Wednesday, December 14, 2022

Akhlak yang baik adalah kebajikan

Akhlak yang baik adalah kebajikan

Akhlak dari segi bahasa diertikan sebagai perangai, tabiat, budi pekerti dan sifat seseorang.


Dari segi istilah Imam al-Ghazali menyebutkan bahawa akhlak adalah suatu sifat baik yang biasanya akan memiliki akhlak yang baik juga dan sebaliknya jika seseorang yang memiliki sifat tidak baik cenderung memiliki akhlak yang tercela.


Kata akhlak juga disebutkan dalam firman Allah Subhanahuwata'ala,


إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ


Maksudnya:"Sesungguhnya Kami telah mensucikan mereka dengan (menganugerahkan kepada mereka) akhlak yang tinggi iaitu selalu mengingatkan (manusia) kepada negeri akhirat". Sad Ayat 46.


Kebajikan atau اَلْبِرُّ membawa erti الطاعة والصدق (ketaatan dan kejujuran).


Imam Ibnu Hajar al-Haitami  berkata, “اَلْبِرُّ adalah satu kata yang mencakupi setiap perbuatan baik dan perkara-perkara kebajikan, dan ini adalah pengertian yang mencakupi keseluruhannya".


Akhlak baik merupakan kunci kepada segala kebajikan atau kebaikan, malah ianya penting dalam membina kehidupan beragama, bermasyarakat dan bernegara. Oleh yang demikian, akhlak yang terpuji hendaklah ada dalam diri setiap individu dalam setiap masa dan keadaan. Memperbaiki diri dengan akhlak mulia adalah dituntut dalam Islam. Sesiapa yang ingin dihormati serta disegani, hidup bahagia dan sempurna hendaklah mempunyai akhlak yang mulia.


Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda:"...الْبِرُّ حُسْنُ الْخُلُقِ…".


Maksudnya:"...Kebajikan adalah akhlak yang baik…"


Hadith yang lengkap berbunyi, Sabda Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam,


عَنْ النَّوَّاسِ بْنِ سِمْعَانَ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الْبِرِّ وَالْإِثْمِ فَقَالَ الْبِرُّ حُسْنُ الْخُلُقِ وَالْإِثْمُ مَا حَاكَ فِي صَدْرِكَ وَكَرِهْتَ أَنْ يَطَّلِعَ عَلَيْهِ النَّاسُ


Maksudnya":Dari al-Nawwas bin Sam'an Al Anshari,dia berkata; "Aku pernah bertanya kepada Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam tentang erti kebajikan dan dosa. Sabda beliau: "Kebajikan itu ialah akhlak(budi pekerti) yang baik. Sedangkan dosa ialah perbuatan atau tindakan yang menyesakkan dada(membuat bimbang/ragu hatimu), dan engkau sendiri benci jika perbuatanmu itu diketahui orang lain".  Riwayat Muslim(4632)


Hadith ini menegaskan tentang kedudukan akhlak yang baik, sebab itu adalah kebajikan.Sekaligus galakan kepada kita untuk membina diri  agar dapat menggapai حـسـن الـخُلُق (akhlak yang baik).


Akhlak baik adalah kebajikan yang mencakupi semua perbuatan  yang keadaannya menjadikan akhlak itu disifati terpuji, baik antara seorang hamba dengan Tuhannya atau antara seorang hamba dengan saudaranya yang muslim atau antara dia dengan manusia secara umum, iaitu muslim dan kafir. Atau sesuatu yang membuat jiwa tenang kepadanya sebagaimana dalam hadith. 


Pada hadith ini, Nabi Sallallahu'alaihiwasallam menerangkan tentang ciri-ciri perbuatan yang disebut   اَلْبِرُّ (kebajikan), iaitu melakukan akhlak yang baik dan perbuatan itu membuat hati dan jiwa menjadi tenteram.

Jiwa akan merasa tenang kepada perbuatan-perbuatan dan perkataan-perkataan yang baik samaada dalam akhlak atau selainnya.


Akhlak yang baik merupakan perkara kebajikan yang paling besar atau paling agung. Ini sama seperti sabda Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam :


اَلْـحَجُّ عَرَفَةُ


Maksudnya:"Haji itu (wukuf) di ‘Arafah". Tirmizi(2975)


Maksudnya, wukuf di ‘Arafah itu adalah rukun haji yang paling besar dan haji tidak sah tanpa mengerjakannya.


Al-Hafizh Ibnu Rajab rahimahullah berkata, “Boleh jadi, jawapan Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam di hadith an-Nawwas bin Sam’an  itu mencakupi seluruh perbuatan tersebut, kerana terkadang yang dimaksudkan dengan akhlak yang baik itu ialah berakhlak dengan akhlak syari’at dan beradab kepada Allah 'Azza wa Jalla sebagaimana yang Allah 'Azza wa Jalla ajarkan kepada para hamba-Nya dalam al-Qur`an, seperti difirmankan 'Allah Azza wa Jalla tentang Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam :


وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ


Maksudnya:“Dan sesungguhnya engkau benar-benar berbudi pekerti yang luhur".  Al-Qalam ayat 4


‘Aisyah Radhiyallahu anhuma berkata:


كَانَ خُلُقُهُ الْقُرْآنُ


Maksudnya:"Akhlak Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam adalah al-Qur`an". Muslim(746)


Maksudnya, Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam berakhlak dengan akhlak al-Qur`an kemudian mengerjakan apa saja yang diperintahkan al-Qur`an dan menjauhi apa saja yang dilarangnya. Jadi, mengamalkan al-Qur`an itu adalah akhlak layaknya watak yang tidak terpisahkan. Ini termasuk akhlak yang paling mulia dan paling indah. Ada yang mengatakan bahawa agama seluruhnya adalah akhlak".Jami’ul ‘Ulum wal Hikam II/99.


