Thursday, May 22, 2025

Optimis Menjalani Kehidupan Sebagai Muslim

Optimis Menjalani Kehidupan Sebagai Muslim

Optimis adalah sikap selalu menaruh harapan baik terhadap sesuatu perkembangan, kemungkinan atau sebagainya. Optimis seorang yang beriman bukan sekadar pandangan positif, malah didasari dengan sangkaan baik dan keyakinan yang kukuh terhadap kebijaksanaan Allah Subhanahuwata'ala, kehendak-Nya dan janji-janji-Nya yang tidak terhitung banyaknya. Firman Allah Subhanahuwata'ala, 

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا. إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا

Maksudnya:''Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, (Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan''. Surah Al-Syarh ayat 5-6

Ayat di atas mengandungi pesanan kepada insan yang beriman dalam menghadapi musibah, ujian, cabaran dan segala kesulitan. Jelas, bahawa Allah Subhanahuwata'ala menjamin bagi setiap kesulitan pasti disusuli dengan kemudahan. Oleh itu, jangan mudah berputus asa, bahkan kita perlu terus optimis dalam menghadapi pancaroba kehidupan. Sikap optimis mencerminkan keyakinan bahawa hanya Allah Subhanahuwata'ala Maha Mengetahui, Maha Bijaksana dan Maha Berkuasa. Setiap yang terjadi pasti membawa hikmah yang besar buat hamba-hamba-Nya. Yakinlah bahawa Allah Subhanahuwata'ala telah menyiapkan kemudahan dan jalan keluar untuk insan yang sabar, bersyukur lagi berserah diri kepada-Nya.

Kehidupan ini adalah sebagai medan ujian, ujian kesusahan dan kesenangan. Firman Allah Subhanahuwata'ala,

الم.أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ.وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۖ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ

Maksudnya: “Alif, Laam, Miim. Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: ‘Kami beriman’, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta''. Surah al-‘Ankabut ayat 1-3

Imam Ibn Kathir mengatakan bahawa ayat di atas berbentuk pertanyaan, tetapi bertujuan untuk menunjukkan pengingkaran. Maknanya adalah Allah Subhanahuwata'ala pasti akan menguji para hamba-Nya yang beriman mengikut tahap keimanan mereka. Ini sebagaimana yang disebutkan dalam hadith yang sahih daripada Sa‘d bin Abi Waqqas R.A bahawa Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda:

أَشَدُّ النَّاسِ بَلَاءً الْأَنْبِيَاءُ ثُمَّ الصَّالِحُونَ، ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ، يُبْتَلَى الرَّجُلُ عَلَى حَسَبِ دِينِهِ، فَإِنْ كَانَ فِي دِينِهِ صَلَابَةٌ زِيدَ فِي الْبَلَاءِ

Maksudnya: “Manusia yang paling dahsyat diuji adalah para nabi, kemudian orang-orang soleh, kemudian orang-orang yang hebat selepas mereka. Seseorang diuji sesuai dengan kadar keagamaannya. Apabila agamanya kuat, maka ujiannya akan ditambah''.

Riwayat al-Tirmizi (2398), al-Nasa’ie (7481) dan Ahmad (1481)

Kehidupan di dunia ini adalah medan ujian. Kita diuji dengan senang atau susah, dengan nikmat atau musibah. Berbahagialah insan yang sentiasa positif dalam apa juga situasi yang dihadapi. Inilah orang yang optimis dengan sifat syukur dan sabar. Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam memuji mereka di dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Suhayb bin Sinan radiallahua'nhu bahawa baginda Sallallahu'alaihiwasallam bersabda,

 عَنْ صُهَيْبٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَجَبًا لِأَمْرِ الْمُؤْمِنِ إِنَّ أَمْرَهُ كُلَّهُ خَيْرٌ وَلَيْسَ ذَاكَ لِأَحَدٍ إِلَّا لِلْمُؤْمِنِ إِنْ أَصَابَتْهُ سَرَّاءُ شَكَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُ وَإِنْ أَصَابَتْهُ ضَرَّاءُ صَبَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُ

Maksudnya:''Dari Shuhaib, ia berkata: Rasulullah ﷺ bersabda: "Perkara seorang mukmin sangat mengagumkan. Segala apa yang terjadi, itu yang terbaik untuknya. Dan hal itu tidak akan pernah didapatkan oleh seorangpun kecuali pada diri seorang mukmin. Bilamana ia mendapatkan kenikmatan, senantiasa ia bersyukur, dan itu baik untuknya. Bilamana ia tertimpa musibah, senantiasa ia bersabar dan itu juga baik untuknya''. Riwayat Muslim (5318)

