Muslim yang terbaik adalah dengan meninggalkan sesuatu yang tidak bermanfaat baginya.
Dalam melakukan pelbagai perkara, memerlukan kita mesti memperhatikan bermanfaat atau tidaknya perkara tersebut. Bukan sekadar ikut-ikutan atau suka-suka sahaja. Sebab baik untuk orang lain belum tentu baik untuk kita. Dan kadang-kadang hal yang menyukakan justeru akan merugikan kita.
Islam mengajarkan agar melakukan segala sesuatu yang diperlukannya didasari atas manfaat yang akan diperolehi apabila melakukannya. Di mana, manfaat ini berupa hal-hal baik yang sudah dijelaskan oleh Islam melalui al-Qur'an dan hadith. Bukan hal baik yang berdasar penilaian manusia saja, namun bertentangan dengan ajaran Islam. Meminum-minuman keras, dadah, ganja, rokok dan seumpamanya barangkali pilihan baik bagi sebilangan orang, kerana konon dapat meningkatkan beban pemikiran. Tapi, menurut Islam meminum minuman yang memabukkan atau memakan, meminum atau menghisap sesuatu benda yang akan menggangu fungsi akal seperti dadah, ganja dan sebagainya adalah haram hukumnya.
Namun, penting untuk mengetahui hal-hal yang bermanfaat dalam ajaran Islam tidaklah tertentu ibadah khas seperti solat atau menolong orang lain sahaja . Boleh juga dengan melakukan sesuatu dengan harapan menghasilkan sesuatu yang berbeza yang baik menurut Islam. Tidur boleh jadi sesuatu yang berbeza bukan ibadah dan tidak begitu bermanfaat dalam Islam. Tapi, bila tidur dengan harapan agar nantinya waktu solat, membaca Qur'an, belajar atau bersekolah tidak mengantuk, maka dengan sendirinya tidur menjadi ibadah.
Anjuran melakukan segala sesuatu asas manfaat yang dikandungnya termaktub dalam hadith yang diriwayatkan oleh Imam at-Tirmizi dan selainnya.
Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda,
عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ حُسْنِ إِسْلَامِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لَا يَعْنِيهِ
Maksudnya:"Dari Abu Hurairah dia berkata bahawa Rasulullah ﷺ bersabda, " Di antara tanda baiknya Islam seseorang adalah meninggalkan sesuatu yang tidak bermanfaat baginya". Riwayat Tirmizi (2239)
Makna (يَعْنِيْهِ) dalam hadith ini, ialah perhatiannya (عناية) tertuju padanya, kemudian yang sesuatu tersebut menjadi maksud dan tujuannya. Makna العناية, ialah perhatian yang lebih terhadap sesuatu.
Makna hadith ini, bahawasanya di antara kebaikan keIslaman seseorang ialah ia meninggalkan perkataan dan perbuatan yang tidak bermanfaat baginya. Dia hanya mencukupkan diri dengan berbagai perkataan dan perbuatan yang bermanfaat baginya sahaja.
Seseorang yang meninggalkan sesuatu yang tidak bermanfaat baginya, dan dia tidak inginkannya bukan dari kerana runtunan hawa nafsu dan keinginan jiwa, namun kerana pertimbangan syari’at Islam. Oleh kerana itu, beliau menjadikan sikap seperti itu sebagai bukti kebaikan keIslamannya.
Jadinya, bagi seseorang yang baik keIslamannya dia akan menuturkan ucapan dan melakukan tindakan-tindakan yang bermanfaat baginya dalam Islam.
Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda,
…احْرِصْ عَلَى مَا يَنْفَعُكَ وَاسْتَعِنْ بِاللهِ وَلاَتَعْجَزْ…
Maksudnya:"...Capailah dengan sungguh-sungguh apa yang bermunafaat bagimu, mohonlah pertolongan kepada Allah 'Azza wa Jalla dan janganlah kamu menjadi orang yang lemah.….”.Riwayat Muslim(4816).
