Wednesday, July 9, 2025

Keteguhan Iman

Keteguhan Iman

Dari segi bahasa, iman berarti "percaya" atau "membenarkan". Iman bermaksud kepercayaan atau keyakinan yang teguh terhadap Allah dan ajaran-ajaran agama Islam. Dalam konteks agama Islam, iman mencakup kepercayaan dengan hati, pengakuan dengan lisan, dan perbuatan dengan anggota badan. 

إِقْرَارٌ بِاللِّسَان ِ،وتَصْدِيْقٌ بِاْلقَلْبِ، وَعَمَلٌ بِاْلأَرْكَانِ.

Maksudnya:''Mengikrarkan dengan lisan, membenarkan dengan hati, dan mengamalkan dengan anggota badan".

Keteguhan iman merujuk kepada kekuatan keyakinan dan kepercayaan yang mendalam terhadap Allah Subhanahuwata'ala dan ajaran agama Islam. Ia adalah cahaya yang menerangi jalan hidup seseorang, memberikan kekuatan dalam menghadapi ujian dan tantangan.

Keteguhan Iman bukanlah dicerminkan melalui bentuk amalan tertentu, ataupun dengan berpeluk tubuh dan bergantung harapan atau berdoa sahaja. Sebenarnya, ia melahirkan sikap pengorbanan dan disiplin dalam diri agar kita sentiasa mencari huraian serta mengukir kejayaan di dunia ini lagi dan di akhirat kelak.Sehingga tercermin dalam perilaku dan tindakan sehari-hari, seperti berpegang teguh pada ajaran agama, beribadah dengan khusyuk dan berakhlak mulia

Daya tahan keimanan ini mempunyai tiga ciri penting:

Ciri pertama; ialah ujian dijadikan peluang untuk kita menjadi seorang insan dan mukmin yang lebih baik. Ia peluang untuk kita melatih diri bagaimana mencari huraian yang terbaik dan kreatif. Ujian adalah peluang untuk kita menggilap potensi yang sebenarnya ada pada diri kita. Sebagai contoh, kita mungkin pernah mendengar kisah mereka yang hilang pekerjaan kerana sesuatu sebab tertentu. Disebabkan desakan keperluan untuk mencari rezeki, mereka mula berniaga kecil-kecilan, dan kerana didorong semangat ingin maju, mereka mencari jalan kreatif untuk melariskan barangan atau khidmatnya sehinggalah akhirnya perniagaannya mula berhasil. Cuba kita renungkan, walaupun hilangnya pekerjaan itu biasanya adalah satu musibah, namun ada yang dapat meraih kebaikan dan membangun potensi diri sebagai impak daripadanya. Ujian boleh melahirkan kebaikan, jika bersikap positif dan mempunyai daya tahan yang kuat. Dan ingatlah bahawa Allah Subhanahuwata'ala tidak akan menguji kita kecuali Allah Subhanahuwata'ala tahu kita mempunyai potensi bagi mengatasinya. Firman Allah Subhanahuwata'ala dalam surah al-Baqarah ayat 286,

لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ

Maksudnya:''Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir''. Al-Baqarah ayat 286

Ciri kedua; adalah orang yang beriman akan selalu memberikan yang terbaik dalam apa jua bidang kehidupan. Apakah sebabnya? Jiwa yang beriman dengan pembalasan Tuhan sedar bahawa segala yang dilakukannya adalah satu bentuk ibadah. Sama ada pelajaran, pekerjaan, kehidupan berkeluarga mahupun sebagai jiran tetangga, seorang Mukmin akan hanya memberikan yang terbaik mungkin. Itulah maksud daripada perkataan “wasata” (الوسط) dalam Surah al-Baqarah ayat 143,

وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا ۗ وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ ۚ وَإِنْ كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ ۗ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ

Maksudnya:''Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat yang adil dan pilihan agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu. Dan Kami tidak menetapkan kiblat yang menjadi kiblatmu (sekarang) melainkan agar Kami mengetahui (supaya nyata) siapa yang mengikuti Rasul dan siapa yang membelot. Dan sungguh (pemindahan kiblat) itu terasa amat berat, kecuali bagi orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah; dan Allah tidak akan menyia-nyiakan imanmu. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada manusia''. Al-Baqarah ayat 143

Ibnu Katsir menjelaskan bahawa al-wasath (الوسط) dalam ayat ini ertinya pilihan dan yang terbaik. Allah menjadikan umat Islam sebagai umat terbaik. Allah telah mengkhususkannya dengan syariat yang paling sempurna, tuntunan paling lurus, dan jalan yang paling jelas. Sebagaimana firman Allah dalam Surat Al-Hajj ayat 78.

وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۚ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ ۚ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ ۚ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ ۚ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ ۖ فَنِعْمَ الْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ النَّصِيرُ

Maksudnya:''Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan. (Ikutilah) agama orang tuamu Ibrahim. Dia (Allah) telah menamai kamu sekalian orang-orang muslim dari dahulu, dan (begitu pula) dalam (Al-Quran) ini, supaya Rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia, maka dirikanlah sembahyang, tunaikanlah zakat dan berpeganglah kamu pada tali Allah. Dia adalah Pelindungmu, maka Dialah sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik Penolong''. Al-Hajj ayat 78

Menurut tafsiran ini perkataan ”الوسط” bererti cemerlang dan terbaik. Ini bererti bahawa Allah Subhanahuwata'ala tidak menghendaki kita untuk menjadi masyarakat yang merasa cukup dengan sekadarnya, atau boleh diistilah sebagai masyarakat “ala kadar”. Allah Subhanahuwata'ala menghendaki bagi kita untuk menjadi masyarakat beriman yang kukuh dan cemerlang dari semua sudut: kerohanian, ekonomi, sosial dan intelektual. Maka, tanggungjawab kita adalah terus mempertingkatkan potensi diri pada setiap ketika. Jangan pernah merasa selesa mahupun cukup dengan kemahiran dan ilmu yang ada. Peningkatan ini ke arah kebaikan adalah ibadah. Ia adalah usaha suci. Tanamkan azam bahawa dengan kemahiran yang baru bukan sahaja kita akan memanfaatkan diri tetapi keluarga dan masyarakat.

Erti lain al-wasath (الوسط) menurut Ibnu Katsir adalah adil. Umat Islam adalah umat yang adil sehingga Allah menjadikan mereka saksi atas umat-umat terdahulu. Sebagaimana sabda Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam,

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُدْعَى نُوحٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَيَقُولُ لَبَّيْكَ وَسَعْدَيْكَ يَا رَبِّ فَيَقُولُ هَلْ بَلَّغْتَ فَيَقُولُ نَعَمْ فَيُقَالُ لِأُمَّتِهِ هَلْ بَلَّغَكُمْ فَيَقُولُونَ مَا أَتَانَا مِنْ نَذِيرٍ فَيَقُولُ مَنْ يَشْهَدُ لَكَ فَيَقُولُ مُحَمَّدٌ وَأُمَّتُهُ فَتَشْهَدُونَ أَنَّهُ قَدْ بَلَّغَ { وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا } فَذَلِكَ قَوْلُهُ جَلَّ ذِكْرُهُ { وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا } وَالْوَسَطُ الْعَدْلُ

