Persaudara Islam.
Menurut Islam dalam kehidupan ini, terdapat dua jenis hubungan iaitu hubungan antara manusia dan Khaliq atau penciptanya, dan hubungan antara sesama manusia ciptaan Allah. Hubungan dengan Allah biasanya disebut dengan Hablum Minallah (حَبْلٍ مِّنْ اللَّهِ) atau juga disebut Ubudiyah dan hubungan dengan sesama manusia sering disebut Hablum Minannas (حَبْلٍ مِّنَ النَّاسِ).
Kedua-dua istilah ini tercantum dalam Al-Qur'an pada surat Ali Imran: 112
ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُواْ إِلاَّ بِحَبْلٍ مِّنْ اللَّهِ وَحَبْلٍ مِّنَ النَّاسِ وَبَآؤُوا بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُواْ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الأَنبِيَاء بِغَيْرِ حَقٍّ ذَلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ
Maksud:"Mereka diliputi kehinaan di mana saja mereka berada, kecuali jika mereka berpegang kepada tali (agama) Allah dan tali (perjanjian) dengan manusia dan mereka kembali mendapat kemurkaan dari Allah dan mereka diliputi kerendahan. yang demikian itu kerana mereka kafir kepada ayat-ayat Allah dan membunuh Para Nabi tanpa alasan yang benar. yang demikian itu disebabkan mereka durhaka dan melampaui batas."
Kedua-dua hubungan ini tersimpul tali temali dimana hubungan yang pertama mestilah menjadi landasan hubungan yang kedua yang menentukan nilai darjat hubungan itu disisi Allah. Sebagaimana firman Allah Subhanahuwata'ala,
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
Maksudnya:"Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk". Ali 'Imran Ayat 103
Firman Allah di atas, menggambarkan menyatunya kedua jenis hubungan tersebut. Hubungan antara sesama manusia dan sesama umat muslim haruslah dilandasi oleh ajaran Allah. Kerana dengan berpegang teguh kepada ajaran Allah ini, manusia khususnya umat muslim tidak akan tersesat. Rasulullah menyampaikan hal ini,
تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا كِتَابَ اللَّهِ وَسُنَّةَ نَبِيِّهِ
Maksudnya:"Telah aku tinggalkan untuk kalian, dua perkara yang kalian tidak akan sesat selama kalian berpegang teguh dengan keduanya; Kitabullah dan Sunnah Nabi-Nya". Malik(1395)
Hubungan antara sesama manusia disebut ukhuwwah basyariah atau persaudaraan sesama manusia. Persaudaraan sesama muslim di sebut ukhuwah Islamiah. Tanggungjawab Ukhuwwah basyariah pula disebut oleh Allah dalam firman-Nya,
لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
Maksudnya:"Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu karena agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil". Al-Mumtahanah Ayat 8
Persaudaraan sesama muslim di sebut ukhuwah Islamiah,persaudaraan inilah yang mengikat sesama muslim untuk bersatu padu dengan kokoh. Kesatupaduan ini dilandasi oleh ajaran Allah termasuk cinta dan kasih sayang.
Tujuan utama ukhuwah Islamiah adalah untuk saling bekerjasama dan saling tolong menolong untuk berbuat kebajikan dan kebenaran dan bukan untuk bermusuhan atau melakukan perbuatan mungkar. Dengan bekerjasama dan saling tolong menolong inilah masyarakat yang penuh dengan kebajikan, kejujuran, kemakmuran dan kedamaian dapat terwujud.
Umat Muslim dalam perjalanan hidupnya mestilah selalu dinamis, mestilah selalu melihat kepada umat Muslim yang menjadi saudara seagama. Apabila diantara mereka menghadapi kesulitan maka saudara muslim datang membantu. Dalam upaya mewujudkan persaudaraan inilah setiap muslim tidak pernah statik, tidak pernah tidak berbuat apa-apa atau tidak hanya melihat dan menonton, tapi berbuat dan melakukan sesuatu. Dalam Islam hakikat hidup itu adalah perjuangan kerana itu setiap muslim mestilah menjadi pejuang untuk mewujudkan kehidupan yang penuh dengan redha Allah. Kerana itu pula setiap muslim mestilah menjaga ketenteraman, kedamaian dan keadilan, dan dilarang untuk menebarkan kerosakan, kesengsaraan dan kemungkaran di muka bumi ini.
