Monday, March 30, 2020

Etika dan adab ketika bersin diantara pencegahan jangkitan kuman kepada orang lain. (Coronavirus/Covid-19)


Etika dan adab ketika bersin diantara pencegahan 
jangkitan kuman kepada orang lain. (Coronavirus/Covid-19)

Agama Islam amat menitik beratkan kehidupan umatnya dengan menetapkan garis panduan serta mengatur segala perihal kehidupan dari sebesar-besar perkara sehinggalah sekecil-kecil perkara. 
Bersin pula adalah merupakan anugerah Allah Subhanahuwata'ala kepada sekalian makhluknya 
sebagaimana firman Allah Subhanahuwata'ala :

وَمَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ

Maksudnya: “Dan apa saja nikmat yang ada pada kamu, maka dari Allah-lah (datangnya)”. (An Nahl: 53)

Dari Abu Hurairah RA, Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda:

إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْعُطَاسَ وَيَكْرَهُ التَّثَاؤُبَ

Maksudnya: Sesungguhnya Allah Subhanahuwata'ala menyukai bersin dan membenci menguap. Riwayat al-Bukhari (6226)

Allah Subhanahuwata'ala menyukai orang yang bersin kerana dengan bersin itu dapat mengeluarkan penyakit dari tubuh badannya. Sebagaimana yang dimaksudkan oleh,
"Imam Ibnu Hajar, dimana beliau telah menaqalkan pandangan Khattabi dengan menyebut bahawa maksud Allah Subhanahuwata'ala menyukai orang yang bersin kerana bersin dapat meringankan badan dan membuka liang-liang roma. (Lihat Fath al-Bari li Ibnu Hajar, 10/607)" 

Dan diantara perkara yang diajar oleh Islam kepada umatnya ialah etika dan adab ketika bersin.
Agar bersin yang kita lakukan boleh mendatang pahala di sisi Allah Subhanahuwata'ala, maka hendaklah kita memperhatikan adab-adab yang diajarkan oleh Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam tatkala kita sedang bersin. Berikut ini adalah adab-adab yang harus kita perhatikan ketika bersin. Semoga Allah Subhanahuwata'ala memberikan pertolongan kepada kita untuk mengamalkannya.

Pertama : Meletakkan Tangan Atau Baju ke Mulut Ketika Bersin

Salah satu akhlaq mulia yang dicontohkan kepada umatnya oleh Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam ketika bersin adalah menutup mulut dengan tangan atau baju. Hal ini sebagaimana yang biasa dilakukan oleh Rasullullah Sallallahu‘alaihiwasallam tatkala beliau Sallallahu‘alaihiwasallam bersin.

Hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA:

أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا عَطَسَ غَطَّى وَجْهَهُ بِيَدِهِ أَوْ بِثَوْبِهِ وَغَضَّ بِهَا صَوْتَهُ

Maksudnya: Bahawasanya apabila Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam bersin, baginda menutup wajah dengan tangan atau kainnya sambil merendahkan suaranya.Riwayat al-Tirmizi (2745)

Dalam kitab Faid al-Qadir menaqalkan pandangan al-Turibishti menyebut ini merupakan sebahagian daripada adab di antara orang yang duduk di sampingnya. Apabila seseorang itu bersin ia akan menyebabkan ketidakselesaan manusia mendengarnya dan melihatnya. (Lihat Faid al-Qadir, 5/149)

Di antara hikmahnya, kadangkala ketika seseorang itu bersin maka akan terkeluarlah air liur dari mulutnya sehingga dapat menggangu orang yang ada disebelahnya. Menutup muka dengan tangan atau kain serta mengalihkan muka ke arah yang tidak mempunyai orang ramai atau makanan. Hal ini bertujuan mengelak jangkitan kuman kepada orang lain atau mungkin menjadi sebab tersebarnya penyakit.
Justeru itu, maka tidak sepatutnya bagi seorang muslim menyakiti saudaranya atau membuat mereka lari.

Kedua : Memperlahankan Suara Ketika Bersin

Hal ini sebagaimana yang dicontohkan oleh Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam ,

Hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA:

أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا عَطَسَ غَطَّى وَجْهَهُ بِيَدِهِ أَوْ بِثَوْبِهِ وَغَضَّ بِهَا صَوْتَهُ

Maksudnya: Bahawasanya apabila Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam bersin, baginda menutup wajah dengan tangan atau kainnya sambil merendahkan suaranya.Riwayat al-Tirmizi (2745)

Dalam hadith yang lain ada disebutkan,

إِذَا عَطَسَ أَحَدُكُمْ فَلْيَضَعْ كَفَّيْهِ عَلَى وَجْهِهِ وَلْيَخْفِضْ صَوْتَهُ

Maksudnya: “Apabila salah seorang dari kalian bersin hendaklah ia meletakkan tangannya ke wajahnya dan mengecilkan suaranya.” (Diriwayatkan oleh al-Hakim, IV/264 dan beliau mensahihkannya. Disepakati pula oleh az-Zahabi, dan al-Baihaqi dalam asy-Syu’ab, no. 9353). 

Berapa ramai orang yang terganggu atau terkejut dengan sebab kuatnya suara bersin. Kerana itu, saranan merendahkan suara ketika bersin supaya tidak mengganggu sahabat yang berdekatan dengannya. Maka kerana itulah sudah semistinya setiap muslim menahan suaranya ketika bersin sehingga tidak mengganggu atau mengejutkan orang-orang yang ada di sekitarnya.

