Friday, January 24, 2025

Taklif syar'i bila mencapai umur baligh

Taklif syar'i bila mencapai umur baligh 

Taklif dari segi bahasa - Pembebanan. Dari segi istilah - Menerima tanggungjawab dan kewajipan sebagai seorang Islam. Setelah baligh, seseorang itu berkewajipan untuk mematuhi semua hukum syara'; iaitu wajib, haram, makruh dan harus. Seorang Mukallaf bertanggungjawab dalam menunaikan solat dan puasa dan sebagainya.

Mukallaf secara etimologi berasal dari kata kallafa (كلّف) bererti membebani. Mukallaf (مكلّف) merupakan bentuk isim maf’ul dari kata kerja kallafa yang mempunyai erti dibebani tanggungjawab. Dengan begitu Mukallaaf (مكلّف) bererti yang diberati/dibebani, yang bertanggung jawab.

Dalam konteks ilmu fiqih, mukallaf merujuk kepada individu yang telah diberi beban tanggungjawab dalam agama islam. Orang ini juga telah memenuhi tiga syarat penting mukallaf; iaitu beragama Islam, mencapai usia dewasa (baligh), dan memiliki akal sihat.

Individu yang memenuhi syarat-syarat ini dianggap memiliki tanggungjawab dan kewajipan dalam menjalankan ajaran agama Islam. Dengan kata lain, mereka dianggap mampu memahami dan melaksanakan tuntutan agama secara sedar dan bertanggung jawab.

Terdapat perbezaan dalam penerapan konsep mukallaf dalam berbagai aspek ilmu feqah, seperti ibadah, urusan dunia, perkahwinan, dan hukum pidana. Meskipun prinsip mukallaf berlaku di semua konteks ini, tetapi penerapannya dapat berbeza tergantung pada jenis hukum yang bersangkutan. Terdapat perbezaan penting dalam cara penanganan hukum pidana (jinayah), yang membuatnya memerlukan pembahasan khusus.

Dalam kerangka ilmu ushul fiqah (prinsip-prinsip hukum Islam), istilah "mahkum alaih" digunakan untuk merujuk kepada mukallaf, Iaitu individu yang segala perbuatan dan aktivitinya dikenakan tanggungjawab oleh Allah. Ini menggaris bawahi peranan mukallaf dalam pemahaman ini dan menjadi dasar bagi interpretasi lebih lanjut tentang tanggungjawab hukum dan kewajipan individu.

Fiman Allah Subhanahuwa'ala,

لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ.

Ertinya:''Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir". Al-Baqarah ayat 286

Apabila sang anak telah mencapai umur baligh, sedangkan akalnya sempurna, maka sudahlah ia menjadi mukallaf. Ketika itu segala kewajipan agama tertuju kepadanya. Dia dituntut oleh Allah Subhanahuwa'ala untuk mematuhi perintah dan menjauhi larangan mengingat tentang janji-janji-Nya dan ancaman-ancaman-Nya, tentang balasan pahala dan penyiksaan atas dosa. Kedua Malaikat Kiraaman Kaatibin pun diperintahkan oleh Tuhan untuk mencatit baginya segala kebaikan dan kejahatan yang diakukannya. Seorang Malaikat di kanannya menuliskanan segala kebaikannya, dan yang satu lagi di kirinya menuliskan segala kejahatannya. 

Fiman Allah Subhanahuwa'ala,

وَإِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ. كِرَامًا كَاتِبِينَ. يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ

Ertinya;''Padahal sesungguhnya bagi kamu ada (malaikat-malaikat) yang mengawasi (pekerjaanmu), yang mulia (di sisi Allah) dan mencatat (pekerjaan-pekerjaanmu itu), mereka mengetahui apa yang kamu kerjakan. Al-Infithar ayat 10-12.

Fiman Allah Subhanahuwa'ala,

إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ. مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ

Ertinya:''(Iaitu) ketika dua orang malaikat mencatat amal perbuatannya, seorang duduk di sebelah kanan dan yang lain duduk di sebelah kiri. Tiada suatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir. Qaf ayat 17-18

Kedua Malaikat itu telah diperintah oleh Alah Subhanahuwa'ala untuk menyimpan semua rekod perkataan dan perbuatannya dari kebaikan dan kejahatan sepanjang mana hidupnya hinggalah ia meninggal dunia, kemudian kedua Malaikat itu akan hadir bersama-samanya di Hari Kiamat di hadapan pengadilan Allah Subhanahuwa'ala. lalu kedua-duanya berdiri menjadi saksi baginya dan atasnya, sesuai dengan firman Allah Subhanahuwa'ala,

   بَلْ عَجِبُوا أَنْ جَاءَهُمْ مُنْذِرٌ مِنْهُمْ فَقَالَ الْكَافِرُونَ هَٰذَا شَيْءٌ عَجِيبٌ

Ertinya:"Dan setiap diri akan tampil, dan bersamanya ada penyeret dan penyaksi''. Qaf ayat 21.

