Keperkasaan Allah
Subhanuahuwata’ala(Antara yang menunjukkan Kewujudan Allah)
Berkata Ibnu Atho’illah As-Sakandari rahimahullah,
مِمَّا يَدُلُّكَ على وجُودِ قهرِهِ
سُبْحانهُ ان حجبكَ عَنهُ بما ليسَ بموجُودٍ مَعَهُ
Maksudnya: "Antara yang menunjukkan
kewujudan Allah yang Maha Perkasa kepadamu ialah Dia menutup penglihatanmu
kepada-Nya dengan sesuatu yang tidak wujud bersama-Nya".
قهرِهِ: Kekuasaan-Nya, iaitu
antara sifat-Nya, Allah Subhanuahuwata’ala memberi balasan segera kepada
sesiapa yang keluar daripada sifat perhambaan.
حجبكَ: Iaitu kamu
didindingkan daripada-Nya dengan makhluk atau alam.
Telah sepakat ulama ‘Arifin
dan Muhaqqiqin bahawa selain dari Allah Subhanuahuwata’ala pada hakikatnya tidak
ada. Dimana semuanya tidak dapat dikatakan ada sebagaimana ada-Nya Allah
Subhanuahuwata’ala, sebab barangsiapa yang berpendapat bahawasanya alam ini bersifat
ada seperti adanya sifat Allah Subhanuahuwata’ala, maka bererti ia telah
musyrik,iaitu mempersyarikatkan atau mempersekutukan Allah Subhanuahuwata’ala
dengan yang lain-lainnya. Dan ianya
adalah bertentangan dengan hakikat Tauhid yang murni. Sebagaimana firman Allah
Subhanuahuwata’ala,
وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ
إِلَٰهًا آخَرَ ۘ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ
ۚ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
Janganlah kamu sembah di samping (menyembah)
Allah, tuhan apapun yang lain. Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan
Dia. Tiap-tiap sesuatu pasti binasa, kecuali Allah. Bagi-Nya-lah segala
penentuan, dan hanya kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.Al-Qasas ayat 88
Teranglah dengan ayat ini bahawa yang bersifat
ada pada hakikatnya dan sebenarnya adalah Allah Subhanuahuwata’ala. Selain daripada
allah meskipun kita lihat adanya, tetapi adalah menurut pandangan lahiriah semata-mata.
Kerana segala-segalanya yang
terjadi pada selain Allah adalah dengan kehendak-Nya menurut ilmu-Nya dan
dengan Kekuasaan-Nya. Dan pada suatu waktu semua selain Allah akan tiada dan
akan binasa.
Antara tanda kekuasaan Allah
Subhanuahuwata’ala ialah Dia terhijab ketika zahir-Nya dan Zahir pada batin-Nya.
Tanda zahir kekuasaan-Nya (قهرِهِ)
ialah Dia terdinding tanpa hijab, jauh tetapi sebenarnya Dia dekat dan dekat,
walaupun Dia jauh.
Sebahagian al-‘Arifin
berkata,
أَبَى المُحَقَّقُونَ أَنْ يَشْهَدُونَ غَيْرَ
اللهِ لما حَقَّقُهُمْ بِهِ مِنْ شُهُودِ الْقَيُّمِيَّة وإِحَاطَةِ الديمُومِيَة
Maksudnya:”Ahli tahkik
enggang bersaksi dengan yang lain selain Allah kerana tatkala Dia telah
mentahkikkan mereka dengan kesaksaksian Allah Subhanuahuwata’ala yang Qayyum (Berdiri
Dengan Sendirinya) dan penguasaan Allah Subhanuahuwata’ala yang Daim (Yang
Kekal)”.
Abu Hasan al-Syazili berkata,
إِنَّ لَنَظُرُ إِلَى اللهِ بِنَظْرِ الْإِيمَانِ
وَالْإِقَانِ فَيُغنِينَ ذَلِكَ عَنْ الدَّلِيْلِ وَلْبُرهَانِ
Maksudnya: “Sesungguhnya kami
melihat kepada Allah Subhanuahuwata’ala dengan penglihatan Iman dan Yakin.
Justeru itu, kami tidak memerlukan sebarang dalil dan bukti”.
Ibn ‘Ata’ dalam kitabnya
al-Tanwir berkata,
فَمَا سِوَى اللهُ تَعَالَى عِنْدَ أَهلِ الْمَعْرِفَةِ
لَا يُوصِفُ بِوُجُودٍ وَلَا فَقْدٍ
Maksudnya:”Maka yang lain
selain Allah Subhanuahuwata’ala menurut ahli makrifah tidak disifatkan dengan
ada dan tiada”
.
Kebanyakkan manusia,
penglihatannya, pendengarannya dan perasaannya terdinding kepada Allah Subhanuahuwata’ala
disebabkan syahwat keduniaan. Meskipun pada syariat dan hukum fiqh syahwat keduniaan
itu tidak diharamkan, akan tetapi hal keadaan ini dapat melupakan kita kepada
Allah Subhanuahuwata’ala, apabila tidak dijaga dan tidak dipimpin.
Allah Subhanuahuwata’ala yang
Maha Agung dan Maha Perkasa, apabila hijab-hijab ini sudah terangkat dari kita,
maka pada waktu itu kita pasti fana pada segala-galanya dan terbukalah bagi
kita dalam perasaan dan penglihatan kita sendiri atas Kebesaran dan Keagungan
Allah Subhanuahuwata’ala. Di waktu itu kita akan karam dalam ke Agungan Ta’zim kepada
Allah Subhanuahuwata’ala, sehingga akal perasaan kita tertumpah pada-Nya.
Ditanya Abu Sa'id bin al-'Arabi tentang الفَنَاء (Binasa). Beliau berkata: "Binasa ia zahirnya kebesaran dan ketinggian Allah Subhanuahuwata’ala pada hamba yang menyebabkan akal dan jiwanya lupa pada dunia,ahwal, maqamat zikir-zikir kerana dia tenggelam dalam kebesaran Tuhannya.
الفَنَاء mempunyai tiga darjat, iaitu:
1- (الفَنَاء ) pada perbuatan,
Tiada yang melakukannya melainkan Allah Subhanuahuwata’ala.
2- (الفَنَاء ) pada sifat,
Tiada yang hidup, yang mengetahui dan lain-lain lagi pada hakikatnya melainkan Allah Subhanuahuwata’ala.
3- (الفَنَاء ) pada Zat,
Tiada yang wujud secara mutlak melainkan Allah Subhanuahuwata’ala.
No comments:
Post a Comment