Thursday, June 23, 2022

Jangan dituruti hawa nafsu nanti akan binasa.

Jangan dituruti hawa nafsu nanti akan binasa. 

Menurut bahasa, hawa nafsu adalah kecintaan terhadap sesuatu sehingga kecintaan itu menguasai hatinya. Kecintaan tersebut sering menyeret seseorang untuk melanggar hukum Allah Subhanahuwata'ala . Oleh kerana itu hawa nafsu mestilah ditundukkan agar tunduk kepada syariat Allah Subhanahuwata'ala. Adapun menurut istilah syarak, hawa nafsu adalah kecondongan jiwa terhadap sesuatu yang disukainya sehingga keluar dari batas syari’at. 


وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي ۚ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي ۚ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ



Maksudnya:"Dan aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan), kerana sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyanyang". Yusuf Ayat 53.


Orang yang mengikuti hawa nafsu mengikuti apa yang hatinya inginkan, dia mengikuti apa yang akalnya inginkan sehingga kepatuhan kepada hawa nafsunya diibaratkan sebagai sembahannya. Dia tidak menjadikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai sumber asal agama, dan disusuli dengan ijma’ dan qias dari kesepakatan ulama-ulama Ahlus Sunnah wal Jama’ah yang tidak ada kekhilafan sesama mereka.


أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ ۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ


Maksudnya:"Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya berdasarkan ilmu-Nya dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya? Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk sesudah Allah (membiarkannya sesat). Maka mengapa kamu tidak mengambil pelajaran?". Al-Jasiyah Ayat 23


Kebencian dan kecintaan jiwa terhadap sesuatu sehingga tidak terkendali kerana menurut runtunan hawa nafsu, sebagaimana firman Allah Subhanahuwata'ala, 


يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَىٰ فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ


Maksudnya:"Wahai Daud, sesungguhnya Kami menjadikan kamu khalifah (penguasa) di muka bumi, maka berilah keputusan (perkara) di antara manusia dengan adil dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat, kerana mereka melupakan hari perhitungan". Sad ayat 26.


Pengikut hawa nafsu akan mengikuti perkataan atau perbuatan yang dia sukai dan menolak perkataan atau perbuatan yang dia benci tanpa  dasar petunjuk dari Allah Subhanahuwata'ala, 


وَمَا لَكُمْ أَلَّا تَأْكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَقَدْ فَصَّلَ لَكُمْ مَا حَرَّمَ عَلَيْكُمْ إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ ۗ وَإِنَّ كَثِيرًا لَيُضِلُّونَ بِأَهْوَائِهِمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِينَ



Mengapa kamu tidak mahu memakan (binatang-binatang yang halal) yang disebut nama Allah ketika menyembelihnya, padahal sesungguhnya Allah telah menjelaskan kepada kamu apa yang diharamkan-Nya atasmu, kecuali apa yang terpaksa kamu memakannya. Dan sesungguhnya kebanyakan (dari manusia) benar benar hendak menyesatkan (orang lain) dengan hawa nafsu mereka tanpa pengetahuan. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang melampaui batas". Al-An'am Ayat 119


Menurut tafsir al-Jalalayn: (Mengapa kamu tidak mahu memakan binatang-binatang yang halal yang disebut nama Allah atasnya) iaitu haiwan-haiwan sembelihan (padahal sesungguhnya Allah telah menjelaskan) boleh juga dibaca dengan bina maf`ul atau bina fa`il untuk kedua fi`ilnya (kepada kamu apa yang diharamkan-Nya atasmu) yang telah disebutkan di dalam ayat, "Telah diharamkan atas kamu bangkai..." (Al-Maidah ayat 3) (kecuali apa yang terpaksa kamu mesti memakannya) di antara apa yang diharamkan itu maka hal itu juga dihalalkan bagi kamu. Adapun maknanya ialah: tidak ada larangan bagi kamu untuk memakan apa-apa yang telah disebutkan itu; Allah telah menjelaskan kepadamu apa-apa yang diharamkan kamu memakannya, maka ini bukanlah termasuk yang itu. (Dan sesungguhnya kebanyakan dari manusia benar-benar hendak menyesatkan orang lain) dengan dibaca fatah atau damah huruf ya-nya (dengan hawa nafsu mereka) dengan apa yang disukai hawa nafsu mereka; di antaranya ialah menghalalkan bangkai dan lain-lainnya (tanpa pengetahuan) yang secara sengaja mereka melakukannya. (Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang melampaui batas) ertinya orang-orang yang melampaui batas perkara yang dihalalkan untuk melakukan hal-hal yang diharamkan. Lihat Tafsir al-Jalalayn oleh Jalaluddin al-Mahalli dan Jalaluddin as-Suyuthi. 


