Monday, August 31, 2020

Jagalah dirimu dan keluargamu dari Neraka (قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا )

Jagalah dirimu dan keluargamu dari Neraka (قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا )


Sesungguhnya penciptaan manusia itu bukanlah sesuatu pekerjaan yang sia-sia apabila manusia itu pasti akan bertemu dengan kematian. Setiap daripada kita akan dihisab dan ditentukan kedudukan sama ada akan ditempatkan di syurga atau neraka berdasarkan apa yang diamalkan sepanjang kehidupan di dunia. 

Justeru dari itu dengan sisa-sisa usia kita yang masih berbaki ini adalah bertujuan untuk digunakan mempersiapkan diri kita dengan melakukan amalan ahli syurga.


Hal ini jelas seperti mana yang difirmankan oleh Allah Subhanahuwata'ala:


وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَـٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا


Maksudnya: Dan sesiapa yang mengerjakan amal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk Syurga, dan mereka pula tidak akan dianiaya (atau dikurangkan balasannya) sedikitpun.

al-Nisa’ ayat 124.


Setiap orang beriman pasti akan bimbang dan sangat takut untuk melakukan kemaksiatan apabila mereka membaca dan memahami ayat-ayat al-Quran yang berbentuk ancaman daripada Allah Subhanhuwata'ala. Seumpama ayat berikut:


إِذِ الأَغلٰلُ فِىۡۤ اَعۡنَاقِهِمۡ وَالسَّلٰسِلُؕ يُسۡحَبُوۡنَۙ . فِى الۡحَمِيۡمِ ثُمَّ فِى النَّارِ يُسۡجَرُوۡنَ

Maksudnya:"Ketika belenggu dan rantai dipasang di leher mereka, seraya mereka diseret ke dalam air yang sangat panas, kemudian mereka dibakar dalam api". Ghafir 71-72.


ثُمَّ ٱلْجَحِيمَ صَلُّوهُ 


Maksudnya:"Kemudian masukkanlah dia ke dalam api neraka yang menyala-nyala". Al-Haqqah Ayat 31


ثُمَّ فِى سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَٱسْلُكُوهُ 


Maksudnya:"Kemudian belitlah dia dengan rantai yang panjangnya tujuh puluh hasta".

Al-Haqqah Ayat 32.


وَلَا طَعَامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِينٍ 


Maksudnya:"Dan tiada (pula) makanan sedikitpun (baginya) kecuali dari darah dan nanah. Al-Haqqah Ayat 36


Penghuni neraka kelak, tidak akan mati biarpun tubuh badan mereka sentiasa dibakar, dipukul, dicincang, dipotong atau dirosakkan.Hal ini bertepatan dengan firman Allah Subhanhuwata'ala:


وَالَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ نَارُ جَهَنَّمَ لَا يُقْضَىٰ عَلَيْهِمْ فَيَمُوتُوا وَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُم مِّنْ عَذَابِهَا ۚ كَذَٰلِكَ نَجْزِي كُلَّ كَفُورٍ


Maksudnya: Dan orang-orang yang kafir, bagi mereka neraka Jahannam; mereka tidak dijatuhkan hukuman bunuh supaya mereka mati (dan terlepas dari seksa), dan tidak pula diringankan azab neraka itu dari mereka; dan demikianlah Kami membalas tiap-tiap orang yang melampau kufurnya. 

al-Fatir ayat 36.


Maka jelaslah, bahawa Allah Subhanhuwata'ala tidak mematikan orang-orang yang kufur kepada-Nya sebagai balasan, kerana kematian itu hanya akan menyebabkan sakit yang seketika, berbanding dengan siksaan yang berpanjangan sesuai dengan tempoh masa yang diberikan di dunia untuk setiap manusia beriman kepadanya. Bukan sekadar menyiksa orang-orang yang kufur ini dengan tidak mematikan mereka, malah untuk memastikan mereka berterusan merasa sakit dengan siksaan tersebut, maka Allah Subhanhuwata'ala berfirman:


إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ ۗ إِنَّ اللَّـهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا


Maksudnya: Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu. Dan (ingatlah) sesungguhnya Allah adalah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. al-Nisa’ ayat 56.


Manusia-manusia yang lalai akan hari pembalasan, maka telah dipersiapkan buat mereka neraka sebagai pembalasan sebagaimana yang difirmankan oleh Allah Subhanahuwata'ala:


وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَـٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ


Maksudnya: Dan orang-orang kafir yang mendustakan ayat-ayat keterangan kami, mereka itu ialah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya. Al-Baqarah ayat 39.