Allah Subhanahuwata'ala berfirman,
وَلَا تُفْسِدُوْا فِى الْاَرْضِ بَعْدَ اِصْلَاحِهَا وَادْعُوْهُ خَوْفًا وَّطَمَعًاۗ اِنَّ رَحْمَتَ اللّٰهِ قَرِيْبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِيْنَ
Maksudnya: "Janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi setelah diatur dengan baik. Berdoalah kepada-Nya dengan rasa takut dan penuh harap. Sesungguhnya rahmat Allah sangat dekat dengan orang-orang yang berbuat baik". Al A'raf ayat 56.
Imam Ibnu Katsir dalam kitab tafsirnya mengatakan, melalui ayat tersebut, Allah Subhanahuwata'ala melarang perbuatan yang menimbulkan kerosakan di muka bumi dan hal-hal yang membahayakan kelestariannya sesudah Allah mengaturnya dengan bailk. Lihat Tafsir Ibnu Katsir.
Larangan berbuat kerosakan ini mencakupi semua bidang, seperti merosak pergaulan, jasmani dan rohani orang lain, kehidupan dan sumber-sumber penghidupan (pertanian, perdagangan, dan lain-lain), termasuk merosak alam sekitar.
Bumi ini telah diciptakan Allah dengan segala kelengkapannya, seperti gunung, lembah, sungai, lautan, daratan, hutan dan lain-lain, yang semuanya diuntukan untuk keperluan manusia, agar dapat diolah dan dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya untuk kesejahteraan mereka.
Fenomena kehidupan masyarakat pada abad 21 ini merupakan keterlibatan dari dinamika perubahan sosial termasuk proses globalisasi yang tak terkendali. Setengah manusia hilang sifat kemanusiaannya. Hubungan antara individu, antara kelompok, antara bangsa, antara negara, banyak dipengaruhi oleh fenomena global ini, kerana itu pertentangan, peperangan, tindakan kekerasan, perseteruan, korupsi bermaharajalela. Kesengsaraan tersebar meluas dimana-mana. Benarlah firman Allah Subhanahuwata'ala,
ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
Maksudnya:"Telah nampak kerosakan di darat dan di laut disebabkan kerana perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)". Al-Rum Ayat 41.
Persaudaraan sesama Muslim mengandungi makna sebagai instrument perjuangan yang mulia dan sebagai strategi yang bersifat universal untuk menciptakan kemakmuran, keadilan dan kedamaian bagi manusia di alam semesta ini. Kerana itulah mengapa dalam Islam, umat Islam mestilah menjadi penguasa (khalifah) di muka bumi ini, tanpa menjadi khalifah fil ardh, tujuan yang amat mulia ini mustahil dapat diwujudkan. Firman Allah Subhanahuwata'ala,
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ
Maksudnya:"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui". Al-Baqarah ayat 30.
Persaudaraan Islam adalah ikatan psikologis, ikatan spiritual, ikatan kemanusiaan yang tumbuh dan berkembang amat dalam di dalam hati nurani setiap orang Islam, melekat dan terintegrasi menjadi satu kesatuan dalam berfikir, bersikap dan bertindak. Ikatan persaudaraan Islam ini muncul kerana kesamaan iman, kesamaan pola fikir, kesamaan mind set, kesamaan aspirasi, kesamaan keperluan, dan kesamaan cita-cita dan harapan dalam hidup bermasyarakat. Persaudaraan dengan demikian adalah force yang menilai keberadaan masyarakat sebagai sistem sosial, keberadaan Negara, keberadaan bangsa, keberadaan organisasi apapun. Persaudaraan ini kental dengan nilai Iman yang menjadi dasar dinamika kehidupan seseorang, kelompok, dan masyarakat.
