Friday, May 19, 2023

Berhala Pertama di Atas Muka Bumi

Berhala Pertama di Atas Muka Bumi

Perkataan berhala yang disebut di dalam al-Quran merujuk kepada patung yang disembah. Tetapi di dalam kamus-kamus Bahasa Arab tidak mengkhususkan kepada patung semata-mata. Boleh jadi ia hanya sekadar gambar. Patung pula tidak dikhususkan kepada material batu semata-mata. Boleh jadi kayu, emas dan sebagainya. Namun, ada juga ahli Bahasa Arab yang membezakan antara patung, dan berhala". Lihat Lisanul Arab oleh Ibn Manzur.


Di dalam Kamus Pelajar Edisi Kedua menyatakan maksud berhala ialah patung-patung dewa yang dipuja oleh beberapa golongan bukan Islam. Ia juga boleh bermaksud kuil, iaitu rumah khas tempat memuja patung-patung dewa. Walau bagaimanapun kita harus faham kata kunci dalam istilah berhala ini ialah sesuatu yang dipuja dan disembah


Dari sudut Bahasa Inggeris, Berhala adalah patung atau sebarang objek yang mewakili dewa-dewi di mana dalam penyembahan atau pemujaan keugamaan ditujukan atau sebarang orang atau benda yang dihormati, disayangi, atau ditaati secara membuta tuli (“blind admiration, adoration, or devotion“). Secara mudahnya dalam Bahasa Inggeris ia diterjemahkan sebagai idol. 

http://dictionary.reference.com/browse/idol


Contohnya perkataan “penyembahan berhala” diterjemahkan dalam Bahasa Inggeris sebagai “idolatry“, merujuk kepada menyembah dan memuja. Penyembahan dan pemujaan terhadap sesuatu objek, menyebabkan objek tersebut dikenali sebagai idol. Idol atau Berhala itu tidaklah salah kerana ia hanyalah seketul batu atau kayu. Tetapi yang salahnya ialah perbuatan menyembah dan memuja selain Allah itu yang diharamkan.


Di dalam al-Quran banyak menceritakan bahawa golongan terdahulu menyembah berhala.


Berhala yang dimaksudkan disini adalah patung atau benda yang dikeramatkan, disucikan dan disembah. Kata berhala bermakna patung dewa atau sesuatu yang didewakan yang disembah dan dipuja. Berhala juga memiliki erti makhuk atau benda seperti matahari, bulan, pohon, haiwan, malaikat, manusia yang hidup mahupun yang mati yang di sembah selain Allah Subhanahuwata’ala.


Berhala merupakan sumber dosa yang paling besar dan terburuk, ianya membawa kepada kesyirikan. Bahkan, berhala pertama di bumi yang dijadikan sembahan bukanlah benda langit, alam, atau haiwan, melainkan penyembahan terhadap orang-orang soleh yang telah dibentukan sebagai patung setelah kematian mereka, yakni lima pemuka agama dari umat Nabi Nuh ‘alaihissalam bernama Wadd, Suwa, Yaghuts, Ya’uq, dan Nasr. Hal ini sebagaimana firman Allah Subhanahuwata’ala,


وَقَالُوْا لَا تَذَرُنَّ اٰلِهَتَكُمْ وَلَا تَذَرُنَّ وَدًّا وَّلَا سُوَاعًا ەۙ وَّلَا يَغُوْثَ وَيَعُوْقَ وَنَسْرًاۚ


Maksudnya:"Dan mereka (Kaum Nabi Nuh) berkata, 'Jangan kamu sekali-kali meninggalkan sesembahan-sesembahan kamu ,dan (terutama) janganlah sekali-kali kamu meninggalkan (penyembahan) Wadd Suwa, Yaghuts, Ya’quq, mahupun Nasr!". Nuh ayat 23.


Ibnu Katsir berkata bahwa ini adalah nama-nama berhala-berhala orang musyrik. Lihat Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, 7: 389.


