Saturday, October 24, 2020

Mahsyar: Hari Keputusan dan pada hari itu manusia bergerak berkelompok (أَفْوَاجًا)

Mahsyar: Hari Keputusan dan pada hari itu manusia bergerak berkelompok (أَفْوَاجًا)


Hari kebangkitan itu pasti akan terjadi pada waktu yang telah ditetapkan oleh Allah Subhabahuwata'ala sebagaimana dalam firman-Nya, 


إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كَانَ مِيقَاتًا. يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا


Maksudnya:"Sesungguhnya Hari Keputusan adalah suatu waktu yang ditetapkan.Iaitu hari (yang pada waktu itu) ditiup sangkakala lalu kamu datang berkelompok-kelompok". An-Naba ayat 17-18


Firman Allah Subhabahuwata'ala, 


إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كَانَ مِيقَاتًا


Maksudnya:"Sesungguhnya Hari Keputusan adalah suatu waktu yang ditetapkan". An-Naba ayat 17


Tafsir Jalalain: إِنَّ يَوۡمَ ٱلۡفَصۡلِ (Sesungguhnya hari keputusan) di antara semua makhluk كَانَ مِيقَٰتًا (adalah suatu waktu yang ditetapkan) waktu yang ditentukan untuk memberi pahala dan menimpakan siksaan.


Tafsir Ibnu Katsir: Allah berfirman seraya memberitahukan tentang hari keputusan, iaitu hari Kiamat, dimana hari itu telah ditentukan waktunya dengan pasti, tidak dapat bertambah dan tidak pula berkurang. Dan tidak juga waktunya diketahui secara pasti kecuali oleh Allah.


“يَوْمَ الْفَصْلِ”, (hari Keputusan) iaitu hari kiamat sebagaimana Firman Allah Subhanahuwata’ala, 


وَقَالُوا يَا وَيْلَنَا هَذَا يَوْمُ الدِّينِ (20) هَذَا يَوْمُ الْفَصْلِ الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ (21) احْشُرُوا الَّذِينَ ظَلَمُوا وَأَزْوَاجَهُمْ وَمَا كَانُوا يَعْبُدُونَ (22) مِنْ دُونِ اللَّهِ فَاهْدُوهُمْ إِلَى صِرَاطِ الْجَحِيمِ (23) وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ (24


Maksudnya:"Dan mereka berkata:”Aduhai celakalah kita!” Inilah hari pembalasan. Inilah hari keputusan yang kamu selalu mendustakannya. (kepada malaikat diperintahkan): “Kumpulkanlah orang-orang yang zalim beserta teman sejawat mereka dan sembahan-sembahan yang selalu mereka sembah, selain Allah; maka tunjukkanlah kepada mereka jalan ke neraka. Dan tahanlah mereka (di tempat perhentian) kerana sesungguhnya mereka akan ditanya". Ash Shaffaat ayat 20-24.


Imam Qotadah mengatakan bahwa يَوْمَ الْفَصْلِ adalah :


وهو يوم عظَّمه الله، يفصِل الله فيه بين الأوّلين والآخرين بأعمالهم


Maksudnya:"Iaitu hari yang Allah mengagungkannya, Allah memutuskan diantara hambanya yang pertama dan yang terakhir terhadap amalan-amalan yang mereka kerjakan". Lihat Tafsir at-Thabari (24/157).


“مِيقَاتًا” (waktu yang ditetapkan), yakni waktu untuk menetapkan berkumpulnya mereka semua dan waktu pemberian ganjaran dan siksa. Lihat Tafsir al-Mawardiy (6/185).


“يَوْمَ” (iaitu hari), ini adalah sebagai badal atau athof bayan dari يَوْمَ الْفَصْلِ(hari Keputusan ) pada ayat sebelumnya. Lihat Tafsir al-Baidhowi (5/279).

“يُنْفَخُ فِي الصُّورِ” (ditiupkan Sangkakala pada hari itu), telah masyhur bahawa yang meniupkan Sangkakala adalah malaikat Israfil alaihi salam berdasarkan sabda Nabi Salallahu'alaihiwasalam :


وقد أُمِرَ إذا رأى إسرافيلُ قد ضم جناحَه أن ينفخَ فى الصور


Maksudnya:"..sungguh ia telah diperintahkan, yang mana terlihat Israfiil telah mengumpulkan sayapnya untuk meniup الصور (tanduk/sangkakala)”. Riwayat Thabrani dalam “Al Ausath”, dihasankan oleh Imam Al Mundziri dan Imam Al Haitsamiy. 


Allah menerangkan bahawa hari kebangkitan itu pasti terjadi pada waktu yang telah ditetapkan. Pada hari itu diputuskan siksa yang akan diterima orang yang kafir, orang-orang yang durhaka dan melampaui batas, yang tidak mahu mendengar ajakan para rasul yang membawa petunjuk dan kebenaran.


Dijelaskan di sini bahawa neraka Jahanam itu akan menjadi tempat kembali dan disana akan sangat jauh beza nasib dan kehidupan mereka sesuai dengan derajat amal perbuatan mereka ketika di dunia.

