Tiada
sesuatu yang sangat berguna bagi hati sebagaimana menyendiri untuk masuk ke
medan tafakur
Kata Ibn Athaillah As Sakandari:
Kata Ibn Athaillah As Sakandari:
مانفعَ
القَلبَ شَيءٌ مثلُ عُزْلةٍ يَدْخُلُ بها ميدان فِكرةٍ
“Tidak ada sesuatu yang sangat berguna bagi hati [jiwa], sebagaimana
menyendiri yang memasuki medan tafakur.” Hikam Fasal 12
قَلب -Kekuatan yang disediakan untuk menerima ilmu.
عُزْلةٍ
-Perjalanan hati kepada kudrat Tuhan atau bersendiriannya hati dengan Allah
Subhanahuwata’ala.
فِكرةٍ
-Berfikir tentang perkara-perkara yang
mendekatkan dirinya kepada makrifat zat Allah Subhanahuwata’ala dan
menyandarkannya sebagai hamba yang menjadi milik Allah Subhanahuwata’ala inilah hakikat
kemanusiaan dan siapa kita yang sebenarnya.
Tidak
ada yang memberi munafaat kepada hati selain dengan beruzlah(عُزْلةٍ) yang
mesti digabungkan dengan pemikiran.Hati akan menjadi baik dan mendapat manfaat
dengan beruzlah melalui jalan tafakur,akan tetapi mestilah memilih dimulakan
dengan belajar atau berguru.
Ibn ‘Ataillah
mengungkapkan perkataan عُزْلةٍ dengan nakirah. Ia memberi maksud sedikit dan bermakna
hati tidak mendapat sedikit dari عُزْلةٍ dan bukan bermaksud berterusan. Dengan
ibarat yang lain ia bermaksud supaya manusia tidak menjadikan عُزْلةٍ sebagai
sistem kehidupan dengan menjauhkan diri daripada masyarakat, bersembunyi atau
bertapa di gua.Sebagaimana kata ulama
لَارَهْبَا
نِيَّةَ فِي الإسلام
Maksudnya:
Tidak ada pertapaan dalam Islam (Ibn Abi Syaibah)
Syeikh
al-Buti berkata: “sayugia kita memerhatikan bahawa Ibn ‘Ataillah menggunakan
perkataan perkataan عُزْلةٍ dengan nakirah( عُزْلةٍ) dan tidak dalam bentuk makrifah
(العُزْلةٍ), ini kerana nakirah dan makrifah terdapat perbezaan yang begitu
seni dan halus dari segi maknanya. عُزْلةٍ jika dinakirahkan menunjukkkan sedikit
sedangkan jika dimakrifahkan (العُزْلةٍ) menunjukkan banyak. Dan dalam erti
kata yang lain ialah uzlah tidaklah menjadi manhaj (cara) hidup kesemuannya
sehingga memulaukan manusia dan masyarakat.
Dengan
kata lain, عُزْلةٍ bukanlah matlamat tetapi sebagai jalan untuk mengkaji dan
berfikir. Justeru itu, Ibn ‘Atillah menyeru dua perkara sebagai mukaddimah,
iaiitu:
1 1-
Uzlah
(عُزْلةٍ)
2 2-
Tafakkur
(فِكرةٍ)
Uzlah
(عُزْلةٍ) akan selamat daripada penipuan,manakala fikrah (فِكرةٍ) akan membawa
cahaya. Uzlah (عُزْلةٍ) seperti kata Syeikh Zarruq: “Rumah fikrah (فِكرةٍ) yang
mendatangkan hikmah.
Syeikh
Abu Hasan berkata:
ثَمارُ العُزْلَةِ الظَفِرُ بِمَوَاهِبِ
المِنَّةِ وَهِيَ أَربعة كَشْفُ آلغِطاءِ ونَزْلُ الرحمَةِ وَتَحَقُّقُ
احمَحَبَّةِ وَلِسَانُ الصِّدْقِ فِي الكلِمَةِ
Maksudnya: “Buah hasil dari uzlah ialah kejayaan mendapat empat kurniaan iaitu,: Dibukakan segala kesamaran, diturunkan rahmat,terlaksana mahabbah(cinta) dan lidah yang benar dalam percakapan”.
Syeikh
Ibn ‘Ajibah berkata:
Maksudnya:”Khalwah
(mengasingkan diri) mempunyai 10 faedah:n mengambil iktibar.
1 1-
Selamat
dari keburukan lidah.
2 2-
Terpelihara
mata.
3 3-
Terpelihara
hati daripada Riya’.
4 4-
Menghasilkan
zuhud di dunia dan berapangkan dada.
5 5-
Selamat
dari bersahabat dengan orang jahat.
6 6- Mempunyai
ruang untuk beribadah,berzikir dan berazam untuk meningkatkan ketakwaan and
kebajikan.
7 7-
Menikmati
kemansan dan ketaatan.
8 8-
Merehatkan
hati dan badan.
9 9-
Terpelihara
diri dan agama daripada berhadapan dengan perkara-perkara buruk dan perbalahan
yang menyebabkan berhadapan dengan kesalahan.
1 10-
Ia
sebahagian daripada pengukuhan ibadah dengan berfikir dan mengambil iktibar.
Itulah maksud yang paling besar.
Allah Taala berfirman:
وَفِي أَنفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا
تُبْصِرُونَ
Maksudnya: Dan juga pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu
tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti itu)? (Surah al-Dzariyat, 51:21)
Daripada Ibn Abbas, sabda Rasulullah Sallahu’alaihiwasallam:
تفكَّرُوا فِي خَلْقِ اللهِ ولَا تَفَكَّرُوا فِي اللهِ
Maksudnya: Berfikirlah
kamu tentang makhluk Allah, dan janganlah kamu berfikir tentang (Zat) Allah. Sahih
Al-Jami’ al-Saghir (2976). Hadith Hasan
Syeikh
Junaid al-Baghdadi berkata:
أشْرَفُ المَجَالِسِ مَعَل الفِكْرَةِ فِيْ
مِدَنِ تَوحِيدِ
Maksudnya;”Semulia-mulia majlis fikir itu ialah dalam bidang tauhid”.
Ka’ab
berkata:
مَنْ أَرَادَ شَرَفَالأخِرَةِ فَلْيُكثِرْمِنْ
التَفَكُّرِ
Maksudnya:
“Sesiapa yang inginkan kemulian akhirat maka perbanyakkan berfikir”.
ِجْتَمَعَ الخيْرُ كُلُّهُ فِي هَذِهِ الأَربَعِ
خَصَالٌ، وَبِهَا صَارَ أَلأَبْدَالُ أَبْدَالًا، خِمَاصُ البُطُونِ والصُّمتُ
والخَلوةَ والسَّهَرَ
Maksudnya:”Terhimpun
segala kebaikan pada empat perkara: Maka dengannyalah boleh berganti-ganti
iaitu mengosongkan perut(puasa), diam, khalwah, dan berjaga malam untuk beribadah”.
Syeikh
Zarrauk berkata: Pemikiran berkisar kepada empat bahagian:
1 1-
Ada
kejadian dan penciptaan bagi memastikan apa yang ditunjukkan ke atasnya dan
memastikan dengannya.
2 2- Ada shahwat
yang dilarang daripada maqsadnya sehingga kembali supaya tidak derhaka.
3 3-Berlaku
kelalaian yang menyimpang daripada kemahuan sehingga tidak mampu mempertahankan
kebenaran.
4 4- Berlaku
kelemahan dalam tindakan sehingga tidak menyimpang daripada kefahaman.
No comments:
Post a Comment