Maksudnya:''Dari Abu Sa'id Al Khudri berkata, Rasulullah ﷺ pernah bersabda, "Pada hari kiamat, Nuh akan dipanggil (Allah) dan ia akan menjawab, 'لَبَّيْكَ وَسَعْدَيْكَ, wahai Tuhanku!' lalu Allah bertanya: 'Apakah telah kau sampaikan pesan Kami?' Nuh menjawab, 'Ya.' Kemudian Allah akan bertanya kepada bangsa (umat) Nuh: 'Apakah ia telah menyampaikan pesan kami kepadamu sekalian?' Mereka akan berkata, 'Tidak ada yang memberikan peringatan kepada kami.' Maka Allah bertanya: 'Siapa yang menjadi saksimu?' Nuh menjawab, 'Muhammad ﷺ dan para pengikutnya.' Maka mereka (umat muslim) akan bersaksi bahwa Nuh telah menyampaikan pesan (Allah). Kemudian Rasul (Muhammad ﷺ) akan menjadi saksi untukmu sekalian dan itulah maksud dari firman Allah: 'Demikianlah kami jadikan kalian sebagai umat yang adil supaya kamu menjadi saksi atas manusia. Dan Rasul menjadi saksi atas kalian." (QS. Al-Baqarah (2): 143). Al-Bukhari (4127)

Ciri ketiga; orang yang beriman adalah mereka sering bermuhasabah dan berfikir dan tidak hanya menerima sesuatu tanpa penilaian. Daya tahan keimanan juga bermakna kita menyibukkan diri dengan perkara yang bermanfaat, yang membawa kebaikan dan kesejahteraan, dan menjaga kebajikan diri dan masyarakat. Dengan kemajuan teknologi maklumat dan komunikasi dewasa ini, kita menjadi lebih terdedah kepada pelbagai pengaruh sama ada yang baik ataupun sebaliknya. Hampir setiap kita memiliki alat yang menyampaikan jutaan maklumat, alat yang begitu hebat kuasanya dan begitu mudah digunakan, tetapi boleh memusnahkan umat dan masyarakat jika dimiliki oleh jiwa yang lemah daya tahannya. Jiwa yang mudah termakan dengan diayah serta agenda pihak-pihak yang ingin perpecahan dan kemusnahan. Berita atau sebarang maklumat yang diterima seharusnya diteliti dan dipastikan dahulu kebenarannya dan ketepatan informasi bagi mengelakkan sebarang agenda atau perkara yang tidak baik berlaku seperti menfitnah, menipu dan memburukkan seseorang yang lain berlandaskan hawa nafsu dan sifat kebenciaan. Justeru, kita telah diingatkan Allah Subhanahuwata'ala di dalam surah al-Hujurat ayat 6,

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

Maksudnya:''Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu''. Al-Hujurat ayat 6

Ibn Kathir berkata: Allah memerintahkan agar kita benar-benar menyemak berita dari orang fasik dengan berwaspada seupaya tidak berlaku sebarang pendustaan dan kekeliruan. Kebanyakan ahli tafsir menyebut turunnya ayat ini kepada al-Walid bin ‘Uqbah bin Abi Mu’it ketika menjadi utusan Rasulullah untuk memungut zakat daripada Bani Mustaliq. Lihat Tafsir al-Quran al-‘Azim. Muassasah al-Rayyan (4/264).

Imam al-Syaukani berkata: yang dimaksudkan dengan tabayyun adalah memeriksa dengan teliti dan  yang dimaksudkan dengan tasabbut adalah berhati-hati dan tidak tergesa-gesa, melihat dengan keilmuan yang dalam terhadap sebuah peristiwa dan khabar yang datang, hingga menjadi jelas dan terang baginya. 

Adab atau sikap yang terkait dengan tabayyun agar tidak terjerumus dalam kancah fitnah termasuk juga mengelakkan daripada mendengar atau membaca berita yang membahaskan keaiban dan membahayakan pemikiran.

Sebab itulah dalam Surah al-Hujurat juga, prinsip tabayyun diseiringkan dengan ayat yang menuntut umat bersangka baik dan tidak mudah menjatuhkan hukum atau kesimpulan sebagaimana yang disebut ayat 12 dalam surah yang sama,

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ

Maksudnya:Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan purba-sangka (kecurigaan), karena sebagian dari purba-sangka itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah menggunjingkan satu sama lain. Adakah seorang diantara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang''. Al-Hujurat ayat 12

Demikianlah akhlak dan prinsip al-Quran mengajar untuk sentiasa bersangka baik dan tidak gopoh dalam membuat kesimpulan akan sesuatu perkhabaran. Kegagalan mengamalkan tabayyun akan menatijahkan musibah kepada diri dan ummah sehingga membawa kepada penyesalan diri yang teramat di dunia dan akhirat. 

