Bagaimanakah
hati akan bersinar?
كيف يُشْرقُ قلبٌ صُوَرُالاَكوَانِ مُنطبِعَة
ٌ فى مِرْاَته ؟ ام كيفَ يرحلُ الى الله وهو مُكبَّلٌ بِشهواتِهِ ؟ ام كيفَ يَطمعُ
ان يَدْخُلَ حَضرَةَ اللهِ وهو لم يتطهَّرْ من جنابةِ غفلاتهِ ؟ ام كيفَ يرجُواَنْ
يَفهَمَ د قاءـقَ الاسراَرِ وهُوَ لمْ يَتـُبْ من هفَوَاتِهِ؟
Maksudnya: Bagaimanakah akan
terang hati seorang yang segala gambaran dunia ini terpahat dalam cermin
hatinya. Atau bagaimanakah dia akan mengembara menuju kepada Allah, padahal dia
masih terbelenggu oleh nafsu syahwatnya. Atau bagaimanakah akan dapat masuk
kehadrat Allah padahal belum bersih(suci) daripada kotoran kelalaiannya. Atau
bagaimanakah dia berharap akan memahami segala isi rahsia, padahal dia belum
bertaubat daripada segala kekeliruannya? Hikam Fasal 13
يَشْرقُ : Bercahaya dan
menerangi.
صُوَرُالاَكوَانِ : Gambaran-gambaran
dunia sama ada hissiyah atau maknawiyyah.
اَلاَكوَانِ : Segala jenis
makhluk.
مُنطبِعَة ٌ : Kekal atau
tetap.
المِرآة : Makna asalnya
adalah cermin(alat yang memantulkan imbasan objek). Manakala daripada segi
kefahaman tasawuf ialah semakin terang dan suci alat tersebut, semakin jelas
bayangan objeknya. Perkataan ini untuk gambaran mata hati yang bertajalli
padanya segala yang baik dan yang buruk.
Semua yang baik adalah
seperti bercahayanya hati, iannya menuju kepada Allah Subhanahuwata’ala dan
juga mengetahui sir-sir Rabbani(rahsia ketuhanan). Semua ini tidak mungkin
dicapai dan dikecapi tanpa mujahadah dan membuang segala sekatan dan halangan
sama ada nafsu syahwat, kelalian atau kekeliruan.
Syeikh Zarruk berkata:
“Tidak mungkin hati bercahaya
dengan halangan makhluk kerana sifat hati hanya satu. Apabila ia menerima satu
perkara maka tidak mungkin ia menerima perkara yang lain. Tandanya ialah
sanggup berkorban tanpa sebarang penaggguhan, dan cenderung berkorban tanpa
sebab”.
Semua maksiat yang dilakukan akan menyebabkan hati jadi kelam
dan tidak bercahaya kerana seseorang itu mendahulukan hawa nafsunya daripada
kecintaan pada Allah dan Rasul-Nya. Contoh yang disebutkan oleh Allah tentang
orang musyrik,
فَإِنْ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يَتَّبِعُونَ
أَهْوَاءَهُمْ وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ هُدًى مِنَ
اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
Maksudnya:“Maka
jika mereka tidak menjawab (tantanganmu) ketahuilah bahwa sesungguhnya mereka
hanyalah mengikuti hawa nafsu mereka (belaka). Dan siapakah yang lebih sesat
daripada orang yang mengikuti hawa nafsunya dengan tidak mendapat petunjuk dari
Allah sedikitpun. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang
yang zalim.” (Al-Qashshash: 50)
Kalam hikmah di atas, Syeikh
datangkan dalam bentuk persoalan. Adalah mustahil dan ajaib menghimpunkan dua
perkara yang saling bertentang atau berlawanan. Pertanyaan dan persoalan yang
dikemukakan dalam hikmah ini bermaksud ‘penafian’. Dalam erti kata lain
maksudnya adalah tidak mungkin untuk menghimpunkan dua perkara yang saling
bertentang atau berlawanan seperti kata Syurnubi.
Empat perkara yang menjadi fokus
mengenai tuntutan hikmah ini:
1 1-
Menyinarkan
hati
2 2-
Kembali
kepada Allah
3 3-
Masuk
ke hadrat-Nya
4 4-
Mendapat
segala rahsia-rahsia-Nya
Namunpun begitu,kesemuanya (empat
perkara di atas) tidak akan dapat dicapai tanpa membuang empat perkara yang
lain pula, iaitu:
1 1-
Gambaran
dunia yang terpahat pada mata hati.
2 2-
Mengikut
dan tunduk pada syahwat.
3 3-
Tidak
menyucikan hati dari janabah kelalaian.
4 4-
Tidak
bertaubat.
