Thursday, May 9, 2024

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah.

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah.

Kita seharusnya benar-benar menyedari bahawa kita sebenarnya berhadapan dengan dua pilihan jalan dalam hidup Ini, iaitu: 

Kepada husnulkhatimah atau su'ulkhatimah. Husnulkhatimah pada akhir hayat sudah tentu akan tercapai dengan menjadi hamba Allah yang bertakwa. Ini sebagaimana sabda Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam,


إِذَا أَرَادَ اللهُ بِعَبْدِهِ خَيْرًا اسْتَعْمَلَهُ، قاَلُوُا: كَيْفَ يَسْتَعْمِلُهُ؟ قَالَ: يُوَفِّقُهُ لِعَمَلٍ صَالِحٍ قَبْلَ مَوْتِهِ


Maksudnya:”Apabila Allah menghendaki kebaikan pada hambanya, maka Allah memanfaatkannya.” Para sahabat bertanya, ”Bagaimana Allah akan memanfaatkannya?” Rasulullah menjawab, ”Allah akan memberinya taufik untuk beramal soleh sebelum dia meninggal”. Ahmad, Tirmizi, dan disahihkan oleh Al-Hakim dalam Mustadrak.


Sedangkan akhir hidup su’ulkhatimah akan menimpa seseorang apabila ia meninggalkan ketakwaan dan terjerumus pada kubangan maksiat tanpa taubat sebelum ajal tiba.


Kita adalah makhluk yang sangat bergantung pada kasih sayang Allah Subhanahuwata'ala. Dalam urusan ibadah sahaja, walaupun sihat tubuh badan, kadangkala ada orang yang sukar untuk bangun solat malam atau ke masjid untuk solat 5 waktu sehari. Malah, jika telah berada di masjid pun selepas solat 5 waktu terasa sukar untuk solat rawatib.


Sebaliknya, ada orang yang sudah tua tetapi keistiqomahannya dalam melaksanakan ibadah nawafil sangat tinggi. Mereka sepatutnya menjadi contoh. Padahal, mereka kelihatan lemah dari segi fizikal, malah berjalan pun kelihatan sangat sukar. Namun seruan ketaatan dan semangat ke arah keredaan Allah Subhanahuwata'ala memudahkannya dan akhirnya apabila Malakulmaut mengambil nyawanya, dia meninggal dalam keadaan husnulkhatimah. Sungguh, pengakhiran yang sempurna untuk perjalanan hidup.


Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda,


وَإِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالْخَوَاتِيمِ


Maksudnya:”Sesungguhnya setiap amalan tergantung pada akhirnya”. Bukhari(6607)


Jika kita renungkan, sebenarnya Allah Subhanahuwata’ala telah menganugerahkan banyak kurniaan yang sangat berharga bagi kita. Di antaranya, tubuh badan, akal, mahupun iman. Maka, dengan anugerah tersebut, sepatutnya kita mampu menjadi hamba Allah yang senantiasa memikirkan bagaimana untuk memperolehi husnulkhatimah ketika ajal menjemput dan menggapai syurga Allah Subhanahuwata’ala. Dengannya pula, kita diwajibkan untuk mengenali batasan-batasan syariat di mana dengan sebab melanggarnya kita dapat terjerumus pada akhir hidup yang su’ulkhatimah. 


Anugerah yang Allah berikan tersebut menjadi dasar bagi kita untuk mengetahui dan mengenali mana yang hak dan yang batil. Dengan anugerah tersebut pula, kita memiliki setidak-tidaknya 2 (dua) kemampuan yang bermanfaat khususnya bagi diri kita sendiri untuk menggapai husnulkhatimah di akhir kehidupan kita, iaitu kemampuan mengenali dosa dan kemampuan berfatwa.


Kemampuan mengenali dosa.