Persaudaraan dalam Islam bersifat inclusive bukan exclusive. Ini kerana persaudaraan Islam bersifat universal tanpa mengenal perbezaan, tanpa mengenal tempat dan waktu. Dalam kenyataan hidup bermasyarakat baik pada bertahap lokal, nasional mahupun global, persaudaraan dalam Islam itu mengandung roh dan makna yang konsisten dengan falsafah Islam bahawa Islam itu rahmat bagi alam semesta ini sebagaimana Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam sebagai tunggak pembawa rahmat seluruh alam.
وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ
Maksudnya:"Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam". Al-Anbiya ayat 107.
Apabila kita teliti sirah perjalanan hidup Baginda Sallallahu'alaihiwasallam, maka kita pasti temui pelbagai kisah menarik.
Rahmat yang dibawa Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bukan setakat ke atas manusia semata-mata, tetapi terangkum juga makhluk tidak bernyawa sekalipun.
Benarlah bahawa Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam pembawa rahmat ke atas seluruh alam ini. Baginda Sallallahu'alaihiwasallam diutuskan bukan untuk bangsa Arab di tanah kelahirannya sahaja, tetapi Baginda adalah utusan Allah buat rahmat seluruh manusia dan alam ini.
Berkat komitmen yang tinggi Baginda Sallallahu'alaihiwasallam bersama-sama sahabat pada awal penyebaran dakwah Islam, akhirnya agama Islam mula bertapak di serata benua dunia termasuk di rantau Nusantara.
Walaupun masyarakat bukan Islam khususnya di Barat berusaha mencipta pelbagai persepsi negatif terhadap agama Islam dan penganutnya, ia tetap berkembang mekar. Sehingga kini, umat Islam di seluruh dunia dianggarkan berjumlah 1.3 bilion.
وَرَأَيتَ النّاسَ يَدخُلونَ في دينِ اللَّهِ أَفواجًا
Maksudnya:"...dan kamu lihat manusia masuk agama Allah dengan berbondong-bondong…". An-Nasr Ayat 2.
Jika manusia masuk Islam secara beramai-ramai juga sudah nikmat yang besar, tapi Allah tambah dengan memberi mereka masuk agama Islam semasa hidup Nabi Muhammad sendiri supaya baginda dapat lihat dengan mata kepala baginda sendiri janji Allah Subhanahuwata'ala.
Umat muslim tersebar luas di atas muka bumi ini. Mereka tersebar di berbagai negara, di Asia, Afrika, Amerika, Kanada, Eropa, Inggeris, dan berbagai negara lainnya. Dimanapun mereka, siapapun mereka, begitulah apabila kita mendengar bahawa di antara mereka ditimpa musibah atau bencana, atau tindakan kekerasan yang bertentangan dengan hukum, maka rasa persaudaraan kitapun bangkit dan terinspirasi, terdorong untuk berupaya dan berbuat sesuatu dengan berbagai cara guna membantu mereka agar keluar dari musibah atau bencana yang menimpa mereka.
Persaudaraan mengandung makna kesedaran, rasa tanggung jawab, kepedulian atau solidariti untuk membantu, atas dasar kesamaan iman dan taqwa, kesamaan dan kebersamaan sebagai manusia, makhluk cipataan Allah yang paling mulia dan sempurna, rasa empati dan kasih sayang yang mendalam yang tumbuh menjadi satu keperibadian muslim yang utuh. Fikiran dan daya dihimpun dan dimobilisasikan dalam satu upaya bersama untuk melakukan sesuatu yang dapat mengeluakan mereka dari musibah dan bencana tersebut. Inilah esensi makna praktik dari nilai yang terkandung dalam persaudaraan Islam itu.
No comments:
Post a Comment