Firman Allah Subhanahuwata’ala,


وَقَدْ أَضَلُّوا كَثِيرًا ۖ وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا ضَلَالًا


Maksudnya:"Dan sesudahnya mereka menyesatkan kebanyakan (manusia); dan janganlah Engkau tambahkan bagi orang-orang yang zalim itu selain kesesatan". Nuh ayat 24.


Kepada orang-orang lemah itu mereka mengatakan, 'Jangan kamu tinggalkan menyembah tuhan- tuhan kamu. Dan jangan tinggalkan Wadd, Suwa', Yaghûts, Ya'ûq dan Nasr'." Sembahan itu adalah patung- patung yang dipahat dalam bentuk binatang yang bermacam-macam. Orang-orang yang diikuti itu sungguh telah menyesatkan banyak orang. Kekafiran dan kekukuhan orang-orang yang zalim itu hanya menambah mereka jauh dari kebenaran.

Rujuk:Qishash al-Anbiya' 'Ibrtatun li-Uli al-Albab Abu al-Fida 'Ismail bin Kathir al-Quraishy(Ibn Kathir)

Ibnu Katsir dalam kitabnya yang berjudul Qashash al-Anbiyya mencatatkan bahawa, berhala yang pertama kali dibuat adalah Wadd, Suwa’, Yaghuts, Ya`uq dan Nasr, kesemuanya adalah para ulama soleh yang hidup pada masa antara Adam dan Nuh. Mereka semua adalah anak keturunan dari Adam, Wadd anak tertua dan paling berbakti kepada Adam.


Dinaqal dari Ibnu Abi Hatim meriwayatkan dari Uwah bin az-Zubayr, bahawa ia berkata: "Wadd, Suwa’, Yaghuts, Ya`uq dan Nasr adalah anak-anak Adam. Sedangkan Wadd adalah yang paling tua dan yang paling berbakti kepada Adam." Qashash al-Anbiyya, karya Ibnu Katsir.

Selepas ulama soleh itu wafat, syaitan membisikkan kepada kaumnya agar mereka membuat patung orang soleh tersebut dan memberikan nama-nama patung-patung mengikut nama-nama orang soleh tersebut.

Mereka patuh pada bisikan syaitan itu, pada mulanya generasi awalnya membuat patung-patung tersebut tidak untuk disembah, namun setelah mereka meninggal dunia, maka generasi berikutnya menyembah patung-patung itu.


Firman Allah Subhanahuwata'ala,


أَيُشْرِكُونَ مَا لَا يَخْلُقُ شَيْئًا وَهُمْ يُخْلَقُونَ


Maksudnya:"Apakah mereka mempersekutukan (Allah dengan) berhada-berhala yang tak dapat menciptakan sesuatupun? Sedangkan berhala-berhala itu sendiri buatan orang". Al-Araf ayat 191


Kesyirikan pertama diatas muka bumi adalah bermula dari patung orang soleh. Sebagaimana juga dijelaskan oleh Rasulullah Sallallahu‘alahiwasallam,


حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى أَخْبَرَنَا هِشَامٌ عَنْ ابْنِ جُرَيْجٍ وَقَالَ عَطَاءٌ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا صَارَتْ الْأَوْثَانُ الَّتِي كَانَتْ فِي قَوْمِ نُوحٍ فِي الْعَرَبِ بَعْدُ أَمَّا وَدٌّ كَانَتْ لِكَلْبٍ بِدَوْمَةِ الْجَنْدَلِ وَأَمَّا سُوَاعٌ كَانَتْ لِهُذَيْلٍ وَأَمَّا يَغُوثُ فَكَانَتْ لِمُرَادٍ ثُمَّ لِبَنِي غُطَيْفٍ بِالْجَوْفِ عِنْدَ سَبَإٍ وَأَمَّا يَعُوقُ فَكَانَتْ لِهَمْدَانَ وَأَمَّا نَسْرٌ فَكَانَتْ لِحِمْيَرَ لِآلِ ذِي الْكَلَاعِ أَسْمَاءُ رِجَالٍ صَالِحِينَ مِنْ قَوْمِ نُوحٍ فَلَمَّا هَلَكُوا أَوْحَى الشَّيْطَانُ إِلَى قَوْمِهِمْ أَنْ انْصِبُوا إِلَى مَجَالِسِهِمْ الَّتِي كَانُوا يَجْلِسُونَ أَنْصَابًا وَسَمُّوهَا بِأَسْمَائِهِمْ فَفَعَلُوا فَلَمْ تُعْبَدْ حَتَّى إِذَا هَلَكَ أُولَئِكَ وَتَنَسَّخَ الْعِلْمُ عُبِدَتْ