Perbahasan kalam hikmah ini adalah seperti berikut:
1-Menyinarkan hati (terhalang
oleh) Gambaran dunia yang terpahat pada mata hati
كيف يُشْرقُ قلبٌ صُوَرُالاَكوَانِ مُنطبِعَة
ٌ فى مِرْاَته ؟
Maksudnya: Bagaimanakah akan
terang hati seorang yang segala gambaran dunia ini terpahat dalam cermin
hatinya?
Maksudnya ialah apabila
seorang hamba Allah yang telah menjauhkan dirinya dari makhluk, tetapi hatinya
masih terikat kepada hartanya,kekayaannya,kedudukannya dan lain-lain, maka
pastilah tujuan yang dimaksudkan ,iaitu supaya hatinya bersih menghadap dengan
sempurna kepada Allah dalam erti yang luas,pasti tidak akan berhasil. Alam
dunia ini apabila telah begitu terpaut dalam hati kita, maka hati kita akan
menemui kegelapan, sehingga menimbulkan kesulitan dalam hati untuk menerima
selain dari dunua. Sama seperti kaca apabila debu begitu banyak telah melekat kuat
atasnya, maka kaca itu tidak ada cahayanya untuk kita berkaca padanya, kaca
tersebut tidak akan menerima bayangan sesuatu di dalamnya kerana debu telah berkarat
atasnya.
Demikianlah hati manusia
apabila telah begitu kuat terpaut pada dunia yang fana ini maka sulitlah hati kita
untuk mengarah kepada tujuan menghadap Allah dengan syuhud dan tajalli seperti yang
dimaksudkan dengan ihsan dalam hadith Rasulullah Sallahualaihiwasallam berikut,
أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ
لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ
maksudnya: "Kamu menyembah Allah
seakan-akan kamu melihat-Nya, maka jika kamu tidak melihat-Nya maka
sesungguhnya Dia melihatmu.” (Hadith Riwayat Muslim 102)
Oleh kerana itu apabila hati
kita telah gelap sedemikian rupa, maka sinar makrifat akan jauh darinya. Sebab
hati, mukanya hanya satu sahaja. Apabila tertuju kepada dunia, maka jauhlah ia
dari Allah dan sebaliknya apabila tertuju kepada Allah, maka jauhlah ia dari
dunia. Justeru itu, meskipun ia hidup di dunia dan secara lahiriah tidak
terpisah dari dunia, akan tetapi hatinya tidak terikat dan terpaut dari dunia.
2-Kembali kepada Allah (terhalang oleh) Mengikut dan
tunduk pada syahwat.
ام كيفَ يرحلُ الى الله وهو مُكبَّلٌ بِشهواتِهِ
؟
Bagaimanakah dia akan mengembara menuju kepada Allah, padahal dia masih terbelenggu oleh nafsu syahwatnya?
Kita dalam mengerjakan ajaran-ajaran
agama, pada hakikatnya bukanlah sekadar patuh dan taat kepada Allah
subhanahuwata’ala sahaja, akan tetapi juga pada hakikatnya kita berjalan kepada
Allah dengan erti hubungan kita dengan Allah akan semakin dekat, baik dalam
ilmu kita,keyakinan kita dan seluruh perasaan kita. Ini dapat kita capai
apabila kita memutuskan hubungan dengan kehendak-kehendak hawa nafsu dan
syahwat yang akan menjerumuskan kita jauh dari Allah Subhanahuwata’ala. Tetapi apabila
kita berada dalam tawanan hawa nafsu dan syahwat, maka sukarlah bagi kita untuk
mencapai maksud itu. Setiap kali kita bangun berdiri melangkah, setiap kali
juga kita jatuh tersungkur. Setiap kali di waktu pagi berkumpul di dalam hati
kita keinginan yang kuat untuk bejalan kepada Allah, tetapi diwaktu itu juga
tentera syahwat menyerang petahanan dan benteng hati yang dibangunkan demikian
rupa akhirnya porak peranda. Demikian gambaran bagaimana sukarnya berjalan menuju
kepada Allah Subhanahuwata’ala apabila kita masih terikat dengan ikatan-ikatan
syahwat dan nafsu. Sebagaimana berkata Ahli Tasawuf,
لَدْغُ الزَّنابِر عَلى الأجْسَم المُقْرَحَةِ
أَيْسَرُ مِنْ لَدْغِ الشَّهَوَاتِ عَلَى القَلُبِ المُتَوَجَّهَةَ
Maksudnya:”Sengatan beberapa
ekor kala jengking atas tubuh-tubuh yang luka lebih senang dari sengatan syahwat atas hati yang menghadap(kepada
Allah)”
Syahwat apa pun saja
bentuknya apabila telah terikat dalam hati, maka ia mempengaruhi pada akal
seseorang. Ini bererti akalnya mengikut kehendak hatinya yang telah terbalut
dengan ikatan-ikatan syahwat. Pada ketika itu terdindinglah antara akal dan
Allah, sehingga akal tidak dapat meningkatkan makrifatnya kepada Allah
Subhanahuwata’ala.