Apabila seorang anak telah mencapai umur baligh, maka bapa atau ayah harus mengingatkannya semula mengena ilmu-ilmu yang berkaitan dengan iman, perintah dan larangan jika sebelumnya memang sudah pun diajarkan kepadanya, dan diperingatkannya sebelum ia mencapai umur baligh dahulu. Sebab umur sesudah baligh in adalah berlainan hal dan keadaannya dengan sebelumnya, dan dalam masa umur ini kerap seorang anak mempunyai kecenderungan yang tersendiri. Meskipun seorang anak yang sudah baligh itu telah meniadi mukallaf dan bertangqungjawab sendiri terhadap perintah Allah dan larangan-Nya, namun ia tetap amat perlu kepada banyak galakan, ingatan dan pengenalan tentang kewajipan-kewajipan yang tersebut, dan segala sesuatu yang berliku padanya dari perkara-perkara yang sudah tertuju kewaiipannya ke atas anak yang sudah baligh itu, seperti menunaikan solat lima waktu, puasa pada bulan Ramadhan dan seumpamanya. Juga tentang menjauhkan diri daripada perkara-perkara yang haram, umpamanya zina liwath, minum khamar (arak), memakan hartabenda orang secara batil, seperti riba, ghashab (perampasan). khianat dan sebagainya. 

Meskipun untuk mengetahui perkara-perkara ini semua, sang anak yang baligh itu harus mempelajarinya sendiri setelah ia mencapai umur balighnya, kalau ia masih belum mempelajarinya sebelum itu. Namun bapa atau wali boleh memainkan peranan masing-masing untuk mengenalkannya dan menggalakkannya untuk mempelajari semua itu, kemudian mengamalkannya setelah dipelajarinva. Semua ini dapat disampaikan oleh bapa atau wali dengan sentiasa memperingatkan anak itu dan memperbanyakkan nasihat kepadanya. samada perkara yang diingatkannya itu seperkara yanq wajib ataupun sunnat yang dituntut (sunnah muakkadah).Hal ini tentulah tidak semuanya sama, malah berbeza-beza dengan perbezaan keadaan bapa, wali dan anak-anak. 

Apabila seorang anak mencapai umur baligh, nescaya dengan balighnya ia telah memasuki peringkat umur muda, dimana jelas kelihatan keadaannya cergas dan kuat. Sebaik-baiknya dihabiskan masa ini dalam mengerjakan kebajikan dan memperbanyak amalan soleh, serta meninggalkan mengerjakan kejahatan dan perkara-perkara yang mungkar, sementara ia menunggu bertambahnya kecergasan, sempurna kekuatan dan semakin bertambah dewasa lagi. Akan tetapi harus diingat dalam peringkat umur ini, sering dibimbangkan berlaku sesuatu hal yang merbahaya dan seperkara yang amat ditakuti, yang biasanya dialami oleh kebanyakan dari anak-anak yang sedang meningkat umur muda, iaitu kecenderungan kepada nafsu dan syahwat keduniaan, dan sangat gemar akan gejala-gejala yang menarik kepada mencintal dunia dan tidak gemar pula untuk membuat ketaatan, kebajikan atau atau berminat untuk membuat amalan yang soleh. Dalam peringkat umur inilah, jarang terdapat seorang anak lurus kelakuannya, berminat jiwanya untuk memperbanyak amalan soleh, dan meninggalkan kelazatan syahwat dunia dan keindahannya yang tidak kekal. Sebab itu ada sebuah Hadith yang berbunyi: 

Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda:

يَعْجَبُ رَبُّكَ مِنْ شَابٍّ لَيْسَتْ لَهُ صَبْوَةٌ

Maksudnya:''Rabbmu kagum dengan pemuda yang tidak memiliki shobwah". Riwayat Imam Ahmad (4/151)

صَبْوَةٌ adalah kecondongan untuk menyimpang dari kebenaran.

عَنِ ابْنِ مَسْعُوْدٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : كُنَّا نَغْزُوْ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَحْنُ شَبَابٌ

Maksudnya:"Dari Ibnu Mas’ud Radhiyallahu anhu berkata, “Kami ikut berperang bersama Rasulullah padahal saat itu kami masih muda". Riwayat Imam Ahmad ( 1/390, 432)

Adalah merupakan suatu kemuliaan bagi setiap pemuda yang menjaga masa mudanya, menghabiskannya untuk ketaatan kepada Allah Subhanahuwata’ala. Terlebih lagi jika dia hidup di zaman dan lingkungan yang tersebar di dalamnya fitnah syubhat dan syahwat. Sesungguhnya merupakan kurniaan Allah Subhanahuwata’ala dan hidayah-Nya apabila ada seorang pemuda yang mampu menjaga dirinya dari badai ombak fitnah ini.

Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam. telah menghitung dalam bilangan orang yang dilindungi Allah Subhanahuwata'ala dalam naungan-Nya, pada hari tiada naungan melainkan naungan Allah saja, iaitu seorang pemuda yang sedang meningkat umurnya amat gemar dalam mengerjakan ibadat kepada Allah Subhanahuwata'ala. 

 عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمْ اللَّهُ فِي ظِلِّهِ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ إِمَامٌ عَادِلٌ وَشَابٌّ نَشَأَ فِي عِبَادَةِ اللَّهِ وَرَجُلٌ قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ بِالْمَسْجِدِ إِذَا خَرَجَ مِنْهُ حَتَّى يَعُودَ إِلَيْهِ وَرَجُلَانِ تَحَابَّا فِي اللَّهِ اجْتَمَعَا عَلَى ذَلِكَ وَتَفَرَّقَا وَرَجُلٌ ذَكَرَ اللَّهَ خَالِيًا فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ وَرَجُلٌ دَعَتْهُ ذَاتُ حَسَبٍ وَجَمَالٍ فَقَالَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ وَرَجُلٌ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فَأَخْفَاهَا حَتَّى لَا تَعْلَمَ شِمَالُهُ مَا تُنْفِقُ يَمِينُهُ

Ertinya:"Dari Abu Hurairah ia berkata, "Rasulullah ﷺ bersabda, "Tujuh golongan orang yang akan mendapatkan naungan Allah pada hari saat tidak ada naungan kecuali naungan-Nya; Seorang imam yang adil. Seorang pemuda yang tumbuh dalam ibadah kepada Allah. Seorang pemuda yang hatinya terpaut dengan masjid. Dua orang pemuda yang saling mencintai kerana Allah, mereka bertemu dan berpisah kerana-Nya. Seseorang yang berzikir kepada Allah dalam kesendirian lalu mengucur air matanya. Seorang pemuda yang diajak berzina oleh seorang wanita yang memiliki kedudukan dan kecantikan lalu dia berkata, 'Sesungguhnya aku takut kepada Allah.' Dan seorang laki-laki yang bersedekah, lalu dia menyembunyikannya sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diinfakkan tangan kanannya''. Riwayat Malik (1501)

Lantaran itu, maka sudah sewajarnyalah seorang pemuda itu mempersungguh-sungguhkan memelihara masa mudanya, agar tidak menjerumuskannya ke dalam kemurkaan Allah Subhanahuwata'ala, sehingga menyebabkan ia menerima siksaan-Nya yang pedih. Malah hendaklah ia menjadikan masa muda itu suatu sebab yang akan menariknya untuk mencapai keredha an Allah Subhanahuwata'ala dan memperoleh pahala-Nya yang besar. Hendaklah ia patuh kepada pengajaran-pengajaran Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam, kerana baginda adalah seorang yang amat berbelas-kasihan dan bersifat rahmat terhadap diri kita lebih daripada apa yang pernah kita lakukan terhadap diri sendiri ataupun yang pernah dilakukan oleh kedua ibu-bapa kita terhadap kita. 

Cuba perhatikan sabda baginda yang berikut,

Dari Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhuma, Rasulullah Sallallah‘alaihiwasallam pernah menasihati seseorang,

اِغْتَنِمْ خَمْسًا قَبْلَ خَمْسٍ : شَبَابَكَ قَبْلَ هَرَمِكَ وَ صِحَّتَكَ قَبْلَ سَقَمِكَ وَ غِنَاكَ قَبْلَ فَقْرِكَ وَفَرَاغَكَ قَبْلَ شَغْلِكَ وَ حَيَاتَكَ قَبْلَ مَوْتِكَ

Maksudnya: "Manfaatkanlah/sebutkanlah lima perkara sebelum lima perkara; Waktu mudamu sebelum datang waktu tuamu.Waktu sehatmu sebelum datang waktu sakitmu.Masa kayamu sebelum datang masa kefakiranmu.Masa luangmu sebelum datang masa sibukmu.Hidupmu sebelum datang matimu".

Al-Hakim dalam Al Mustadroknya 4: 341. Al Hakim mengatakan bahwa hadith ini sahih sesuai syarat Bukhari Muslim namun keduanya tidak mengeluarkannya. Dikatakan oleh Adz Dzahabiy dalam At Talkhish berdasarkan syarat Bukhari-Muslim.

