Tuesday, December 10, 2019

Cahaya Bashirah dan Cahaya Sirr

Cahaya Bashirah dan Cahaya Sirr

Syeikh Ibnu Atha’illah menuliskan dalam kitab Al-Hikam:

لاَ يـُشَـكِّكَــنَّكَ فيِ الْـوَعْدِ عَدَمُ وُقُــوْعِ الْـمَـوْعُـوْدِ ، وَ إِنْ تَـعَـيَّنِ زَمَنُهُ ؛ لِئَـلاَّ يـَكُوْنَ ذَ لِكَ قَدْحًـا فيِ بَـصِيْرَ تِـكَ ، وَ إِخْمَـادً ا لِـنُورِ سَرِ يـْرَ تِـكَ

"Janganlah kerana tiadanya pemenuhan atas apa-apa yang dijanjikan, padahal telah jatuh waktunya, membuatmu ragu terhadap janji-Nya; agar yang demikian itu tidak menyebabkan bashirah-mu malap dan cahaya sirr-mu padam!"
Al-Hikam Pasal 7

Al-Bashirah (الْــبَصِيْرةِ): Matahati: sesuatu yang disebut dengan mata yang ada di dalam hati,  yang dapat menangkap segala sesuatu yang bersifat maknawiyah(yang tidak dapat ditangkap oleh pancaindera yang lima) 
(الْــبَصِيْرةِ) dalam istilah agama (baca:Tasawwuf) untuk "mata hati" yang memiliki fungsi khusus(spesifik).

Cahaya sirr(النُورِ سَرِ) merupakan cahaya yang akan menampakkan jati diri setiap insan. Rahsia tentang hakikat diri seseorang, qadha dan qadar, misi hidupnya, hanya boleh dilihatkan dengan cahaya sirr Allah.

Dalam Al-Quran, ada kisah yang berupa hikmah iaitu dari kisah Nabi Ibrahim a.s. dan isterinya Siti Sarah.

Nabi Ibrahim a.s. sentiasa berdoa agar dikurniakan keturunan, sebagaimana yang termaktub di dalam Al-Qur’an dalam Surah As-Shaffat [37] ayat 100:

رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ

Maksudnya:Ya Tuhanku, anugerahkanlah kepadaku (seorang anak) yang termasuk orang-orang yang saleh.Surah As-Shaffat,ayat 100:

Dan apabila datang malaikat yang memberi khabar gembira kepada Nabi Ibrahim a. s dan isterinya Siti Sarah bahawa akan lahirnya Ishaq a.s., Siti Sarah digambarkan “tersenyum kehairanan”

قَالَتْ يَا وَيْلَتَىٰ أَأَلِدُ وَأَنَا عَجُوزٌ وَهَٰذَا بَعْلِي شَيْخًا ۖ إِنَّ هَٰذَا لَشَيْءٌ عَجِيبٌ

Makaudnya: Isterinya berkata: "Sungguh menghairankan, apakah aku akan melahirkan anak padahal aku adalah seorang perempuan tua, dan ini suamiku pun dalam keadaan yang sudah tua pula?. Sesungguhnya ini benar-benar suatu yang sangat aneh".Surah Hud,ayat 72

Tafsir ayat: (Isterinya berkata, "Sungguh menghairankan) lafaz وَيْلَتَىٰ ini merupakan kalimat yang biasa diucapkan di kala seseorang melihat perkara yang besar. Huruf ىٰ yang ada padanya merupakan pergantian dari huruf أ (apakah aku akan melahirkan anak padahal aku adalah seorang perempuan tua) aku berumur sembilan puluh sembilan tahun (dan ini suamiku pun dalam keadaan yang sudah tua pula) Nabi Ibrahim pada saat itu berumur seratus atau seratus dua puluh tahun. Lafaz شَيْخًا dinasabkan kerana menjadi hal, sedangkan amilnya adalah isim isyarah yaitu lafaz   هَٰذَا tadi. (Sesungguhnya ini benar-benar suatu yang aneh") kedua pasangan yang sama-sama telah tua dapat mempunyai anak. Lihat: Tafsir Jalalayn

Malaikat berkata kepada Siti Sarah, 

قَالُوا أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ ۖ رَحْمَتُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ ۚ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
Maksudnya: Para malaikat itu berkata: "Apakah kamu merasa hairan tentang ketetapan Allah? (Itu adalah) rahmat Allah dan keberkatan-Nya, dicurahkan atas kamu, hai ahlulbait! Sesungguhnya Allah Maha Terpuji lagi Maha Pemurah".Surah Hud,ayat 73

Tafsir ayat: (Para malaikat itu berkata, "Apakah kamu merasa hairan tentang perintah Allah) yakni kekuasaan-Nya (itu adalah rahmat Allah dan keberkatan-Nya dicurahkan atas kalian) hai (ahlul bait) keluarga Nabi Ibrahim. (Sesungguhnya Allah Maha Terpuji) sangat terpuji (lagi Maha Pemurah") Maha Pengasih.Lihat: Tafsir Jalalayn

Atau juga digambarkan dalam ayat pada surah yang lain bahawa Siti Sarah sebagai “memekik” (Surah Az Dzariyat [51]: 29). 

