Wednesday, November 6, 2024

Pengertian Islam

Pengertian Islam

Menurut bahasa dan syarak

Islam digelarkan kepada agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam. Nama ini bukan rekaan Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam bahkan ketetapan daripada Allah Subhanahuwata'ala. Allah Subhanahuwata'ala menjelaskan di dalam al-Quran surah al-Maidah ayat 3,

وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ

Maksudnya:"...dan telah Ku-redhai Islam itu jadi agama bagimu..''.

Pengertian Islam daripada segi bahasa terdapat berbagai-bagai makna kerana perkataan Islam itu adalah nama terbitan dan kata kerjanya adalah perkataan 'salam'. Perkataan ini mengandungi tiga makna:

1.Tulen, suci dari sebarang kecacatan zahir dan batin. 

2. Damai, aman atau sejahtera 

3. Taat dan menyerah

Pengertian Islam daripada segi syarak pula ialah mentauhidkan Allah Subhanahuwata'ala, patuh, tunduk dan jujur hati kepadanya serta beriman dengan ajaran Allah Subhanahuwata'ala yang dibawa oleh Nabi  Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam daripada Allah Subhanahuwata'ala.

Sheikh Mahmud Syaltut mentakrifkan Islam ialah agama Allah Subhanahuwata'ala yang diwasiatkan pengajarannya baik mengenai pokok dan syariatnya kepada Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam dan perintah menyampaikannya kepada seluruh manusia serta menyeru mereka itu kepadanva. 

Tetapi al-Quran karim membawa pelbagai makna, kadang-kadang al-Quran menjadikan Islam sebagai lawan bagi syirik. Allah menerangkan di dalam Quran surah al-An'am ayat 14,

قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِيًّا فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ يُطْعِمُ وَلَا يُطْعَمُ ۗ قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ ۖ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ

Maksudnya:''Katakanlah: "Apakah akan aku jadikan pelindung selain dari Allah yang menjadikan langit dan bumi, padahal Dia memberi makan dan tidak memberi makan?" Katakanlah: "Sesungguhnya aku diperintah supaya aku menjadi orang yang pertama kali menyerah diri (kepada Allah), dan jangan sekali-kali kamu masuk golongan orang musyrik".

Allah Subhanahuwata'ala menjelaskan di dalam Quran surah Ali-Imran ayat 80,

وَلَا يَأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلَائِكَةَ وَالنَّبِيِّينَ أَرْبَابًا ۗ أَيَأْمُرُكُمْ بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ

Maksunya:''dan (tidak wajar pula baginya) menyuruhmu menjadikan malaikat dan para nabi sebagai tuhan. Apakah (patut) dia menyuruhmu berbuat kekafiran di waktu kamu sudah (menganut agama) Islam?".

Kadang-kadang al-Quran membawa makna ikhlas kepada Allah Subhanahuwata'ala. Allah Subhanahuwata'ala menjelaskan dalam surah al-Nisa' ayat 125,

وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۗ وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا

Maksudnya:''Dan siapakah yang lebih baik agamanya dari pada orang yang ikhlas menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang diapun mengerjakan kebaikan, dan ia mengikuti agama Ibrahim yang lurus? Dan Allah mengambil Ibrahim menjadi kesayangan-Nya''.

Ayat ini memberi pujian kepada orang yang menjujurkan dirinya kepada Allah dan menyerah bulat kepadanya bahawa tiada Tuhan yang lain hanya Allah sahaja. Makna mematuhi dan menyerah diri kepada Allah Subhanahuwata'ala ini merangkumi seluruh orang mukmin dan kafir sebab mereka in adalah makhluk Allah Subhanahuwata'ala dan tiap-tiap makhluk mestilah mematuhi dan menyerahkan diri kepada khaliknya (penciptanya) sama ada suka atau tidak kerana undang-undang alam adalah berjalan kuat kuasanya ke atas mereka semua. 

Allah Subhanahuwata'ala menjelaskan dalam surah Ali-Imran ayat 83,

أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ

Maksudnya:''Maka apakah mereka mencari agama yang lain dari agama Allah, padahal kepada-Nya-lah menyerahkan diri segala apa yang di langit dan di bumi, baik dengan suka mahupun terpaksa dan hanya kepada Allahlah mereka dikembalikan''.

Makna أَسْلَمَ di dalam ayat ini ialah tunduk dan patuh kepada perintah atau hukum Allah Subhanahuwata'ala. Ini kerana Allah Subhanahuwata'ala menetapkan undang-undang untuk dunia dan seluruh alam semesta. Dunia dan seluruh alam semesta yang sangat luas itu berjalan, beredar dan bergerak mengikut peraturan yang ditetapkan Allah Subhanahuwata'ala, tidak pernah menyimpang daripada undang-undang Allah Subhanahuwata'ala. Kemudian perkataan أَسْلَمَ itu digunakan maknanya kepada orang menyerah diri serta tunduk dengan kerelaan hati kepada Allah Subhanahuwata'ala, sebab itu digelarkan perkataan 'Muslim' kepada setiap orang yang tunduk dan menyerah diri kepada Allah Subhanahuwata'ala.