Maksudnya:"Telah menceritakan kepada kami Ibrahim bin Musa Telah mengabarkan kepada kami Hasyim dari Ibnu Juraij dan Atha` berkata; dari Ibnu Abbas radliallahu 'anhuma bahawanya; Berhala-berhala yang dahulu di agungkan oleh kaum Nabi Nuh, di kemudian hari tersebar di bangsa 'Arab. Wadd menjadi berhala untuk kamu Kalb di Daumah Al Jandal. Suwa' untuk Bani Hudzail. Yaquts untuk Murad dan Bani Ghuthaif di Jauf tepatnya di Saba`. Adapun Ya'uq adalah untuk Bani Hamdan. Sedangkan Nashr untuk Himyar keluarga Dzul Kala'. Itulah nama-nama orang soleh dari kaum Nabi Nuh. Ketika mereka wafat, syaitan membisikkan kepada kaum mereka untuk mendirikan berhala pada majlis mereka dan menamakannya dengan nama-nama mereka. Maka mereka pun melakukan hal itu, dan saat itu berhala-berhala itu belum disembah hingga mereka wafat, sesudah itu, setelah ilmu tiada, maka berhala-berhala itu pun disembah". Riwayat  Bukhari (4539).


عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ لَمَّا اشْتَكَى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَكَرَتْ بَعْضُ نِسَائِهِ كَنِيسَةً رَأَيْنَهَا بِأَرْضِ الْحَبَشَةِ يُقَالُ لَهَا مَارِيَةُ وَكَانَتْ أُمُّ سَلَمَةَ وَأُمُّ حَبِيبَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَتَتَا أَرْضَ الْحَبَشَةِ فَذَكَرَتَا مِنْ حُسْنِهَا وَتَصَاوِيرَ فِيهَا فَرَفَعَ رَأْسَهُ فَقَالَ أُولَئِكِ إِذَا مَاتَ مِنْهُمْ الرَّجُلُ الصَّالِحُ بَنَوْا عَلَى قَبْرِهِ مَسْجِدًا ثُمَّ صَوَّرُوا فِيهِ تِلْكَ الصُّورَةَ أُولَئِكِ شِرَارُ الْخَلْقِ عِنْدَ اللَّهِ

Maksudnya:"Dari 'Aisyah radliallahu 'anhu berkata; Ketika Nabi Sallallahu'alaihiwasallam sedang berbaring sakit sebagian isteri-isteri Beliau menceritakan tentang suatu gereja yang mereka lihat di negeri Habasyah (Etithapia) yang disebut dengan Mariyah. Sebelumnya Ummu Salamah dan Ummu Habibah radliallahu 'anhuma pernah berhijrah ke negeri Habasyah, sehingga keduanya dapat menceritakan tentang keindahan gereja tersebut dan adanya gambar (patung-patung) di dalamnya. Maka Beliau Sallallahu'alaihiwasallam mengangkat kepalanya lalu bersabda: "Mereka itulah, yang apabila ada hamba soleh atau laki-laki soleh diantara mereka yang meninggal dunia, mereka bangun masjid di atas kuburannya itu dan membuatkan patung dari orang yang meninggal itu di dalamnya. Mereka itulah seburuk-buruk makhluk disisi Allah". Riwayat Bukhari(1255)


Kesinambungan dari kesesatan menyembah patung-patung orang soleh ini disambung pula oleh orang Arab, sebagaimana dinyatakan oleh Allah Subhanahuwata'ala dalam surah an-Najm,