Seseorang yang mengatakan "aku beriman" terkadang dia diuji dengan kekangan dan keterbatasan seperti kekurangan pemilikan, harta atau kesempitan kewangan. Pelbagai implikasi yang mungkin timbul akibat ujian daripada masalah kewangan. Antaranya tekanan mental atau perasaan sehingga menyebabkan masalah rumahtangga atau masalah sosial yang lain. Ingatlah bahawa, walau apa pun situasinya, cabaran hidup ini adalah untuk menguji sejauh mana ketaatan kita mematuhi segala perintah Allah subhanahu wata'ala dan menjauhi segala larangan-Nya. 

Jangan kerana masalah kewangan kita mengambil hak orang! Jangan kerana kesempitan kita mencari jalan keluar dengan cara yang haram lagi dimurkai Alllah Subhanahuwata'ala! Jangan kerana ujian kehidupan kita bertindak di luar pedoman syariat dan merosakkan hubungan sesama insan! Bersabarlah dengan ujian yang pasti hadir di sepanjang kehidupan. 

Sabar dan syukur adalah dua sifat mahmudah yang dapat membantu seorang insan untuk optimis dalam kehidupan. Sesungguhnya, Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam menganjurkan bacaan doa ketika ditimpa musibah agar mendapat pahala di atas musibah yang menimpa dan gantian sesuatu yang lebih baik. Imam Muslim rahimahullah meriwayatkan daripada Ummu Salamah radiallahu'anha bahawa Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam mengajarkannya doa,

عَنْ أَبِي سَلَمَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا أَصَابَ أَحَدَكُمْ مُصِيبَةٌ فَلْيَقُلْ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ اللَّهُمَّ عِنْدَكَ احْتَسَبْتُ مُصِيبَتِي فَأْجُرْنِي فِيهَا وَأَبْدِلْنِي مِنْهَا خَيْرًا

Maksudnya:''Dari Abu Salamah bahwa Rasulullah ﷺ bersabda, "Apabila salah seorang dari kalian tertimpa musibah hendaknya ia mengucapkan; إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ اللَّهُمَّ عِنْدَكَ احْتَسَبْتُ مُصِيبَتِي فَأْجُرْنِي فِيهَا وَأَبْدِلْنِي مِنْهَا خَيْرًا (Sesungguhnya kami adalah milik Allah, dan kami kepada-Nya akan kembali. Ya Allah, aku mengharapkan pahala musibahku di sisi-Mu maka berilah aku pahala padanya dan gantilah untukku yang lebih baik darinya!)....''. Riwayat Tirmizi (3433)

Manakala syukur ialah pengiktirafan seorang hamba terhadap kurniaan Tuhannya dengan pujian terhadap-Nya. Sesungguhnya, syukur itu meraih reda dan nikmat daripada Allah Subhanahuwata'ala. Sebaliknya kufur atau tidak syukur itu mengundang murka atau azab Allah Subhanahuwata'ala. Firman Subhanahuwata'ala,

وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ

Maksudnya:''Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih". Surah Ibrahim ayat 7

Bersyukur di atas nikmat Allah adalah wajib dan tidak harus seseorang itu meninggalkannya. Ini berdasarkan firman Allah Subhanahuwata'ala,

فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ

Maksudnya: Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu)''.Surah al-Baqarah ayat 152.

Begitu juga firman Allah Subhanahuwata'ala,

فَاذْكُرُوا آلَاءَ اللَّـهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Maksudnya: Maka kenanglah akan nikmat-nikmat Allah supaya kamu berjaya". Surah al-Araf ayat 69.

Al-Hulaimi berkata: Thabit dengan dua ayat ini dan seumpamanya yang bahawa wajib bersyukur kepada Allah bagi hamba-hamba-Nya kerana kurniaan nikmat-Nya yang cukup banyak. Lihat al-Minhaj fi Syu’ab al-Iman, 2/545.

Tahukah kita bahawa dapur Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam sering tidak berasap? Baginda Sallallahu'alaihiwasallam kerap kali hanya menjamah air dan tamar demi mengalas perut yang lapar. Tempat tidur baginda cuma beralaskan tikar yang kasar. 