Berdasarkan ayat di atas, Imam al-Baghawi menyatakan yang dimaksudkan dengan kekal adalah, penghuni neraka tidak akan dikeluarkan dan tidak akan mati padanya. Lihat Maalim al-Tanzil (1/29).


Hal ini lebih jelas sekiranya diperhatikan daripada hadith yang diriwayatkan oleh Abu Sa’id RA, bahawa Rasulullah Sallahu'alaihiwasallam bersabda:


عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَمَّا أَهْلُ النَّارِ الَّذِينَ هُمْ أَهْلُهَا فَإِنَّهُمْ لَا يَمُوتُونَ فِيهَا وَلَا يَحْيَوْنَ…..


Maksudnya:"ari Abu Sa'id Al Khudri berkata; Rasulullah ﷺ bersabda, "Ahli neraka yang memang mereka adalah penduduknya, maka mereka tidaklah hidup dan tidak juga mati di dalamnya…". Riwayat Ahmad(10655). Isnad. 


Imam al-Nawawi menukilkan pandangan ulama’ yang menerangkan maksud penduduk neraka yang sememangnya penghuni neraka, ialah golongan kuffar yang tidak akan keluar selamanya daripada neraka.


Bagi orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat kebimbangan dan ketakutan terhadap azab neraka itu dizahirkan dengan ungkapan doa:


وَٱلَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا ٱصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ ۖ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا . إِنَّهَا سَآءَتْ مُسْتَقَرًّا وَمُقَامًا


Maksudnya:"Dan orang-orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, jauhkan azab jahannam dari kami, sesungguhnya azabnya itu adalah kebinasaan yang kekal.Sesungguhnya jahannam itu seburuk-buruk tempat menetap dan tempat kediaman". Al-Furqan Ayat 65-66


Kebaikan keluarga akan memberi pengaruh kepada kebaikan masyarakat, dan kebaikan masyarakat akan memberi pengaruh kepada kebaikan negara. Oleh kerana itulah agama Islam banyak memberikan perhatian kepada masaalah perbaikan keluarga. Di antara perhatian Islam adalah bahawa seorang lelaki, yang merupakan kepala rumah tangga, harus menjaga diri dan keluarganya dari segala perkara yang akan menghantarkan menuju neraka. Marilah kita perhatian perintah Allâh Yang Maha Kuasa berikut:

 

 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ 


Maksudnya:" Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan. Al-Tahrim ayat 6


Tafsir Ayat 


Firman Allah Subhanahuwata'ala:

 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا 


Maksudnya:" Wahai orang-orang yang beriman 


Tafsir : Allah Maha kasih sayang kepada para hamba-Nya. Jika Dia memberikan perintah, sudah pasti itu merupakan kebaikan dan bermanfaat, dan jika Dia memberikan larangan, pasti itu merupakan keburukan dan berbahaya. Maka dengan sewajarnyalah manusia memperhatikan perintah-perintah-Nya. 


Abdullah bin Mas’ud Radhiyallahu anhuma dan para Ulama Salaf rahimahumullah berkata, “Jika engkau mendengar Allah Azza wa Jalla berfirman dalam al-Qur’an ‘Wahai orang-orang yang beriman’, maka perhatikanlah ayat itu dengan telingamu, kerana itu merupakan kebaikan yang Dia perintahkan kepadamu, atau keburukan yang Dia melarangmu darinya”. [Tafsir Ibnu Katsir, 1/80]


Firman Allah Subhanahuwata'ala :


 قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا 


Maksudnya:" Peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka Tafsir : Kebaikan yang Allah perintahkan dalam ayat ini, adalah agar kaum Mukminin menjaga diri mereka dan keluarga mereka dari api neraka. Bagaimana caranya? Abdullah bin Abbas Radhiyallahu anhu berkata, “Lakukanlah ketaatan kepada Allah dan jagalah dirimu dari kemaksiatan-kemaksiatan kepada Allah, dan perintahkan keluargamu dengan zikir, niscaya Allah Azza wa Jalla akan menyelamatkanmu dari neraka”. 


Mujahid rahimahullah berkata tentang firman Allah ‘peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka’, “Bertakwalah kepada Allah, dan perintahkan keluargamu agar bertakwa kepada Allah Azza wa Jalla”. 


Qatadah rahimahullah berkata, “(Menjaga keluarga dari neraka adalah dengan) memerintahkan mereka untuk bertakwa kepada Allah dan melarang mereka dari kemaksiatan kepada Allah Azza wa Jalla , dan mengatur mereka dengan perintah Allah Azza wa Jalla , memerintahkan mereka untuk melaksanakan perintah Allah Azza wa Jalla , dan membantu mereka untuk melaksanakan perintah Allah. Maka jika engkau melihat suatu kemaksiatan yang merupakan larangan Allâh, maka engkau harus menghentikan dan melarang keluarga(mu) dari kemaksiatan itu”. [Lihat semua riwayat di atas dalam Tafsir Ibnu Katsir, surat at-Tahrim ayat ke-6] 


Imam Ibnu Jarir Ath-Thabari rahimahullah berkata, “Allah Yang Maha Tinggi sebutannya berfirman, ‘Wahai orang-orang yang membenarkan Allah dan Rasul-Nya ‘Peliharalah dirimu!’, iaitu maksudnya, ‘Hendaklah sebahagian kamu mengajarkan kepada sebahagian yang lain perkara yang dengannya orang yang kamu ajari boleh menjaga diri dari neraka, menolak neraka darinya, jika diamalkan. Iaitu ketaatan kepada Allah. Dan lakukanlah ketaatan kepada Allah. Firman Allah ‘وَأَهْلِيكُمْ نَارًا maksudnya: dan keluargamu dari api neraka!’, 

Ini bermaksud, ‘Ajarilah keluargamu dengan melakukan ketaatan kepada Allah yang dengannya akan menjaga diri mereka dari neraka. Para ahli tafsir mengatakan seperti yang kami katakan ini.’ [Tafsir ath-Thabari, 23/491] 


Imam al-Alusi rahimahullah berkata, “Menjaga diri dari neraka adalah dengan meninggalkan kemaksiatan-kemaksiatan dan melaksanakan ketaatan-ketaatan. Sedangkan menjaga keluarga adalah dengan mendorong mereka untuk melakukan hal itu dengan nasihat dan ta’dîb (hukuman) … Yang dimaksukan dengan keluarga, berdasarkan sebagian pendapat mencakup: isteri, anak, budak laki, dan budak perempuan. Ayat ini dijadikan dalil atas kewajiban seorang laki-laki mempelajari kewajiban-kewajiban dan mengajarkannya kepada mereka ini”. [Tafsir al-Alusi, 21/101] 


Ayat yang semakna dengan ayat ini adalah firman Allah Azza wa Jalla : 


وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا ۖ لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا ۖ نَحْنُ نَرْزُقُكَ ۗ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ 


Maksudnya:"Dan perintahkanlah kepada keluargamu mendirikan solat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. dan akibat (yang baik) itu adalah bagi orang yang bertakwa. [Thaha ayat 132].


Dan termasuk juga dalil yang semakna dengan ayat ini adalah sabda Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam :


 مُرُوا أَوْلاَدَكُمْ بِالصَّلاَةِ وَهُمْ أَبْنَاءُ سَبْعِ سِنِينَ وَاضْرِبُوهُمْ عَلَيْهَا وَهُمْ أَبْنَاءُ عَشْرِ سِنِينَ وَفَرِّقُوا بَيْنَهُمْ فِى الْمَضَاجِعِ 


Maksudnya:"Perintahkanlah anak-anak kamu solat ketika berumur tujuh tahun, dan pukullah mereka ketika berumur sepuluh tahun (jika mereka enggan untuk solat) dan pisahkanlah mereka di tempat-tempat tidur mereka masing-masing. [Riwayat al-Hâkim, Ahmad dan Abu Dâwud] 

Mengajarkan ibadah kepada anak-anak bukan hanya terhenti pada sollat, namun juga ibadah-ibadah yang lainnya. 


Imam Ibnu Katsir rahimahullah berkata, “Para ahli feqah berkata: ‘Demikian juga (anak-anak dilatih) tentang puasa, agar hal itu menjadi latihan baginya untuk melaksanakan ibadah, supaya apabila dia mencapai umur dewasa dengan selalu melaksanakan ibadah dan ketaatan, serta menjauhi kemaksiatan dan meninggalkan kemungkaran, dan Allah Yang Memberikan taufiq”. [Tafsir Ibnu Katsir, surat at-Tahrîm ayat ke-6] 


Firman Allah Subhanahuwata'ala :

 وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ 


Maksudnya:"Yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu. 