Termasuk mengikuti hawa nafsu adalah orang yang menolak syari’at setelah penjelasan datang kepadanya. Allah Subhanahuwata'ala berfirman, 


فَإِنْ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ ۚ وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ هُدًى مِنَ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ


Maksudnya:"Maka jika mereka tidak menjawab (tantanganmu) ketahuilah bahwa sesungguhnya mereka hanyalah mengikuti hawa nafsu mereka (belaka). Dan siapakah yang lebih sesat daripada orang yang mengikuti hawa nafsunya dengan tidak mendapat petunjuk dari Allah sedikitpun. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim". Al-Qasas ayat 50.


قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعُوا أَهْوَاءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَأَضَلُّوا كَثِيرًا وَضَلُّوا عَنْ سَوَاءِ السَّبِيلِ


Katakanlah: "Hai Ahli Kitab, janganlah kamu berlebih-lebihan (melampaui batas) dengan cara tidak benar dalam agamamu. Dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu orang-orang yang telah sesat dahulunya (sebelum kedatangan Muhammad) dan mereka telah menyesatkan kebanyakan (manusia), dan mereka tersesat dari jalan yang lurus". Al-Maidah ayat 77.


Menurut Tafsir al-Jalalailyn: (Katakanlah, "Wahai Ahli Kitab!) para pemeluk agama Yahudi dan agama Nasrani (Janganlah kamu berlebih-lebihan) janganlah kamu melampaui batas (dalam agamamu) secara berlebih-lebihan (dengan cara tidak benar) iaitu dengan cara merendahkan Nabi Isa atau kamu mengangkatnya/mengagugkan secara berlebihan dari apa yang seharusnya (dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu orang-orang yang telah sesat dahulunya sebelum kedatangan Nabi Muhammad) mengikuti cara berlebih-lebihan yang pernah dilakukan oleh para pendahulu mereka (dan mereka telah menyesatkan kebanyakan) manusia (dan mereka tersesat dari jalan yang lurus) jalan yang hak; lafaz السَّوا  asalnya bermakna pertengahan. Lihat Tafsir al-Jalalayn oleh Jalaluddin al-Mahalli dan Jalaluddin as-Suyuthi. 


Orang yang mengikuti hawa nafsu tidak akan mementingkan agamanya dan tidak mendahulukan redha Allah dan Rasul-Nya. Dia akan selalu menjadikan hawa nafsu menjadi kayu ukurnya.


Sedangkan asas kepada agama Islam adalah mencintai kerana Allah dan membenci kerana Allah, mendukung kerana Allah dan menjauhi kerana Allâh, beribadah kerana Allah, memohon pertolongan kepada Allah, takut kepada Allah, berharap kepada Allah, memberi kerana Allah, dan menghalangi kerana Allah.


Ini hanya dapat dilakukan dengan mencontohi dan mengikuti Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam. Kerana perintah Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam adalah perintah Allah Subhanahuwata'ala , larangannya adalah larangan Allah Subhanahuwata'ala , memusuhinya bererti memusuhi Allah, mentaatinya sama dengan mentaati Allah dan mendurhakainya sama dengan mendurhakai Allah Subhanahuwata'ala .


….وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ


Maksudnya:".......Apa yang diberikan Rasul kepadamu, maka terimalah. Dan apa yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah amat keras hukumannya". Al-Hasyr ayat 7.


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا نَهَيْتُكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَمَا أَمَرْتُكُمْ بِهِ فَخُذُوا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ


Maksudnya:"Dari Abu Hurairah berkata; Rasulullah ﷺ bersabda, "Apa-apa yang aku larang maka jauhilah, dan apa-apa yang aku perintahkan maka laksankanlah semampu kalian". Ahmad(8310)


Bahkan orang yang mengikuti hawa nafsunya telah dibuat buta dan tulikan oleh hawa nafsunya. Sehingga dia tidak boleh memperhatikan dan melaksanakan apa yang menjadi hak Allah dan Rasul-Nya  dan dia tidak mencarinya. Dia juga tidak redha kerana redha Allah dan Rasul-Nya, dia tidak marah kerana kemarahan Allah dan Rasul-Nya. Tetapi dia redha jika mendapatkan apa yang diredhai oleh hawa nafsunya, dan marah jika mendapatkan apa yang membuat hawa nafsunya marah.


Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam juga telah mengingatkan bahawa mengikuti hawa nafsu akan membawa kehancuran. Beliau Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda :


ثَلَاثٌ مُهْلِكَاتٌ وَ ثَلَاثٌ مُنْجِيَاتٌ فَأَمَّا ثَلَاثٌ مُهْلِكَاتٌ: شُحٌّ مُطَاعٌ وَ هَوًى مُتَّبَعٌ وَإِعْجَابُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ و ثَلَاثٌ مُنْجِيَاتٌ : خَشْيَةُ اللَّهِ فِي السِّرِّ والعلانيةِ وَالْقَصْدُ فِي الْفَقْرِ وَالْغِنَى وَالْعَدْلُ فِي الْغَضَبِ وَالرِّضَا


Maksudnya:"Tiga perkara yang membinasakan dan tiga perkara yang menyelamatkan. Adapun tiga perkara yang membinasakan adalah: kebakhilan dan kerakusan yang ditaati, hawa nafsu yang diikuti, dan  seseorang yang membanggakan diri sendiri. Sedangkan tiga perkara yang menyelamatkan adalah takut kepada Allâh di waktu sendirian dan dilihat orang ramai, sederhana di waktu kekurangan dan kecukupan, dan (berkata/berbuat) adil di waktu marah dan ridha. [Hadith ini diriwayatkan dari Sahabat Anas, Ibnu Abbas, Abu Hurairah, Abdullah bin Abi Aufa, dan Ibnu Umar Radhiyallahu anhum. 


Demikian juga bahaya mengikuti hawa nafsu akan mendatangkan kesusahan dan kesempitan hati.  


Barangsiapa mengikuti hawa nafsunya, seperti mencari kepemimpinan dan ketinggian dunia semata-mata, keterikatan hati dengan bentuk-bentuk keindahan,kecantikan, ketampanan, dan lain-lain, atau dalam usaha mengumpulkan harta hingga mengabaikan akhirat, di tengah usahanya untuk mendapatkan hal-hal tersebut dia akan menemui rasa susah, sedih, sakit dan sempit hati,  yang tidak boleh diungkapkan. Dan kemungkinan hatinya tidak mudah untuk meninggalkan keinginannya, dan dia tidak mendapatkan apa yang menggembirakannya. Bahkan dia selalu berada di dalam ketakutan dan kesedihan yang terus menerus. Jika dia mencari sesuatu yang dia sukai, maka sebelum dia mendapatkannya, dia selalu sedih dan perit kerana belum mendapatkannya. Jika dia sudah mendapatkannya, maka dia takut kehilangan atau ditinggalkan oleh sesuatu yang dia sukai itu. 


Dengan demikian maka mengikuti hawa nafsu akan menyeret pelaku kepada kesesatan dan kerosakan. 


Justeru itu untuk meraih keselamatan, orang yang mengikuti hawa nafsu mestilah menerapkan di dalam sanubarinya rasa takut kepada Allah Subhanahuwata'ala sehingga Allah  menghentikannya dari mengikuti hawa nafsunya. Demikian juga perlu diterapi dengan ilmu dan zikir. Dengan keduanya maka hawa nafsu akan tertunduk. Jika rasa takut kepada Allah Subhanahuwata'ala sudah tertanam di dalam hati, maka hati akan boleh memahami dan melihat kebenaran sebagaimana mata yang melihat benda-benda dengan sinar terang matahari.


Allah Subhanahuwata'ala  berfirman:


وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَىٰ ﴿٤٠﴾ فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَىٰ


Maksudnya:"Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya, maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggal(nya)". Al-Nazi’at ayat 40-41.


No comments:

Post a Comment

Mendirikan Masyarakat Atas Dasar Aqidah Islam.

Mendirikan Masyarakat Atas Dasar Aqidah Islam. Aqidah yang dimaksudkan dalam membentuk masyarakat Islam ialah aqidah yang berpandukan, لَا إ...