لَقَدْ رَأَىٰ مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَىٰ


Maksudnya:"Sesungguhnya dia telah melihat sebahagian tanda-tanda (kekuasaan) Tuhannya yang paling besar". An-Najm ayat 18


أَفَرَأَيْتُمُ اللَّاتَ وَالْعُزَّىٰ


Maksudnya:"Maka apakah patut kamu (hai orang-orang musyrik) menganggap al Lata dan al Uzza". An-Najm:19


وَمَنَاةَ الثَّالِثَةَ الْأُخْرَىٰ


Maksudnya:"Dan Manah yang ketiga, yang paling terkemudian (sebagai anak perempuan Allah)".An-Najm ayat 20


أَلَكُمُ الذَّكَرُ وَلَهُ الْأُنْثَىٰ


Maksudnya:"Apakah (patut) untuk kamu (anak) laki-laki dan untuk Allah (anak) perempuan?". An-Najm ayat 21


تِلْكَ إِذًا قِسْمَةٌ ضِيزَىٰ


Maksudnya:"Yang demikian itu tentulah suatu pembagian yang tidak adil". An-Najm ayat 22


إِنْ هِيَ إِلَّا أَسْمَاءٌ سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ ۚ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَمَا تَهْوَى الْأَنْفُسُ ۖ وَلَقَدْ جَاءَهُمْ مِنْ رَبِّهِمُ الْهُدَىٰ


Maksudnya:"Itu tidak lain hanyalah nama-nama yang kamu dan bapa-bapk kamu mengadakannya; Allah tidak menurunkan suatu keteranganpun untuk (menyembah)nya. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti sangkaan-sangkaan, dan apa yang diingini oleh hawa nafsu mereka dan sesungguhnya telah datang petunjuk kepada mereka dari Tuhan mereka". An-Najm ayat23


Dalil dari hadith berkenaan al-Latta dan al-Uzza,


حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا أَبُو الْأَشْهَبِ حَدَّثَنَا أَبُو الْجَوْزَاءِ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا فِي قَوْلِهِ { اللَّاتَ وَالْعُزَّى } كَانَ اللَّاتُ رَجُلًا يَلُتُّ سَوِيقَ الْحَاجِّ


Maksudnya:"Telah menceritakan kepada kami Muslim bin Ibrahim Telah menceritakan kepada kami Abul Asyhab Telah menceritakan kepada kami Abu Al Jauza dari Ibnu Abbas radliallahu 'anhuma mengenai firman Allah: al Laata dan al Uzza, (An Najm: 19). 'Al Laata adalah seorang laki-laki yang biasa membuat adunan roti untuk makanan orang-orang yang haji". Al-Bukhari(4481).


Al- Latta adalah adalah gelaran seorang soleh yang membuatkan roti kepada jama’ah haji dengan percuma. Setelah ia meninggal, pengikut-pengikutnya mengenangnya dan mendatangi kuburannya, lalu beribadah di sana. Lama-kelamaan ia diagungkan dan menjadi berhala yang disembah selain Allah.


Ketika peristiwa Fathu Makkah (pembebasan kota Makkah), perkara  pertama yang dilakukan oleh  Nabi Sallallahu‘alahiwasallam adalah menhancurkan berhala agar tidak lagi dijadikan  sebagai sembahan. Dengan adanya Fathu Makkah ini, Allah telah menyelamatkan kota Makkah dari belenggu kesyirikan dan menjadikannya kota yang mulia dengan tauhid dan suci dari segala bentuk peribadatan selain Allah.


Saat Nabi Sallallahu‘alahiwasallam memasuki kota Makkah, beliau tetap rendah hati dengan menundukkan kepala tanpa ada keangkuhan sambil membaca firman Allah,


إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا


Maksudnya:"Sesungguhnya kami memberikan kepadamu kemenangan yang nyata". Al-Fath ayat 1.


