Sifat sombong hanya milik Allah Subhanahuwata'ala
Takabbur juga disebut sebagai كبر (dalam Bahasa Arab) atau sombong adalah salah satu sifat atau 'pakaian kebesaran' milik Allah, iaitu Al-Takabbur yang tak sepatutnya dipakai oleh sesiapa dari makhluk-Nya. Takabbur atau disebut takabur atau juga takbur adalah sifat sombong, bongkak, berlagak, meninggi diri, hidung tinggi, sama ada secara perbuatan gerak badan, secara pandangan, secara lisan mahu pun secara dalam hati.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ الْكِبْرِيَاءُ رِدَائِي وَالْعَظَمَةُ إِزَارِي مَنْ نَازَعَنِي وَاحِدًا مِنْهُمَا أَلْقَيْتُهُ فِي جَهَنَّمَ
Maksudnya:"Dari Abu Hurairah dia berkata, "Rasulullah ﷺ bersabda, "Allah Subhanahuwata'ala berfirman: 'Kesombongan adalah pakaian-Ku, dan kebesaran adalah selendang-Ku, siapa saja yang mencabut salah satu dari keduanya dari-Ku, maka akan Aku lemparkan ia ke neraka jahanam". Ibnu Majah(3567)
Sombong atau takabbur, ertinya perasaan tinggi diri oleh si pelaku terhadap satu atau lebih mengenai dirinya dalam aspek-aspek kehidupan. Seseorang itu boleh bersikap sombong kepada orang di sekelilingnya jika dia mendapati kedudukannya lebih tinggi berbanding orang di sekelilingnya. Kesombongan atau ketakabburan juga boleh berlaku apabila manusia mendapati keturunannya, sifat lahiriahnya sama ada cantik, kacak atau perkasa ataupun kaya dari segi material adalah lebih berbanding dengan orang lain.
Ketika Allah memerintahkan Iblis untuk turun dari syurga, kemudian Allah menjelaskan faktor yang menyebabkan demikian. Faktor tersebut adalah kesombongan yang telah memenuhi hati Iblis. Sifat sombong Iblis telah membuatkannya masuk dalam kategori orang-orang yang tidak layak mendapat rahmat Allah. Kemudian Allah mengusirnya dari asal kediamannya bersama malaikat. Allah Subhanahuwata'ala Telah menggambarkan hal ini dalam al-Quran,
قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ
Ertinya:''Allah berfirman: "Turunlah kamu dari syurga itu; karena kamu sepatutnya menyombongkan diri di dalamnya, maka keluarlah, sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang hina". Al-A'raf ayat 13
Bahasa Tuhan dalam al-Quran yang menggunakan ungkapan "turunlah dari syurga", boleh bermaksud sebelum Iblis melakukan maksiat, ia berada di suatu tempat yang tinggi. Alasannya, istilah ''turun'' digunakan, boleh saja untuk mengisyaratkan dari tempat yang tinggi ke tempat yang rendah. Atau boleh juga diertikan secara maknawi turun dari kedudukan atau posisi yang tinggi kepada yang rendah.
Allah Subhanahuwata'ala tidak menyukai orang-orang yang sombong. Maka, barang siapa berlaku sombong dan merasa bahawa dirinya sendiri mampu mewujudkan sesuatu tanpa bantuan dan campur tangan Allah, kemarahan Allah akan segera menimpanya. Pada kenyataannya, segala sesuatu yang berlaku di alam raya ini adalah atas kehendak Allah. Tidak seorang pun dari jenis makhluk yang memiliki kekuasaan dan kemampuan seperti kekuasaan Allah.
Seorang makhluk, ketika ia melakukan sesuatu, ia tidak boleh lepas dari keterikatan waktu dan tempat, ataupun salah satunya. Seorang makhluk tidak akan pernah mampu menguasai waktu dan tempat. Tidak seorang pun memiliki kemampuan untuk memperpanjangkan hidupnya, walaupun hanya sekejap. Tidak juga kemampuan untuk berpindah dari satu tempat ke tempat yang lain, kecuali dengan izin Allah. Bahkan, boleh saja ajal telah menjemputnya sebelum la beranjak dari tempatnya. Atau tiba-tiba penyakit mendatanginya, agar ia tidak boleh bergerak dari tempatnya semula. Maka, bagaimana mungkin seorang manusia ataupun makhluk lainnya berani bersikap sombong, sedangkan kekuasaan hanyalah milik Allah semata?
Allah Subhanahuwata'ala mengusir Iblis dari syurga kerana ia bersikap angkuh dan sombong, dan merasa bahawa ia memiliki kekuatan dan kekuasaan peribadi. Kerana itulah, Allah Subhanahuwata'ala menyatakan dalam Al-Quran: "Keluarlah! Sesungguhnya engkau termasuk golongan orang-orang yang kecil dan hina.
..... فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ
Allah berfirman: "...maka keluarlah, sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang hina". Al-A'raf ayat 13
Andaikata Iblis, merasa mempunyai kekuatan dan kekuasaan, maka ia akan tetaplah di tempatnya! Akan tetapi ketahuilah bahawa Iblis pasti akan keluar darinya. Kerana, ianya hanyalah seorang makhluk yang kecil, hina, dan tidak punya kekuatan untuk tetap mampu bertahan di dalamnya. Iblis akan tetap keluar darinya meskipun dia enggan melakukannya, dan bersikap keras untuk bertahan di dalam syurga!. Iblis juga tidak punya kekuatan untuk menentang perintah Allah, ataupun sekadar untuk melindungi dirinya dari siksaan Allah. Sebaliknya, dia terusir dari tepatnya dengan hina-dina.
Ketika Iblis menyedari bahawa kesombongan yang telah menggelapkan matanya hanyalah satu kesia-siaan belaka rasa dengki dan iri kepada Adam pun segera timbul. la melihat bahawa Adam a.s adalah faktor yang membuatnya dihukum untuk terusir dari tempatnya semula, dan terlaknat hingga hari kiamat.
Akibatnya, la pun berusaha untuk membalaskan dendamnya kepada Adam dan anak cucunya. Sebagaimana ketidaktaatannya terhadap perintah Allah untuk sujud keparla Adam telah menjerumuskannya ke dalam neraka, ia juga berazam untuk menjerumuskan Adam dan anak cucunya ke dalam neraka.
قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ. ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ ۖ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ. قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُومًا مَدْحُورًا ۖ لَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعِينَ.
Ertinya:''Iblis menjawab: "Kerana Engkau telah menghukum saya tersesat, saya benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus. kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat). Allah berfirman: "Keluarlah kamu dari surga itu sebagai orang terhina lagi terusir. Sesungguhnya barangsiapa di antara mereka mengikuti kamu, benar-benar Aku akan mengisi neraka Jahannam dengan kamu semuanya".". Al-A'raf ayat 16-18
Begitu juga dengan pengusirannya dari rahmat Allah, juga menginginkan Adam dan keturunannya terusir dari rahmat Allah, la tidak rela masuk ke dalam neraka sendirian. la akan mengumpulkan seluruh orang yang boleh ia kelabui, untuk sama-sama berkumpul di dalam neraka.
Itulah sebabnya, ketika Iblis terusir dari rahmat Allah secara terhina, ia segera menghadap Allah. Hal InI digambarkan dalam Al-Quran pada surah AI-A'raf ayat 14,
قَالَ أَنْظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ
Ertinya:''Iblis menjawab: "Beri tangguhlah saya sampai waktu mereka dibangkitkan".
Demikianiah Iblis menghadap Allah dengan penuh kehinaan. la memohon kepada Allah untuk terus menghidupkannya hingga hari kiamat. Dalam hal ini, bila kita fikirkan secara mendalam, kalau sememangnya Iblis merasa mempunyai kekuatan, kekuasaan, dan berani berlaku sombong, mengapa ia harus memohon kepada Allah untuk menghidupkannya hingga hari kiamat? Mengapa ia tidak mengekalkan dirinya sendiri? Ertinya, ia sendiri sangat menyedari bahawa sikap sombong adalah satu kesia-siaan, nonsense. Buktinya, untuk sekadar bertahan hidup hingga hari kiamat, ia tetap saja memohon kepada Zat Yang Maha Kuasa.
Akan tetapi, mengapa Allah Subhanahuwata'ala memenuhi pemintaannya, padahal Allah boleh saja membinasakannya dalam sekejap?. Sebagaimana hal ini Allah gambarkan dalam surah Al-Hijr ayat 37 dan 38,
قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ.إِلَىٰ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ
Ertinya:''Allah berfirman: "(Kalau begitu) maka sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang diberi tangguh,sampai hari (suatu) waktu yang telah ditentukan''.
