Thursday, March 7, 2024

Apakah sikap kita dalam menyambut Ramadhan?

Apakah sikap kita dalam menyambut Ramadhan?

Bulan Ramadhan yang ditunggu oleh kaum Muslimin bakal tiba. Kerinduan akan terubat dan penantian akan berakhir bila tibanya bulan Ramadhan. Sepatutnya setiap  Muslim memanfaatkan kesempatan emas di dalam Ramadhan tanpa membiarkan ia berlalu. Marilah kita mengoreksi diri agar tidak mengulangi kesalahan-kesalahan di masa silam. Semoga sisa usia yang terbatas dengan ajal ini boleh dimanfaatkan dengan baik untuk meraih pahala sebanyak-banyaknya dan menjadi penghapus segala dosa.


Puasa pula memiliki kedudukan yang tinggi dalam Islam. Puasa dalam bulan Ramadhan pula adalah salah satu dari rukun Islam yang lima. Barangsiapa berpuasa untuk mencari redha Allah Subhanahuwata'ala, maka ia akan meraih kebaikan dan keutamaan yang sangat besar. Oleh kerana itu kewajipan kaum Muslimin memperhatikan ibadah puasa dengan sebaik-baiknya. 


Firman Allah Subhanahuwata’ala,


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ


Maksudnya:”Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa”. Al-Baqarah ayat 183


Hikmah berpuasa dalam ayat ini adalah agar kita bertakwa. Oleh kerana itu, puasa yang sempurna itu bukan sekadar menahan dari lapar dan dahaga. Bahkan, puasa yang sempurna itu bukan hanya menghindarkan diri dari segala pembatal-pembatal puasa saja. 


Puasa yang sempurna itu bukan hanya sekadar puasanya perut sahaja, namun puasa yang sempurna itu adalah berpuasanya hati dan seluruh anggota tubuh dari segala hal yang tidak disukai Allah. 


Puasa yang sempurna itu selain menahan diri dari seluruh pembatal-pembatal puasa, juga menahan diri dari syirik dan seluruh kemaksiatan, bahkan menahan diri dari perkara yang makruh.


Dengan puasa sempurna inilah, diraih ketakwaan yang sempurna.


Ramadhan Syahru al-Mubarok. Bulan suci Ramadhan adalah bulan yang diberkati. Tamu agung itu akan tiba, sudahkan kita bersedia menyambutnya? 


Adakah bulan Ramadhan yang akan datang ini menjadi Ramadhan terakhir buat kita? 


Bukankah ramai saudara-saudara kita yang seiman kini sudah tiada dan tidak dapat lagi melihat bulan Ramadhan yang mulia ini, padahal tahun-tahun lalu mereka masih merasai keindahan bulan Ramadhan?


Dua golongan yang saling bertolak ke belakang.


Dalam hadith, terdapat dua golongan yang bertentangan. Di antara kedua-dua golongan ini, kita berada dalam golongan manakah pada bulan-bulan Ramadhan yang telah berlalu?


Golongan pertama, digambarkan oleh Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam. Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda,


مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ


Maksudnya:"Barangsiapa melakukan ibadah puasa kerana  iman dan mengharapkan pahala dari Allah Subhanahuwata'ala , maka dosanya yang telah lepas terampuni. Bukhari (1901) dan Riwayat Imam Muslim (760).


Sedangkan golongan kedua, digambarkan oleh Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam dalam sabdanya. Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda,


رُبَّ صَائِمٍ حَظُّهُ مِنْ صِيَامِهِ الْجُوعُ وَالْعَطَشُ وَرُبَّ قَائِمٍ حَظُّهُ مِنْ قِيَامِهِ السَّهَرُ


Maksudnya:"Berapa banyak orang yang berpuasa yang hanya mendapatkan rasa haus dan dahaga dalam puasanya, dan berapa banyak orang yang mengerjakan qiyamul lail hanya mendapatkan berjaga malam dan rasa lelah saja dalam bangunnya”. Ahmad 2/373 dengan sanad jayyid.


Bulan Ramadhan, selain merupakan bulan keampunan, bulan kesabaran, juga merupakan bulan perlumbaan kebaikan. Kerana di dalam Al-Qur’an, hakikatnya Allah menamai aktiviti mengamalkan kebaikan itu dengan “perlumbaan”. Sedangkan pada bulan Ramadhan, terdapat berbagai macam amal kebaikan yang boleh kita lakukan, seperti puasa Ramadhan, solat terawih, membaca Al-Qur’an, memberi makan berbuka puasa, beribadah saat lailatulqadar dan lain-lain.


Sebagaimana firman Allah Subhanahuwata’ala di dalam surah Al-Hadid ayat 21,


سَابِقُوْٓا اِلٰى مَغْفِرَةٍ مِّنْ رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاۤءِ وَالْاَرْضِ


Maksudnya:”Berlumba-lumbalah kalian untuk mendapatkan ampunan dari Tuhan kalian dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi”.