Beliau kemudian mengumumkan kepada penduduk Makkah, “Siapa yang masuk masjid, maka dia aman. Siapa yang masuk rumah Abu Sufyan, maka dia aman. Siapa yang masuk rumahnya dan menutup pintunya, maka dia aman.


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ يَوْمَ فَتْحِ مَكَّةَ مَنْ أَغْلَقَ بَابَهُ فَهُوَ آمِنٌ وَمَنْ دَخَلَ دَارَ أَبِي سُفْيَانَ فَهُوَ آمِنٌ


Dari Abu Hurairah berkata; bahswa Nabi Sallallahu'alaihiwasallam bersabda pada hari penaklukan makkah: "Barangsiapa menutup pintunya maka dia aman, dan barangsiapa masuk rumah Abu Sufyan maka dia aman". Riwayat Ahmad (7581)


Beliau terus berjalan hingga sampai di Masjidil Haram. Beliau tawaf dengan menunggang unta sambil membawa busur yang beliau gunakan untuk menggulingkan berhala-berhala di sekeliling Ka’bah yang beliau lalui dan membaca firman Allah Subhanahuwata’ala,


جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا


Maksudnya:"Yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap. Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap".  Al-Isra’ ayat 81.


Demikian buruknya kesan keberadaan patung kepada aqidah umat Islam sehingga Nabi Sallallahua‘alahiwasallam melarang umatnya daripada menyimpan dan mengukir atau membuat patung atau lukisan makhluk bernyawa di rumah mereka. Hal ini tidak lain adalah sebagai bentuk preventif (pencegahan) dari Nabi Sallallahua‘alahiwasallam agar patung dan lukisan tersebut tidak untuk diagungkan, bahkan disembah. Rasulullah Sallallahua‘alahiwasallam bersabda,


عَنْ أَبِي هَيَّاجٍ الْأَسَدِيِّ قَالَ بَعَثَنِي عَلِيٌّ قَالَ لِي أَبْعَثُكَ عَلَى مَا بَعَثَنِي عَلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ لَا أَدَعَ قَبْرًا مُشْرِفًا إِلَّا سَوَّيْتُهُ وَلَا تِمْثَالًا إِلَّا طَمَسْتُهُ


Maksudnya:"Dari Abu Hayyaj Al Asadi, ia berkata; Ali telah mengutusku, ia berkata; aku mengutusmu sebagaimana Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam telah mengutusku, agar aku tidak meninggalkan kuburan yang ditinggikan kecuali aku meratakannya, dan tidak meninggalkan berhala kecuali aku hancurkan". Abu Daud(2801)


 عَنْ أَبِي الْهَيَّاجِ قَالَ قَالَ عَلِيٌّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَلَا أَبْعَثُكَ عَلَى مَا بَعَثَنِي عَلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تَدَعَنَّ قَبْرًا مُشْرِفًا إِلَّا سَوَّيْتَهُ وَلَا صُورَةً فِي بَيْتٍ إِلَّا طَمَسْتَهَا


Maksudnya:"Dari Abul Hayyaj dia berkata; 'Ali radliallahu 'anhu berkata; "Mahukah kamu aku utus untuk melakukan sesuatu sebagaimana Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam mengutusku untuk melakukannya?! Janganlah engkau membiarkan kuburan yang tinggi kecuali engkau meratakannya dan tidak pula sebuah gambar(gambar makhluk bernyawa) di dalam rumah kecuali engkau musnahkan". Riwayat Al-Nasai (2004)


عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ سَمِعَ ابْنَ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا يَقُولُ سَمِعْتُ أَبَا طَلْحَةَ يَقُولُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَا تَدْخُلُ الْمَلَائِكَةُ بَيْتًا فِيهِ كَلْبٌ وَلَا صُورَةُ تَمَاثِيلَ


Maksudnya:"Dari 'Ubaidullah bin 'Abdullah dia mendengar Ibnu 'Abbas RAa berkata, aku mendengar Abu Thalhah berkata, aku mendengar Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda: "Malaikat tidak akan masuk ke dalam rumah yang di dalamnya ada anjing dan (atau) gambar patung". Riwayat Bukhari(2986)


Malaikat pembawa rahmat, berkah, dan pengampunan tidak akan masuk ke rumah yang terdapat anjing dan patung atau lukisan makhluk hidup.