Tafsir : Imam asy-Syaukani rahimahullah berkata, “Iaitu api neraka yang sangat besar, dinyalakan dengan manusia dan batu, sebagaimana api yang lain dinyalakan dengan kayu bakar”. [Fat-hul Qadîr, 7/257] 


Imam Ibnu Katsir rahimahullah berkata, “Iaitu kayu api neraka yang dilemparkan ke dalamnya adalah anak-anak Adam, ‘dan batu’, ada yang mengatakan bahawa yang dimaksudkan dengan ‘batu’ adalah patung-patung yang dahulu disembah (di dunia) berdasarkan firman Allah Azza wa Jalla :

 إِنَّكُمْ وَمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ 


Maksudnya:"Sesungguhnya kamu (orang-orang musyrik) dan apa yang kamu sembah selain Allâh, adalah umpan Jahannam. [Al-Anbiya’ ayat 98] 


Ibnu Mas’ud Radhiyallahu anhu, Mujahid, Abu Ja’far al-Baqir, dan as-Suddi, mereka berkata, “Itu adalah batu-batu kibrit (batu bara)”, Mujâhid menambahkan, “lebih busuk daripada bangkai”.[Tafsir Ibnu Katsir, 8/167] 


Firman Allah Subhanahuwata'ala :


 عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ 


Maksudnya:"Penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras. 


Tafsir : 

Imam Ibnu Katsir rahimahullah berkata, “Iaitu watak mereka kasar, rasa kasih sayang terhadap orang-orang kafir yang kepada Allah Azza wa Jalla telah dicabut dari hati mereka. ‘شِدَادٌ’, iaitu tubuh mereka sangat kuat, kokoh dan penampilan mereka menakutkan”.[Tafsir Ibnu Katsîr, 8/167] 


Imam asy-Syaukani rahimahullah berkata, “Iaitu para penjaga neraka adalah para malaikat, mereka menguruskan neraka dan menyiksa penghuninya, mereka kasar kepada penghuni neraka, keras terhadap mereka, tidak mengasihi mereka ketika mereka minta dikasihani, kerana Allah Azza wa Jalla menciptakan mereka dari kemurkaaan-Nya, menjadikan mereka berwatak suka menyiksa makhluk-Nya. Ada yang berpendapat, mereka kasar hatinya, keras badannya. Atau kasar perkataannya, keras perbuatannya. Atau غِلَاظٌ: besar badan mereka, شِدَادٌ: kuat”. [Tafsir Fat-hul Qadir, 7/257] 


Firman Allah Azza wa Jalla :


 لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ 


Maksudnya:"Dan mereka tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan. 


Tafsir : Imam asy-Syaukani rahimahullah berkata, “Iaitu mereka melakukan pada waktunya, tidak terlambat, mereka tidak memundurkannya dan tidak memajukannya”. [Tafsir Fat-hul Qadîr, 7/257] 


Imam Ibnu Katsir rahimahullah berkata, “Iaitu apapun yang Allah Azza wa Jalla perintahkan kepada mereka, mereka akan bergegas untuk melakukannya, tidak menundanya sekelip matapun, dan mereka mampu mengerjakannya, mereka tidak lemah dalam melakukannya. Mereka ini adalah malaikat Zabaniyah, kita mohon perlindungan kepada Allah Azza wa Jalla dari mereka”.[Tafsir Ibnu Katsîr, 8/167]


Perihal Malaikat Zabaniyah


فَلْيَدْعُ نَادِيَه.سَنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ


Maksudnya:"Maka biarlah dia memanggil golongannya (untuk menolongnya).Kelak Kami akan memanggil malaikat Zabaniyah. Al-Alaq ayat 17-18.


Malaikat Zabaniyah adalah Malaikat yang bertugas mengazab para hamba yang durhaka. Termasuk azab ketika mereka masih di dunia.


Ibnu Katsir menjelaskan,


وهم ملائكة العذاب، حتى يعلم من يغلبُ: أحزبُنا أو حزبه


Malaikat Zabaniyah adalah malaikat azab. (biarlah mereka memanggil gologgannya, kami akan memanggil Zabaniyah), sehingga dia tahu, siapa yang akan menang. Kelompok kami atau kelompoknya. (Tafsir Ibn Katsir, 8/438).


Selanjutnya, Ibnu Katsir menyebutkan riwayat dari Ibnu Abbas, yang menceritakan sebab turunnya ayat di atas, [lihat hadith riwayat Imam al-Tirmizi (3349)]


Menurut Abu Laits as-Samarqandi,


إنما سموا الزبانية لأنهم يعملون بأرجلهم ، كما يعملون بأيديهم


Malaikat Zabaniyah dinamakan demikian, karena mereka mengerjakan tugas dengan kaki mereka, sebagaimana mereka mengerjakannya dengan tangan mereka. (Tafsir al-Qurthubi, 20/126).







No comments:

Post a Comment

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan.

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan. Istiqomah dalam mengerjakan amal soleh merupakan satu sikap yang penting dalam kehidupan se...