فَأَقْبَلَتِ امْرَأَتُهُ فِي صَرَّةٍ فَصَكَّتْ وَجْهَهَا وَقَالَتْ عَجُوزٌ عَقِيمٌ

Kemudian isterinya datang memekik lalu menepuk mukanya sendiri seraya berkata: "(Aku adalah) seorang perempuan tua yang mandul. Surah Az Dzariyat [51]: 29

Tafsir ayat: (Kemudian isterinya datang) yakni Siti Sarah (seraya memekik) kerana tercengang, berkedudukan menjadi keadaan; yakni Siti Sarah datang seraya memekik kerana terkejut (lalu menepuk mukanya sendiri) menampar mukanya sendiri (seraya berkata, "Aku adalah seorang perempuan tua yang mandul") yang tidak dapat melahirkan anak sama sekali, pada saat itu umur Sarah mencapai sembilan puluh sembilan tahun, sedangkan Nabi Ibrahim seratus tahun; atau umur Nabi Ibrahim pada saat itu seratus dua puluh tahun, sedangkan umur Siti Sarah sembilan puluh tahun. Lihat: Tafsir Jalalayn

Demikian halnya Nabi Ibrahim a.s. berkata:

قَالَ أَبَشَّرْتُمُونِي عَلَىٰ أَنْ مَسَّنِيَ الْكِبَرُ فَبِمَ تُبَشِّرُونَ

Maksudnya: Berkata Ibrahim: "Apakah kamu memberi khabar gembira kepadaku padahal usiaku telah lanjut, maka dengan cara bagaimanakah (terlaksananya) berita gembira yang kamu kabarkan ini?" Surah Al-Hijr ayat 54.

Tafsir ayat: (Berkata Ibrahim, "Apakah kalian memberi khabar gembira kepadaku) dengan melahirkan seorang anak (padahal usiaku telah lanjut) kalimat ini menjadi hal; artinya padahal usia tua telah kualami (maka dengan cara manakah) dengan cara apakah (terlaksananya berita gembira seperti apa yang kalian katakan itu?") Istifham di sini mengandung makna takjub. Lihat: Tafsir Jalalayn. 

Malaikat menjawab, 

قَالُوا بَشَّرْنَاكَ بِالْحَقِّ فَلَا تَكُنْ مِنَ الْقَانِطِينَ

Maksudnya:Mereka menjawab: "Kami menyampaikan khabar gembira kepadamu dengan benar, maka janganlah kamu termasuk orang-orang yang berputus asa. 
Surah Al-Hijr ayat 55.

Tafsir ayat: (Mereka berkata, "Kami menyampaikan khabar gembira kepadamu dengan benar) dengan sungguh-sungguh (maka janganlah kamu termasuk orang-orang yang berputus asa.") putus harapan. Lihat: Tafsir Jalalayn. 

Nabi Ibrahim a.s. berkata, 

قَالَ وَمَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ

Ibrahim berkata: "Tidak ada orang yang berputus asa dari rahmat Tuhan-nya, kecuali orang-orang yang sesat.Surah Al-Hijr ayat 56.

Tafsir ayat:(Ibrahim berkata, "Tiada) tidak ada (orang orang berputus asa) dapat dibaca يَقْنِطُ dan يَقْنَطُ (dari rahmat Rabbnya melainkan orang-orang yang sesat.") yakni orang-orang kafir.
Lihat: Tafsir Jalalayn. 

Keterangan:
Keraguan kita terhadap janji Allah adalah sesungguhnya sebagai tanda dari kelemahan tauhid, sehingga membuat bashirah menjadi malap dan cahaya sirr (rahsia-rahsia) menjadi padam. Keraguan adalah sesuatu yang berbahaya dalam jalan suluk. Dalam kisah Siti Sarah, keadaan tersebut telah membuat kelahiran Ishaq a.s. tertunda umpama sebagai sebuah hukuman terhadapnya,kerana beliau seolah ada keraguan terhadap janji Allah. 

Adapun cahaya sirr merupakan cahaya yang akan menampakan jati diri setiap insan. Rahsia tentang hakikat diri kita, qadha dan qadar, misi hidup, Yang hanya boleh dijelaskankan dengan cahaya sirr Allah.

Manusia sebagai hamba tidak mengetahui bilakah Allah akan menurunkan kurniaan dan rahmat-Nya, sehingga bagi manusia jika melihat tanda-tanda ia akan menduga, mungkin telah tiba saatnya, padahal bagi Allah belum memenuhi semua syarat yang dikehendaki-Nya, maka bila tidak terjadi apa yang telah diduganya, hendaknya tidak ada keraguan terhadap kebenaran janji Allah Subhanahuwata'ala.

Sebagaimana juga peristiwa yang terjadi dalam Perjanjian Hudaibiyah 'Sulhul Hudaibiyah', ketika Rasulullah Sallahu'alaihiwasallam, menceritakan mimpinya kepada sahabatnya, sehingga mereka mengira bahawa pada tahun itu mereka akan dapat masuk ke kota Makkah dan melaksanakan ibadah umrah dengan aman dan sejahtera. Mimpi Rasulullah Sallahu'alaihiwasallam tersebut dijelaskan dalam surah al-Fath ayat 27,

لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيَا بِالْحَقِّ ۖ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُءُوسَكُمْ وَمُقَصِّرِينَ لَا تَخَافُونَ ۖ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِنْ دُونِ ذَٰلِكَ فَتْحًا قَرِيبًا

Maksud:Sesungguhnya Allah akan membuktikan kepada Rasul-Nya, tentang kebenaran mimpinya dengan sebenarnya (yaitu) bahawa sesungguhnya kamu pasti akan memasuki Masjidil Haram, ان شاء الله dalam keadaan aman, dengan mencukur rambut kepala dan mengguntingnya, sedang kamu tidak merasa takut. Maka Allah mengetahui apa yang tiada kamu ketahui dan Dia memberikan sebelum itu kemenangan yang dekat." [QS. al-Fath 27].

Sehingga ketika gagal tujuan umrah kerana di tolak oleh bangsa Quraisy dan terjadilah tanda tangan perjanjian Hudaibiyah (Sulhul Hudaibiyah). Kejadian ini mengecewakan Umar dan sahabat-sahabat lainnya, maka ketika Umar R.A., mengajukan beberapa pertanyaan, dijawab oleh Nabi Sallahu'alaihiwasallam : "
Beliau menjawab: "Wahai Ibnul Khattab, sesungguhnya aku adalah Rasulullah, dan sekali-kali Allah tidak akan menyia-nyiakan aku selama-lamanya." Sebagaimana yang disebut di dalam hadith berikut:

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ نُمَيْرٍ ح و حَدَّثَنَا ابْنُ نُمَيْرٍ وَتَقَارَبَا فِي اللَّفْظِ حَدَّثَنَا أَبِي حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ سِيَاهٍ حَدَّثَنَا حَبِيبُ بْنُ أَبِي ثَابِتٍ عَنْ أَبِي وَائِلٍ قَالَ قَامَ سَهْلُ بْنُ حُنَيْفٍ يَوْمَ صِفِّينَ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ اتَّهِمُوا أَنْفُسَكُمْ لَقَدْ كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ الْحُدَيْبِيَةِ وَلَوْ نَرَى قِتَالًا لَقَاتَلْنَا وَذَلِكَ فِي الصُّلْحِ الَّذِي كَانَ بَيْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَبَيْنَ الْمُشْرِكِينَ فَجَاءَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَأَتَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَلَسْنَا عَلَى حَقٍّ وَهُمْ عَلَى بَاطِلٍ قَالَ بَلَى قَالَ أَلَيْسَ قَتْلَانَا فِي الْجَنَّةِ وَقَتْلَاهُمْ فِي النَّارِ قَالَ بَلَى قَالَ فَفِيمَ نُعْطِي الدَّنِيَّةَ فِي دِينِنَا وَنَرْجِعُ وَلَمَّا يَحْكُمِ اللَّهُ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ فَقَالَ يَا ابْنَ الْخَطَّابِ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ وَلَنْ يُضَيِّعَنِي اللَّهُ أَبَدًا قَالَ فَانْطَلَقَ عُمَرُ فَلَمْ يَصْبِرْ مُتَغَيِّظًا فَأَتَى أَبَا بَكْرٍ فَقَالَ يَا أَبَا بَكْرٍ أَلَسْنَا عَلَى حَقٍّ وَهُمْ عَلَى بَاطِلٍ قَالَ بَلَى قَالَ أَلَيْسَ قَتْلَانَا فِي الْجَنَّةِ وَقَتْلَاهُمْ فِي النَّارِ قَالَ بَلَى قَالَ فَعَلَامَ نُعْطِي الدَّنِيَّةَ فِي دِينِنَا وَنَرْجِعُ وَلَمَّا يَحْكُمِ اللَّهُ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ فَقَالَ يَا ابْنَ الْخَطَّابِ إِنَّهُ رَسُولُ اللَّهِ وَلَنْ يُضَيِّعَهُ اللَّهُ أَبَدًا قَالَ فَنَزَلَ الْقُرْآنُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالْفَتْحِ فَأَرْسَلَ إِلَى عُمَرَ فَأَقْرَأَهُ إِيَّاهُ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَوْ فَتْحٌ هُوَ قَالَ نَعَمْ فَطَابَتْ نَفْسُهُ وَرَجَعَ
Hadith Riwayat Muslim, 3338

Dalam menghadapi ujian dari Allah Subhanahuwata'ala, Allah Ta'ala telah berirman, 

مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

…...Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.." (l-Baqarah ayat 214)

Kesimpulannya:

Bagi menghidupkan Cahaya Bashirah dan Cahaya Sirr ialah dengan cara:

1-Senantiasa bersangka baik (khusnuz zhon) kepada Allah Subhanahuwata'ala, 
Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu dia berkata, Nabi Sallahu'alaihiwasallam bersabda,

يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى : أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي بِي وَأَنَا مَعَهُ إِذَا ذَكَرَنِي فَإِنْ ذَكَرَنِي فِي نَفْسِهِ ذَكَرْتُهُ في نَفْسِي وَإِنْ ذَكَرَنِي فِي مَلأٍ ذَكَرْتُهُ فِي مَلأٍ خَيْرٍ مِنْهُمْ وَإِنْ تَقَرَّبَ إِلَىَّ بِشِبْرٍ تَقَرَّبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا وَإِنْ تَقَرَّبَ إِلَىَّ ذِرَاعًا تَقَرَّبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا وَإِنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً  

“Allah Ta’ala berfirman, 'Aku tergantung persangkaan hamba kepadaKu. Aku bersamanya kalau dia mengingat-Ku. Kalau dia mengingatku pada dirinya, maka Aku mengingatnya pada diriKu. Kalau dia mengingatKu di keramaian, maka Aku akan mengingatnya di keramaian yang lebih baik dari mereka. Kalau dia mendekat sejengkal, maka Aku akan mendekat kepadanya sehasta. Kalau dia mendekat kepada diri-Ku sehasta, maka Aku akan mendekatinya sedepa. Kalau dia mendatangi-Ku dengan berjalan, maka Aku akan mendatanginya dengan berlari." (Hadith Rieayat Bukhari, no. 7405 dan Muslim, no. 2675)

2- Redha atas ujian-Nya, 

Nabi Sallahu'alaihiwasallam bersabda :

-إِنَّ عِظَمَ الْجَزَاءِ مع عِظَمِ الْبَلَاءِ وَإِنَّ اللَّهَ إذا أَحَبَّ قَوْمًا ابْتَلَاهُمْ فَمَنْ رضى فَلَهُ الرِّضَا وَمَنْ سَخِطَ فَلَهُ السَّخَطُ

Maksudnya : Sesungguhnya besarnya balasan baik adalah dengan besarnya ujian dan bala (tahap ganjaran adalah setimpal dengan tahap kesukaran mihna’), dan Allah Subhanahuwata'ala apabila kasihkan satu kaum lalu akan didatangkan baginya ujian, sesiapa yang mampu redha maka ia beroleh redha Allah dan barangsiapa yang engkar , maka akan beroleh azab Allah.” ( Hadith Riwayat At-Tirmizi, 4/601)

3- Istiqamah (konsisten) dalam ketaatan kepada Nya."

عَنْ أَبِيْ هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ ،قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : قَارِبُوْا وَسَدِّدُوْا ، وَاعْلَمُوْا أَنَّهُ لَنْ يَنْجُوَ أَحَدٌ مِنْكُمْ بِعَمَلِهِ. قَالُوْا: وَلَا أَنْتَ يَارَسُوْلَ اللهِ ؟ قَالَ : وَلاَ أنَا ، إِلاَّ أنْ يَتَغَمَّدَنِيَ اللهُ بِرَحمَةٍ مِنْهُ وَفَضْلٍ.

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu anhu, ia berkata: Rasûlullâh Sallahu'alaihiwasallam bersabda, “Bersikaplah yang lurus dan tetaplah dalam kebenaran. Dan ketahuilah, bahwasanya tidak ada seorang pun dari kalian yang selamat kerana amal perbuatannya”. Para sahabat bertanya, “Termasuk engkau, wahai Rasûlullâh?” Beliau Sallahu'alaihiwasallam bersabda, “Termasuk aku, hanya saja Allâh meliputi diriku dengan rahmat dan kurnia-Nya.” Hadith Riwayat Muslim,2816



No comments:

Post a Comment

Syurga Sebaik-baik Tempat Kembali

Syurga Sebaik-baik Tempat Kembali Diantara bentuk kebijaksanaan Allah Subhanahuwata'ala adalah penetapan adanya hari pembalasan bagi sek...