Tuesday, December 17, 2019

Kuburlah wujudmu


Kuburlah wujudmu 

Kata Ibn Athaillah As Sakandari:

اِدْفِنْ وُجُودَكَ فيِ أَرْضِ الْخُمُولِ، فَمَا نَـبَتَ مِمَّالَمْ يُدْفَنْ لاَ يَــتِمُّ نَـتَاءِجُهُ 

"Kuburlah wujudmu di dalam bumi kerendahan (ketiadaan); maka segala yang tumbuh namun (jika) tidak ditanam (dengan baik) tidak akan sempurna buahnya." Al-Hikam Pasal 11:

وُجُود (existence): Kewujudan atau keberadaan. 
Maksudnya : 1- adanya (sesuatu); sedia ada. 2- sesuatu yang berupa dan dapat dilihat, diraba dan lain-lain. 3- benda yang nyata (bukan roh dan lain-lain). Berwujud: 1- memang ada dan dapat dipegang atau dapat dipandang; berupa benda yang nyata. 2- konkrit; nyata. mewujud muncul; timbul. mewujudkan 1- menjadikan benar-benar ada. 2- melaksanakan cita-cita dan lain-lain. 3- menerangkan atau memperlihatkan dengan benda yang nyata. kewujudan keadaan atau hal wujudnya sesuatu. perwujudan perihal berwujud. pewujudan perbuatan atau hal mewujudkan. (Kamus Pelajar Edisi Kedua). 

Dari segi bahasa, al-humuul (الْخُمُولِ،) ertinya adalah kosong, lemah, bodoh, tidak aktif, tidak dikenal; namun dalam pasal ini membawa makna “kerendahan” atau “ketiadaan”. 

Sementara wujud manusia pada dasarnya ingin diakui, dikenal, mahsyur, terpandang, paling hebat, dan seumpamanya. Dalam istilah psikologi, manusia diatur oleh ego yang ada dalam dirinya.

Bersuluk pada dasarnya adalah proses menumbuhkan jiwa. Adapun jiwa bagaikan pohon yang tumbuh; jiwa harus ditanam dan dirawat agar dapat tumbuh dan berbuah dengan sempurna. Sebagaimana firman Allah Ta’ala:

أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ ﴿24 ﴾ تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (25

Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit(24).
Pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan seizin Tuhannya. Allah membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka selalu ingat.
Surah Ibrahim [14]:24-25

Tafsir ayat(Rujuk tafsir Jalalayn):

Surah Ibrahim [14]:25,
Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit,

Surah Ibrahim [14]:25,
(Pohon itu memberikan) membuahkan (buahnya) buah-buahannya (pada setiap musim dengan seizin Rabbnya) dengan kehendak-Nya demikian pula kalimat iman tertanam di dalam kalbu orang mukmin sedangkan amalnya naik ke langit kemudian memperoleh berkah dan pahala amalannya itu setiap saat (dibuatkan) dijelaskan (oleh Allah perumpamaan-perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka selalu ingat) mahu mengambil pelajaran daripadanya kemudian mereka mahu beriman kerananya.

Kita tidak akan mampu untuk mengenal siapa diri kita, buah takwa apa yang harus kita hasilkan, kecuali Allah memberi petunjuk dan perlindungan. Selama ini kesombongan(ego) diri kita yang mengatur siapa diri kita dan apa yang kita inginkan; sementara Allah lah yang lebih mengetahui diri kita yang sesungguhnya.

Pada saat ini, dengan wujudnya teknologi komunikasi yang super canggih,maka ianya adalah amat mencabar dan terkadang menjadi amat sulit bagi sesetengah orang untuk menempatkan dirinya sebagai seorang yang betul-betul rendah hati. Apatahlagi untuk menjadi seseorang yang ikhlas, hampir setiap aktiviti yang dilakukan oleh manusia di seluruh penjuru dunia dapat kita akses 'real time'nya. Ianya bergantung kepada setiap orang atau pengguna teknologi mahu mengakses apa atau mana saja yang dia kehendaki.

Pada saat yang sama juga, ramai orang atau kelompok masyarakat yang begitu senang berswafoto(berselfi), perform atau bahkan obsess menjadi figur dengan jutaan followers. Maka jadilah sesetangah orang sekarang sebagai manusia penganut faham pen'citra'an, fahaman yang menekankan pentingnya imej yang baik untuk dipertontonkan di hadapan public, meskipun pada hakikatnya dirinya tidaklah seperti sehebat yang demikian itu. Pencitraan dalam istilah agama dinamakan ujud dan sum'ah. 

Pencitraan mudah ditemukan dalam hubungan kedunian seperti politik. Menjadi pemimpin harus didokong oleh pencitraan yang mengambarkan kesempurnaan, demikian juga pencitraan boleh ditemui dalam mana-mana jabatan pekerjaan dan contoh-contoh lain yang bergunung banyaknya. Masyarakat umum juga dalam segala aktivitinya,ternyata menunjukkan gejala yang sama, apabila munculnya foto-foto profil di media dan ianya berfungsi sebagai pencitraan, setelah diedit sana sini, dan kadang-kadang ianya boleh disebut hasil manipulasi. 

