian di padang mahsyar yang sangat lama, di mana satu hari di akhirat sama dengan 1000 tahun di bumi.


Dinukilkan beberapa dalil mengenai hal ini. Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda,


ﺇِﻧَّﻜُﻢْ ﺗُﺤْﺸَﺮُﻭْﻥَ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻭَﺭُﻛْﺒَﺎﻧًﺎ ﻭَﺗُﺠَﺮُّﻭْﻥَ ﻋَﻠَﻰ ﻭُﺟُﻮْﻫِﻜُﻢْ


Maksudnya:“Sesungguhnya kalian akan dikumpulkan (ke Padang Mahsyar) dalam keadaan berjalan, dan (ada juga yang) berkendaraan, serta (ada juga yang) diseret di atas wajah-wajah kalian". Riwayat Tirmizi, Sahih at-Targhib wat-Tarhib  no. 3582.


Satu hari di akhirat sama dengan seribu hari di dunia. Sebagaimana yang Allah Subhanahuwata’ala sebutkan,


وَإِنَّ يَوْمًا عِنْدَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ


Maksudnya:“Sesungguhnya sehari disisi Tuhanmu adalah seperti seribu tahun menurut perhitunganmu". Al Hajj ayat 47.


Ini bermaksud, setengah(½) hari di akhirat sama dengan 500 tahun di dunia.


Adapun firman Allah Subhanahuwata’ala,


فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ


Maksudnya:“Dalam sehari yang kadarnya limapuluh ribu tahun”. Al Ma’arij ayat 4. 


Ayat ini pula menunjukkan pengkhususan dari maksud umum yang disebutkan sebelumnya  atau difahami bahawa waktu tersebut begitu lama bagi orang-orang kafir. Itulah kesulitan yang dihadapi oleh orang-orang kafir,


فَإِذَا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ (8) فَذَلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ (9) عَلَى الْكَافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ (10


Maksudnya:“Apabila ditiup sangkakala, maka waktu itu adalah waktu (datangnya) hari yang sulit, bagi orang-orang kafir lagi tidak mudah”. Al Mudatsir ayat 8-10.


Justeru itu kita sangat memerlukan syafaat di hari kiamat nanti, diantara  yang dapat memberi syafaat adalah puasa dan Al-Quran sebagaimana dalam hadith di atas.


Namunpun begitu ditekankan bahawa pada hakikatnya syafa’at ini hanya milik Allah. Sebagaimana Allah Subhanahuwata’ala telah berfirman,


ﻗُﻞ ﻟِّﻠَّﻪِ ﭐﻟﺸَّﻔَٰﻌَﺔُ ﺟَﻤِﻴﻌٗﺎۖ


Maksudnya:“Katakanlah semua syafaat hanyalah milik Allah". Az-Zumar ayat 44)


Juga firman Allah Subhanahuwata’ala, 


ﻣَﻦ ﺫَﺍ ﭐﻟَّﺬِﻱ ﻳَﺸۡﻔَﻊُ ﻋِﻨﺪَﻩُۥٓ ﺇِﻟَّﺎ ﺑِﺈِﺫۡﻧِﻪِۦۚ


Maksudnya:“Tidak ada yang memberikan syafaat disisi Allah kecuali dengan izin-Nya". Al-Baqarah ayat 255.


Puasa dan Al-Quran serta makhluk lainnya yang dapat memberi syafaat sebagaimana dalam dalil tidaklah mempunyai syafaat sebenarnya, tetapi pada hakikatnya hanya diberikan izin oleh Allah untuk memberikan syafaat. Oleh kerana itu, kita hanya boleh meminta syafaat hanya kepada Allah saja.




No comments:

Post a Comment

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan.

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan. Istiqomah dalam mengerjakan amal soleh merupakan satu sikap yang penting dalam kehidupan se...