Monday, February 24, 2020

Hukum berimamkan Imam yang mengumumkan bahawa dia tidak berwuduk(berhadas) semasa mengimani solat.

Hukum berimamkan Imam yang  mengumumkan bahawa dia tidak berwuduk(berhadas) semasa mengimani solat.

Salah satu dari syarat sah Solat ialah suci tubuh badan daripada hadas.

Makna syarat ialah kewujudan sesuatu perkara adalah bergantung kepada kewujudannya (tanpanya sesuatu tidak akan wujud) Dan ia bukan satu bahagian/juzuk daripada perkara tersebut. Rujuk al-Fiqh al-Manhaji (1/147)

Suci daripada hadas adalah syarat sah bagi solat sebagaimana sabda Rasulullah Sallahu'alaihiwasallam,

للتقبيل صلاة بغير طهور

Maksudnya:"Tidak diterima (mana-mana) solat (yang didirikan dalam keadaan) tidak brrsuci". Riwayat Muslim,224.

Oleh itu orang yang berhadas sama ada hadas kecil (wuduk) atau hadas besar seperti berjunub, solatnya tidak sah. Rujuk al-Fiqh al-Manhaji (1/147)

Begitu pula salah satu daripada syarat sah solat berjemaah ialah makmum mestilah tidak mengetahui atau tidak menyakini bahawa solat imamnya itu batal. Sama ada batal disebabkan hadas,najis, tidak menutup aurat, atau selainnya. Rujuk al-Fiqh al-Manhaji (1/215).

Maka jika makmum solat dalam keadaan dia mengetahui imamnya berhadas sebelum atau semasa solat, seperti mendapati imamnya membuang angin, maka tidak sah solat makmum itu atau wajib baginya untuk berniat mufaraqah (berpisah daripada imam) atau diharuskan istikhlaf (penggantian imam) sekiranya berlaku semasa solat. Rujuk al-Mu`tamad fi al-Fiqh al-Syafie (1/456).

Adapun jika imam memberitahu makmum selepas selesainya solat bahawa dia bersolat dalam keadaan berhadas (seperti tidak berwuduk) kerana lupa, maka ulama' khilaf didalam mendatangkan hukum menentukan sah atau tidak solat makmum apabila Imam didalam keadaan berhadas(umpama tidak berwuduk) semasa mengimani solat. Bagi Mazhab Hanafi dan Maliki solat imam dan makmum tidak sah. Akan tetapi bagi Mazhab al-Syafie dan Hanbali perkara itu tidak memudaratkan solat makmum. 

Seperti yang dicatat oleh  Syeikh Muhammad al-Zuhali

"Tentang pendapat-pendapat ulama berkenaan hukum solat di belakang orang yang berhadas dan berjunub dalam keadaan tidak mengetahui hal hadasnya; telah kami sebutkan sebelum ini bahawa mazhab kami (Syafie) bahawa sah solat makmum, dan ini yang diceritakan oleh Ibn al-Mundzir darippada Umar al-Khattab, Uthman, Ali, Ibn Umar, al-Hasan al-Basri, Said bin Jubair, al-Nakhaie, al-Auzaie, Ahmad, Sulaiman bin Harm, Abu Thaur dan al-Muzani.

“Manakala satu riwayat lain daripada Ali, Ibn Sirin, al-Sya`bi, Abu Hanifah dan para ashabnya bahawa wajib mengulang kembali solat, dan ini juga pendapat Hammad bin Abi Sulaiman (Guru Abu Hanifah).”

“Berkata Malik bahawa jika imam itu sengaja solat dalam keadaan mengetahui dia berhadas maka dia adalah seorang yang fasiq (berdosa) maka wajib ke atas makmum untuk mengulangi solat berdasarkan mazhabnya (Maliki), adapun jika tidak sengaja maka tidak perlu.” Rujuk al-Mu`tamad fi al-Fiqh al-Syafie (1/416)"

Bagi Mazhab al-Syafie dan Hanbali perkara itu tidak memudaratkan solat makmum.Ini kerana makmum tidak mengetahui yang solat imam tidak sah sebelum dan semasa solat  disebabkan hadas.
Justeru itu, dalam kes seperti ini yang batal adalah solat imam manakala solat para jemaah yang menepati syarat dan rukun solat tidak batal. Ini bertepatan dengan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A beliau berkata bahawa Rasulullah Sallahu'alaihiwasallam bersabda:

يُصَلُّونَ لَكُمْ، فَإِنْ أَصَابُوا فَلَكُمْ، وَإِنْ أَخْطَئُوا فَلَكُمْ وَعَلَيْهِمْ

Maksudnya: Para imam solat memimpin kalian. Maka jika dia benar, mereka mendapat pahala dan kalian juga mendapatkan bahagian pahalanya. Namun apabila mereka salah, kalian tetap mendapatkan pahala dan mereka (para imam) mendapatkan dosa (atau kesalahan ke atas mereka). Riwayat Al-Bukhari (694)

Imam Ibn Hajar al-Asqalani menaqalkan kata-kata Imam Ibn al-Mundzir: “Hadis ini menjawab orang yang menyangka bahawa solat imam apabila rosak maka akan rosak solat orang di belakangnya,”Rujuk Fath al-Bari (2/188)

