Friday, October 9, 2020

Manusia diiringi ke padang mahsyar dalam keadaan-keadaan yang berbeza.

Manusia diiringi ke padang mahsyar dalam keadaan-keadaan yang berbeza.


Allah Subhanahuwata'ala menjelaskan keadaan manusia setelah dibangkitkan dari kubur mereka dan menuju ke Masyhar,  sebagaimana firman-Nya, 


يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ


Maksudnya:"Pada hari itu manusia ke luar dari kuburnya dalam keadaan bermacam-macam, supaya diperlihatkan kepada mereka (balasan) pekerjaan mereka. Al-Zalzalah Ayat 6.


Manusia di saat dikumpulkan di  Mahsyar.


قُلُوْبٌ يَّوْمَىِٕذٍ وَّاجِفَةٌۙ


Maksudnya:" Hati manusia pada waktu itu sangat takut". Al- Naziat ayat 8.


اَبْصَارُهَا خَاشِعَةٌۘ


Maksudnya:"Pandangannya tunduk. Al-Naziat ayat 9.


Makna yang dimaksud ialah mereka tampak dalam keadaan hina dan rendah kerana menyaksikan huru-hara yang mengerikan lagi sangat menakutkan di Mahsyar itu.


Sewaktu manusia dibangkitkan dari kubur dan diiringi ke padang Mahsyar, di saat itu manusia tidak memakai alas kaki, tidak pula memakai sehelai benang pun, semua dalam keadaan tanpa pakaian, belum dikhitan dan berjalan kaki. 

Rasulullah sallallahu‘alaihiwasallam bersabda:


   إِنَّكُمْ مُلاَقُو اللهِ حُفَاةً عُرَاةً مُشَاةً غُرْلاً   


Maksudnya:"“Sesungguhnya kalian akan menjumpai Allah dalam keadaan tidak beralas kaki, tidak berpakaian, berjalan kaki, dan belum dikhitan". Riwayat al-Bukhari(6043) 


Namun, pada akhirnya mereka juga akan mendapat pakaian. Dan yang pertama kali memperolehnya adalah Nabi Ibrahim ‘alaihissalam, 


 إِنَّ أَوَّلَ مَنْ يُكْسَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِبْرَاهِيْمُ   


Maksudnya:“Sesungguhnya orang pertama yang diberi pakaian pada hari Kiamat adalah Nabi Ibrahim.” Riwayat Bukhari (4371).   


Adapun pakaian yang dikenakan manusia adalah pakaian yang mereka pakai atau apa yang dipakaikan di saat meninggal,


   اَلْمَيِّتُ يُبْعَثُ فِيْ ثِيَابِهِ الَّتِيْ يَمُوْتُ فِيْهَا   


Maksudnya:“Mayit akan dibangkitkan dengan pakaian yang dikenakannya ketika mati.” Diriwayatkan oleh Abu Dawud dan Ibnu Hibban dalam Sahihnya. Rujuk: at-Targhib wat-Tarhib( 3575)   


Kemudian manusia diiringi ke padang mahsyar dalam keadaan-keadaan tertentu serta berbeza diantara satu sama lain. Sebagaimana hadith berikut,


   إِنَّكُمْ تُحْشَرُوْنَ رِجَالاً وَرُكْبَانًا وَتُجَرُّوْنَ عَلَى وُجُوْهِكُمْ 


Maksudnya:“Sesungguhnya kalian akan dikumpulkan (ke Padang Mahsyar) dalam keadaan berjalan, dan (ada juga yang) berkenderaan, serta (ada juga yang) diseret di atas wajah-wajah kalian.” Riwayat at-Tirmizi, dan beliau mengatakan, “Hadith hasan". 


Jika kita perincikan hadith ini, sekurang-kurangnya ada tiga keadaan manusia saat diiringi ke padang Mahsyar: 1-Dalam keadaan berjalan kaki. 

2-Dengan kendaraan. 

3-Orang yang diseret di atas wajahnya. 


   يَا رَسُولَ اللهِ كَيْفَ يُحْشَرُ الْكَافِرُ عَلَى وَجْهِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ؟ قَالَ: أَلَيْسَ الَّذِي أَمْشَاهُ عَلَى رِجْلَيْهِ فِي الدُّنْيَا قَادِرًا عَلَى أَنْ يُمْشِيَهُ عَلَى وَجْهِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ؟   


Maksudnya:“Wahai Rasulullah, bagaimana boleh orang kafir diseret di atas wajah mereka pada hari Kiamat?” Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam menjawab: “Bukankah Rabb yang membuat seseorang berjalan di atas kedua kakinya di dunia, mampu untuk membuatnya berjalan di atas wajahnya pada hari Kiamat?!” Qatadah mengatakan, “Benar, demi kemuliaan Rabb kami".Riwayat al-Bukhari (6042) dan Muslim (5020).


Maka kita boleh memilih menjadi bahagian dari kelompok mana!!!. Dan sudah tentu  kita berlindung kepada Allah agar tidak dimasukkan ke dalam golongan yang ketiga نعوذ بالله من ذلك

 

Bagi orang-orang kafir, hari kiamat adalah hari yang sangat menyulitkan, disebabkan kekafiran dan kesyirikan mereka di dunia. Sebagaimana firman Allah Subhanahuwata'ala tentang mereka:


فَتَوَلَّ عَنْهُمْ ۘ يَوْمَ يَدْعُ الدَّاعِ إِلَىٰ شَيْءٍ نُكُرٍ.خُشَّعًا أَبْصَارُهُمْ يَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْدَاثِ كَأَنَّهُمْ جَرَادٌ مُنْتَشِرٌ. مُهْطِعِينَ إِلَى الدَّاعِ ۖ يَقُولُ الْكَافِرُونَ هَٰذَا يَوْمٌ عَسِرٌ


Maksudnya:"Maka berpalinglah kamu dari mereka. (Ingatlah) hari (ketika) seorang penyeru (malaikat) menyeru kepada sesuatu yang tidak menyenangkan (hari pembalasan),Sambil menundukkan pandangan-pandangan mereka keluar dari kuburan seakan-akan mereka belalang yang beterbangan. Mereka datang dengan cepat kepada penyeru itu. Orang-orang kafir berkata: "Ini adalah hari yang berat".

Al-Qamar ayat 6-8.


وَمَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ ۖ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِهِ ۖ وَنَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَىٰ وُجُوهِهِمْ عُمْيًا وَبُكْمًا وَصُمًّا ۖ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ كُلَّمَا خَبَتْ زِدْنَاهُمْ سَعِيرًا


Maksudnya:"Dan barangsiapa yang ditunjuki Allah, dialah yang mendapat petunjuk dan barangsiapa yang Dia sesatkan maka sekali-kali kamu tidak akan mendapat penolong-penolong bagi mereka selain dari Dia. Dan Kami akan mengumpulkan mereka pada hari kiamat (diseret) atas muka mereka dalam keadaan buta, bisu dan pekak. Tempat kediaman mereka adalah neraka jahannam. Tiap-tiap kali nyala api Jahannam itu akan padam, Kami tambah lagi bagi mereka nyalanya". