Seseorang akan bersama dengan orang yang dicintainya(الْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ)
Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda,
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ الْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ
Maksudnya:"Dari Abdullah dari Nabi ﷺ bahawa beliau bersabda, "Seseorang akan bersama dengan orang yang dicintainya". Riwayat Bukhari(5702)
Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda,
عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ السَّاعَةِ فَقَالَ مَتَى السَّاعَةُ قَالَ وَمَاذَا أَعْدَدْتَ لَهَا قَالَ لَا شَيْءَ إِلَّا أَنِّي أُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ أَنْتَ مَعَ مَنْ أَحْبَبْتَ قَالَ أَنَسٌ فَمَا فَرِحْنَا بِشَيْءٍ فَرَحَنَا بِقَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْتَ مَعَ مَنْ أَحْبَبْتَ قَالَ أَنَسٌ فَأَنَا أُحِبُّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبَا بَكْرٍ وَعُمَرَ وَأَرْجُو أَنْ أَكُونَ مَعَهُمْ بِحُبِّي إِيَّاهُمْ وَإِنْ لَمْ أَعْمَلْ بِمِثْلِ أَعْمَالِهِم
Maksudnya:"Dari Anas radhiallahu'anhu bahswa ada seseorang yang bertanya kepada Nabi ﷺ tentang hari kiamat. Katanya, "Bilakah terjadinya hari kiamat?". Beliau balik bertanya kepada orang itu, "Apa yang telah kamu siapkan untuk menghadapinya?". Orang itu menjawab, "Tidak ada. Kecuali, aku mencintai Allah dan rasul-Nya ﷺ". Maka beliau bersabda, "Kamu akan bersama orang yang kamu cintai". Anas berkata, "Kami belum pernah segembira pada suatu hal seperti gembiranya kami dengan sabda Nabi ﷺ, yaitu, "Kamu akan bersama orang yang kamu cintai". Selanjutnya Anas berkata, "Maka aku mencintai Nabi ﷺ, Abu Bakar, 'Umar dan aku berharap dapat berkumpul bersama mereka disebabkan kecintaanku kepada mereka sekalipun aku tidak memiliki amalan seperti amalan mereka".". Riwayat Bukhari(3412)
Dalam perkataan ini, Anas Radhiyallahu anhu mengumpulkan Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam dan kedua Sahabat Beliau Sallallahu‘alaihiwasallam dalam satu ungkapan cinta. Mencintai kedua Sahabat yang mulia ini merupakan bahagian dari kecintaan kepada Rasulullâh Sallallahu‘alaihiwasallam , karena cinta yang benar menuntut seseorang untuk selalu sejalan dengan dengan orang yang dicintainya dalam mencintai apa yang dicintainya dan membenci apa yang dibenci oleh orang yang dicintai. Abu Bakar dan Umar Radhiyalahu anhuma adalah dua Sahabat dan dua orang yang dicintai oleh Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam.
Allah 'Azza wa Jalla telah menyatukan antara Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam dengan kedua Sahabat Beliau tersebut di dunia juga kuburan mereka. Mereka berdua akan bersamanya di syurga. Mereka berdua adalah orang terbaik yang dilahirkan oleh para wanita setelah para nabi dan para rasul. Yang terbaik diantara keduanya adalah Abu Bakr Radhiyallahu anhu dan orang terbaik setelah Umar Radhiyallahu anhu adalah Utsman Radhiyallahu anhu kemudian Ali Radhiyallahu anhu. Keutamaan mereka di atas semua Sahabat yang lainnya.
Al-Manawi dalam kitab Fa’idhul Qadir, juz VI, hlm 345, menyatakan, “Seorang pencinta akan bersama yang dicintainya dalam hal watak, akal, balasan, dan tempat kembali. Barangsiapa mencintai Allah, maka dia akan bersama-Nya di dunia dan akhirat, dia berbicara sesuai dengan apa yang diinginkan Allah, bergerak juga sesuai perintah Allah, dan bila diam selalu bersama Allah (zikrullah)".
Di antara tanda cinta adalah mengikuti apa yang diinginkan oleh yang dicintainya. Cinta yang sempurna menuntut kesesuaian dengan apa yang dicintai kekasihnya dan siap berkorban untuknya.
Sebagaimana yang ditegaskan oleh Allah Subhanahuwata'ala di dalam firman-Nya,
قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu". Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang". Ali 'Imran Ayat 31
Ada sebuah syair yang berbunyi, “Kalau anda jujur mencintainya, pasti Anda akan mentaatinya, sesungguhnya pencinta itu mentaati yang dicintai.” (lihat Syarh Hadits Ikhtishom al-Mala’ al-A’la, juz I, hlm 55).
