Thursday, April 25, 2024

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan.

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan.

Istiqomah dalam mengerjakan amal soleh merupakan satu sikap yang penting dalam kehidupan seorang muslim. Istiqomah ialah melakukan sesuatu amalan secara berterusan atau konsisten dalam ketaatan kepada Allah Subhanahuwata’ala.


Seorang muslim hendaklah sentiasa Istiqomah dalam beramal soleh, seperti yang diperintahkan oleh Allah Subhanahuwata’ala dalam al-Quran,


… فَاسْتَقِمْ كَمَآ اُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ


Maksudnya:Maka istiqamahlah (tetaplah) engkau (Muhammad pada jalan yang benar) sebagaimana telah diperintahkan kepadamu dan juga orang yang bertaubat bersamamu…” Hud ayat 112.


Seseorang Muslim itu hendaklah melakukan amal soleh secara istiqomah dan bukan mengerjakan secara bermusim.


Antara perkara yang perlu kita perbetulkan dalam diri kita ialah betapa tekunnya kita beramal di bulan Ramadhan untuk melaksanakan pelbagai jenis ibadah dan ketaatan kepada Allah Subhanahuwata'ala. Namun, di luar bulan Ramadhan, semua itu hilang, hampir tanpa jejak. Tidak perlu menunggu sehingga akhir bulan syawal, solat subuh berjemaah di masjid pada 1 syawal pun  akan kembali sepi seperti sebelum Ramadhan.


Kita yang menjaga solat malam di bulan Ramadhan, namun setelah Ramadhan berlalu, kita tinggalkan. Nabi Sallallahu'alaihiwasallam mengingatkan kita supaya menjaga kelangsungan solat malam. 


Dari 'Amr bin Al-'Ash radhiyallahu Ta'ala 'anhu, dia berkata,


يَا عَبْدَ اللَّهِ، لاَ تَكُنْ مِثْلَ فُلاَنٍ كَانَ يَقُومُ اللَّيْلَ، فَتَرَكَ قِيَامَ اللَّيْلِ


Maksudnya:”Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda, “Wahai ‘Abdullah, janganlah Engkau seperti fulan. Dulu dia rajin mendirikan solat malam, lalu sekarang dia meninggalkan solat malam”. Bukhari (1152) dan Muslim  (1159)


Begitu juga dengan ibadah puasa. Di bulan Ramadhan, kita berpuasa sebulan penuh, kecuali sebahagian kaum muslimin yang mempunyai uzur syar'i sehingga dibolehkan untuk tidak berpuasa. Sebagaimana kita tekun berpuasa di bulan Ramadhan, sepatutnya kita juga tekun meneruskan puasa sunat di luar bulan Ramadhan. Banyak ibadat sunat yang boleh kita lakukan, baik puasa Syawal, puasa Isnin dan Khamis, dan sebagainya.


Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam telah memberikan contoh bagaimana baginda tetap tekun berpuasa sunat setelah Ramadhan berlalu. Aisyah radhiyallahu 'anha berkata,


لَمْ يَكُنِ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصُومُ شَهْرًا أَكْثَرَ مِنْ شَعْبَانَ، فَإِنَّهُ كَانَ يَصُومُ شَعْبَانَ كُلَّهُ ؛ وَكَانَ يَقُولُ: خُذُوا مِنَ العَمَلِ مَا تُطِيقُونَ، فَإِنَّ اللَّهَ لاَ يَمَلُّ حَتَّى تَمَلُّوا ؛ وَأَحَبُّ الصَّلاَةِ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا دُووِمَ عَلَيْهِ وَإِنْ قَلَّتْ، وَكَانَ إِذَا صَلَّى صَلاَةً دَاوَمَ عَلَيْهَا


Maksudnya:”“Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam tidak pernah melaksanakan puasa yang lebih banyak dalam sebulan melebihi puasa beliau di bulan Sya’ban. Beliau melaksanakan puasa bulan Sya’ban seluruhnya. Beliau bersabda, “Lakukanlah amal-amal yang kalian sanggup melaksanakannya, karena Allah tidak akan bosan (dalam memberikan pahala) sampai kalian yang lebih dahulu bosan (dari mengerjakan amal).” Dan solat yang paling Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam cintai adalah solat yang dijaga kesinambungannya sekalipun sedikit. Dan bila beliau sudah terbiasa melaksanakan solat (sunnah), beliau menjaga kesinambungannya”.Bukhari (1970) dan Muslim (741)