3-Masuk ke hadrat-Nya
(terhalang oleh) Tidak menyucikan hati daripada janabah kelalaian.
ام كيفَ يَطمعُ ان يَدْخُلَ حَضرَةَ اللهِ
وهو لم يتطهَّرْ من جنابةِ غفلاتهِ ؟
Bagaimanakah akan dapat masuk
kehadrat Allah padahal belum bersih(suci) daripada kotoran kelalaiannya?
Maksudnya apabila seorang
hamba Allah telah bersusah payah mengharungi perjalanan yang mempunyai banyak
cubaan-cubaan menuju Allah Subhanuahuwata’ala dan berkat ketabahannya, akhirnya
ia sampai pada satu perbatasan antara daerah kebanyakkan manusia dengan daerah
khusus hamba-hamba Allah yang baik-baik, yang dikhususkan kepada para para Rasul-Nya,
Nabi-nabi-Nya dan Aulia-Nya. Akan tetapi hatinya belum begitu bersih dari
bermacam-macam kelalaian,maka tentu sahaja dia tidak mungkin baginya untuk
masuk ke daerah tersebut. Seperti contoh orang yang masih dalam keadaan junub, yakni
belum mandi wajib, tentu sahaja terhalang aginya masuk masjid, apatahlagi untuk
menunaikan amal ibadah yang memerlukan kepada kesucian jasmaniah. Apabila
ibadah lahiriah memerlukan kepada kesucian jasmaniah, maka demikian pula ibadah
maknawiyah, yakni hubungan makrifat antara manusia dengan Allah
Subhanahuwata’ala, junub maknawiyah memerlukan kepada kesucian maknawiyah(batiniah).
Junub maknawiyah ialah berupa
kelalaian-kelalaian hati sehingga dalam banyak hal kita lupa kepada Allah
Subhanahuwata’ala. Kerana itu ianya memerlukan kepada kesucian maknawiyah,iaitu
mengingagati Allah, dengan berzikir dengan lidah dan hati dan seluruh perasaan sekalian
anggota atau dengan hati saja kepada Allah Subhanahuwata’ala. Disamping itu
kita harus berfikir supaya jangan terjatuh kedalam jurang kelalaian.
4-Mendapat segala-gala
rahsia-Nya (terhalang oleh) Tidak bertaubat
؟ ام كيفَ يرجُواَنْ يَفهَمَ د قاءـقَ الاسراَرِ
وهُوَ لمْ يَتـُبْ من هفَوَاتِهِ؟
Bagaimanakah dia berharap
akan memahami segala isi rahsia, padahal dia belum bertaubat daripada segala
kekeliruannya?
Apabila seorang hamba telah
sampai ke daerah khusus buat para hamba-hamba-Nya yang saleh, maka pada waktu
itu ia berharap supaya ia dapat memahami ilmu-ilmu pengetahuan Ketuhanan yang
halu-halus di mana ianya telah dikurniakan oleh Allah kepada segala hati
hamba-hamba-Nya yang ‘Arifin, yakni hamba-hamba Allah yang telah terbuka
dinding dan hijab mereka dengan Allah Subhanahuwata’ala.
Harapannya baru sampai
apabila dirinya dan hatinya sudah terpelihara daripada dosa-dosa yang diperbuatnya
dengan sengaja, kerana yang kedua ini sudah jelas hukumnya, yakni kita wajib
bertaubat kepada Allah daripadanya. Harapan yang tadi tidak akan mungkin pada
adat apabila kita sering khilaf dalam mengerjakan dosa-dosa., kerana dosa-dosa yang
begini sifatnya adalah mengeruhkan hati dan membawa karat pada hati,
sebagaimana firman Allah Subhanahuwata’ala,
كَلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ
عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
Maksudnya: Sekali-kali tidak (demikian), bahkan
sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutupi hati mereka(menjadi
karat bagi hati mereka). Al-Mutaffifin ayat 14.
Kerana inilah maka sesiapa pun dari hamba Allah
menginginkan agar Allah memberikan ilmu-ilmu yang halus dalam keagamaan dan
Ketuhanan, disamping ikhtiar pada menuntutnya, juga wajib taqwa kepada Allah
hingga sampai tidak mengerjakan dosa tanpa disengaja. Sebagaimana firma Allah Subhanahuwata’ala,
وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ
وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
Maksudnya: Dan bertakwalah kepada Allah; Allah
mengajarmu; dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. Al-Baqarah ayat 282
Jadi apabila kita bertakwa kepada Allah, bersih
hati dari segala dosa, baik yang disengaja atau tidak sengaja. Dan mengamalkan
apa yang telah diketahui dari ajaran-ajaran Agama, maka Allah Subhanahuwata’ala akan memberikan
ilmu kepada kita.
No comments:
Post a Comment