Diantara dalil tuntutan terhadap bersegera dalam melakukan amal kebajikan adalah:


Firman Allah Subhanhuwata’ala,


وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا ۖ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ ۚ أَيْنَ مَا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعًا ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ


Maksudnya:"Dan bagi tiap-tiap umat ada kiblatnya (sendiri) yang ia menghadap kepadanya. Maka berlumba-lumbalah (dalam membuat) kebaikan. Di mana saja kamu berada pasti Allah akan mengumpulkan kamu sekalian (pada hari kiamat). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.” Al Baqarah ayat 148. 


Sebagaimana seseorang yang mengambil bahagian di dalam sesebuah perlumbaan, maka sudah pasti memerlukan persiapan dan kerja keras untuk menjadi juara di dalam perlumbaan tersebut.


Begitu juga bagi seseorang yang ingin menjadi juara di dalam bulan  Ramadhan, maka sudah pasti memerlukan persiapan dan kerja keras untuk menyambut bulan Ramadhan yang penuh keberkatan Ini.


Secara garis besar, persiapan dan kerja keras untuk memenangkan perlumbaan kebaikan di bulan Ramadan ada tiga peringkat:


Pertama: Persiapan dan kerja keras sebelum masuk bulan Ramadhan,


Kedua: Persiapan dan kerja keras ketika di dalam bulan Ramadhan.


Ketiga: Persiapan dan kerja keras selepas bulan Ramadhan.


Persiapan dan kerja keras sebelum masuk bulan Ramadhan:


Pertama: Memasang tekad kuat dengan keikhlasan hati untuk  melakukan seluruh perintah Allah dan menghindari perkara yang dilarang oleh-Nya. Dan tidaklah kita berpuasa dan beribadah lainnya di bulan Ramadhan, kecuali demi mencari reda Allah dan pahala Allah.


Ini dilakukan agar terpenuhi syarat pertama diterimanya sebuah amal ibadah seseorang, iaitu ikhlas.


Kedua: Mempersiapkan diri dengan mempelajari fiqh Ramadhan, sebagaimana  tata cara Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam dalam beribadah puasa, solat terawih, dan ibadah-ibadah lainnya.


Ini dilakukan agar terpenuhi syarat kedua diterimanya sebuah amal ibadah seseorang (iaitu, mutaba’atur rasul Sallallahu‘alaihiwasallam).


Ketiga: Bertaubat dari segala dosa, kerana dosa itu menghalangi seseorang dari mendapatkan taufik Allah. Terutama bertaubat dari syirik besar, kerana syirik besar mengeluarkan pelakunya dari Islam dan mengugurkan seluruh amal ibadah pelakunya.


Keempat: Mempersiapkan diri kita dengan meningkatkan kualiti ibadah kita kepada Allah semata-mata dengan semakin rajin solat (wajib mahupun yang sunat), rajin membaca Al-Qur’an, dan lain-lain. Hal ini agar saat tiba Ramadhan, kita sudah bersedia beribadah kepada Allah semata dengan yang terbaik.


Persiapan dan kerja keras ketika berada di bulan Ramadhan:


Pertama: Melaksanakan seluruh ibadah di dalam bulan Ramadhan dengan ikhlas dan mutaba’ah agar diterima amal ibadah yang dilakukan dan terus memantau keduanya selama melakukan peribadatan tersebut.


Kedua: Menghindari hal-hal yang merosak ibadah kita di bulan Ramadhan, seperti: menghindari riya’, sum’ah, ujub, menyombongkan dalam amal soleh, pembatal-pembatal puasa, dan menghindari seluruh maksiat dan dosa, terutama kesyirikan.


Ketiga: Mengutamakan amalan wajib, seperti: bertauhid, menghindari syirik, solat lima waktu, bertekad kuat berpuasa Ramadhan sebulan penuh, zakat mal bagi yang wajib melaksanakannya dan lain-lain.


Keempat: Bersabar memenuhi syarat-syarat, adab-adab, sunah-sunah, wajib-wajib, dan rukun-rukun dari amal ibadah yang sedang kita lakukan.



Persiapan dan kerja keras setelah bulan Ramadan:


Pertama: Bersyukur kepada Allah dan memuji Allah.


Kedua: Memperbanyak istigfar kepada Allah atas dosa yang kita lakukan di dalam bulan Ramadhan.


Ketiga: Bersabar menahan diri dari segala hal yang dapat merosak amal ibadah yang berhasil kita lakukan selama Ramadhan, seperti riya’, sum’ah, ujub, menyombongkan amalan, dan mengungkit-ungkit kebaikan, serta menghindari syirik besar, kerana syirik besar mengeluarkan pelakunya dari Islam dan menggugurkan seluruh amal ibadah pelakunya.


أقول هذا القول وأستغفر الله لي ولكم ولسائر المسلمين من كل ذنب فاستغفروه إنه هو الغفور الرحيم






No comments:

Post a Comment

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah.

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah. Kita seharusnya benar-benar menyedari bahawa kita sebenarnya berhadapan dengan dua pilihan jala...