Inilah model ibadah Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam. Yakni, Baginda Nabi Sallallahu'alaihiwasallam

terus menerus beribadah tanpa  mengkhususkan hari atau bulan tertentu untuk menumpukan ibadah, lalu Baginda meninggalkan ibadah di luar hari dan bulan yang dikhususkan tersebut. Model ibadah beliau Sallallahu'alaihiwasallam tidak seperti itu. Dari 'Alqamah, dia berkata,


قُلْتُ لِعَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا: هَلْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَخْتَصُّ مِنَ الأَيَّامِ شَيْئًا؟ قَالَتْ: ” لاَ، كَانَ عَمَلُهُ دِيمَةً، وَأَيُّكُمْ يُطِيقُ مَا كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُطِيقُ


Maksudnya:”Aku bertanya kepada ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, apakah Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam mengkhususkan hari-hari tertentu dalam beramal?” Dia menjawab, “Tidak. Beliau selalu beramal terus-menerus tanpa putus. Siapakah dari kalian yang akan mampu sebagaimana yang mampu dikerjakan oleh Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam?”. Bukhari (1987) dan Muslim (741).


Juga Hadith,


عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا أَبَا الدَّرْدَاءِ لَا تَخْتَصَّ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ بِقِيَامٍ دُونَ اللَّيَالِي وَلَا يَوْمَ الْجُمُعَةِ بِصِيَامٍ دُونَ الْأَيَّامِ


Maksud.” Dari Abu Darda' dia berkata, "Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda: "Wahai Abu Darda, janganlah kamu khususkan hanya malam Jumaat untuk bangun solat malam sementara malam-malam yang lainnya tidak, dan jangan pula mengkhususkan hanya hari Jumaat untuk puasa sementara hari yang lain tidak”. Ahmad(26235).


Amalan yang berterusan adalah contoh model amalan yang paling dicintai oleh Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam.


‘Aisyah radhiyallahu ‘anha berkata,


كَانَ أَحَبُّ العَمَلِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الَّذِي يَدُومُ عَلَيْهِ صَاحِبُهُ


Maksudnya:”Amalan yang paling dicintai oleh Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam adalah yang dikerjakan secara terus menerus oleh pelakunya”. Bukhari (6462) dan Muslim (741)


Walaupun kuantitinya sedikit, namun jika dikerjakan secara berterusan atau istiqomah, amalan tersebut menjadi amalan yang paling dicintai oleh Allah Subhanahuwata'ala. 

Nabi Sallallahu'alaihiwasallam bersabda,


وَأَنَّ أَحَبَّ الأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ أَدْوَمُهَا وَإِنْ قَلَّ


Maksudnya:”Sesungguhnya amalan yang paling dicintai oleh Allah adalah amal yang terus-menerus dikerjakan  walaupun sedikit”.Bukhari (6464) dan (783).


Setiap muslim yang beriman wajib melakukan amalan soleh yang difardukan ke atasnya, iaitu mendirikan solat lima waktu sehari semalam, berpuasa pada bulan Ramadan, mengeluarkan zakat dan menunaikan haji jika diberi kemampuan. Ditambah juga amalan sunat yang lain berdasarkan petunjuk Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam Ini semua hendaklah dilakukan secara konsisten atau istiqomah.


Apabila suatu amalan soleh yang sudah menjadi kebiasaan dilakukan oleh seseorang secara istiqomah, maka akan tetap berpahala jika dia terhalang daripada mengerjakan amalan soleh tersebut, disebabkan sakit, musafir atau sebab-sebab syarak yang lain.


Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda,


إِذَا مَرِضَ الْعَبْدُ أَوْ سَافَرَ، كُتِبَ لَهُ مِثْلُ مَا كَانَ يَعْمَلُ مُقِيمًا صَحِيحًا


Maksudnya:”Jika seorang hamba sakit atau bermusafir, maka dicatat baginya pahala sebagaimana kebiasaan dia (lakukan) ketika bermukim dan ketika sihat”. Bukhari (2996).