Ftrah seorang manusia adalah naluri kebaikan yang ada padanya semenjak dia dilahirkan.Hanya dengan sebab lingkungannyalah yang mengubah fitrahnya menjadi peribadi yang lain. Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda,


كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ، فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ أَوْ يُنَصِّرَانِهِ أَوْ يُمَجِّسَانِهِ


Maksudnya: Setiap anak yang dilahirkan itu dalam keadaan fitrah. Kedua ibu bapanya lah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi”. Riwayat al-Bukhari (1385)


Fitrah secara ringkasnya bermaksud asal kejadian manusia yang Allah Subhanahuwata’ala jadikan manusia di atasnya, yang dengan kesuciannya manusia mampu dan bersedia untuk menerima kebenaran Islam. Anwar al-Tanzil wa-Asrar al-Ta'wil, 4 hlm 206.


Terdapat ayat al-Quran dan hadith yang dijadikan rujukan berkaitan persoalan fitrah ini. Antaranya ialah firman Allah Subhanahuwata’ala, 


فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ


Maksudnya: (Turutlah terus) agama Allah, iaitu agama yang Allah menciptakan manusia (dengan keadaan bersedia dari semulajadinya) untuk menerimanya. Al-Rum ayat 30


Hadith yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dalam Musnad-nya,


كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ، حَتَّى يُعْرِبَ عَنْهُ لِسَانُهُ، فَإِذَا أَعْرَبَ عَنْهُ لِسَانُهُ، إِمَّا شَاكِرًا، وَإِمَّا كَفُورًا


Maksudnya: Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah sehingga dia mampu untuk menjelaskannya dengan lisannya. Apabila dia menjelaskannya dengan lisannya maka sama ada dia menjadi orang yang bersyukur(muslim) atau orang yang kufur”.  Ahmad (14805)


Daripada hadith ini difahami bahawa tidak dihukum ke atas anak yang lahir sama ada sebagai Islam atau kufur sehingga dia mampu berfikir untuk memilih antara kedua-duanya. Jika seseorang itu diberi pilihan antara Islam dan kekufuran, maka sudah tentu dia bukan berada dalam salah satu daripada dua pilihan tersebut. Ini kerana hadis di atas menjelaskan keputusan seseorang itu untuk memilih iman atau kufur setelah tiba umur baligh bagi memilih kedudukan imannya”. Lihat الشرح الكبير على العقيدة الطحاوية، ج1، ص91


Dengannya, seseorang dapat mengetahui kebenaran dan kekhilafan. Maka, dalam konteks mengenali dosa, setiap insan memiliki kemampuan. Cukup dengan merenungi kegelisahan dalam hati apabila ia mengerjakan suatu perbuatan yang belum ia ketahui apakah hal itu berdosa atau tidak.


Dari Nawas bin Sam’an, Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda,


الْبِرُّ حُسْنُ الْخُلُقِ وَالإِثْمُ مَا حَاكَ فِى نَفْسِكَ وَكَرِهْتَ أَنْ يَطَّلِعَ عَلَيْهِ النَّاسُ


Maksudnya:”Kebaikan adalah dengan berakhlak yang mulia. Sedangkan keburukan (dosa) adalah sesuatu yang menggelisahkan jiwa. Ketika keburukan(dosa) tersebut dilakukan, tentu engkau tidak suka hal itu nampak di tengah-tengah manusia.” (Al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, Yahya bin Syarf An-Nawawi, Dar Ihya’ At-Turats, no. 1392, 16: 111.)


Kemampuan mengenali dosa ini sebenarnya dimiliki oleh semua insan. Perkara apapun, tatkala jiwa dirundung gelisah ketika melakukan perbuatan tertentu seperti muamalah dengan sesama manusia atau sedang dalam aktiviti tertentu tatkala bersendirian dan ada penolakan batin manakala hal itu takut diketahui oleh orang lain, maka itulah dosa yang mesti segera ditinggalkan.


Namun, ada pula orang yang mengabaikan kemampuan mengenali dosa ini. Ia tetap melanggar ketentuan syariat yang ada. Meskipun  kegelisahan datang sebagai tanda bahawa apa yang dikerjakannya adalah dosa, tetapi ia tetap saja meneruskanya tanpa beban dan tanpa rasa bersalah. Ia lebih mengedepankan kenikmatan duniawi yang sesaat daripada kenikmatan ukhrawi yang kekal abadi. Mudah-mudahan, kita tidak menjadi bahagian dari manusia yang mengabaikan hal tersebut.


