Thursday, December 24, 2020

Harap Kepada Allah (رجاءُ الله)

Harap Kepada Allah (رجاءُ الله)

Termasuk di antara pokok akidah Islam yang paling agung adalah الخوف (rasa takut), الرجاء (rasa penuh harap) dan rasa cinta kepada Allah Subhanahuwta’ala (المحبة).

Ibadah pula tertegak atas tiga teras atau rukun iaitu محبة , رجاء  خوف  kepada Allah Subhanahuwata'ala. 


Imam Ibn Qudamah menjelaskan mafhum atau erti harapan, katanya, "Rasa tenang dalam penantian terhadap suatu perkara yang dicintai tetapi hal ini akan terwujud dengan disertai adanya sebab yang mewujudkannya. Adapun jika tanpa adanya sebab,  maka hal ini bukanlah rasa harap tetapi sekadar angan-angan kerana merupakan penantian tanpa sebab. Lihat Mukhtasar Minhaj al-Qasidin,  hlm. 282.


Hal ini bertepatan dengan firman Allah Subhanahuwata'ala, 


قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا


Maksudnya:"Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: "Bahawa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa". Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya". Al-Kahfi ayat 110.


Menurut Tafsir Ibn Kathsir, 

فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ (“Barangsiapa yang mengharapkan perjumpaan dengan Rabbnya,”) yakni, pahala dan balasan-Nya yang baik; فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا (“Maka hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh.”) Yakni yang sesuai dengan syari’at Allah.

وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا (“Dan janganlah ia menyekutukan seorang pun dalam beribadah kepada Rabbnya.”) Itulah perbuatan yang dimaksudkan untuk mencari keredhaan Allah semata, yang tiada sekutu bagi-Nya.

Kedua hal tersebut merupakan rukun amal yang maqbul (diterima). Iaitu harus benar-benar tulus kerana Allah dan harus sesuai dengan syari’at Rasulullah Sallahu'alaihiwasallam.

Ibnu Abi Hatim telah meriwayatkan dari Thawus, ia menceritakan, ada seseorang yang bertanya: “Ya Rasulullah, sesungguhnya aku bersikap dengan beberapa sikap, yang kukehendaki hanyalah keredhaan Allah, aku ingin agar tempatku diperlihatkan.” Maka Rasulullah tidak memberikan jawapan sama sekali sehingga turun ayat ini:

فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا (“Barangsiapa yang mengharap perjumpaan dengan Rabbnya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia menyekutukan seorang pun dalam beribadah kepada Rabbnya.”) Demikianlah yang dikemukakan oleh Mujahid dan beberapa ulama lainnya.


Orang yang beriman dengan Tuhannya yang berharap akan melihat-Nya dan mengharapkan ganjaran-Nya serta takutkan seksa-Nya,  wajiblah mengerjakan amal soleh yang diredhai kerana Allah Subhanahuwata'ala dan janganlah mempersekutukan Alah Subhanahuwata'ala dengan sesiapa pun dalam beribadah kepada-Nya. Lihat Tafsir al-Munir, jil. 8,hlm. 337.


Hal ini bermakna, Muslim beribadah kepada Allah Subhanahuwata'ala kerana gemarkan ganjaran-Nya dan bertaubat kepada-Nya ketika jatuh dalam lembah dosa kerana mengharapkan keampunan-Nya serta berharap untuk menemui Allah Subhanahuwata'ala. 


Harapan ialah ketajaman hati yang memandu diri kepada Allah yang Maha Agong dan rasa tenang meneruskan peralanan kepada-Nya dengan kesedaran tentang kemurahan-Nya,  dan mengharapkan rahmat serta keampunan-Nya. Jika roh harapan tergendala, sudah tentu ubudiyyah hati dan anggota juga tergendala. Harapan itu ialah tanda mahabbah Allah Subhanahuwata'ala dan rasa takut kepada-Nya. Mahabbah menjadi pendorong perbuatan perbuatan dan amalan/kerja


Harapan ialah satu keadaan yang membuka jalan usaha bersungguh-sungguh (mujahadah)  dalam melakukan amalan/kerja Dan sentiasa berada dalam ketaatan, walaupun dalam keadaan yang berubah-rubah. Selalunya harapan dipuji kerana harapan menjadi pendorong amalan/kerja, manakala putus asa pula dicela kerana menjadi faktor menjauh daripada amalan/kerja. Lihat Mukhtasar Minhaj al-Qasidin,  hlm. 284.


