Sunday, April 30, 2023

Ramadhan dan tadabur ayat tentang Iman, puasa dan takwa pada surah al-Baqarah ayat 183.

Ramadhan dan tadabur ayat tentang Iman, puasa dan takwa pada surah al-Baqarah ayat 183.

Bulan Ramadhan adalah bulan Al-Qur’an. Maka sudah semestinyalah di bulan Al-Qur’an ini umat Islam mengetatkan ikatan pinggang dan menyuntik motivasi diri agar lebih bersemangat untuk membaca serta merenungkan isi Al-Qur’an Al-Karim. Merenung atau mentadaburi isi kandung Al-Qur’an hendaklah mendapat perhatian yang besar dari segala aktiviti umat muslim di bulan suci ini. Hanya dengan usaha inilah umat Islam dapat mengembalikan peranan Al-Qur’an sebagai pedoman hidup dan panduan menuju jalan yang benar.


Firman Allah Subhanahuwata'ala,


شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ


Maksudnya:"Bulan Ramadhan adalah bulan-bulan diturunkannya Al-Qur’an. Al-Quran adalah petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang hak dan yang batil)".  Al-Baqarah ayat 185)


Usaha yang mulia ini boleh dimulai dari satu ayat yang sering dibacakan, dikumandangkan, bahkan dihafal oleh kaum muslimin, iaitu surat Al-Baqarah ayat 183, yang membahaskan tentang ibadah puasa. Ayat yang mulia tersebut berbunyi,


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ


Maksudnya:"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa".Al-Baqarah ayat 183.


Ayat ini mengandungi banyak pelajaran berharga berkaitan dengan ibadah puasa. 


Mari kita sama-sama fahami hikmah yang mendalam dibalik ayat yang mulia ini.


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا


Maksudnya:"Wahai orang-orang yang beriman".


Dari lafaz ini dapat diketahui bahawa ayat ini adalah ayat madaniyyah atau diturunkan di Madinah (setelah hijrah), sedangkan yang diawali dengan yaa (يَا أَيُّهَا النَّاسُ). atau (يا بني آدم), adalah ayat makkiyyah atau diturunkan di Makkah. Lihat Al Itqan Fi Ulumil Qur’an karya Imam As-Suyuthi, 55.


Imam Ath-Thabari menyatakan bahawa maksud ayat ini adalah : “Wahai orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, membenarkan keduanya dan mengikrarkan keimanan kepada keduanya". Lihat Jami’ Al Bayan Fii Ta’wiil Al Qur’an, 3/409.


Ibnu Katsir menafsirkan ayat ini: “Firman Allah Ta’ala ini ditujukan kepada orang-orang yang beriman dari umat manusia dan ini merupakan perintah untuk melaksanakan ibadah puasa". Tafsir Qur’an Al Azhim Libni Katsir, 1/497


Dari ayat ini kita melihat dengan jelas adanya kaitan antara puasa dengan keimanan seseorang. Allah Ta’ala memerintahkan puasa kepada orang-orang yang memiliki iman, dengan demikian Allah Ta’ala hanya menerima puasa dari jiwa-jiwa yang terdapat iman di dalamnya. Dan puasa juga merupakan tanda kesempurnaan keimanan seseorang.


Oleh kerana itu, apakah yang dimaksudkan dengan iman?


Iman secara bahasa ertinya percaya atau membenarkan. Sebagaimana dalam ayat Al-Qur’an:

وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ


Maksudnya:"Dan kamu sekali-kali tidak akan percaya kepada kami, sekalipun kami adalah orang-orang yang benar".  Yusuf ayat 17.


Secara jelasnya Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam menjelaskan makna iman dalam sebuah hadith


الإيمان أن تؤمن بالله وملائكته وكتبه ورسله واليوم الآخر وتؤمن بالقدر خيره وشره


Maksudnya:"Iman adalah engkau mengimani Allah, mengimani Malaikat-Nya, mengimani Kitab-kitab-Nya, mengimani para Rasul-Nya, mengimani hari kiamat, mengimani qadha dan qadar, yang baik mahupun yang buruk". Muslim (102,108)


Demikianlah enam rukun yang mesti dimiliki oleh orang yang mengaku beriman. Maka orang yang  enggan mempersembahkan ibadah hanya kepada Allah semata-mata, atau menyembah sesembahan yang lain selain Allah, perlu dipertanyakan kesempurnaan imannya. Orang yang enggan mengimani Muhammad adalah Rasulullah atau meninggalkan sunnahnya, mengada-adakan ibadah yang tidak beliau tuntunkan, maka perlu dipertanyakan kesempurnaan imannya. Orang yang tidak percaya adanya Malaikat, tidak percaya datangnya kiamat, tidak percaya takdir, perlu dipertanyakan kesempurnaan imannya.


