Saturday, April 29, 2023

Sejarah puasa umat Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam.

Sejarah puasa umat Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam.

Puasa adalah ibadah ruhiyyah yang telah ada sejak lama dahulu.  Allah Subhanahuwata'ala mewajibkannya atas banyak umat sebelum umat Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam. Allah Subhanahuwata'ala berfirman:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ


Maksudnya:" wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa". Al-Baqarah ayat 183.


Puasa telah dikenal oleh orang-orang zaman dahulu dari bangsa Mesir dan India. Juga dikenal oleh bangsa Yunani dan Romawi. Sesungguhnya, sejarah puasa adalah sangatlah lama, yang telah ada sejak zaman dahulu kala. Ada yang mengatakan bahawa orang-orang paganis (penyembah patung-patung) dari bangsa India masih terus melestarikan puasa sampai sekarang ini. Namun ianya sudah   tentu bukan kerana Allah, hanya bertujuan untuk menenangkan dan mencari keredhaan sesembahan-sesembahan mereka; bilamana mereka merasa bahawa mereka telah melakukan hal yang mengundang murka sesembahan-sesembahan mereka. 

Begitu pula  kaum Yahudi dan Nasrani masih terus melestarikan puasa hingga saat ini. Dan memang telah nyata pada mereka bahawa para nabi berpuasa; puasa nabi Musa alaihissalam , puasa nabi Isa alaihissalâm, dan juga para Hawariyyun pengikut setia nabi Isa alaihissalam.


Disyariatkannya ibadah ini kepada semua umat, menunjukkan bahawa ibadah ini di antara ibadah yang paling agung dalam menyucikan ruhani, membersihkan jiwa, menguatkan sentimental agama dalam hati, serta untuk melengkapi hubungan antara hamba dengan Rabbnya Subhanahuwata’ala. Kerana orang yang berpuasa, setiap kali dirinya digerakkan dan hendak dikuasai oleh keinginan syahwatnya kepada makanan, minuman dan nafsunya; ia pun akan ingat bahawa ia sedang berpuasa. Sehingga ia selalu dalam keadaan ingat kepada Allah. Dan ingat kepada Allah yang terpateri dalam hati hamba, adalah di antara faktor paling besar dalam memperbaiki diri seseorang hamba itu.


Sebagaimana hadith riwayat dari Abu Hurairah, Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda,



لَيْسَ الصِّيَامُ مِنَ الأَكْلِ وَالشَّرَبِ ، إِنَّمَا الصِّيَامُ مِنَ اللَّغْوِ وَالرَّفَثِ ، فَإِنْ سَابَّكَ أَحَدٌ أَوْ جَهُلَ عَلَيْكَ فَلْتَقُلْ : إِنِّي صَائِمٌ ، إِنِّي صَائِمٌ


Maksudnya:“Puasa bukanlah hanya menahan makan dan minum saja. Akan tetapi, puasa adalah dengan menahan diri dari perkataan lagwu(lalai) dan rofats(lucah). Apabila ada seseorang yang mencelamu atau berbuat keji padamu, katakanlah padanya, “Aku sedang puasa, aku sedang puasa”. Riwayat Ibnu Majah dan Hakim.  At Targib wa At Tarhib no. 1082.


Sejarah puasa bagi umat ini adalah bermula apabila Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam berpuasa pada hari Asyura sebelum diwajibkannya puasa Ramadhan. Bahkan Beliau Sallallahu'alaihiwasallam berpuasa Asyura di Mekkah sebelum hijrah ke Madinah. Sepertimana yang diriwayatkan oleh Imam  dari Aisyah Radhiyallahu anhuma bahawa ia berkata:


كَانَ يَوْمُ عَاشُورَاءَ يَوْمًا تَصُومُهُ قُرَيْشٌ فِي الْجَاهِلِيَّةِ وَكَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصُومُهُ فَلَمَّا قَدِمَ الْمَدِينَةَ صَامَهُ وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ فَلَمَّا نَزَلَ رَمَضَانُ كَانَ مَنْ شَاءَ صَامَهُ وَمَنْ شَاءَ لَا يَصُومُهُ


Maksudnya:"Dahulu, hari Asyura adalah hari di mana kaum Quraisy berpuasa padanya pada masa jahiliyah. Adalah Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam berpuasa pada hari Asyura. Tatkala Beliau datang ke Madinah, Beliau juga berpuasa padanya, dan memerintahkan orang-orang untuk berpuasa padanya. Lalu ketika turun (wajibnya puasa) Ramadhan, barangsiapa yang mahu ia boleh berpuasa padanya, barangsiapa yang mahu ia boleh juga untuk tidak berpuasa padanya".  Al-Bukhari(3544)


Kerana itu Nabi Sallallahu'alaihiwasallam bersabda:


مَنْ شَاءَ صَامَهُ وَمَنْ شَاءَ تَرَكَهُ


Maksudnya:"Barangsiapa yang mahu, ia boleh berpuasa Asyura, atau ia juga boleh untuk meninggalkannya". Muslim(1897)


Walaupun begitu, puasa Asyura menurut pendapat yang rajih tidaklah diwajibkan atas Rasul Sallallahu'alaihiwasallam dan kaum Mukminin. Namun hanya sekadar puasa sunat semata. Dalilnya adalah seperti riwayat Imam Ahmad dari Ibnu Abbas Radhiyallahu anhuma ia berkata:


عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِينَةَ فَرَأَى الْيَهُودَ يَصُومُونَ يَوْمَ عَاشُورَاءَ فَقَالَ مَا هَذَا الْيَوْمُ الَّذِي تَصُومُونَ قَالُوا هَذَا يَوْمٌ صَالِحٌ هَذَا يَوْمٌ نَجَّى اللَّهُ بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنْ عَدُوِّهِمْ قَالَ فَصَامَهُ مُوسَى قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَا أَحَقُّ بِمُوسَى مِنْكُمْ قَالَ فَصَامَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَمَرَ بِصَوْمِهِ


Maksudnya:"Dari Ibnu Abbas, ia berkata; Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam tiba di Madinah, beliau melihat kaum Yahudi berpuasa pada hari Asyura`, lalu beliau bertanya; "Hari apa ini, sehingga kalian berpuasa?" mereka menjawab; "Ini hari yang baik, hari ini Allah menyelamatkan bani Israil dari musuh mereka, lalu Musa berpuasa padanya." Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda: "Aku lebih berhak terhadap Musa daripada kalian." Lalu Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam pun berpuasa (pada hari tersebut) dan memerintahkan untuk berpuasa". Ahmad(2512)


Pada tahun kedua dari Hijrah, pada malam kedua dari bulan Sya’ban,  Allah Subhanahuwata'ala mewajibkan puasa atas kaum Muslimin, sebagaimana firman-Nya:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿١٨٣﴾ أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ


Maksudnya,:"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa. (yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. …". Al-Baqarah ayat 183-184.


Perjalanan sejarah puasa bagi Umat Nabi Muhammad dijelaskan oleh para ulama dengan panjang lebar, diantaranya seperti berikut:


Melalui frman  Allah Subhanahuwata'ala,


كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ


Maksudnya:"Sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu".


Imam Al Alusi dalam tafsirnya menjelaskan: “Yang dimaksudkan dengan ‘orang-orang sebelum kamu adalah para Nabi sejak masa Nabi Adam ‘Alaihissalam sehingga sekarang, sebagaimana keumuman yang ditunjukkan dengan adanya isim maushul. Menurut Ibnu Abbas dan Mujahid, yang dimaksud di sini adalah Ahlul Kitab. Menurut Al Hasan, As Suddi, dan As Sya’bi yang dimaksud adalah kaum Nasrani.


Ayat ini menunjukkan adanya penekanan hukum, penambah semangat, serta melegakan hati lawan bicara (iaitu manusia). Kerana suatu perkara yang sulit itu jika sudah menjadi hal yang umum dilakukan orang ramai, ia akan menjadi hal yang biasa sahaja.


Adapun permisalan puasa umat Muhammad dengan umat sebelumnya, iaitu baik berupa sama-sama wajib hukumnya, atau sama waktu pelaksanaannya, atau juga sama kadarnya". Lihat Ruuhul Ma’ani Fii Tafsiir Al Qu’ran Al Azhim, 2/121


Ada beberapa riwayat yang menyatakan bahawa puasa umat sebelum umat Muhammad adalah disyariatkannya puasa tiga hari setiap bulannya, sebagaimana diterangkan oleh Ibnu Katsir dalam Tafsirnya: “Terdapat riwayat dari Muaz, Ibnu Mas’ud, Ibnu Abbas, Atha’, Qatadah, Ad-Dhahak bin Mazahim, yang menyatakan bahawa ibadah puasa awalnya hanya diwajibkan selama tiga hari setiap bulan, kemudian hal itu di-nasakh dengan disyariatkan puasa Ramadhan. Dalam riwayat tersebut terdapat tambahan bahawa kewajiban puasa tiga hari setiap bulan sudah ada sejak zaman Nabi Nuh hingga akhirnya di-nasakh oleh Allah Subhanahuwata’ala dengan puasa Ramadhan". Lihat Tafsir Qur’an Al Azhim Libni Katsir, 1/497


Namun, di awal perkembangan Islam, puasa belum diwajibkan melainkan hanya dianjurkan. Sebagaimana yang ditunjukkan oleh ayat berikut,


فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ


Maksudnya:"Maka barangsiapa diantara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, (iaitu): memberi makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan (puasa), maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui". Al Baqarah ayat 184.


Ibnu Katsir menjelaskan dengan panjang lebar tentang masalah ini, kemudian beliau menyatakan: “Kesimpulannya, penghapusan hukum (dianjurkannya puasa) benar adanya bagi orang yang tidak sedang bepergian dan sihat badannya, iaitu dengan diwajibkannya puasa berdasarkan ayat,


فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ


Maksudnya:"Barangsiapa di antara kamu hadir di bulan (Ramadhan) itu, wajib baginya puasa". Al Baqarah ayat  185)". Lihat Tafsir Qur’an Al Azhim Libni Katsir, 1/500


Bertahapnya kewajipan ibadah puasa ini berjalan sesuai dengan keadaan aqidah umat Islam ketika itu. Syaikh Ali Hasan Al Halabi –hafizhahullah– menyatakan: “Kewajiban puasa ditunda hingga tahun kedua Hijriah, iaitu ketika para sahabat telah mantap dalam bertauhid dan dalam mengagungkan syiar Islam. Perpindahan hukum ini dilakukan secara bertahap. Kerana awalnya mereka diberi pilihan untuk berpuasa atau tidak, namun tetap dianjurkan". Lihat Shifatu Shaumin Nabi Fii Ramadhan.


Dari hal ini terdapat sebuah pengajaran berharga bagi kita, bahawa ketaatan seorang hamba kepada Rabb-Nya adalah sebandingan dengan sejauh mana ia menerapkan tauhid.




No comments:

Post a Comment

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah.

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah. Kita seharusnya benar-benar menyedari bahawa kita sebenarnya berhadapan dengan dua pilihan jala...