Thursday, October 31, 2019

Bendera dan hubungannya dengan sesebuah negara. Dan kaitan bendera dengan Islam

Bendera dan hubungannya dengan sesebuah negara. Dan kaitan bendera dengan Islam

Bendera menjadi simbol dan memberi makna yang besar bagi sesebuah negara, negeri, blok, pasukan, jabatan atau lain-lain. Ia sentiasa dikibarkan bagi menunjukkan kedaulatan dan penguasaan negara tersebut pada satu-satu tempat.

Dalam sejarah Islam ada beberapa nama yang masyhur sebagai istilah yang menunjukkan makna bendera, antaranya al-Liwa’ (اللِّوَاءُ), ar-Rayah (الرَّايَةُ), al-‘Alam (الْعَلَمُ) dan al-‘Uqab (العُقَاب).

Al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani berkata: al-Liwa’ (اللِّوَاءُ), al-Rayah (الرَّايَةُ) dan al-‘Alam (الْعَلَمُ) adalah satu perkara dengan sebutan berbeza. Beliau berkata: “Al-Liwa’ dengan huruf lam yang dibaca kasrah dan waw panjang adalah ar-Rayah (bendera) dan disebut juga dengan al-‘Alam.” (Lihat Fath al-Bari, 6/126)

Panji/bendera menjadi tanda kesatuan pendapat  (ijtima’i kalimatihim) dan persatuan hati  (ittihadi qulubihim) sesuatu kaum jika sesuatu kaum itu berhimpun di bawah satu panji/bendera, Dengan demikian mereka bagaikan satu tubuh. (Lihat al-Taratib al-Idariyyah oleh Syeikh Abdul al-Hayyi al-Kattani, 1/266)

Ada beberapa hadis dan athar yang menggambarkan tentang bendera dan panji pasukan perang semasa zaman Nabi Sallahualaihiwasallam, diantaranya sfalah hadith daripada Ibn ‘Abbas R.Anhuma, katanya:

كَانَ لِوَاءُ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَبْيَضَ ، وَرَايَتُهُ سَوْدَاءَ

Maksudnya: “Bendera (Liwa) Rasulullah Sallahualaihiwasallam berwarna putih, dan panjinya (Rayah) berwarna hitam.”

Riwayat Al-Hakim dalam al-Mustadrak (2506) dan 
al-Baihaqi dalam Dala'il al-Nubuwwah (4/376)

Begitu juga daripada Ibn ‘Abbas R.Anhuma, katanya:

كَانَتْ رَايَةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَوْدَاءَ وَلِوَاؤُهُ أَبْيَضُ، مَكْتُوبٌ عَلَيْهِ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ

Maksudnya: “Panji (rayah) Rasulullah Sallahualaihiwasallam berwarna hitam, dan benderanya (liwa’) berwarna putih, tertulis padanya: “لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ”.

Riwayat al-Tabarani dalam al-Mu'jam al-Ausat (219)

Begitu juga semasa peristiwa penaklukan kota Mekah, diriwayatkan bahawa Rasulullah Sallahualaihiwasallam memasuki kota Mekah dengan membawa bendera (al-liwa’) yang berwarna putih. Daripada Jabir bin Abdillah R.A, katanya:

أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى الله عَليْهِ وسَلَّمَ دَخَلَ مَكَّةَ ، يَوْمَ الْفَتْحِ وَلِوَاؤُهُ أَبْيَضُ

Maksudnya: “Bahawa Nabi Sallahualaihiwasallam memasuki kota Mekah ketika Peristiwa Pembukaan dengan benderanya (liwa’) berwarna putih.”

Ibn Majah (2817), Abu Daud (2594), al-Tirmizi (1679) 
dan al-Baihaqi dalam al-Sunan al-Kubra (13441)

Ibn al-Athir mencatatkan bahawa: “Tidaklah boleh memegang al-Liwa’ kecuali pemimpin pasukan tentera.” (Lihat al-Nihayah fi Gharib al-Hadith wa al-Athar, 4/279).

Ibn Battal ketika menjelaskan tentang al-Rayah sebagai berikut: “Dalam hadis tersebut (hadis pemberian bendera oleh Rasul pada pemimpin perang), diketahui bahwa al-Rayah tidak wajib dibawa kecuali oleh orang yang diberi kuasa oleh Imam (Pemimpin Negara) dan tak mempunyai autoriti apa pun bagi orang yang mengambilnya kecuali dengan adanya mandat kekuasaan.” (Lihat Syarh Sahih al-Bukhari oleh Ibn Battal, 5/ 141)

Ini menunjukkan bahawa panji/bendera pasukan pada zaman Nabi Sallahualaihiwasallam adalah sangat diutamakan serta tidak dibuat sewenang-wenangnya

Sejerah bendera Malaysia

Terkadang-kadang kita terlupa peranan bendera Malaysia yang sudah pasti sebahagian dari kalangan kita tidak merasa apa-apa terhadap simbol-simbol yang ada pada bendera tersebut.

Bendera Malaysia dikibarkan dengan gah dan izzahnya setelah bendera Union Jack diturunkan. 
Dan inilah saat kemerdeka yang didambakan oleh rakyat Malaysia selepas dijajah hampir setengah ribu tahun bermula dengan Portugis 1511 dan berakhir dengan Inggeris 31 Ogos 1957.

Sebenarnya reka bentuk bendera Malaysia yang ada sekarang telah dibuat beberapa pindaan dan sesungguhnya telah mendapat suara majoriti dan perkenan Mesyuarat Majlis Raja-Raja pada 22 dan 23 Februari 1950.

Dengan terkibarnya bendera Malaysia ini,maka ia telah menjadi idenditi, lambang rasmi dan kedaulatan negara Malaysia. Dan juga ia menimbulkan rasa bangga dan menjadi lambang kemegahan penduduk serta sebagai lambang ketaatan pada negara. 

Maka dengan itu adalah menjadi tanggungjawab yang perlu dimainkan oleh rakyat Malaysia untuk menjaga dan menghormati Bendera Kebangsaan Malaysia. Justeru itu,maka hendaklah rakyat Malaysia:

-Mempertahankannya dari dijatuhkan atau dihina.
-Memacakkan bendera pada tempat yang tinggi.
-Jangan sekali-kali memasang bendera secara terbalik.
-Jangan dipijak.

No comments:

Post a Comment

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan.

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan. Istiqomah dalam mengerjakan amal soleh merupakan satu sikap yang penting dalam kehidupan se...