Namun jangan anda menyangka bahawa iman itu sekadar percaya di dalam hati. Imam Asy Syafi’i menjelaskan,


وكان الإجماع من الصحابة والتابعين من بعدهم ممن أدركناهم أن الإيمان قول وعمل ونية ، لا يجزئ واحد من الثلاثة بالآخر


Maksudnya:"Setahu saya, telah menjadi ijma para sahabat serta para tabi’in bahawa iman itu berupa perkataan, perbuatan, dan niat (perbuatan hati), jangan mengurangi salah satu pun dari tiga hal ini". Lihat Syarh Ushul I’tiqad Ahlis Sunnah, 4/149


Dengan demikian tidak dapat dibenarkan orang yang mengakui beriman namun enggan melaksanakan solat, enggan membayar zakat, dan amalan-amalan zahir yang lainnya. Atau wanita yang mengatakan “Walau saya tidak berjilbab, yang penting hati saya berjilbab”. Jika imannya benar, tentu hati yang ‘berjilbab’ akan ditunjukkan juga secara lahiriah, iaitu memakai jilbab dan busana muslimah dengan benar. Oleh kerana itu pula, puasa sebagai amalan zahiriah merupakan kesan dari iman.


Firman Allah Subhanahuwata'ala,


كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ


Maksudnya:"Telah diwajibkan atas kamu berpuasa ”


Al Qurthubi menafsirkan ayat ini: “Sebagaimana Allah Ta’ala telah menyebutkan wajibnya qishash dan wasiat kepada orang-orang yang mukallaf pada ayat sebelumnya, Allah Ta’ala juga menyebutkan kewajipan puasa dan mewajibkannya kepada mereka. Tidak ada perselisihan pendapat mengenai wajibnya". Lihat Al Jami’ Li Ahkam Al Qur’an, 2/272


Di awal perkembangan Islam, puasa belum diwajibkan melainkan hanya dianjurkan. Sebagaimana yang  ditunjukkan oleh ayat,


فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ


Maksudnya:"Maka barangsiapa diantara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, (iaitu): memberi makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan (puasa), maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui".  Al Baqarah ayat 184.


Ibnu Katsir menjelaskan dengan panjang lebar tentang masalah ini, kemudian beliau menyatakan: “Kesimpulannya, penghapusan hukum (dianjurkannya puasa) benar adanya bagi orang yang tidak bepergian dan sihat badannya, iaitu dengan diwajibkannya puasa berdasarkan ayat:


فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ


Maksudnya:"Barangsiapa di antara kamu hadir di bulan (Ramadhan) itu, wajib baginya puasa".Al Baqarah ayat 185). Lihat Tafsir Qur’an Al Azhim Libni Katsir, 1/500


Bertahapnya kewajipan ibadah puasa ini berjalan sesuai dengan keadaan aqidah umat Islam ketika itu. Syaikh Ali Hasan Al Halabi –hafizhahullah– menyatakan: “Kewajiban puasa ditunda hingga tahun kedua Hijriah, iaitu ketika para sahabat telah mantap dalam bertauhid dan dalam mengagungkan syiar Islam. Perpindahan hukum ini dilakukan secara bertahap. Kerana awalnya mereka diberi pilihan untuk berpuasa atau tidak, namun tetap dianjurkan". Lihat Shifatu Shaumin Nabi Fii Ramadhan.


Dari hal ini terdapat sebuah pengajaran berharga bagi kita, bahawa ketaatan seorang hamba kepada Rabb-Nya adalah sebandingan dengan sejauh mana ia menerapkan tauhid.


Firman  Allah Subhanahuwata'ala,


كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ


Maksudnya:"Sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu".


