Thursday, February 20, 2020

Hukum berimamkan Imam yang batal solat kerana terkena najis, seperti najis tahi cicak.

Hukum berimamkan Imam yang  batal solat kerana terkena najis, seperti najis tahi cicak.

Salah satu dari syarat sah Solat ialah suci tubuh badan dari najis dan juga suci pakaian dari najis.

Makna syarat ialah kewujudan sesuatu perkara adalah bergantung kepada kewujudannya (tanpanya sesuatu tidak akan wujud) Dan is bukan satu bahagian/juzuk daripada perkara tersebut. Rujuksl-Fiqh al-Msnhaji (1/147)

Suci tubuh badan dari najis sebagaimana sabda Rasulullah Sallahu'alaihiwasallam,

أما أحدهما فكان لا يستبرئ من البول

Maksudnya:"Adapun salah seorang daripada mereka, dia tidak bersih (tidak berjaga-jaga) daripada kencingnya. Riwayat al-Bukhari (215) dan Muslim (292).

Dan juga suci pakaian dari najis, sebagaimana firman Allah Subhanahuwata'ala,

وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ

Maksudnya:"Dan pakaianmu bersihkanlah," Al-Muddassir Ayat 4.
Rujuk al-Fiqh al-Manhaji (1/147).

Salah satu daripada syarat sah solat berjemaah ialah makmum mestilah tidak mengetahui atau tidak menyakini bahawa solat imamnya itu batal. Sama ada batal disebabkan hadas,najis, tidak menutup aurat, atau selainnya. Rujuk al-Fiqh al-Manhaji (1/215).

Justeru itu, sekiranya makmum tidak mengetahui yang solat imam telah terbatal disebabkan terkena najis, maka solat mereka adalah sah.  Ini kerana dalam kes seperti ini, yang batal adalah solat imam manakala solat para jemaah yang menepati syarat dan rukun solat tidak batal. Ini bertepatan dengan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A beliau berkata bahawa Rasulullah Sallahu'alaihiwasallam bersabda:

يُصَلُّونَ لَكُمْ، فَإِنْ أَصَابُوا فَلَكُمْ، وَإِنْ أَخْطَئُوا فَلَكُمْ وَعَلَيْهِمْ

Maksudnya: Para imam solat memimpin kalian. Maka jika dia benar, mereka mendapat pahala dan kalian juga mendapatkan bahagian pahalanya. Namun apabila mereka salah, kalian tetap mendapatkan pahala dan mereka (para imam) mendapatkan dosa (atau kesalahan ke atas mereka). Riwayat Al-Bukhari (694)

Namun begitu, sekiranya seseorang makmum itu melihat imam terkena najis pada pakaian atau badannya seperti pada kaki di dalam solat, dan dia risau sekiranya dengan menegur imam akan timbul تشويش (kacau bilau) dalam kalangan jemaah, maka makmum tersebut hendaklah menegur imam sesudah solat bahawa beliau terkena najis..

Dan bagi pihak makmum tersebut pula, maka wajiblah  dia mufaraqah (yakni: berpisah atau keluar) dari solat berjemaah tersebut, ini kerana makmum tersebut dalam keadaan yakin melihat imam tersebut telah terkena najis di dalam solat.

No comments:

Post a Comment

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan.

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan. Istiqomah dalam mengerjakan amal soleh merupakan satu sikap yang penting dalam kehidupan se...