Lukisan yang bukan makhluk bernyawa, seperti lautan, pergunungan, awan dan lainnya dari benda-benda mati, tidaklah termasuk yang dilarang dalam hadith tersebut.


Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhuma berkata,


سَمِعْتُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ كُلُّ مُصَوِّرٍ فِي النَّارِ يَجْعَلُ لَهُ بِكُلِّ صُورَةٍ صَوَّرَهَا نَفْسًا فَتُعَذِّبُهُ فِي جَهَنَّمَ و قَالَ إِنْ كُنْتَ لَا بُدَّ فَاعِلًا فَاصْنَعْ الشَّجَرَ وَمَا لَا نَفْسَ لَهُ فَأَقَرَّ بِهِ نَصْرُ بْنُ عَلِيٍّ


Maksudnya:"Ibnu Abbas berkata; 'Aku akan menceritakan kepadamu apa yang pernah aku dengar dari Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam, bahwasanya beliau telah bersabda: 'Setiap orang yang suka menggambar itu akan masuk neraka. Allah akan menjadikan baginya, dengan setiap gambar yang dibuat, sosok yang akan menyiksanya di neraka Jahanam kelak.' Ibnu Abbas berkata; 'Jika kamu memang harus tetap melakukannya juga, maka buatlah gambar pepohonan atau benda lain yang tak bernyawa.' Kemudian Nasr bin Ali menetapkannya". Riwayat Muslim(3945)


Kebimbangan Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam terhadap aqidah umatnya agar tidak mengikut jejak langkah kesesatan umat-umat dahulu terserlah dalam hadith-hadith berikut,


حَدَّثَنَا الْحُمَيْدِيُّ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ قَالَ سَمِعْتُ الزُّهْرِيَّ يَقُولُ أَخْبَرَنِي عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ سَمِعَ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ عَلَى الْمِنْبَرِ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَا تُطْرُونِي كَمَا أَطْرَتْ النَّصَارَى ابْنَ مَرْيَمَ فَإِنَّمَا أَنَا عَبْدُهُ فَقُولُوا عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ


Maksudnya:"Telah bercerita kepada kami Al Humaidiy telah bercerita kepada kami Sufyan berkata, aku mendengar Az Zuhriy berkata, telah mengabarkan kepadaku 'Ubaidullah bin 'Abdullah dari Ibnu 'Abbas radliallahu 'anhua bahwa dia mendengar 'Umar radliallahu 'anhum berkata di atas mimbar, "Aku mendengar Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Janganlah kalian melampaui batas dalam memujiku (mensucikan) sebagaimana orang Nashrani mensucikan 'Isa bin Maryam. Sesungguhnya aku hanyalah hamba-Nya, maka itu katakanlah 'abdullahu wa rasuuluh (hamba Allah dan utusan-Nya"). Riwayat Bukhari (3189).


Dalil Hadith,


حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ سُهَيْلِ بْنِ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْ قَبْرِي وَثَنًا لَعَنَ اللَّهُ قَوْمًا اتَّخَذُوا قُبُورَ أَنْبِيَائِهِمْ مَسَاجِدَ


Maksudnya:"Telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Hamzah Ibnul Mughirah dari Suhail Ibnu Abi Shalih dari bapaknya dari Abu Hurairah dari Nabi Shallallahu 'alaihi wa Salam, beliau bersabda: "Ya Allah, janganlah Engkau jadikan kuburku sebagai berhala, Allah melaknat suatu kaum yang menjadikan kuburan para Nabi mereka sebagai masjid". Riwayat Ahmad(7054). Sahih.



No comments:

Post a Comment

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan.

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan. Istiqomah dalam mengerjakan amal soleh merupakan satu sikap yang penting dalam kehidupan se...