Pengertian Islam dengan makna tunduk dan menyerah diri kepada Allah Subhanahuwata'ala yang banyak digunakan di dalam al-Quran adalah merupakan konsep semua rasul dan semua nabi. 

Nabi Nuh berkata seperti yang dinyatakan Allah di dalam al-Quran surah Yunus ayat 72.


فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَمَا سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ ۖ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ ۖ وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ


Maksudnya:''Jika kamu berpaling (dari peringatanku), aku tidak meminta upah sedikitpun dari padamu. Upahku tidak lain hanyalah dari Allah belaka, dan aku disuruh supaya aku termasuk golongan orang-orang yang berserah diri (kepada-Nya)".


Nabi Ibrahim pun menyerah diri kepada Allah seperti disebut di dalam al-Quran surah al-Baqarah ayat 130 hingga 131,


وَمَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ ۚ وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا ۖ وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ.إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ ۖ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ.

Maksudnya:''Dan tidak ada yang benci kepada agama Ibrahim, melainkan orang yang memperbodoh dirinya sendiri, dan sungguh Kami telah memilihnya di dunia dan sesungguhnya dia di akhirat benar-benar termasuk orang-orang yang soleh.Ketika Tuhannya berfirman kepadanya: "Tunduk patuhlah!" Ibrahim menjawab: "Aku tunduk patuh kepada Tuhan semesta alam".

Allah Subhanahuwata'ala menjelaskan dalam surah Yusuf ayat 101,


رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِي مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ ۚ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنْتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۖ تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Maksudnya:''Ya Tuhanku, sesungguhnya Engkau telah menganugerahkan kepadaku sebahagian kerajaan dan telah mengajarkan kepadaku sebahagian ta'bir mimpi. (Ya Tuhan) Pencipta langit dan bumi. Engkaulah Pelindungku di dunia dan di akhirat, wafatkanlah aku dalam keadaan Islam dan gabungkanlah aku dengan orang-orang yang soleh''.

Nabi Musa A.S berkata kepada kaumnya, seperti firman Allah Subhanahuwata'ala di dalam al-Quran surah Yunus ayat 84,

وَقَالَ مُوسَىٰ يَا قَوْمِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ فَعَلَيْهِ تَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُسْلِمِينَ

Maksudnya:''Berkata Musa: "Hai kaumku, jika kamu beriman kepada Allah, maka bertawakkallah kepada-Nya saja, jika kamu benar-benar orang yang berserah diri''.

Begitulah seterusnya Nabi Isa A.S membawa konsep tunduk dan menverah diri kepada Allah. Allah menjelaskan di dalam Quran surah Ali-Imran ayat 52,

فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَىٰ مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ ۖ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ آمَنَّا بِاللَّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ

Maksudnya:''Maka tatkala Isa mengetahui keingkaran mereka (Bani lsrail) berkatalah dia: "Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku untuk (menegakkan agama) Allah?" Para hawariyyin (sahabat-sahabat setia) menjawab: "Kamilah penolong-penolong (agama) Allah, kami beriman kepada Allah; dan saksikanlah bahwa sesungguhnya kami adalah orang-orang yang berserah diri''.

Kemudian sekali Allah Subhanahuwata'ala mengutuskan rasul pilihannya Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam dengan satu syariat yang sempurna bagi menyambungkan tugas nabi-nabi dan rasul-rasul yang lepas seperti penjelasan Allah Subhanawat'ala dalam surah al-Nisa ayat 163 hingga 164,

إِنَّا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ كَمَا أَوْحَيْنَا إِلَىٰ نُوحٍ وَالنَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ ۚ وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَعِيسَىٰ وَأَيُّوبَ وَيُونُسَ وَهَارُونَ وَسُلَيْمَانَ ۚ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا. وَرُسُلًا قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْكَ مِنْ قَبْلُ وَرُسُلًا لَمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ ۚ وَكَلَّمَ اللَّهُ مُوسَىٰ تَكْلِيمًا.

Maksudnay:''Sesungguhnya Kami telah memberikan wahyu kepadamu sebagaimana Kami telah memberikan wahyu kepada Nuh dan nabi-nabi yang kemudiannya, dan Kami telah memberikan wahyu (pula) kepada Ibrahim, Isma'il, Ishak, Ya'qub dan anak cucunya, Isa, Ayyub, Yunus, Harun dan Sulaiman. Dan Kami berikan Zabur kepada Daud.Dan (Kami telah mengutus) rasul-rasul yang sungguh telah Kami kisahkan tentang mereka kepadamu dahulu, dan rasul-rasul yang tidak Kami kisahkan tentang mereka kepadamu. Dan Allah telah berbicara kepada Musa dengan langsung''.

No comments:

Post a Comment

Berdakwah Satu Kewajipan

Berdakwah Satu Kewajipan Dakwah adalah satu wasilah yang Allah Subhanahuwata'ala tentukan dalam menyampaikan ajaran-Nya kepada umat man...