Hal ini berdasarkan hadith berikut,

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ نَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى حَصِيرٍ فَقَامَ وَقَدْ أَثَّرَ فِي جَنْبِهِ فَقُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ لَوْ اتَّخَذْنَا لَكَ وِطَاءً فَقَالَ مَا لِي وَمَا لِلدُّنْيَا مَا أَنَا فِي الدُّنْيَا إِلَّا كَرَاكِبٍ اسْتَظَلَّ تَحْتَ شَجَرَةٍ ثُمَّ رَاحَ وَتَرَكَهَا

Maksudnay:''Dari 'Abdullah berkata, Rasulullah ﷺ tidur di atas tikar lalu beliau bangun, tikar itu membekas di lambung beliau, kami berkata, Andai kami membuatkan hamparan lunak untuk Anda. Beliau bersabda, "Apa urusanku dengan dunia, aku di dunia tidak lain seperti pengendara yang bernaung di bawah pohon setelah itu pergi dan meninggalkannya''. Riwayat Tirmizi(2299)

Hal ini dapat dilihat daripada sebuah hadith, daripada Aisyah R.anha berkata,

مَا شَبِعَ آلُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُنْذُ قَدِمَ الْمَدِينَةَ مِنْ طَعَامِ الْبُرِّ ثَلَاثَ لَيَالٍ تِبَاعًا حَتَّى قُبِضَ

Maksudnya: “Sejak datang ke Madinah sehingga sampai saat Baginda Sallallahu'alaihiwasallam wafat, keluarga Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam tidak pernah memakan roti dari tepung gandum sehingga kenyang selama tiga hari berturut-turut''.Riwayat al-Bukhari (5416) dan Muslim (2970)

Hadith ini menunjukkan kepada kita akan kezuhudan Nabi Sallallahu'alaihiwasallam dalam menolak kebaikan dunia bagi mendapatkan kebaikan kehidupan yang kekal abadi (Akhirat). Imam Ibn Battal ada menyatakan bahawa kezuhudan Nabi Sallallahu'alaihiwasallam ini bukanlah dalil bagi menyatakan bahawa kelebihan orang yang miskin berbanding orang yang kaya. Akan tetapi, ini menunjukkan akan kelebihan sikap keyakinan (pada rezeki), berpada dan tidak berlebih dalam perkara yang berkaitan dengan kelazatan dunia. Lihat: Fath al-Mu’in, 8/239.

Renungkan pedoman Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam untuk mengharungi kehidupan dunia sebagaimana hadith riwayat Muslim rahimahullah daripada Abu Hurairah radiallahu'anhu,

 عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ انْظُرُوا إِلَى مَنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَلَا تَنْظُرُوا إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقَكُمْ فَهُوَ أَجْدَرُ أَنْ لَا تَزْدَرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ 

Maksudnya:''Dari Abu Hurairah, ia berkata, Rasulullah ﷺ bersabda, "Pandanglah orang yang berada di bawah kalian (dalam masalah harta dan dunia), jangan memandang orang yang ada di atas kalian, itu lebih baik membuat kalian agar tidak mengkufuri nikmat Allah". Riwayat Muslim (5264)

Tuntasnya, sabar dan syukur adalah tonggak seorang Mukmin untuk optimis mendepani hari-hari yang bakal dilalui. Sifat optimis adalah manifestasi keimanan seorang hamba terhadap Tuhannya. Setiap hari berlangsung bersama harapan, kebaikan, dan rahmat Allah subhanahuwata'ala. Tingkatkan kualiti ibadah dan laksanakan amanah serta tangungjawab dengan sebaiknya. Tautkan kasih sayang dalam keluarga serta masyarakat dengan menjalinkan hubungan yang harmoni dengan keluarga, tetangga dan masyarakat. 

Akhirnya, marilah kita bersama-sama menghayati firman Allah Subhanahuwata’ala,


مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ ۖ وَمَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ

Maksudnya:''Barang siapa yang menghendaki keuntungan di akhirat akan Kami tambah keuntungan itu baginya dan barang siapa yang menghendaki keuntungan di dunia Kami berikan kepadanya sebagian dari keuntungan dunia dan tidak ada baginya suatu bahagianpun di akhirat''. Al-Syura ayat 20


No comments:

Post a Comment

Aidiladha Anugerah dari keimanan dan pengorbanan.

Aidiladha Anugerah dari keimanan dan pengorbanan. Ketika Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam tiba di Madinah selepas menempuh perjal...