Dalam berhadapan dengan zaman fitnah dengan bantuan teknologi maklumat begitu canggih masa kini, umat seharusnya lebih berhati-hati dan mengamalkan prinsip tabayyun sebelum menyebarkan mahupun berkongsi satu-satu berita.     

Di samping itu juga, pemberitaan atau perkhabaran yang mudah diterima pada hari ini melalui Facebook, emel, twitter, surat khabar, majalah atau sebagainya tidak pasti akan ketepatan dan kesahihan maklumat. Perkara ini amat penting bagi kita semua, kerana perkhabaran atau berita yang tidak mempunyai asas atau dalil, menjadikan kita hanya sebagai manusia yang diibaratkan seperti tin yang kosong, bunyinya kuat tetapi tidak mempunyai maklumat atau berita yang sia-sia sahaja.

Tambahan dari itu juga, medium ini seperti WhatsApp, Facebook, e-mail dan sebagainya dijadikan tempat untuk memburukkan seseorang individu, penyebaran berita palsu yang boleh membawa kepada perpecahan dan permusuhan sesama manusia. Oleh itu satu kaedah menyatakan:

إِنْ كُنْتَ نَاقِلًا فَعَلَيْكَ بِالتَّصْحِيحِ وَإِنْ كُنْتَ مُدَّعِيًا فَعَلَيْكَ باِلدَّلِيلِ

Maksudnya: ''Jika sekiranya kamu menyatakan sesuatu hendaklah kamu mensahihkan dahulu berita itu, dan sekiranya kamu mendakwa hendaklah kamu menyatakan dalil atau bukti''.

Perpaduan atau tali persaudaraan yang telah dibina selama ini mampu dileraikan atau diputuskan akibat daripada maklumat serta berita yang disampaikan ini tidak tepat dan dusta. Agenda menfitnah, menipu dan membuka aib orang lain begitu mudah untuk disebarkan berlandaskan segala ruangan yang ada dan sangat mudah untuk dilayari melalui internet seperti Facebook, YouTube dan sebagainya.

Semua laman ini amat berbahaya kepada kita, sekiranya ruangan ini dijadikan sebagai medan untuk melakukan perkara sedemikian.

وَاتْرُكِ القَالَ وَ القِيلَ

Maksudnya: Tinggalkanlah apa yang orang kata, dan apa yang dikatakannya.

Di samping itu juga, sekiranya tabiat sebegini yang disemai di dalam jiwa masyarakat kita pada hari ini, maka keamanan, persaudaraan dan masyarakat harmoni hanyalah menjadi satu harapan atau angan-angan yang tidak berkesudahan. Oleh itu, penekanan kepada semangat untuk mencari dan menyampaikan kebenaran perlu ditekankan dan diteruskan.

Kita akan kembali menghadap Allah Subhanahuwata'ala. Segala amalan kita akan diperhitungkan, dan kemudian akan disempurnakan balasannya oleh Allah Subhanahuwata'ala. Marilah kita meneruskan segala usaha yang baik, dan memperbaiki segala kekurangan pada diri kita. Semoga Allah Subhanahuwata'ala membekalkan kita dengan daya tahan keimanan yang dapat membantu kita mengharungi segala ujian di dunia. Semoga Allah Subhanahuwata'ala juga sentiasa membimbing kita ke arah yang diredai-Nya dan sekaligus tergolong dalam kalangan hamba-hamba-Nya yang berjaya dalam kehidupan di dunia dan di Akhirat.

Firman Allah Subhanahuwata'ala,

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

Maksudnya:''Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya''. Al-A'raf ayat 96



No comments:

Post a Comment

Keteguhan Iman

Keteguhan Iman Dari segi bahasa, iman berarti "percaya" atau "membenarkan". Iman bermaksud kepercayaan atau keyakinan ya...