Para Ulama menjelaskan bahawa yang dimaksudkan dengan meninggalkan apa-apa yang tidak bermanfaat, iaitu pada sebahagian besarnya ditujukan kepada menjaga lisan ataupun lidah dari perkataan yang sia-sia. Prinsip yang mendasar ialah dengan meninggalkan hal-hal yang diharamkan dalam Islam, sebagaimana sabda Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam,
عَنْ أَبِي مُوسَى رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيُّ الْإِسْلَامِ أَفْضَلُ قَالَ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ
Malsudnya:"Dari Abu Musa berkata, 'Wahai Rasulullah, Islam manakah yang paling utama?" Rasulullah ﷺ menjawab, "Siapa yang kaum muslimin selamat dari lisan dan tangannya". Riwayat Bukhari(10)
Apa yang dikehendaki dengan maksud tidak bermanfaat iaitu hal-hal yang diharamkan, hal-hal syubhat, hal-hal makruh, dan hal-hal mubah yang berlebihan yang tidak diperlukan. kerana kesemua itu tidak bermanfaat bagi seorang Muslim.
Imam an-Nawawi (wafat th. 676 H) berkata: “Ketahuilah bahawa seorang mukallaf (yang telah dibebani hukum syari’at/sudah baligh) seharusnya dapat menjaga lisannya untuk tidak berbicara, kecuali untuk hal-hal yang benar-benar bermanfaat. Apabila menurut pertimbangannya kemaslahatan antara diam dan berbicara adalah sama, maka menurut as-Sunnah, ia lebih baik mengambil sikap diam. Sebab, pembicaraan yang mubah (harus) terkadang boleh membawa kepada perbuatan haram atau makruh. Yang demikian banyak sekali terjadi (menjadi kebiasaan). Ingat, mencari selamat adalah sesuatu keberuntungan yang tiada taranya. [Kitab Riyadush-Shalihin, Bab Tahriimil-Ghibah wal-‘Amri bi Hifzhil-Lisan].
Sebagaimana Yang disebutkan oleh hadith berikut,
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلَا يُؤْذِ جَارَهُ وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ
Maksudnya:"Dari Abu Hurairah radhiallahu'anhu dia berkata; Rasulullah ﷺ bersabda, "Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhirat hendaknya ia berkata baik atau diam, dan barangsiapa beriman kepada Allah dan hari Akhir, janganlah ia menyakiti tetangganya, dan barangsiapa beriman kepada Allah dan hari Akhir, hendaknya ia memuliakan tamunya". Riwayat Bukhari (5994)
Jika keIslaman seseorang telah baik dan mencapai tingkatan ihsan, maka ketika beribadah kepada Allah seolah-olah ia melihat-Nya, dan jika ia tidak melihat-Nya maka Allah melihatnya.
….مَا الْإِحْسَانُ قَالَ الْإِحْسَانُ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ….
Maksudnya:"......Apakah Ihsan itu?" beliau menjawab, "Engkau menyembah Allah seakan-akan engkau melihat-Nya. Jika engkau tidak dapat melihat-Nya sesungguhnya Dia melihatmu…..". Riwayat Bukhari(4404).
Maka barangsiapa beribadah kepada Allah dengan mengingat kedekatan pada-Nya dan penglihatan pada-Nya dengan hatinya atau mengingat kedekatan dan penglihatan Allah kepadanya, sungguh keislamannya telah baik dan mewajibkannya meninggalkan apa saja yang tidak bermanfaat baginya dalam Islam dan ia lebih sibuk dengan hal-hal yang bermanfaat baginya.
Ihsan membuahkan sifat malu kepada Allah Subhanahuwata'ala dan meninggalkan apa saja yang membuatnya malu kepada-Nya.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah bersabda,
: اِسْتَحْيُوْا مِنَ اللهِ حَقَّ الْحَيَاءِ ، مَنِ اسْتَحْيَا مِنَ اللهِ حَقَّ الْحَيَاءِ فَلْيَحْفَظِ الرَّأْسَ وَمَا وَعَى، وَالْبَطْنَ وَمَا حَوَى ، وَلْيَذْكُرِ الْمَوْتَ وَالْبِلَى ، وَمَنْ أَرَادَ اْلآخِرَةَ تَرَكَ زِيْنَةَ الدُّنْيَا، فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ ؛ فَقَدِ اسْتَحْيَا مِنَ اللهِ حَقَّ الْحَيَاءِ.
Maksudnya:"Hendaklah kalian malu kepada Allah dengan sebenar-benar malu. Barang siapa yang malu kepada Allah dengan sebenar-benar malu, hendaklah ia menjaga kepala dan apa yang ada padanya(apa yang difahami), menjaga perut dan apa yang ada di dalamnya, dan hendaklah ia selalu mengingat kematian dan busuknya badan. Barang siapa menginginkan kehidupan akhirat, hendaklah meninggalkan perhiasan dunia, dan barang siapa melakukan hal itu, sungguh, ia telah malu kepada Allah dengan sebenar-benar malu". Riwayat Tirmizi(2458)
Justeru itu “jika engkau berbicara, ingatlah pendengaran Allah terhadapmu. Jika engkau diam, ingatlah penglihatan-Nya kepadamu”.
Hal ini telah diisyaratkan oleh Al-Qur`ân di banyak tempat, misalnya firman Allah Subhanahuwata'ala,
مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ
Maksudnya:"Tidak ada satu kata yang diucapkannya, melainkan ada di sisinya Malaikat pengawas yang selalu siap (mencatat). Qaf ayat 18.
Firman Allah Subhanahuwata'ala
أَمْ يَحْسَبُونَ أَنَّا لَا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَنَجْوَاهُمْ ۚ بَلَىٰ وَرُسُلُنَا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ
Maksudnya:"Ataukah mereka mengira bahawa Kami tidak mendengar rahsia dan bisikan-bisikan mereka? Sebenarnya (Kami mendengar), dan utusan-utusan Kami (para Malaikat) selalu mencatat di sisi mereka". Al-Zukhruf ayat 80
Ramai manusia yang tidak membandingkan diantara ucapannya dan perbuatannya. Akibatnya ia berbicara sesuatu yang tidak penting, sia-sia, tidak ada bermanfaat dan tidak terkawal.
Hal ini juga tidak diketahui oleh Sahabat Mu’adz bin Jabal Radhiyallahu anhu , ketika mana ia bertanya kepada Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam "apakah akan diazab disebabkan lidah" ,
…...فَأَخَذَ بِلِسَانِهِ قَالَ كُفَّ عَلَيْكَ هَذَا فَقُلْتُ يَا نَبِيَّ اللَّهِ وَإِنَّا لَمُؤَاخَذُونَ بِمَا نَتَكَلَّمُ بِهِ فَقَالَ ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ يَا مُعَاذُ وَهَلْ يَكُبُّ النَّاسَ فِي النَّارِ عَلَى وُجُوهِهِمْ أَوْ عَلَى مَنَاخِرِهِمْ إِلَّا حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ…….
“......Lalu beliau memegang lisannya, dan bersabda, "'Tahanlah (lidah) mu ini." Aku bertanya; 'Wahai Nabi Allah, (Apakah) sungguh kita akan diazab disebabkan oleh perkataan yang kita ucapkan? ' Beliau menjawab; "(Celakalah kamu) ibumu kehilanganmu wahai Mu'adz, Tidaklah manusia itu disunggkurkan ke dalam neraka di atas muka atau hidung mereka melainkan kerana hasil ucapan lisan mereka?". Riwayat Tirmizi (2616)
Allah Subhanahuwata’ala menegaskan, tidak ada kebaikan dari banyak pembicaraan manusia di antara mereka. Allah Subhanahuwata’ala berfirman
لَا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ ۚ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا
Maksudnya:"Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisikan-bisikan mereka(perbicaraan rahsia), kecuali bisikan-bisikan dari orang yang menyuruh (manusia) memberi sedekah, atau berbuat ma'ruf, atau mengadakan perdamaian di antara manusia. Dan barangsiapa yang berbuat demikian kerana mencari keredhaan Allah, maka kelak Kami memberi kepadanya pahala yang besar". Al-Nisa ayat 114.