Merupakan salah satu hikmah dari penciptaan dunia bahawa Allah Subhanahuwata'ala memenuhi permintaan Iblis. Sifat-sifat dunia tidak akan sempurna kecuali dengan kejadian yang seperti ini. Allah Subhanahuwata'ala menciptakan dunia sebagai tempat untuk memilih, dan menciptakan akhirat sebagai tempat pembalasan segala perbuatan yang telah dipilih oleh makhluk itu sendini. Allah Subhanahuwata'ala menginginkan makhluk-Nya mampu memilah dan memilih perbuatan yang akan dilakukannya. Mereka harus diuji sebelum dibalas perbuatannya. Mereka juga harus berani mengakui segala perbuatannya. Hal ini termaktub di dalam Al-Quran,
وَلَقَدْ كُنْتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَيْتُمُوهُ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ
Ertinya:''Sesungguhnya kamu mengharapkan mati (syahid) sebelum kamu menghadapinya; (sekarang) sungguh kamu telah melihatnya dan kamu menyaksikannya''. Ali-Imran ayat 143
Dan surah Ali-Imran ayat 154,
ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُعَاسًا يَغْشَىٰ طَائِفَةً مِنْكُمْ ۖ وَطَائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ يَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجَاهِلِيَّةِ ۖ يَقُولُونَ هَلْ لَنَا مِنَ الْأَمْرِ مِنْ شَيْءٍ ۗ قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ كُلَّهُ لِلَّهِ ۗ يُخْفُونَ فِي أَنْفُسِهِمْ مَا لَا يُبْدُونَ لَكَ ۖ يَقُولُونَ لَوْ كَانَ لَنَا مِنَ الْأَمْرِ شَيْءٌ مَا قُتِلْنَا هَاهُنَا ۗ قُلْ لَوْ كُنْتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلَىٰ مَضَاجِعِهِمْ ۖ وَلِيَبْتَلِيَ اللَّهُ مَا فِي صُدُورِكُمْ وَلِيُمَحِّصَ مَا فِي قُلُوبِكُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
Ertinya:''Kemudian setelah kamu berdukacita, Allah menurunkan kepada kamu keamanan (berupa) kantuk yang meliputi segolongan dari pada kamu, sedang segolongan lagi telah dicemaskan oleh diri mereka sendiri, mereka menyangka yang tidak benar terhadap Allah seperti sangkaan jahiliyah. Mereka berkata: "Apakah ada bagi kita barang sesuatu (hak campur tangan) dalam urusan ini?". Katakanlah: "Sesungguhnya urusan itu seluruhnya di tangan Allah". Mereka menyembunyikan dalam hati mereka apa yang tidak mereka terangkan kepadamu; mereka berkata: "Sekiranya ada bagi kita barang sesuatu (hak campur tangan) dalam urusan ini, niscaya kita tidak akan dibunuh (dikalahkan) di sini". Katakanlah: "Sekiranya kamu berada di rumahmu, nescaya orang-orang yang telah ditakdirkan akan mati terbunuh itu keluar (juga) ke tempat mereka terbunuh". Dan Allah (berbuat demikian) untuk menguji apa yang ada dalam dadamu dan untuk membersihkan apa yang ada dalam hatimu. Allah Maha Mengetahui isi hati''.
Jikalau Allah berkehendak untuk menciptakan seluruh penduduk bumi yang sengaja diformat untuk selalu taat kepada-Nya, nescaya la Maha Kuasa melakukannya. Demikian juga halnya bila Allah berkehendak untuk menciptakan seluruh makhlukNya hanya untuk beribadah. bertasbih memuji kebesaran-Nya, la Maha Kuasa untuk mewujudkannya. Akan tetapi, Allah sengaja menciptakan beberapa jenis makhluk, khusus untuk mentaati-Nya, seperti Malaikat sedangkan jenis makhluk lain pula bebas memilih antara taat dan cinta kepada-Nya, mahupun ingkar dan maksiat. Makhluk tersebut seperti manusia, Jin, dan jenis makhluk lainnya.
Jadi, ringkasnya, Allah sengaja menciptakan hamba yang bebas memilih untuk medatangi Allah dan mendekatkan diri kepada-Nya kerana cinta. Hal ini berlaku hanya pada masa tertentu, sesuai dengan jatah umur manusia yang telah diberikan Allah Subhanahuwata'ala.
Akan tetapi, setelah ajal menjemput kita, ''mahu tidak mahu'' kita harus tunduk kepada perintah dan keinginan Allah. Kerana, di saat manusia berhadapan dengan Tuhan hilanglah segala keinginan-keinginannya yang bersifat manusiawi dan duniawi. Bahkan, untuk tubuhnya pun ia sudah tidak punya keinginan lagi.
Jadi, segala keinginan, hasrat, dan ghairah kemanusiaan sifatnya hanya sementara Dan duniawi. Kalau sudah berhadapan dengan detik-detik kematian, alam barzakh, kematian, hari berbangkit, dan hari kiamat yang paling besar, tidak ada lagi keinginan manusia yang tersisa. Orang yang kafir, akan dihalau menuju neraka, meskipun ia berusaha untuk menghentikan langkahnya.
Dan hebatnya, langkahnya tidak pernah berhenti. la juga berusaha untuk mengibaskan jilatan api dari tubuhnya dengan tangannya, namun, api tidak pernah terkibas. la juga terus berusaha untuk lari dari hadapan dan siksa Allah, tetap saja ia tidak mampu. Segala apa yang pernah dimiliki selama di dunia, baik itu kekuatan fisik, pengaruh, nama baik, di hadapan Allah musnah tak tersisa.
No comments:
Post a Comment