Sebagaimana firman Allah Subhanahuwata'ala yang berikut, 


إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا. لِلطَّاغِينَ مَآبًا. لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابً. لَا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلَا شَرَابًا. إِلَّا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا. جَزَاءً وِفَاقًا


Maksudnya:"Sesungguhnya neraka Jahannam itu (padanya) ada tempat pengintai. lagi menjadi tempat kembali bagi orang-orang yang melampaui batas. Mereka tinggal di dalamnya berabad-abad lamanya. Mereka tidak merasakan kesejukan di dalamnya dan tidak (pula mendapat) minuman. selain air yang mendidih dan nanah. sebagai pambalasan yang setimpal". An-Naba ayat 21-26


Allah telah menjadikan hari itu sebagai batas antara dunia dan akhirat, tempat seluruh makhluk akan dihimpun di Padang Mahsyar agar masing-masing dapat melihat dan menyaksikan apa yang telah mereka perbuat selama hidup di dunia, sehingga orang yang berbuat kebajikan akan menerima pahalanya dan orang yang berbuat kejahatan akan menerima seksaan. Kemudian Allah menerangkan tanda-tanda hari itu dan kedahsyatannya dengan firman-Nya dalam ayat berikut ini. 


يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا


Maksudnya:"Iaitu hari (yang pada waktu itu) ditiup sangkakala lalu kamu datang berkelompok-kelompok".An-Naba ayat 18


Tafsir Jalalain: يَوۡمَ يُنفَخُ فِى ٱلصُّورِ (Iaitu hari ditiup sangkakala) menjadi Badal dari lafal يَوْمَ الْفَصْلِ; atau merupakan Bayan daripadanya; yang meniupnya adalah malaikat Israfil فَتَأۡتُونَ (lalu kalian datang) dari kuburan kalian menuju ke Mauqif atau tempat penantian أَفۡوَاجًا (berkelompok-kelompok) secara bergelombang yang masing-masing gelombang berbeza dari gelombang yang lainnya.


Tafsir Ibnu Katsir: يَوۡمَ يُنفَخُ فِى ٱلصُّورِ فَتَأۡتُونَ أَفۡوَاجًا (“Iaitu hari [yang pada waktu itu] ditiup sangkakala lalu kamu datang berkelompok-kelompok.”) Mujahid mengatakan: “Berkelompok-kelompok.” Ibnu Jarir mengemukakan: “Iaitu, masing-masing umat datang bersama Rasulnya sendiri-sendiri.”


Pada hari Kiamat itu, ditiup sangkakala yang kedua oleh malaikat Israfil yang menyebabkan seluruh makhluk akan dibangkitkan kembali, bangkit dari kuburnya masing-masing dan berkumpul di Padang Mahsyar.  


“فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا” (lalu kalian datang berkelompok-kelompok), Imam Mujahid menafsirkan أَفْوَاجًا dengan َزُمَر  (berkelompok berkelompok.Lihat Tafsir ath-Thabari (24/158). 

Peristiwa ini terjadi setelah Malaikat Israfil alaihi salam meniupkan Sangkakala yang kedua kalinya, sebagaimana dalam hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, bahawa Nabi Sallahu'alaihiwasallam bersabda:


مَا بَيْنَ النَّفْخَتَيْنِ أَرْبَعُونَ ‏"‏‏.‏ قَالَ أَرْبَعُونَ يَوْمًا قَالَ أَبَيْتُ‏.‏ قَالَ أَرْبَعُونَ شَهْرًا قَالَ أَبَيْتُ‏.‏ قَالَ أَرْبَعُونَ سَنَةً قَالَ أَبَيْتُ‏.‏ قَالَ ‏"‏ ثُمَّ يُنْزِلُ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً‏.‏ فَيَنْبُتُونَ كَمَا يَنْبُتُ الْبَقْلُ لَيْسَ مِنَ الإِنْسَانِ شَىْءٌ إِلاَّ يَبْلَى إِلاَّ عَظْمًا وَاحِدًا وَهْوَ عَجْبُ الذَّنَبِ، وَمِنْهُ يُرَكَّبُ الْخَلْقُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ


Maksudnya: “Antara dua tiupan (sangkakala) adalah 40. Maka, (ada yang bertanya kepada Abu Hurairah) adakah 40 hari? Abu Hurairah berkata: “Aku enggan menjawab”. Adakah 40 bulan? Beliau berkata: “Aku enggan menjawab”. Adakah 40 tahun? “Aku enggan menjawab” Kemudian Abu Hurairah berkata: Lalu (selepas itu) Allah Subhanahuwata'ala menurunkan hujan. Kemudian (mayat-mayat) akan tumbuh (hidup) kembali seperti tumbuhnya sayuran, tiadalah pada manusia itu sesuatu melainkan reput semuanya kecuali satu bahagian tulang iaitu tulang punggung. Daripada tulang ini akan bercantum semula (manusia itu) pada hari kiamat.”

Riwayat al-Bukhari (4651) dan Muslim (2955)

Dikatakan juga bahawa nanti mereka akan datang setelah tiupan Sangkakala yang kedua dengan para Nabi dan Rasulnya masing-masing, sebagaimana firman Allah Subhanahuwata'ala


يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا


Maksudnya:"(Ingatlah) suatu hari (yang di hari itu) Kami panggil tiap umat dengan pemimpinnya; dan barangsiapa yang diberikan kitab amalannya di tangan kanannya maka mereka ini akan membaca kitabnya itu, dan mereka tidak dianiaya sedikitpun. al-Isra’ ayat 71".




No comments:

Post a Comment

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan.

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan. Istiqomah dalam mengerjakan amal soleh merupakan satu sikap yang penting dalam kehidupan se...