Apabila seseorang itu meninggalkan apa-apa yang tidak bermanfaat baginya, samaada berupa perkataan mahupun perbuatan, maka baiklah keIslamannya. Apabila ia baik keislamannya, maka akan dilipatgandakan kebaikannya. Banyak hadith-hadith yang menerangkan tentang seseorang yang baik keIslamannya, maka kebaikan-kebaikannya dilipatgandakan, adapun kesalahan-kesalahannya akan dihapuskan.
Dan yang jelasnya adalah bahawa gandaan kebaikan itu ditentukan dari baik atau tidaknya keIslaman seseorang.
Diriwayatkan dari Sahabat Abu Hurairah Radhiyallahu anhu, dari Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam beliau bersabda,
: إِذَا أَحْسَنَ أَحَدُكُمْ إِسْلاَمَهُ ؛ فَكُلُّ حَسَنَةٍ يَعْمَلُهَا تُكْتَبُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِ مِائَةِ ضِعْفٍ، وَكُلُّ سَيِّئَةٍ تُكْتَبُ بِمِثْلِهَا، حَتَّى يَلْقَى اللهَ عَزَّ وَجَلَّ.
Maksudnya:"Jika salah seorang dari kalian memperbaiki keIslamannya, maka setiap kebaikan yang dia kerjakan ditulis dengan sepuluh kebaikan hingga tujuh ratus kali ganda, dan setiap kesalahan yang dilakukannya ditulis dengan kesalahan yang sama hingga dia bertemu dengan Allah Azza wa Jalla". Riwayat Muslim (129)
Satu kebaikan dilipatgandakan hingga sepuluh kali ganda merupakan suatu kepastian. Pelipatgandaan kebaikan itu sangat terkait dengan kebaikan keIslaman seseorang, keikhlasan niat, dan keperluan kepada amal tersebut dan keutamaannya, seperti menyumbang dana untuk jihad, memberi nafkah untuk keperluan haji, memberi nafkah kepada kaum kerabat, anak-anak yatim, orang miskin, dan saat-saat di mana nafkah diperlukan. Rujuk jamiul-‘ulum wal-hikam oleh Imam Ibnu Rajab al-Hanbali. 1 hlm 295
Dari Abu Sa’id al-Khudri Radhiyallahu anhu, dia berkata, Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda:
إِذَا أَسْلَمَ الْعَبْدُ فَحَسُنَ إِسْلاَمُهُ كَتَبَ اللهُ لَهُ كُلَّ حَسَنَةٍ كَانَ أَزْلَفَهَا وَمُحِيَتْ عَنْهُ كُلُّ سَيِّئَةٍ كَانَ أَزْلَفَهَا ؛ ثُمَّ كَانَ بَعْدَ ذَلِكَ الْقِصَاصُ، الْحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِمِائَةِ ضِعْفٍ وَالسَّيِّئَةُ بِمِثْلِهَا إِلاَّ أَنْ يَتَجَاوَزَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ عَنْهَا.
Maksudnya:"Apabila seorang hamba masuk Islam lalu baik keIslamannya, Allah menulis baginya setiap kebaikan yang pernah dia kumpulkan dan dihapus darinya setiap kesalahan yang pernah dia kumpulkan. Setelah itu yang terjadi ialah qisash; satu kebaikan dilipatgandakan dengan sepuluh kali ganda dari nilai kebaikannya hingga tujuh ratus kali ganda, dan satu kesalahan (dihitung) satu kesalahan yang sama kecuali jika Allah memaafkannya. Riwayat Bukhari secara mu’allaq (I/88 –Fat-hul-Bari) dan dimaushulkan oleh an-Nasa`i (VIII/105-106).
Apa yang dimaksud dengan kebaikan dan kesalahan yang dikumpulkan pada hadith di atas, ialah kebaikan dan kesalahan yang terjadi sebelum Islam. Ini menunjukkan, bahawa seseorang itu diberikan pahala kerana kebaikan-kebaikannya pada saat dia masih kafir. Maka apabila dia masuk Islam kesalahannya akan dihapus tetapi dengan syarat iaitu keislamannya baik, dan menjauhi berbagai kesalahan itu setelah dia masuk Islam. Imam Ahmad menegaskan hal ini.