Lebih jauh dari itu kegiatan ibadah juga telah terjangkit penyakit ini,disaat umrah, haji, sedekah dan sebagainya tidak luput dari gejala pencitraan. 
Dengan keadaan seperti ini, sulit untuk memilih mana yang bertujuan syi’ar dan promosi kebaikan, dengan tujuan popular dan pencitraan, kesemuanya ini bergantung kepada niat seseorang itu dan juga tatacara yang telah ditetapkan oleh syariat dalam melakukan sesuatu ibadah itu. Sebagaimana firman Allah Subhanahuwata'ala, 

إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ ۖ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۚ وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

Jika kamu menampakkan sedekah(mu), maka itu adalah baik sekali. Dan jika kamu menyembunyikannya dan kamu berikan kepada orang-orang fakir, maka menyembunyikan itu lebih baik bagimu. Dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebagian kesalahan-kesalahanmu; dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan. Al-Baqarah:271

Para ulama mengatakan bahawa inilah yang berlaku pada sedekah sunat, secara sembunyi-sembunyi itu lebih utama. Cara seperti itu lebih dekat pada ikhlas dan jauh dari riya’. Adapun zakat wajib, dilakukan secara terang-terangan itu lebih afdhal. Demikian pula solat, solat wajib dilakukan terang-terangan, sedangkan solat sunat lebih afdhal sembunyi-sembunyi kerana Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, 

فَصَلُّوا أَيُّهَا النَّاسُ فِي بُيُوتِكُمْ فَإِنَّ أَفْضَلَ الصَّلَاةِ صَلَاةُ الْمَرْءِ فِي بَيْتِهِ إِلَّا الْمَكْتُوبَةَ

Maksudnya :” Wahai manusia solatlah (solat nafilah) di rumah kalian.Sesunggunya sebaik-baik solat sunat bagi seseorang adalah di rumahnya kecuali solat fardhu.” HR Al-Bukhari (731)

Padahal Nabi Sallahu'alaihiwasallam pernah mengingatkan tentang bahaya syirik Yang tersembunyi:

ِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ قَالَ
خَرَجَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَحْنُ نَتَذَاكَرُ الْمَسِيحَ الدَّجَّالَ فَقَالَ أَلَا أُخْبِرُكُمْ بِمَا هُوَ أَخْوَفُ عَلَيْكُمْ عِنْدِي مِنْ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ قَالَ قُلْنَا بَلَى فَقَالَ الشِّرْكُ الْخَفِيُّ أَنْ يَقُومَ الرَّجُلُ يُصَلِّي فَيُزَيِّنُ صَلَاتَهُ لِمَا يَرَى مِنْ نَظَرِ رَجُلٍ

Maksudnya: Dari Abu Sa’id dia berkata, Sallahu'alaihiwasallam pernah keluar bersama kami, sementara kami saling mengingatkan tentang Al Masih Ad Dajjal, maka beliau bersabda: “Mahukah aku beritahukan kepada kamu tentang sesuatu yang lebih aku khawatirkan terhadap diri kamu daripada Al Masih Ad Dajjal?” Abu Sa’id berkata, “Kami menjawab, “Tentu.” Beliau bersabda: “Syirik yang tersembunyi, iaitu seseorang mengerjakan solat dan membaguskan solatnya dengan harapan agar ada seseorang yang memperhatikannya.” HR. Ibnu Majah

Dalam pasal ini, Ibnu Athaillah mengungkap sebuah kunci agar kita dapat menghasilkan buah takwa yang sempurna, yakni dengan menguburkan keberadaan kita, ego kita, dalam bumi ketiadaan.

Keadaan seseorang yang rela beramal dengan metaati Allah di atas cahaya-Nya, dan tidak bermaksiat kepada-Nya disebut dengan takwa. Namun istiqamah di atas jalan takwa tidaklah mudah, justeru, kerana itulah yang menyebabkan buah takwa hampir kepada kesempurnaan berbanding dengan buah yang lain. Sebagaimana firman Allah Subhanahuwata'ala:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ

Maksudnya:Hai orang-orang beriman, jika kamu bertakwa kepada Allah, Kami akan memberikan kepadamu Furqaan. Dan kami akan jauhkan dirimu dari kesalahan-kesalahanmu, dan mengampuni (dosa-dosa)mu. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar. Surah al-Anfal ayat 29

Tafsir ayat:
(Hai orang-orang yang beriman, jika kamu bertakwa kepada Allah) melalui berserah diri kepada-Nya dan cara-cara yang lain (nescaya Dia akan memberikan kepada kamu petunjuk) buat kamu sehingga kamu dapat membezakan hal-hal yang dapat membawa keselamatan dan hal-hal yang membahayakan diri kamu, sehingga kamu selamat dari hal-hal yang kamu takutkan (dan menghapuskan segala kesalahan-kesalahan dan mengampuni kamu) dosa-dosa kamu. (Dan Allah mempunyai kurnia yang besar). Rujuk tafsir Jalalayn

Buah takwa yang disebutkan ayat tersebut adalah hanya satu dari sekian banyak yang dianugerahkan Allah kepada setiap hamba yang takwa. Furqan (فُرْقَانًا) tersebut adalah pembeza antara yang haq dan batil. Furqan menjadi kunci selamat di dunia, apatahlagi di zaman sekarang di mana kebenaran dan kesalahan sudah tidak begitu diendahkan. Banyak manusia yang terperosok ke dalam perilaku maksiat kerana pada awalnya dia tidak mengetahui bahawa perbuatan itu adalah salah, apatahlagi wajahnnya  begitu indah mempesona.









No comments:

Post a Comment

Guru, Ustaz selaku pendidik serta kelebihannya dan tanggungjawab pelajar atau murid terhadap gurunya.

Guru, Ustaz selaku pendidik serta kelebihannya dan tanggungjawab pelajar atau murid terhadap gurunya. Profesion sebagai seorang guru adalah ...