Imam Al Alusi dalam tafsirnya menjelaskan: “Yang dimaksudkan dengan ‘orang-orang sebelum kamu adalah para Nabi sejak masa Nabi Adam ‘Alaihissalam sehingga sekarang, sebagaimana keumuman yang ditunjukkan dengan adanya isim maushul. Menurut Ibnu Abbas dan Mujahid, yang dimaksud di sini adalah Ahlul Kitab. Menurut Al Hasan, As Suddi, dan As Sya’bi yang dimaksud adalah kaum Nasrani.


Ayat ini menunjukkan adanya penekanan hukum, penambah semangat, serta melegakan hati lawan bicara (iaitu manusia). Kerana suatu perkara yang sulit itu jika sudah menjadi hal yang umum dilakukan orang ramai, ia akan menjadi hal yang biasa sahaja.


Adapun permisalan puasa umat Muhammad dengan umat sebelumnya, iaitu baik berupa sama-sama wajib hukumnya, atau sama waktu pelaksanaannya, atau juga sama kadarnya". Lihat Ruuhul Ma’ani Fii Tafsiir Al Qu’ran Al Azhim, 2/121


Ada beberapa riwayat yang menyatakan bahawa puasa umat sebelum umat Muhammad adalah disyariatkannya puasa tiga hari setiap bulannya, sebagaimana diterangkan oleh Ibnu Katsir dalam Tafsirnya: “Terdapat riwayat dari Muaz, Ibnu Mas’ud, Ibnu Abbas, Atha’, Qatadah, Ad-Dhahak bin Mazahim, yang menyatakan bahawa ibadah puasa awalnya hanya diwajibkan selama tiga hari setiap bulan, kemudian hal itu di-nasakh dengan disyariatkan puasa Ramadhan. Dalam riwayat tersebut terdapat tambahan bahawa kewajiban puasa tiga hari setiap bulan sudah ada sejak zaman Nabi Nuh hingga akhirnya di-nasakh oleh Allah Subhanahuwata’ala dengan puasa Ramadhan". Lihat Tafsir Qur’an Al Azhim Libni Katsir, 1/497


Firman  Allah Subhanahuwata'ala,


لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ


Maksudnya:"Agar kalian bertakwa".


Kata لَعَلَّ dalam Al Qur’an memiliki beberapa makna, diantaranya ta’lil (alasan) dan tarajji ‘indal mukhathab (harapan dari sisi orang diajak bicara). Dengan makna ta’lil, dapat kita ertikan bahawa alasan diwajibkannya puasa adalah agar orang yang berpuasa mencapai darjah taqwa. Dengan makna tarajji, dapat kita ertikan bahawa orang yang berpuasa berharap dengan perantaraan puasanya ia dapat menjadi orang yang bertakwa". Lihat Ad Durr Al Masun karya As Samin Al Halabi hal 138, dan Al Itqan Fii Ulumil Qur’an karya As Suyuthi hal 504


Imam At Thabari menafsirkan ayat ini: “Maksudnya adalah agar kamu bertakwa (menjauhkan diri) dari makan, minum dan berjimak dengan wanita ketika puasa". Lihat Jami’ Al Bayan Fii Ta’wiil Al Qur’an, 3/413


Imam Al Baghawi memperluas tafsiran tersebut dengan penjelasannya: “Maksudnya, mudah-mudahan kamu bertakwa kerana sebab puasa. Kerana puasa adalah wasilah menuju takwa. Sebab puasa dapat menundukkan nafsu dan mengalahkan syahwat. Sebahagian ahli tafsir juga menyatakan, maksudnya: agar kamu waspada terhadap syahwat yang muncul dari makanan, minuman dan jima". Lihat Ma’alim At Tanziil, 1/196


Dalam Tafsir Jalalain dijelaskan dengan ringkas: “Maksudnya, agar kamu bertakwa dari maksiat. Sebab puasa dapat mengalahkan syahwat yang merupakan sumber maksiat". Lihat Tafsir Al Jalalain, 1/189


Yang menjadi pertanyaan sekarang, apakah takwa itu?


