Wednesday, February 1, 2023

Hidup adalah ujian; susah senang silih berganti.

Hidup adalah ujian; susah senang silih berganti.

Kehidupan ini tidak selamanya indah. Senang dan susah, suka dan duka datang silih berganti. Namun begitu, kehidupan di dunia ini adalah sementara. Kebahagiaannya tidak pula yang sebenar dan kesedihannya juga tidak pula yang sebenar.


Kesenangan dunia dan kesengsaraannya adalah ujian dari Tuhan semesta alam. Apakah seseorang akan menjadi hamba-Nya yang bersyukur saat diberi nikmat dan sabar saat diberi cobaan, ataukah sebaliknya sebagai hamba-Nya yang kufur. Kerana dunia ini adalah دار الابتلاء (negeri tempat ujian dan cubaan). Allah Subhanahuwata'ala berfirman,


وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ


Maksudnya:“Wahai manusia, Kami akan menguji kalian dengan kesempitan dan kenikmatan, untuk menguji iman kalian. Dan hanya kepada Kamilah kalian akan kembali”. Al-Anbiya ayat 35.


Suka dan duka adalah sunatullah yang pasti mewarnai kehidupan ini. Tidak ada seorang manusia pun yang berterusan merasa senang, dan tidak pula berterusan dalam duka dan kesedihan. Semuanya merasakan senang dan duka datang silih berganti. Jangankan kita, malahan generasi terbaik umat ini, para wali Allah, yakni para sahabat Nabi Sallallahu’alaihiwasallam pun pernah dirundung kesedihan. Allah menceritakan keadaan mereka saat kekalahan yang mereka alami dalam perang uhud.


وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِين


Maksudnya:"Dan masa (kejayaan dan kehancuran) itu Kami pergilirkan diantara manusia (agar mereka mendapat pelajaran); dan supaya Allah ingin memberi bukti kebenaran kepada beriman (dengan orang-orang kafir) dan menjadikan sebahagian diantara kalian sebagai syuhada’. Allah tidak menyukai orang-orang yang zalim".  Ali Imran ayat 140.


Sesungguhnya! Kebahagiaan dan kesedihan Allahlah yang menciptakannya agar manusia menyedari bahawa nikmatnya kebahagiaan, sehingga mereka dapat bersyukur dan membahagi-bahagikan nikmat Allah. Dan kesedihan diciptakan agar mereka dapat tunduk dan bersimpuh di hadapan Tuhan yang maha Rahmat dan Mengasihi, serta tidak menyombongkan diri mereka. Sehingga mereka mengadu, berharap, merendah dan merengek dihadapan Allah Subhanahiwata'ala. Bersimpuh pasrah kepada Tuhan yang Maha Penyayang, seperti pengaduan Nabi Ya'qub 'alaihimas sasalam di saat lama berpisah dengan putera tercintanya iaitu Nabi yusuf 'alaihimas sasalam.

إِنَّمَاأَشْكُوبَثِّيوَحُزْنِيإِلَىاللَّهِ


Maksudnya:"Sesungguhnya hanya kepada Allah aku mengadukan penderitaan dan kesedihanku".Yusuf ayat 86.


Pasti ada saja hikmah dalam ketetapan Allah yang Maha Hakim (bijaksana) itu.


وَأَنَّهُهُوَأَضْحَكَوَأَبْكَىٰ


Maksudnya:"Dialah Allah yang menjadikan seorang tertawa dan menangis".  An-Najm ayat 43.


Tidaklah salah dan tercela bila seorang  merasa sedih, jika Itu datang dari  naluri kemanusiannya. Terutama  bila kesedihan itu adalah dari sebab-sebab perkara yang terpuji. Seperti yang dirasakan oleh orang beriman di saat melakukan dosa, di mana Nabi mengkhabarkan bahawa itu adalah tanda iman.

Dari Abdulllah bin Umar, bahawa Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda,


مَنْ سَرَّتْهُ حَسَنَتُهُ وَسَاءَتْهُ سَيِّئَتُهُ فَذَلِكُمْ الْمُؤْمِنُ


Maksudnya:"Barangsiapa kebaikan yang ia lakukan membuatnya lapang dan bahagia, dan keburukannya membuatnya penat dan susah, maka dia adalah seorang mukmin". Tirmizi (2091)


Yang tercela adalah di saat seseorang itu larut dalam kesedihannya sehingga membuatkan hatinya lemah, rasa optimisnya menghilang, kesedihan yang menghancurkan harapan, membuatnya tidak mahu bergerak, tidak  berikhtiar untuk mengubah keadaannya untuk menjadi insan yang bahagia.


Yang tercela juga apabila kesedihan yang membuatnya lemah untuk meraih redha Allah, bahkan membuatkannya putus asa dan membenci takdir Allah. Di saat inilah  syaitan akan memunafaatkan kesedihan untuk menjerumuskan manusia kedalam kebinasaa. Bahkan berapa  ramai  manusia yang tergelincir dari jalan Allah kerana larut dalam kesedihan yang tidak dibatasi. 


