Saturday, April 18, 2020

Hati akan menjadi keras atau akan mati jika tidak zikrullah. (Fitrah) Al-Hikam, 58

Hati akan menjadi keras atau akan mati jika tidak zikrullah. (Fitrah) 

Hati merupakan tempat yang lembut, rahmat, kasih sayang dan lain-lain hal. Apabila hati diisi  dengan banyak zikrullah, nescaya ia memenuhi rahmat dan kasih sayang.

Hati merupakan anggota yang menentukan segala permasalahan hidup. Jika ia dimakmurkan dengan keyakinan dan iman, sudah tentu segala anggota akan mengikut dengan penuh keimanan. Bagi menunjukkan betapa kuat, kuasa dan luasnya hati dengan keimanan, Allah Taala telah menjelaskannya dalam Surah az-Zumar ayat 23,

اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ

Maksudnya:" Allah telah menurunkan perkataan yang paling baik (yaitu) Al Quran yang serupa (mutu ayat-ayatnya) lagi berulang-ulang, gemetar kerananya kulit orang-orang yang takut kepada Tuhannya, kemudian menjadi tenang kulit dan hati mereka di waktu mengingat Allah. Itulah petunjuk Allah, dengan kitab itu Dia menunjuki siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang disesatkan Allah, nescaya tak ada baginya seorang pemimpinpun".

Itulah petunjuk Allah, dengan kitab-Nya itu Dia menunjukkan siapa yang yang dikehendaki-Nya. Dan sesiapa yang disesatkan Allah, maka tidak ada seorang pun pemberi petunjuk baginya.

Daripada Nu’man bin Basyir berkata, aku mendengar Nabi Sallahu'alahiwasallam bersabda:

أَلَا وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً، إِذَا صَلَحَتْ، صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، وَإِذَا فَسَدَتْ، فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، أَلَا وَهِيَ الْقَلْبُ

Maksudnya: “Ketahuilah bahawa pada jasad itu terdapat segumpal daging, jika ia baik maka baiklah seluruh jasadnya, jika ia buruk maka buruklah seluruh jasadnya, ketahuilah bahawa ia adalah hati (jantung).” [Riwayat al-Bukhari (52) dan Muslim (1599)]

Oleh kerana itu, hati merupakan tempat cahaya keyakinan dan keimanan. Sebagaimana iman boleh bertapak dalam hati, begitu juga kekerasan dan kekufuran juga boleh bertapak dalam hati. Hati yang lupa untuk berzikrullah akan menjadi keras, kenapa? Ini kerana ia beriktikad bahawa tiada di sana kecuali kehidupan dunia sahaja dan maddi (kebendaan).

Justeru itu, hati dari jenis ini akan cuba mendapatkannya semampu mungkin dan dengan apa cara sekalipun sehingga melangkaui hak-hak dengan melakukan kezaliman, kerosakan dan mengambil hak mereka yang daif. Inilah puncanya.
Sebagaimana firman Allah Subhanahiwata'ala, 

ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ۚ وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

Maksudnya:"Kemudian setelah itu hatimu menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Padahal diantara batu-batu itu sungguh ada yang mengalir sungai-sungai dari padanya dan diantaranya sungguh ada yang terbelah lalu keluarlah mata air dari padanya dan diantaranya sungguh ada yang meluncur jatuh, karena takut kepada Allah. Dan Allah sekali-sekali tidak lengah dari apa yang kamu kerjakan". Surat Al-Baqarah Ayat 74.

Syeikh Ibnu ‘Athaillah al-Sakandari dalam kitab al-Hikam pada fasal yang ke 58 ada menyebut,. Kata beliau:

مِنْ عَلَامَاتِ مَوْتِ الْقَلْبِ عَدَمُ الْحُزْنِ عَلَىْ مَا فَاتَكَ مِنَ الْمُوَافِقَاتِ، وَتَرْكُ الْنَّدَمِ عَلَىْ مَا فَعَلَهُ مِنْ وُجُوْدِ الْزَّلَّاتِ

Maksudnya:"Di antara tanda-tanda kematian hati (adalah) tidak adanya kesedihan atas apa-apa yang meninggalkanmu berupa (amalan-amalan) yang sesuai (al-muwafiqati). Dan tidak meninggalkan penyesalan atas apa-apa yang telah engkau lakukan berupa ketergelinciran- ketergelinciran (perbuatan-perbuatan yang menyimpang)."
Al-Hikam pada fasal yang ke 58

Kalau orang yang hatinya mati, ia tidak akan menjadi sedih dengan kehilangan kekhusyukan dalam solat. Tidak menjadi sedih dengan hilangnya kesabaran, kepemurahan, kejujuran dan semua kebaikan penghias hati.

Adapun orang yang hidup hatinya akan sedih dengan kehilangan kekhusyukan dalam solat, kehilangan kemampuan untuk boleh bersabar, bersyukur, berbuat kebaikan, terlebih lagi, kehilangan sesuatu yang sesuai dengan fitrah dirinya.

Pada fasal ini tersimpan banyak rahsia-rahsia yang penting. Bukan sekadar tentang sebuah kesedihan kerana telah meninggalkan perbuatan baik atau menyesal kerana berbuat dosa. Namun pada kalam hikmah ini ada istilah الْمُوَافِقَاتِ,, iaitu diertikan sebagai suatu kebaikan atau amal hasanah, ianya terkait dengan istilah teknik dalam suluk. الْمُوَافِقَاتِ adalah apa yang sesuai dengan diri kita, yakni fitrah.

فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ

Maksudnya:"Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah; (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada peubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui". 
(Surah Ar-Ruum ayat 30)

Menghadapkan wajah kita kepada Agama Allah, itulah fitrah. Beragama adalah sebuah fitrah. Manusia boleh mengerjakan semua perkara akan tetapi ia tidak akan bahagia jika tidak menemukan pekerjaan yang sesuai fitrahnya. Kerana seperti apa yang tercatat dalam Surah Ar-Ruum ayat 30 itu, manusia dicipta sesuai dengan fitrah. Dan menghadapkan wajah kepada Agama Allah adalah fitrah manusia. Seiring dengan hilangnya hijab dan dosa, maka seseorang itu akan secara automatik akan mencari sebuah orientasi, senantiasa mencari jalan kepada sesuatu keadaan yang menjadi fitrahnya.

Fitrah manusia, menurut Ibnu Arabi, adalah kecenderungan manusia untuk mencari imam, mencari seorang penuntun, teladan atau وَلِيًّا مُرْشِدًا 
atau sesuatu yang boleh memimpin dirinya ke hadirat Allah Ta'ala. Fitrah manusia adalah satu simbol, kecenderungan, untuk mencari hal yang lebih tinggi. Sepertimana yang difirmankan oleh Allah Subhanahuwata'ala, 

۞ وَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا طَلَعَتْ تَزَاوَرُ عَنْ كَهْفِهِمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَإِذَا غَرَبَتْ تَقْرِضُهُمْ ذَاتَ الشِّمَالِ وَهُمْ فِي فَجْوَةٍ مِنْهُ ۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ ۗ مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ ۖ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ وَلِيًّا مُرْشِدًا

Maksudnya:"Dan kamu akan melihat matahari ketika terbit, condong dari gua mereka ke sebelah kanan, dan bila matahari terbenam menjauhi mereka ke sebelah kiri sedang mereka berada dalam tempat yang luas dalam gua itu. Itu adalah sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Allah. Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk; dan barangsiapa yang disesatkan-Nya, maka kamu tidak akan mendapatkan seorang pemimpinpun yang dapat memberi petunjuk kepadanya". Al-Kahfi ayat 17

Setiap manusia memiliki fitrahnya. Tidak ada bayi yang lahir kemudian terus menjadi gay atau lesbian, (ini adalah sebagai satu contoh penyimpangan dalam perjalanan hidup msnusia). Setiap bayi lahir dalam keadaan fitrah, iaitu insan yang menghadapkan wajahnya kepada Agama Allah. Setiap bayi adalah seorang pencari Tuhan. Semua manusia, di mana pun mereka, jika disentuh oleh hal yang berkenaan ilahiah, akan runtuh hatinya.

Begitu juga Sabda Nabi Sallahu'alahiwasallam menceritakan setiap yang dilahirkan itu adalah dalam keadaan fitrah:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنه ـ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم ‏ "‏ كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ، فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ أَوْ يُنَصِّرَانِهِ أَوْ يُمَجِّسَانِهِ

Maksudnya: Setiap anak yang dilahirkan itu dalam keadaan fitrah (suci bersih), kedua ibubapanyalah yang mencorakkanya menjadi yahudi atau nasrani atau majusi.(Riwayat Bukhari 1385)

Terrdapat doa khusus yang telah diajar oleh Baginda Sallahu'alahiwasallam dalam memelihara hati ini daripada terpesong. Hadith tersebut telah diriwayatkan oleh Imam al-Tirmizi di dalam Jami’nya, Daripada Anas bin Malik RA berkata: Adapun Nabi Sallahu'alahiwasallam banyak membaca:

يَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ، فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، آمَنَّا بِكَ وَبِمَا جِئْتَ بِهِ فَهَلْ تَخَافُ عَلَيْنَا؟ قَالَ: نَعَمْ، إِنَّ القُلُوبَ بَيْنَ أُصْبُعَيْنِ مِنْ أَصَابِعِ اللَّهِ يُقَلِّبُهَا كَيْفَ يَشَاءُ

Maksudnya: “Wahai Dzat yang membolak balikkan hati, teguhkanlah hatiku agar ia berada di atas agamamu.” Kemudian aku pun bertanya: “Wahai Rasulullah Sallahu'alahiwasallam, kami beriman kepadamu dan kepada apa yang kamu telah bawa. Lalu apakah kamu masih bimbang kepada kami?” Baginda Sallahu'alahiwasallam menjawab: “Ya, kerana sesungguhnya hati manusia itu berada di antara dua jari daripada jari-jari Allah Subhanahuwata'ala yang mana Dia akan membolak-balikkannya mengikut kehendak-Nya.” [Riwayat al-Tirmizi (2140)][Hadith ini adalah hasan mengikut penilaian Imam al-Tirmizi] 

Hadith ini menunjukkan bahawa Rasulullah Sallahu'alahiwasallam memperbanyakkan berdoa dengan doa tersebut kerana hati ini kadang-kadang ia cenderung kepada ketaatan dan kadang-kadang pula ia cenderung kepada kemaksiatan. Selain itu juga, hati ini juga kadang-kadang cenderung kepada sedar dan kadang-kadang cenderung kepada alpa. Untuk itu, doa ini bertujuan agar ditetapkan hati ini di atas agama tanpa terpesong sedikitpun daripada agama yang mulia dan jalan (agama) yang lurus ini. [Lihat: Tuhfah al-Ahwazi, 291/6]

Doa ini merupakan salah satu daripada doa-doa yang terbaik kerana ia diajar oleh Nabi Sallahu'alahiwasallam sendiri. Dan tidak ada tempat yang khusus untuk dibacakan doa ini dan ia boleh dibaca dalam apa jua keadaan, samaada  di dalam solat ataupun di luar solat. 

No comments:

Post a Comment

Agama

 Agama  Manusia memerlukan agama. Manusia dan agama adalah ibarat irama dan lagu, jasad dan roh. Kedua duanya tidak dapat dipisahkan. Sejak ...