Lima Tanggungjawab yang akan disoal di Hari akhirat,

عَنْ ابْنِ عُمَرَ عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا تَزُولُ قَدَمُ ابْنِ آدَمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ عِنْدِ رَبِّهِ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ خَمْسٍ عَنْ عُمُرِهِ فِيمَ أَفْنَاهُ وَعَنْ شَبَابِهِ فِيمَ أَبْلَاهُ وَمَالِهِ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَفِيمَ أَنْفَقَهُ وَمَاذَا عَمِلَ فِيمَا عَلِمَ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ غَرِيبٌ لَا نَعْرِفُهُ مِنْ حَدِيثِ ابْنِ مَسْعُودٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَّا مِنْ حَدِيثِ الْحُسَيْنِ بْنِ قَيْسٍ وَحُسَيْنُ بْنُ قَيْسٍ يُضَعَّفُ فِي الْحَدِيثِ مِنْ قِبَلِ حِفْظِهِ وَفِي الْبَاب عَنْ أَبِي بَرْزَةَ وَأَبِي سَعِيدٍ

Ertinya:''Dari Ibnu Umar dari Ibnu Mas'ud dari Nabi Sallallahu'alaihiwasallam beliau bersabda: "Kaki Anak Adam tidaklah bergeser pada hari Kiamat dari sisi Rabbnya sehingga ditanya tentang lima hal; tentang umurnya untuk apa dia habiskan, tentang masa mudanya untuk apa dia pergunakan, tentang hartanya dari mana dia peroleh dan kemana dia infakkan dan tentang apa yang telah dia lakukan dengan ilmunya''.

Abu Isa berkata: Hadith ini gharib, kami tidak mengetahuinya dari hadits Ibnu Mas'ud dari Nabi Sallallahu 'alaihi wa Salam kecuali dari Hadits Al Husain bin Qais, sementara Husain bin Qais dilemahkan dalam masalah hadith karena sisi hafalannya, dan dalam bab ini ada hadits dari Abu Barzah dan Abu Sa'id. HR Tirmizi 2416,ath-Thabrani dalam al-Mu’jam al-Kabir jilid 10 hal 8 Hadits no. 9772.

Dalam Hadith di atas Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam mengakhabarkan  bahawasanya, pada Hari kiamat kelak setiap Bani Adam (manusia) akan diminta untuk  dipertanggungjawabkan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala terhadap 5 (lima) perkara tersebut, iaitu:

1-Umurnya

2-Masa mudanya

3-Hartanya (dari mana ia dapatkan)

4-Hartanya (dalam hal apa ia belanjakan)

5-Ilmu yang dimilikinya

Barangsiapa yang dapat menjawab dan dapat bertanggungjawab terhadap kelima-lima perkara tersebut kelak di hari kiamat, maka dia akan menjadi orang yang beruntung. Dan dengan izin Allah, dia pun akan memperolehi setiap apa yang telah Allah janjikan kepada hamba-hamba-Nya yang bertakwa berupa kenikmatan-kenikmatan syurga. Namun sebaliknya jika ia tidak boleh mempertanggungjawabkannya di hadapan Allah Subhanahuwata'ala, maka sesungguhnya dia termasuk orang-orang yang celaka dan akan mendapatkan azab yang pedih dari-Nya.

Firman Allah Subhanahuwata'ala,

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلا مَتَاعُ الْغُرُورِ    

Ertinya:' Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang yang terpedaya''. Ali-Imran ayat ayat 185.

Masa muda ialah waktu yang sepatutnya dihabiskan untuk mencapai sifat-sifat yang mulia, menambah ilmu pengetahuan dan merebut kedudukan yang tertinggi dalam urusan agama dan seumpamanya. Kerapkali para salaf soleh yang diberkati Allah Subhanahuwata'ala umurnya, sehinqga mencapai umur tua pun mereka tetap mengerjakan kebajkan dan ketaatan pada jalan Allah disamping itu mereka sentiasa menggalakkan pemuda-pemuda untuk memelihara masa mudanya, dan supaya tidak menyia-nyiakannya pada perkara-perkara vang tidak menentu. Mereka sering mengingatkan "Gunakanlah peluang masa muda kamu ini untuk mengerjakan perkara perkara yang baik.sebelum kamu sekalian sampai seperti umur kami".

Yakni, sebelum kamu sekalian mencapai umur tua, dimana kamu akan meniadi lemah dan berat unuk mengerjakan amalan-amalan soleh, padahal mereka dalam keadaan serupa itu pun, mereka masih melebihi pemuda-pemuda dalam mengerjakan kebajikan kepada Allah Subhanahuwata'ala, dan lebih banyak berusaha untuk menujukan diri kepada ketaatan-Nya.

No comments:

Post a Comment

Taklif syar'i bila mencapai umur baligh

Taklif syar'i bila mencapai umur baligh  Taklif dari segi bahasa - Pembebanan. Dari segi istilah - Menerima tanggungjawab dan kewajipan ...