Tuesday, January 7, 2020

Keperkasaan Allah Subhanuahuwata’ala(Antara yang menunjukkan Kewujudan Allah)

Keperkasaan Allah Subhanuahuwata’ala(Antara yang menunjukkan Kewujudan Allah)

Berkata Ibnu Atho’illah As-Sakandari rahimahullah,

مِمَّا يَدُلُّكَ على وجُودِ قهرِهِ سُبْحانهُ ان حجبكَ عَنهُ بما ليسَ بموجُودٍ مَعَهُ

Maksudnya: "Antara yang menunjukkan kewujudan Allah yang Maha Perkasa kepadamu ialah Dia menutup penglihatanmu kepada-Nya dengan sesuatu yang tidak wujud bersama-Nya".

قهرِهِ: Kekuasaan-Nya, iaitu antara sifat-Nya, Allah Subhanuahuwata’ala memberi balasan segera kepada sesiapa yang keluar daripada sifat perhambaan.

حجبكَ: Iaitu kamu didindingkan daripada-Nya dengan makhluk atau alam.

Telah sepakat ulama ‘Arifin dan Muhaqqiqin bahawa selain dari Allah Subhanuahuwata’ala pada hakikatnya tidak ada. Dimana semuanya tidak dapat dikatakan ada sebagaimana ada-Nya Allah Subhanuahuwata’ala, sebab barangsiapa yang berpendapat bahawasanya alam ini bersifat ada seperti adanya sifat Allah Subhanuahuwata’ala, maka bererti ia telah musyrik,iaitu mempersyarikatkan atau mempersekutukan Allah Subhanuahuwata’ala dengan yang  lain-lainnya. Dan ianya adalah bertentangan dengan hakikat Tauhid yang murni. Sebagaimana firman Allah Subhanuahuwata’ala,

وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ ۘ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ ۚ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ

Janganlah kamu sembah di samping (menyembah) Allah, tuhan apapun yang lain. Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia. Tiap-tiap sesuatu pasti binasa, kecuali Allah. Bagi-Nya-lah segala penentuan, dan hanya kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.Al-Qasas ayat 88

Teranglah dengan ayat ini bahawa yang bersifat ada pada hakikatnya dan sebenarnya adalah Allah Subhanuahuwata’ala. Selain daripada allah meskipun kita lihat adanya, tetapi adalah menurut pandangan lahiriah semata-mata. Kerana segala-segalanya yang terjadi pada selain Allah adalah dengan kehendak-Nya menurut ilmu-Nya dan dengan Kekuasaan-Nya. Dan pada suatu waktu semua selain Allah akan tiada dan akan  binasa.

Antara tanda kekuasaan Allah Subhanuahuwata’ala ialah Dia terhijab ketika zahir-Nya dan Zahir pada batin-Nya.

Tanda zahir kekuasaan-Nya (قهرِهِ) ialah Dia terdinding tanpa hijab, jauh tetapi sebenarnya Dia dekat dan dekat, walaupun Dia jauh.

Sebahagian al-‘Arifin berkata,

أَبَى المُحَقَّقُونَ أَنْ يَشْهَدُونَ غَيْرَ اللهِ لما حَقَّقُهُمْ بِهِ مِنْ شُهُودِ الْقَيُّمِيَّة وإِحَاطَةِ الديمُومِيَة

Maksudnya:”Ahli tahkik enggang bersaksi dengan yang lain selain Allah kerana tatkala Dia telah mentahkikkan mereka dengan kesaksaksian Allah Subhanuahuwata’ala yang Qayyum (Berdiri Dengan Sendirinya) dan penguasaan Allah Subhanuahuwata’ala yang Daim (Yang Kekal)”.

Abu Hasan al-Syazili berkata,
إِنَّ لَنَظُرُ إِلَى اللهِ بِنَظْرِ الْإِيمَانِ وَالْإِقَانِ فَيُغنِينَ ذَلِكَ عَنْ الدَّلِيْلِ وَلْبُرهَانِ

Maksudnya: “Sesungguhnya kami melihat kepada Allah Subhanuahuwata’ala dengan penglihatan Iman dan Yakin. Justeru itu, kami tidak memerlukan sebarang dalil dan bukti”.
Ibn ‘Ata’ dalam kitabnya al-Tanwir berkata,

فَمَا سِوَى اللهُ تَعَالَى عِنْدَ أَهلِ الْمَعْرِفَةِ لَا يُوصِفُ بِوُجُودٍ وَلَا فَقْدٍ

Maksudnya:”Maka yang lain selain Allah Subhanuahuwata’ala menurut ahli makrifah tidak disifatkan dengan ada dan tiada”
.
Kebanyakkan manusia, penglihatannya, pendengarannya dan perasaannya terdinding kepada Allah Subhanuahuwata’ala disebabkan syahwat keduniaan. Meskipun pada syariat dan hukum fiqh syahwat keduniaan itu tidak diharamkan, akan tetapi hal keadaan ini dapat melupakan kita kepada Allah Subhanuahuwata’ala, apabila tidak dijaga dan tidak dipimpin.
Allah Subhanuahuwata’ala yang Maha Agung dan Maha Perkasa, apabila hijab-hijab ini sudah terangkat dari kita, maka pada waktu itu kita pasti fana pada segala-galanya dan terbukalah bagi kita dalam perasaan dan penglihatan kita sendiri atas Kebesaran dan Keagungan Allah Subhanuahuwata’ala. Di waktu itu kita akan karam dalam ke Agungan Ta’zim kepada Allah Subhanuahuwata’ala, sehingga akal perasaan kita tertumpah pada-Nya.

Ditanya Abu Sa'id bin al-'Arabi tentang الفَنَاء (Binasa). Beliau berkata: "Binasa ia zahirnya kebesaran dan ketinggian Allah Subhanuahuwata’ala pada hamba yang menyebabkan akal dan jiwanya lupa pada dunia,ahwal, maqamat zikir-zikir kerana dia tenggelam dalam kebesaran Tuhannya.

الفَنَاء mempunyai tiga darjat, iaitu:
1- (الفَنَاء ) pada perbuatan,
Tiada yang melakukannya melainkan Allah Subhanuahuwata’ala.

2- (الفَنَاء ) pada sifat,
Tiada yang hidup, yang mengetahui dan lain-lain lagi pada hakikatnya melainkan Allah Subhanuahuwata’ala.

3- (الفَنَاء ) pada Zat,
Tiada yang wujud secara mutlak melainkan Allah  Subhanuahuwata’ala.

No comments:

Post a Comment

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan.

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan. Istiqomah dalam mengerjakan amal soleh merupakan satu sikap yang penting dalam kehidupan se...