Allah Subhanahuwata'ala mengkhabarkan dalam firman-Nya,


إِنَّمَا النَّجْوَىٰ مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيْسَ بِضَارِّهِمْ شَيْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ


Maksudnya:“Sesungguhnya pembicaraan bisik-bisik itu hanyalah dorongan dari syaitan. Supaya menjadikan hati orang-orang beriman sedih. Padahal pembicaraan rahasia untuk menggunjing tidak akan merugikan orang-orang beriman sedikitpun, kecuali dengan kehendak Allah. Hanya kepada Allah-lah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakkal”. Al-Mujadilah ayat 10.


Mengunjing; memfitnah, mengumpat, mengata-ngatai (orang dan sebagainya)


Ingatlah, masih ada lagi kehidupan yang seterusnya di hadapan kita. Itulah negeri akhirat. Negeri abadi dan hakiki. Di sanalah tempat istirehat dan bersenang-senang yang hakiki, yakni di syurga-Nya yang penuh limpahan rahmat dan kenikmatan. Atau kesengsaraan hakiki, di nereka yang panas membara. Tempat kembali orang-orang durhaka kepada Sang Pencipta.


Nikmat syurga,


مُتَّكِئِينَ عَلَىٰ فُرُشٍ بَطَائِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ ۚ وَجَنَى الْجَنَّتَيْنِ دَانٍ


Maksudnya:"Mereka (ahli syurga bersenang-senang di tempat masing-masing dalam syurga itu dengan) berbaring di atas permadani yang sebelah dalamnya dari sutera. Dan buah-buahan di kedua syurga itu dapat (dipetik) dari dekat". Al-Rahman ayat 54.


Azab neraka,


إِذِ الْأَغْلَالُ فِي أَعْنَاقِهِمْ وَالسَّلَاسِلُ يُسْحَبُونَ. فِي الْحَمِيمِ ثُمَّ فِي النَّارِ يُسْجَرُونَ


Maksudnya:"Ketika belenggu dan rantai dipasang di leher mereka, seraya mereka diseret,ke dalam air yang sangat panas, kemudian mereka dibakar dalam api. Al-Mu'min/Ghafir ayat 71-72.


Kehidupan dunia ini hanyalah kesenangan dan kenikmatan yang akan mengalami kemusnahan, tidak kekal dan hanya cenderung memperdayakan orang dan sememangnya sudah ramai orang yang telah terperdaya dan kagum terhadapnya sehingga dia berkeyakinan bahawa tidak ada negeri lain selain dunia ini dan tidak ada tempat kembali lagi di seberang sana. (Lihat Tafsir al-Maraghi, 14/6855)



Nabi Sallallahu'alaihiwasallam sentiasa berlindung dari rasa sedih. Di antara doa yang sering dipanjatkan Nabi adalah,


اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ


Doa di atas dari hadith berikut, 


عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ يَوْمٍ الْمَسْجِدَ فَإِذَا هُوَ بِرَجُلٍ مِنْ الْأَنْصَارِ يُقَالُ لَهُ أَبُو أُمَامَةَ فَقَالَ يَا أَبَا أُمَامَةَ مَا لِي أَرَاكَ جَالِسًا فِي الْمَسْجِدِ فِي غَيْرِ وَقْتِ الصَّلَاةِ قَالَ هُمُومٌ لَزِمَتْنِي وَدُيُونٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَفَلَا أُعَلِّمُكَ كَلَامًا إِذَا أَنْتَ قُلْتَهُ أَذْهَبَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ هَمَّكَ وَقَضَى عَنْكَ دَيْنَكَ قَالَ قُلْتُ بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ قُلْ إِذَا أَصْبَحْتَ وَإِذَا أَمْسَيْتَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ قَالَ فَفَعَلْتُ ذَلِكَ فَأَذْهَبَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ هَمِّي وَقَضَى عَنِّي دَيْنِي


Maksudnya:"Dari Abu Sa'id Al Khudri, ia berkata; Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam pada suatu hari masuk masjid dan ternyata terdapat seorang sahabat dari anshar yang dipanggil Abu Umamah, beliau berkata: "Ada apakah gerangan aku lihat engkau duduk di masjid bukan pada waktu solat?" Dia menjawab; kegundahan dan hutang yang selalu menyelimutiku wahai Rasulullah! Beliau berkata: "Mahukah aku ajarkan perkataan yang apabila kamu ucapkan maka Allah Azza wa jalla akan menghilangkan kegundahanmu dan melunaskan hutang-hutangmu?" Dia berkata: ya wahai Rasulullah. Beliau bersabda: "Apabila kamu berada dipagi dan petang hari maka ucapkanlah: "اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ (Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kegundahan dan kesedihan dan aku berlindung kepadaMu dari kelemahan dan kemalasan dan aku berlindung kepadaMu dari sifat penakut dan bakhil dan aku berlindung kepadaMu dari terlilit hutang dan pemaksaan dari orang lain). Dia berkata: maka akupun melaksanakannya dan ternyata Allah 'azza wajalla menghilangkan kegundahanku dan melunasi hutang-hutangku". Abu Daud (1330)

No comments:

Post a Comment

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah.

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah. Kita seharusnya benar-benar menyedari bahawa kita sebenarnya berhadapan dengan dua pilihan jala...