Juga dalil  adalah hadith Abu Bakrah RA:

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ فِي صَلَاةِ الْفَجْرِ فَأَوْمَأَ بِيَدِهِ أَنْ مَكَانَكُمْ ثُمَّ جَاءَ وَرَأْسُهُ يَقْطُرُ فَصَلَّى بِهِمْ فَلَمَّا قَضَى الصَّلَاةَ قَالَ إنَّمَا أَنَا بَشَرٌ وَإِنِّي كُنْتُ جُنُبًا

Maksudnya: “Bahawa Rasulullah Sallahu'alaihiwasallam telah masuk ke dalam solat Subuh, kemudian baginda memberi isyarat dengan tangannya, “kalian tunggu di tempat kalian”, kemudian baginda kembali dengan keadaan kepalanya ada air menitik, lalu baginda solat bersama mereka.” Setelah solat baginda bersabda: “Sesungguhnya aku hanyalah manusia, dan tadi aku berjunub.” Riwayat Abu Daud (no.234). Imam al-Nawawi mengatakan hadis ini sanadnya sahih

Imam Asy-Syaukani mencatatkan bahawa:
"Mereka yang berpendapat bahawa solat tersebut sah oleh kerana zahir maksud hadith dari Abu Bakrah". Rujuk Nailu Al-Authaar 3/175.

Zahir hadith diatas menunjukkan bahawa mereka terus bersolat. Mazhab Syafie dan Hanbali berpendapat bahawa jika solat tersebut berkaitan antara makmum dan Imam, sudah tentu para sahabat memulakan solat sekali lagi.

Imam Al-Khattaabi didalam memberi komentar keatas hadith yang sama maksudnya yang diriwayatkan oleh Abu Daud mengatakan :

هذا الحديث دلالة على أنه إذا صلّى بالقوم وهو جنب وهم لا يعلمون بجنابته أن صلاتهم ماضية ولا إعادة عليهم وعلى الإمام الإعادة

"Di dalam hadith ini terdapat dalil bahawa barangsiapa yang mengImami Solat sedangkan dia didalam keadaan berjunub, dan makmum tidak mengetahui mengenainya, maka solat mereka tidak terjejas dan tidak perlu bagi mereka mengulangi solat tersebut, dan Imam hendaklah mengulangi solatnya". (Sunan Abu Daud wa ma’ahu Ma’aalim al-Sunan oleh al-Khattaabi)

Juga menurut Dr Wahbah Zuhaily,

أن العلماء اتفقوا على أنه إذا طرأ الحدث في الصلاة على الإمام، فتفسد صلاته، وتظل صلاة المأمومين صحيحة.

"Sesungguhnya ulama' bersetuju bahawa jika Imam secara mengejut berhadas didalam solat, batallah solatnya (Imam), Solat makmum masih sah." (al-Fiqh Al-Islami, 2/199).

Dari perbahasan di atas, maka dapatlah disimpulkan:

1-Jika makmum yang mengetahui bahawa telah  imam berhadas ketika menunaikan solat, akan tetapi masih solat di belakang imam tersebut, maka makmum itu berdosa dan solatnya batal serta perlu diulang.

2-Makmum boleh meneruskan solatnya dengan niat mufaraqah dari imam. Artinya makmum menerukan solatnya secara sendirian (munfaridan) terpisah dari imam yang telah batal solatnya. Rujuk:Bughyatul Mustarsyidin halaman 85.

Telah mencatat Syeikh Muhammad al-Zuhali,

“Tidak diharuskan untuk solat di belakang orang yang berhadas, yang diketahui kehadasannya, kerana dia bukan daripada orang yang boleh solat. Jika seseorang itu solat di belakang orang yang berhadas, sedangkan dia mengetahui status kehadasan orang itu maka makmum itu berdosa dan solatnya batal. Rujuk al-Mu`tamad fi al-Fiqh al-Syafie (1/416):

3-Makmum menyempurnakan solat sehingga selesai secara berjamaah dengan cara istikhlaf,yakni menggantikan imam, dengan syarat tidak begitu lama sehingga makmum berpindah rukun.Rujuk:Bughyatul Mustarsyidin halaman 85.

Istikhlaf selain solat Jumaat hukumnya adalah sunat, kerana solat secara berjamaah adalah  lebih utama daripada solat secara sendirian. Adapun solat Jumaat istikhlaf menjadi wajib hukumnya kerana solat Jumatt tidak sah jika tidak dilakukan secara berjama’ah (Rujuk:Madzahibul Arba’ah: I, 447)

4-Jika makmun tidak mengetahui imam berhadas sebelum atau semasa solat, kemudian hanya dimaklumkan selepas solat, maka tidak wajib ke atas makmum berkenaan untuk mengulangi kembali solatnya, sama ada imam terlupa atau sengaja, kerana kesilapan itu bukan berpunca daripada kelalaian makmum, Maka dalam kes di atas, solat makmum dalam kes di atas sudah sah dan tidak perlu diulang semula.

5-Pengecualian bagi hukum ini adalah bagi solat-solat yang diwajibkan dilakukan secara berjemaah seperti solat Jumaat,




No comments:

Post a Comment

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan.

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan. Istiqomah dalam mengerjakan amal soleh merupakan satu sikap yang penting dalam kehidupan se...