Orang mukmin yang bertakwa dan berhati bersih adalah keluarga Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam. Justeru kerana, siapa saja yang mencintai mereka dan bergabung bersama mereka, pasti akan berakhlak seperti mereka juga. Sehingga layak untuk selamat ketika melalui sirath (jambatan) dan masuk syurga bersama mereka. Allah Subhanahuwata'ala menyebut di dalam firman-Nya,
ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا
Maksudnya:"Kemudian Kami akan menyelamatkan orang-orang yang bertakwa dan membiarkan orang-orang yang zalim di dalam neraka dalam keadaan berlutut. Maryam ayat 72.
Mencintai ada tiga jenis; Mencintai seseorang, golongan atau kelompok tertentu dapat dibahagikan kepada tiga jenis:
Pertama: Mencintai kerana agama
Cinta berdasarkan keyakinan agama dan ideologi. Yakni, mencintai atau menyukai seseorang atau kelompok tertentu kerana faktor keyakinan dan ideologi. Misalnya, mencintai ulama kerana kesolehan dan ketaatannya pada ajaran agama. Atau, cinta pada Karl Marx iaitu menyukai ideologi atheis-nya. Maka, cinta seperti ini dapat membawanya berkumpul dengan orang yang dicintainya kelak di akhirat. Yang mencintai Rasul dan ulama akan bersama Rasul dan para ulama di syurga. Sedangkan yang mencintai Karl Marx akan bersamanya kelak di neraka.
Dalam konteks inilah ada penjelasan Ibnu Hajar Al-Asqalani dalam Fathul Bari, hlm. 10/555:
قَوْلُهُ : (إِنَّكَ مَعَ مَنْ أَحْبَبْتَ) أَيْ: مُلْحَقٌ بِهِمْ حَتَّى تَكُونَ مِنْ زُمْرَتِهِمْ وبهذا يندفعُ إيراد أنَّ منازلهم متفاوتةٌ، فكيف تصحُّ المعيةُ؟! فيُقالُ إنَّ المعيةَ تحصلُ بمجرد الاجتماع في شيءٍ ما، ولا تلزمُ في جميع الأشياء، فإذا اتَّفقَ أنَّ الجميعَ دخلوا الجنةَ صدَقَتِ المعيةُ، وإنْ تفاوتَتِ الدرجاتُ)
Maksudnya: Kalimat “Engkau bersama orang yang kamu cintai” maksudnya dipertemukan dengan mereka sehingga kamu menjadi golongan mereka.
Ibnu Battal dalam Syarah Sahih Al-Bukhari, hlm. 9/333, menyatakan sebagai penjelasan maksud hadith di atas:
بيان هذا المعنى أنه لما كان المحب للصالحين إنما أحبهم من أجل طاعتهم لله ، وكانت المحبة عملا من أعمال القلوب ، واعتقادًا لها ، أثاب الله معتقد ذلك ثواب الصالحين ، إذ النية هي الأصل ، والعمل تابع لها ، والله يؤتي فضله من يشاء
Maksudnya: Penjelasan dari makna ini adalah ketika seorang mencintai orang-orang soleh, di mana dia mencintai mereka kerana ketaatan mereka pada Allah sedang cinta itu merupakan perbuatan hati dan keyakinan hati maka Allah memberi pahala padanya sebagaimana pahala orang-orang soleh yang dicintainya. Kerana niat itu adalah yang asal sedang amal itu mengikuti niat.
Keagungan kedudukan dan nilai kecintaan kepada Allah 'Azza wa Jalla dan Rasul-Nya. Disebutkan di dalam sebuah hadith yang sahih,
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ حَلَاوَةَ الْإِيمَانِ أَنْ يَكُونَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا وَأَنْ يُحِبَّ الْمَرْءَ لَا يُحِبُّهُ إِلَّا لِلَّهِ وَأَنْ يَكْرَهَ أَنْ يَعُودَ فِي الْكُفْرِ كَمَا يَكْرَهُ أَنْ يُقْذَفَ فِي النَّارِ
Maksudnya:"Dari Anas bin Malik dari Nabi ﷺ, beliau bersabda, "Tiga perkara yang apabila ada pada diri seseorang, ia akan mendapatkan manisnya iman: Dijadikannya Allah dan rasul-Nya lebih dicintainya dari selain keduanya. Jika ia mencintai seseorang, dia tidak mencintainya kecuali kerana Allah. Dan dia benci kembali kepada kekufuran seperti dia benci bila dilempar ke neraka". Riwayat Bukhari(15)
Kedua: Mencintai dan meniru perbuatan orang yang dicintai.