Ketiga : Memuji Allah Ta’ala Ketika Bersin

Termasuk di antara hak sesama muslim yang menjadi kewajiban kita adalah mendoakan mereka ketika bersin dan ketika bersin tersebut mereka pula memuji Allah Subhanahuwata'ala. Ini sepertimana saranan dari hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, sabda Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam:

إِذَا عَطَسَ أَحَدُكُمْ فَلْيَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ‏.‏ وَلْيَقُلْ لَهُ أَخُوهُ أَوْ صَاحِبُهُ يَرْحَمُكَ اللَّهُ‏.‏ فَإِذَا قَالَ لَهُ يَرْحَمُكَ اللَّهُ‏.‏ فَلْيَقُلْ يَهْدِيكُمُ اللَّهُ وَيُصْلِحُ بَالَكُمْ

Maksudnya: Apabila salah seorang daripada kamu bersin, maka hendaklah ia menyebut الْحَمْدُ لِلَّهِ‏. Dan menjawab bagi saudara atau sahabatnya يَرْحَمُكَ اللَّهُ‏. Maka apabila seseorang menyebut kepadanya (orang yang bersin) يَرْحَمُكَ اللَّهُ‏ maka hendaklah menyebut يَهْدِيكُمُ اللَّهُ وَيُصْلِحُ بَالَكُمْ. Riwayat al-Bukhari (6224)

Selain itu, di dalam hadis yang lain yang diriwayatkan oleh Abu Ayyub, sabda Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam:

إِذَا عَطَسَ أَحَدُكُمْ فَلْيَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَلْيَقُلِ الَّذِي يَرُدُّ عَلَيْهِ يَرْحَمُكَ اللَّهُ وَلْيَقُلْ هُوَ يَهْدِيكُمُ اللَّهُ وَيُصْلِحُ بَالَكُم

Maksudnya: Apabila bersin salah seorang daripada kamu, maka sebutlah الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ Dan kemudian jawablah saudara yang mendengarinya يَرْحَمُكَ اللَّهُ. Dan hendaklah ia (orang yang bersin) membalas يَهْدِيكُمُ اللَّهُ وَيُصْلِحُ بَالَكُم .Riwayat al-Tirmizi (2960)

Ini jelas bahawa saranan Baginda Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam kepada umatnya berkenaan adab ketika bersin supaya menyebut kalimah Tahmid (الْحَمْدُ لِلَّهِ) dan kepada yang mendengarnya mengucapkan kalimah Tasymit (يَرْحَمُكَ اللَّهُ) iaitu mendoakan kepada sahabat yang bersin itu dengan doa kebaikan ke atasnya.

Imam Ibnu Hajar menaqalkan pandangan Imam Nawawi dengan menyatakan bahawa para ulama bersepakat ke atas sunnatnya menyebut lafaz Tahmid (الْحَمْدُ لِلَّهِ) iaitu seperti yang dinaqalkan oleh Ibnu Battal dan yang lain tanpa menambah kalimah الْحَمْدُ لِلَّهِ / Alhamdulillah ( الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ )
seperti hadis yang disampaikan oleh Abu Hurairah RA. (Lihat Fath al-Bari li Ibnu Hajar, 10/600)

Keempat : Tidak Perlu Mendoakan Orang Yang Bersin Tiga Kali Berturut-Turut

Demikianlah sunnah yang diajarkan oleh Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam. Hadis yang diriwayatkan oleh Ilyas bin Salamah daripada bapanya menyebut, sabda Nabi Sallallahu‘alaihiwasallamam:

يُشَمَّتُ الْعَاطِسُ ثَلاَثًا فَمَا زَادَ فَهُوَ مَزْكُومٌ

Maksudnya: يُشَمَّتُ (menyebut يَرْحَمُكَ اللَّهُ) kepada orang yang bersin sebanyak tiga kali. Dan sekiranya ia lebih daripada itu, maka ia selsema.
Riwayat Ibnu Majah (3714)

Dalam Hadith yang lain Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda:

شَمِّتْ أَخَاكَ ثَلاَثًا فَمَا زَادَ فَهُوَ زُكَامٌ

Maksudnya: “Do’akanlah saudaramu yang bersin tiga kali dan bila lebih dari itu berarti ia sedang sakit.” (Riwayat Abu Daud,5034 dan al-Baihaqi dalam Syu’abul Iiman, 7/32)

Ada seorang lelaki bersin di hadapan Nabi shallallahu ‘alaihi wa salla. Maka Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam berkata, “يَرْحَمُكَ اللَّهُ.” Kemudian ia bersin lagi, maka Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda:

اَلرَّجُلُ مَزْكُوْمٌ

Maksudnya:“Laki-laki ini sedang sakit.” (Riwayat Muslim, 2993)

Ibnu Daqiq al-A’id menyebut daripada sebahagian ulamak Syafi’eyyah menyatakan diulangi kalimah al-Tasymit apabila bersin seseorang itu berulang kali, melainkan mengetahui bahawa dia mengidap selsema maka doakan ia akan kesembuhan penyakit itu. Dan ini difahamkan bahawa gugurlah saranan untuk bertasymit sekiranya mengetahui akan seseorang itu bersin disebabkan selsema.
(Lihat al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 12/25-32; Fath al-Bari, 10/606

No comments:

Post a Comment

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan.

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan. Istiqomah dalam mengerjakan amal soleh merupakan satu sikap yang penting dalam kehidupan se...