Seorang mukmin, dia takut (خوف) terhadap ancaman, azab dan hukuman dari Allah Subhanahuwata’ala. Namun di sisi lain, dia juga mengharapkan (رجاء) kemurahan rahmat, kasih sayang dan ampunan Allah Subhanahuwata’ala. Dua hal ini haruslah digabungkan secara seimbang. Hal ini sebagaimana firman Allah Subhanahuwta’ala ketika menceritakan para nabi-Nya,


فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ يَحْيَىٰ وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا ۖ وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ


Maksudnya:"Maka Kami memperkenankan doanya, dan Kami anugerahkan kepada nya Yahya dan Kami jadikan isterinya dapat mengandung. Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang selalu bersegera dalam (mengerjakan) perbuatan-perbuatan yang baik dan mereka berdoa kepada Kami dengan harap dan cemas. Dan mereka adalah orang-orang yang khusyu' kepada Kami. Al-Anbiya’ ayat 90.


Yang dimaksud dengan رغبا adalah rasa penuh harap (الرجاء).


Sedangkan yang dimaksud dengan رهبا adalah rasa takut (الخوف).


Allah Subhanahuwata’ala juga berfirman,


أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَىٰ رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ ۚ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُورًا


Maksudnya:"Orang-orang yang mereka seru itu, mereka sendiri mencari jalan kepada Tuhan mereka siapa di antara mereka yang lebih dekat (kepada Allah) dan mengharapkan rahmat-Nya dan takut akan azab-Nya; sesungguhnya azab Tuhanmu adalah suatu yang (harus) ditakuti".Al-Isra’ ayat 57.


Allah Subhanahuwata’ala juga berfirman,


أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ ۗ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ


Maksudnya:"(Apakah kamu hai orang musyrik yang lebih beruntung) ataukah orang yang beribadat di waktu-waktu malam dengan sujud dan berdiri, sedang ia takut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran".  Az-Zumar [39]: 9)


Kedua hal ini (الخوف dan الرجاء) wajiblah disertai dengan rasa cinta kepada Allah Subhanahuwata’ala (المحبة). Oleh kerana itu, seorang mukmin wajib menggabungkan tiga hal ini: mencintai Allah ta’ala, takut terhadap azab dan siksaan Allah Subhanahuwata’ala dan mengharapkan kasih sayang, rahmat, pahala dan keampunan Allah Subhanahuwata’ala.


Kesimpulannya, Allah Subhanahuwata'ala itu Mahaluas kurniaan-Nya. Sekecil apa pun kebaikan yang kita lakukan, Allah Subhanahuwata'ala akan membalasnya dengan yang lebih baik dan lebih banyak dari apa yang kita lakukan, baik di dunia maupun di akhirat kelak.


Sebesar dan sebanyak apa pun dosa kita kepada Allah Subhanahuwata'ala, jika kita bertaubat kepada-Nya, Allah Subhanahuwata'ala akan mengampuninya. Kerananya, salah satu hal yang harus kita tumbuhkan di dalam diri kita ketika berinteraksi dengan Allah Subhanahuwata'ala adalah sifat raja/رجاءُ, yakni mengharap akan kurnia dan rahmat-Nya.


Raja/رجاءُ itu hendaklah disertai dengan usaha yang sungguh-sungguh dan tawakal. Oleh kerana itulah, para ulama sepakat bahawa raja tidak dianggap sah kecuali disertai dengan usaha.


Mengharap (raja/رجاءُ) terletak di saat dan setelah seseorang melakukan ikhtiar atau usaha. Hal ini dapat difahami dari firman Allah Subhanahuwata'ala yang termaktub dalam Al-quran surah al-Baqarah ayat 218, 


إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ


Maksudnya:"Sesungguhnya orang-orang yang beriman, orang-orang yang berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.


Menurut Tafsir al-Jalalyn: Sesungguhnya orang-orang yang beriman dengan keimanan yang mendorong mereka untuk berhijrah demi membela agama dan berjuang menjunjung tinggi kalimat Allah, akan selalu mengharapkan menanti pahala yang besar dari Allah, meskipun mereka tidak sempurna dalam mengerjakan beberapa hal.


Kerana Allah Maha Pengampun dosa, Maha Penyayang, yang menyayangi hamba-Nya dengan memberi petunjuk dan pahala.


Orang yang senantiasa berharap akan keluasan kurniaan Allah Subhanahuwata'ala (raja) adalah orang yang selalu membukakan pintu harapan baginya. Cirinya, hatinya selalu mengharapkan kesempurnaan nikmat Allah dan kesempurnaan ampunan-Nya.








No comments:

Post a Comment

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan.

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan. Istiqomah dalam mengerjakan amal soleh merupakan satu sikap yang penting dalam kehidupan se...