Imam Ibnul Mubarak rahimahullah berkata tentang akhlak yang mulia,


هُوَ بَسْطُ الْوَجْهِ ، وَبَذْلُ الْـمَعْرُوْفِ ، وَكَفُّ اْلأَذَى


Maksudnya:"Iaitu wajah yang berseri, berbuat kebaikan, dan menahan diri dari mengganggu orang lain". Tirmizi(205)


Akhlak yang baik merupakan sebab yang menghantarkan seseorang ke syurga dan faktor utama timbangan kebaikan seorang hamba.


Dalam sebuah hadith disebutkan,


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ أَكْثَرِ مَا يُدْخِلُ النَّاسَ الْجَنَّةَ فَقَالَ تَقْوَى اللَّهِ وَحُسْنُ الْخُلُقِ


Maksudnya:"Dari Abu Hurairah Radhiallahu ‘Anhu, Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam ditanya tentang hal apa yang menyebabkan paling banyak manusia masuk ke syurga, maka beliau menjawab: “Taqwa kepada Allah, dan akhlaq yang baik". Al-Tirmidzi (2004)


Dalam Islam, akhlak dijabarkan dalam beberapa ruang lingkup iaitu:


1. Akhlak terhadap Allah Subhanahuwata'ala.

Manusia diberikan kesempurnaan dan kelebihan dibandingkan dengan makhluk yang lain. Manusia juga diberikan akal untuk berpikir, perasaan dan nafsu. Sehingga sudah seharusnya kita memiliki akhlak yang baik terhadap Allah Subhanahuwata'ala.


Sesuai dengan firman Allah,


وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ


Maksudnya:"Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tudak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang". Al-Nahl ayat 18.


Adapun kewajipan manusia terhadap Allah pada garis besarnya ada dua iaitu mentauhidkan-Nya dan beribadah kepada-Nya. Dua hal ini juga menjadi kewajipan manusia kepada Allah yang tertuang dalam firman:


إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ


Maksudnya:"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, mereka itu adalah sebaik-baik makhluk." Al-Bayyinah ayat 7.


Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam pernah,


إِنَّ مِنْ أَحَبِّكُمْ إِلَيَّ وَأَقْرَبِكُمْ مِنِّي مَجْلِسًا يَوْمَ القِيَامَةِ أَحَاسِنَكُمْ أَخْلَاقًا


Maksudnya: "Sesungguhnya yang paling aku cintai di antara kalian dan paling dekat tempat duduknya denganku pada hari kiamat adalah mereka yang paling bagus akhlaknya di antara kalian". Al-Tirmidzi (1941). 


2. Akhlak sebagai Orang Tua

Tentu anak menjadi amanah yang dititipkan oleh Allah Subhanahuwata'ala kepada orang tuanya. Kewajipan kita sebagai orang tua adalah memberi nama yang baik, menyembelih haiwan aqiqah hari ketujuh dari kelahirannya, mengkhitankannya, memberi kasih sayang, memberi nafkah, memberikan pendidikan terutama yang berhubungan dengan agama dan menikahkannya dengan pasangan yang baik setelah dewasa.


3. Akhlak terhadap Sesama Manusia

Islam mengajarkan agar manusia selalu memelihara dan mengembangkan hubungan baik antara sesama manusia termasuk dengan tetangga. Kewajipan ini dinilai penting kerana dapat mempengarui kualiti keimanan seseorang. Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda:

لَيْسَ الْمُؤْمِنُ بِالَّذِي يَشْبَعُ وَجَارُهُ جَائِعٌ


Maksudnya:"Tidak termasuk orang yang beriman, orang yang kenyang sementara jiran tetangganya kelaparan". Al-Tabarani (12579)⁣


Sebagai umat Islam hendaklah kita mengamalkan segala perintah Allah Subhanahuwata'ala dan menjauhi segala larangan-Nya. Kita hendaklah berusaha memperbaiki diri kearah kebaikan dan meningkatkan pengabdian diri kepada Allah Subhanahuwata'ala, Jika sebelum ini kita masih sering melakukan pelbagai kekurangan, maka marilah kita berusaha memajukan diri ke arah kesempurnaan dan berpegang teguh dengan ajaran Islam.

No comments:

Post a Comment

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah.

Dua kemampuan bagi menggapai Husnulkhatimah. Kita seharusnya benar-benar menyedari bahawa kita sebenarnya berhadapan dengan dua pilihan jala...