Sabda Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam lagi,


الْعَبْدَ إِذَا كَانَ عَلَى طَرِيقَةٍ حَسَنَةٍ مِنَ الْعِبَادَةِ ثُمَّ مَرِضَ قِيلَ لِلْمَلَكِ الْمُوَكَّلِ بِهِ اكْتُبْ لَهُ مِثْلَ عَمَلِهِ إِذَا كَانَ طَلِيقاً حَتَّى أُطْلِقَهُ أَوْ أَكْفِتَهُ إِلَىَّ


Maksudnya:”Seorang hamba jika dia berada pada jalan yang baik dalam ibadah, kemudian dia sakit, maka dikatakan kepada malaikat yang bertugas mencatat amalannya, “Tulislah padanya semisal yang dia amalkan secara istiqamah jika dia tidak terikat sampai Aku melepasnya atau sampai Aku mencabut nyawanya”. Ahmad.


Daripada Aisyah RA, bahawa Nabi Sallallahu'alaihiwasallam bersabda,


وَأَنَّ أَحَبَّ الأَعْمَالِ أَدْوَمُهَا إِلَى اللَّهِ، وَإِنْ قَلَّ


Maksudnya:”Amalan yang paling dicintai oleh Allah Subhanahuwata’ala adalah yang berterusan (istiqomah) walaupun ia sedikit”.  Al-Bukhari (6464) dan Muslim (783)


Hadith ini menunjukkan bahawa betapa pentingnya istiqomah, yakni mengerjakan amalan soleh dengan berterusan walaupun sedikit.


Apabila seseorang terhalang daripada mengerjakannya disebabkan sakit atau sedang bermusafir, namun dia tetap akan memperoleh pahala daripada amalan rutin yang dikerjakannya secara istiqamah.


Sesungguhnya, ganjaran pahala yang besar telah disediakan oleh Allah Subhanahuwata’ala kepada orang mukmin yang istiqomah dalam beramal soleh, seperti firman Allah Subhanahuwata’ala,


إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُوا۟ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسْتَقَـٰمُوا۟ تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ ٱلْمَلَـٰٓئِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا۟ وَلَا تَحْزَنُوا۟ وَأَبْشِرُوا۟ بِٱلْجَنَّةِ ٱلَّتِى كُنتُمْ تُوعَدُونَ 


Maksudnya:”Sesungguhnya orang-orang yang berkata, “Rabb kami adalah Allah,” kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka (beristiqamah dalam mengerjakan ketaatan), maka malaikat-malaikat akan turun kepada mereka (dengan berkata), “Janganlah kamu merasa takut dan janganlah kamu bersedih hati, dan bergembiralah kamu dengan (memperolehi) syurga yang dijanjikan kepadamu”.     Fussilat ayat 30.


نَحْنُ أَوْلِيَآؤُكُمْ فِى ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَفِى ٱلْـَٔاخِرَةِ ۖ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِىٓ أَنفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ 


Malsudnya:”Kamilah pelindung-pelindungmu dalam kehidupan dunia dan akhirat; di dalamnya (syurga) kamu memperoleh apa yang kamu inginkan dan memperoleh apa yang kamu minta. Sebagai penghormatan (bagimu) dari (Allah) Yang Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang”. Fussilat ayat 31.


Ayat ini menunjukkan bahawa malaikat akan turun menuju kepada orang-orang yang istiqomah ketika kematian menjemputnya, dalam kubur dan ketika dibangkitkan.


Malaikat akan memberikan rasa aman dari ketakutan ketika kematian menjemputnya, menghilangkan kesedihannya dengan sebab berpisah dari keluarganya kerana Allah dengan pengganti yang lebih baik, memberikan khabar gembira berupa pengampunan dari dosa dan kesalahan, diterimanya amal dan khabar gembira kepadanya dengan syurga yang belum pernah dilihat dengan mata, belum pernah didengar dengan telinga, dan belum pernah terlintas dalam hati manusia.


Semoga kita semua tergolong dalam golongan hamba-hamba-Nya yang sentiasa istiqomah dalam beramal soleh kepada-Nya setiap masa sehingga waktu ajal menjemput.







No comments:

Post a Comment

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan.

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan. Istiqomah dalam mengerjakan amal soleh merupakan satu sikap yang penting dalam kehidupan se...