Thursday, October 31, 2019

Hukum kirim salam dan menjawab salam yang dikirimkan

Hukum kirim salam dan menjawab salam yang dikirimkan

Pada asasnya salam adalah himpunan kalima-kalimah mulia yang terangkum dalam firman Allah Subhanahuwata'ala yang berikut,

وَإِذَا حُيِّيتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا

Maksudnya: Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat (seperti memberi salam), maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya, atau balaslah dia (dengan cara yang sama). Surah al-Nisa’: 86

Imam al-Qurtubi berkata: “Asal تَحِيَّةٍ ialah doa dengan kehidupan dan تَحِيَّةٍ bagi Allah dengan maksud salam dan keselamatan dari sebarang kebinasaan. Al-Kisa'ie pula memaknakan تَحِيَّةٍ bagi Allah dengan makna keberkatan.” (Lihat al-Jami' li Ahkam al-Quran, 5/297)

Amalan mengirim salam ini telah dilakukan sejak dari zaman Nabi Sallahualaihiwasallam lagi. Dimana pernah seorang sahabat menyuruh anaknya untuk berjumpa Nabi Sallahualaihiwasallam dan berpesan untuk menyampaikan salam kepada Baginda Sallahualaihiwasallam, kata anaknya:

فَأَتَيْتُهُ فَقُلْتُ إِنَّ أَبِى يُقْرِئُكَ السَّلاَمَ. فَقَالَ : عَلَيْكَ وَعَلَى أَبِيكَ السَّلاَمُ

Maksudnya: Aku pun datang menemui Baginda. Aku sampaikan: “Sesungguhnya bapaku menyampaikan salam kepadamu.” Lalu Nabi Sallahualaihiwasallam menjawab:
 “عَلَيْكَ وَعَلَى أَبِيكَ السَّلاَمُ"
Maksudnya: Untukmu dan untuk bapamu balasan salam.”

Riwayat Ahmad (23104), Abu Daud (2936) dan al-Baihaqi dalam al-Sunan al-Kubra (13430)

Dalam satu peristiwa, telah dicatatkan bahawa malaikat Jibril AS pernah menitipkan salam kepada Aisyah R.Anha melalui Nabi Sallahualaihiwasallam.  Ini kerana Aisyah tidak dapat melihat Jibril. Saidatina Aisyah R.Anha menceritakan:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « يَا عَائِشَةُ هَذَا جِبْرِيلُ يَقْرَأُ عَلَيْكِ السَّلاَمَ ». فَقُلْتُ وَعَلَيْهِ السَّلاَمُ وَرَحْمَةُ اللَّهِ. وَهُوَ يَرَى مَا لاَ أَرَى

Maksudnya: Rasulullah Sallahualaihiwasallam bersabda: “Wahai Aisyah, ini Jibril. Beliau menyampaikan salam untukmu.” Lalu saya menjawab: ‘وَعَلَيْهِ السَّلاَمُ وَرَحْمَةُ اللَّهِ’. Nabi Sallahualaihiwasallam melihat apa yang tidak saya lihat. Riwayat a-Bukhari (3217) dan Muslim (6457)

Imam Nawawi dalam menjelaskan riwayat Muslim di atas, iaitu: “Menjawab salam seperti ini hukumnya wajib segera. Demikian juga jika dia menerima salam pada kertas (surat) daripada orang yang berada di jauh, wajib dia menjawab secara lisan dengan segera ketika dia membacanya.” (Lihat al-Minhaj fi Syarh Sahih Muslim Ibn al-Hajjaj, 15/211)

Justeru itu, maka jelaslah bahawa apabila seseorang datang dan menyebut bahawa seseorang telah menyampaikan salam kepada kita, maka wajiblah kita menjawabnya segera .

Selain itu, kita juga disunatkan untuk turut menjawab salam kepada orang yang membawa pesanan salam atau membalas salam kepada penyampai salam tersebut.

No comments:

Post a Comment

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan.

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan. Istiqomah dalam mengerjakan amal soleh merupakan satu sikap yang penting dalam kehidupan se...