Justeru itu, dengan maksimalkan kemampuan mengenali dosa dengan sebaik-baiknya mudah-mudahan kita menjadi hamba Allah yang senantiasa mampu mengendalikan diri untuk menghindari segala potensi dosa yang dapat mengundang murka Allah Subhanahuwata'ala


Kemampuan Berfatwa


Fatwa yang dimaksud disini adalah fatwa terhadap diri sendiri sebelum meminta fatwa dari orang lain. Kemampuan mengenali mana yang hak dan yang batil kemudian memutuskan untuk mengambil pilihan kebenaran, sebenarnya perkara dimiliki oleh setiap insan.


Oleh kerana itu, kita perlu melakukan “cross check” terlebih dahulu terhadap perkara yang sedang kita hadapi. Menanyakan kembali kepada naluri tentang pilihan dan keputusan terhadap urusan duniawi dan ukhrawi kita. Sebagaimana nasihat Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam kepada Wabishah,


يَا وَابِصَةُ اسْتَفْتِ قَلْبَكَ وَاسْتَفْتِ نَفْسَكَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ الْبِرُّ مَا اطْمَأَنَّتْ إِلَيْهِ النَّفْسُ وَالْإِثْمُ مَا حَاكَ فِي النَّفْسِ وَتَرَدَّدَ فِي الصَّدْرِ وَإِنْ أَفْتَاكَ النَّاسُ وَأَفْتَوْكَ


Maksudnya:”Wahai Wabishah, mintalah fatwa pada hatimu tiga kali. Kerana kebaikan adalah yang membuat tenang jiwa dan hatimu. Dan dosa adalah yang membuat bimbang hatimu dan goncang dadamu. Walaupun engkau meminta fatwa pada orang-orang dan mereka memberimu fatwa”. Ahmad (17545)


Hadith ini menegaskan bahawa diri kita mampu memutuskan dengan hak perkara dari keraguan-keraguan diri. Namun jangan lupa, hal itu dapat dilakukan dengan syarat; mesti sesuai dengan ketentuan Allah dan Rasul-Nya, sebagaimana firman Allah Subhanahuwata’ala,


فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا


Maksudnya:”Jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al-Qur’an) dan Rasul (sunahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya”. An Nisa ayat  59


Seorang muslim yang lurus aqidah dan manhajnya serta takwa, fatwa yang keluar dari fikirannya akan sejalan dengan dalil yang ada. Maka, untuk memastikan bahawa pendapat kita tentang sesuatu tatkala meminta fatwa pada diri sendiri, kita mesti memahami bahawa ketentuan syariat Allah tidak boleh dilampaui oleh kehendak akal, logik perasaan apalagi nafsu.


Maka, asahlah kemampuan berfatwa ini dengan ilmu. Meskipun pada dasarnya, fitrah manusia adalah kebaikan. Namun, perasaan, akal, kecerdasan, dan logika mesti mengikuti dalil Al-Quran dan As-Sunnah. Kerana sebenarnya, bukan dalil yang mengikuti akal. Tapi akallah yang mengikuti dalil. Kerananya, pastikan bahawa kemampuan berfatwa yang kita miliki berada di bawah dan mengikuti petunjuk Al-Quran dan As-Sunnah.


Mudah-mudahan, anugerah Allah Subhanahuwata’ala kepada kita melalui kemampuan mengenali dosa dan kemampuan berfatwa ini menjadikan kita lebih mudah untuk lebih berhati-hati dan mengoreksi diri dalam menyikapi masalah kehidupan duniawi dan ukhrawi kita, sehingga kita mendapati diri kita berada dalam keredaan Allah Subhanahuwata’ala di akhir hayat kita dengan kematian yang husnulkhatimah.

No comments:

Post a Comment

Guru, Ustaz selaku pendidik serta kelebihannya dan tanggungjawab pelajar atau murid terhadap gurunya.

Guru, Ustaz selaku pendidik serta kelebihannya dan tanggungjawab pelajar atau murid terhadap gurunya. Profesion sebagai seorang guru adalah ...