Cinta yang menyebabkan seseorang meniru dan meneladani perbuatan orang yang dicintainya. Misalnya, orang yang cintakan seorang alim atau para ulama dan meneladani perbuatan mereka, maka dia akan masuk syurga bersama para ulama. Sedangkan orang yang cintakan orang fasiq atau kafir lalu meniru perbuatan mereka yang maksiat maka dia akan diseksa sebagaimana mereka.
Mencintai para Sahabat Radhiyallahu anhum mengagungkan dan memuliakan Abu Bakr Radhiyallahu anhu dan Umar Radhiyallahu anhu, mencintai mereka dan mengetahui kedudukan mereka dibandingkan yang lain. Sebagaimana Yang diungkapkan oleh Anas Radhiyallahu anhu dengan katanya,
أَرْجُو أَنْ أَكُونَ مَعَهُمْ بِحُبِّي إِيَّاهُمْ وَإِنْ لَمْ أَعْمَلْ بِمِثْلِ أَعْمَالِهِمْ
"Aku berharap boleh bersama mereka dengan sebab kecintaanku kepada mereka, meskipun aku tidak mampu melakukan amalan mereka"
Allah Subhanahuwata'ala berfirman,
وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا
Maksudnya:"Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan Rasul(Nya), mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah, iaitu: Nabi-nabi, para shiddiiqiin, orang-orang yang mati syahid, dan orang-orang saleh. Dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya". Al-Nisa ayat 69
Ayat ini mengarahkan perhatian kaum Muslimin agar mencintai al-haq dan orang-orang yang membawa al-haq supaya dia juga dapat meraih kebahagiaan, kerana seseorang itu akan senantiasa bersama dengan orang yang dicintai.
Imam Al-Ghazali dalam Ihya Ulumiddin, hlm. 2/160, menyatakan:
قال الحسن : يا ابن آدم ! لا يغرنك قول من يقول : ( المرء مع من أحب ) فإنك لن تلحق الأبرار إلا بأعمالهم ، فإن اليهود والنصارى يحبون أنبياءهم وليسوا معهم ،
Maksudnya: Al-Hasan berkata: Wahai manusia, janganlah terpedaya dengan ucapan: “Seseorang bersama orang engkau tidak akan bertemu dengan orang-orang baik kecuali dengan amal perbuatan. Kerana orang Yahudi dan Nasrani mencintai para Nabi mereka tetapi mereka tidak bersama Nabinya.
Ketiga:Mencintai kerana faktor duniawi- Bukan faktor agama
Cinta duniawi. Mencintai sesama manusia ada ikatan batin yang bersifat duniawi seperti kekerabatan, keuntungan harta, perkahwinan atau sebab-sebab duniawi lainnya. Misalnya anak Muslim mencintai ibunya yang kafir atau anak Muslim menyukai muzik yang dinyanyikan oleh bukan Muslim yang senikata dan lirik lagunya tidak bertentang dengan syarak maka itu tidak menjadi sebab mereka akan dikumpulkan di akhirat. Jadi, kecintaan dan kesukaan yang bersifat duniawi dan tidak mempengaruhi orang itu untuk berbuat baik atau buruk maka tidak akan berakibat orang itu dikumpulkan bersama orang yang dicintai kelak di akhirat. Jadi, cinta jenis ketiga ini tidak masuk dalam makna hadis di atas.
Al-Zarqani dalam Syarah Al-Zarqani ala Al-Mawahib Al-Laduniyah bil Minah Al-Muhammadiyah, hlm. 5/304, menyatakan:
قال الحسن البصري : من أحبَّ قومًا اتبع آثارهم ، واعلم أنك لن تلحق بالأخيار حتى تتبع آثارهم ، فتأخذ بهديهم ، وتقتدي بسنتهم ، وتصبح وتمسي على مناهجهم ، حرصًا أن تكون منهم
Maksudnya: Al-Hasan Al-Basri berkata: Barang siapa yang mencintai suatu kaum maka ia akan mengikuti perilakunya. Ketahuilah, bahawasanya engkau tidak akan dipertemukan dengan orang-orang pilihan kecuali kalau mengikuti perilaku mereka, meneladani perbuatan mereka pagi dan petang kerana keinginan untuk menjadi seperti mereka.
Kesimpulannya:
Menyukai orang yang taat itu sudah mendapat pahala, menyukai mereka dan meniru perbuatan mereka akan membuat kita dikumpulkan di syurga bersama mereka. Begitu juga, menyukai dan meniru perbuatan orang kafir dan fasiq yang terlarang akan membuat kita mendapat dosa. Adapun kesukaan yang bersifat duniawi tetapi pada batas-batas tertentu yang tidak sampai membuat kita meniru perbuatan yang haram, maka itu tidak termasuk dalam makna hadith di atas.
No comments:
Post a Comment