Hal ini juga ditunjukkan oleh sebuah hadith dari Ibnu Mas’ud Radhiyallahu anhu , ia berkata, “Wahai Rasulullah! Apakah kami akan disiksa kerana apa yang kami lakukan pada masa Jahiliyyah?” Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam menjawab,
أَمَّا مَنْ أَحْسَنَ مِنْكُمْ فِي اْلإِسْلاَمِ فَلاَ يُؤَاخَذُ مِنْهَا، وَمَنْ أَسَاءَ ؛ أُخِذَ بِعَمَلِهِ فِي الْجَاهِلِيَّةِ وَفِي اْلإِسْلاَمِ.
Maksudnya:"Adapun seseorang dari kalian yang berbuat kebaikan dalam masa Islamnya, dia tidak akan disiksa kerananya. Namun barang siapa berbuat tidak baik, dia akan disiksa kerana perbuatannya pada masa Jahiliyyah dan masa Islam". Riwayat Bukhari (6921)
Sahabat ‘Amr bin al-Ash Radhiyallahu anhu , ketika masuk Islam ia berkata kepada Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam,
….قَالَ قُلْتُ أَرَدْتُ أَنْ أَشْتَرِطَ قَالَ تَشْتَرِطُ بِمَاذَا قُلْتُ أَنْ يُغْفَرَ لِي قَالَ أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ الْإِسْلَامَ يَهْدِمُ مَا كَانَ قَبْلَهُ وَأَنَّ الْهِجْرَةَ تَهْدِمُ مَا كَانَ قَبْلِهَا وَأَنَّ الْحَجَّ يَهْدِمُ مَا كَانَ قَبْلَهُ…...
Maksudnya:"Aku menjawab, 'Aku ingin memberikan persyaratan.' Beliau bersabda, "Kamu meminta syarat apa? ' Aku menjawab, 'Dengan syarat aku diampuni.' Beliau bersabda, "Apakah kamu tidak tahu bahawa Islam telah menghapuskan dosa yang telah terdahulu, dan bahawa hijrah juga menghapuskan dosa yang terdahulu, dan haji juga menghapuskan dosa yang terdahulu.' sebelumnya”. Riwayat Muslim(121).
Dalam sebuah hadith,
َ حَكِيمَ بْنَ حِزَامٍ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيْ رَسُولَ اللَّهِ أَرَأَيْتَ أُمُورًا كُنْتُ أَتَحَنَّثُ بِهَا فِي الْجَاهِلِيَّةِ مِنْ صَدَقَةٍ أَوْ عَتَاقَةٍ أَوْ صِلَةِ رَحِمٍ أَفِيهَا أَجْرٌ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَسْلَمْتَ عَلَى مَا أَسْلَفْتَ مِنْ خَيْرٍ
Maksudnya:"Bahawa Hakim bin Hizam telah mengabarkan kepadanya, bahawa dia berkata kepada Rasulullah ﷺ, "Wahai Rasulullah, apa pendapatmu tentang beberapa perkara, berupa sedekah, atau pembebasan hamba, atau silaturrahim, yang pernah aku lakukan zaman jahiliah dulu? Apakah aku mendapatkan pahala padanya?" Rasulullah ﷺ menjawab, "Kamu masuk Islam dengan kebaikan yang kamu lakukan dahulu". Riwayat Muslim(123)
Ini menunjukkan, bahawa kebaikan-kebaikan orang kafir akan diberikan pahala apabila dia masuk Islam, dan apabila baik keislamannya akan dilipatgandakan pahalanya. Mudah-mudahan kita termasuk orang yang sibuk dengan hal-hal yang bermanfaat, dan menjauhkan diri dari hal-hal yang tidak bermanfaat, dan mudah-mudahan keIslaman kita semakin menjadi baik.
No comments:
Post a Comment