Secara bahasa arab, takwa berasal dari fi’il ittaqa-yattaqi, yang artinya berhati-hati, waspada, takut. Bertakwa dari maksiat maksudnya waspada dan takut terjerumus dalam maksiat. Namun secara istilah, definisi takwa yang terindah adalah yang diungkapkan oleh Thalq Bin Habib Al’Anazi:


العَمَلُ بِطَاعَةِ اللهِ، عَلَى نُوْرٍ مِنَ اللهِ، رَجَاءَ ثَوَابِ اللهِ، وَتَرْكِ مَعَاصِي اللهِ، عَلَى نُوْرٍ مِنَ اللهِ، مَخَافَةَ عَذَابِ اللهِ


Maksudnya:"Taqwa adalah mengamalkan ketaatan kepada Allah dengan cahaya Allah (dalil), mengharap ampunan Allah, meninggalkan maksiat dengan cahaya Allah (dalil), dan takut terhadap adzab Allah". Lihat Siyar A’lamin Nubala, 8/175


Demikianlah sifat orang yang bertakwa. Orang yang bertakwa beribadah, bermuamalah, bergaul, mengerjakan kebaikan kerana ia teringat dalil yang menjanjikan ganjaran dari Allah Ta’ala, bukan atas dasar ikut-ikutan, tradisi, taklid buta, atau orientasi duniawi. Demikian juga orang bertakwa senantiasa takut mengerjakan hal yang dilarang oleh Allah dan Rasul-Nya, kerana ia teringat dalil yang mengancam dengan azab yang mengerikan. Dari sini kita tahu bahawa ketakwaan tidak mungkin tercapai tanpa memiliki cahaya Allah, iaitu ilmu terhadap dalil Al-Qur’an dan sunnah Nabi Sallallahu’alaihiwasallam. Jika seseorang memenuhi kriteria ini, layaklah ia menjadi hamba yang mulia di sisinya.


Firman Allah Subhanahuwata'ala,


إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ


Maksudnya:"Sesungguhnya yang paling mulia di sisi Allah adalah orang yang paling bertakwa di antara kamu".  Al-Hujurat ayat 13.


Setelah mengetahui makna takwa, perhatian juga  penjelasan dari Syeikh Abdurrahman bin Nashir As Sa’di rahimahullah dalam tafsirnya, tentang keterkaitan antara puasa dengan ketakwaan: “Puasa itu salah satu sebab terbesar menuju ketakwaan. Kerana orang yang berpuasa telah melaksanakan perintah Allah dan menjauhi larangannya. Selain itu, keterkaitan yang lebih luas lagi antara puasa dan ketakwaan:


1-Orang yang berpuasa menjauhkan diri dari yang diharamkan oleh Allah berupa makan, minum jima’ dan semisalnya. Padahal jiwa manusia memiliki kecenderungan kepada semua itu. Ia meninggalkan semua itu demi mendekatkan diri kepada Allah, dan mengharap pahala dari-Nya. Ini semua merupakan bentuk takwa.


2-Orang yang berpuasa melatih dirinya untuk mendekatkan diri kepada Allah, dengan menjauhi hal-hal yang disukai oleh nafsunya, padahal sebenarnya ia mampu untuk makan, minum atau berjimak tanpa diketahui orang, namun ia meninggalkannya kerana sedar bahawa Allah mengawasinya.


3-Puasa itu mempersempit gerak syaitan dalam aliran darah manusia, sehingga pengaruh syaitan melemah. Akibatnya maksiat dapat dikurangi.


4-Puasa itu secara umum dapat memperbanyakan ketaatan kepada Allah, dan ini merupakan tabiat orang yang bertakwa.


5-Dengan puasa, orang kaya merasakan peritnya rasa lapar. Sehingga ia akan lebih peduli kepada orang-orang faqir yang kekurangan. Dan ini juga merupakan tabiat orang yang bertakwa". Lihat Taisir Kariimir Rahman, 1/86


Semoga puasa kita dapat menjadi saksi dihadapan Allah tentang keimanan kita kepada-Nya. Dan semoga puasa kita menghantarkan kita menuju darjah takwa, menjadi hamba yang mulia di sisi Allah Ta’ala.









  


No comments:

Post a Comment

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah.

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah. Kita seharusnya benar-benar menyedari bahawa kita sebenarnya berhadapan dengan dua pilihan jala...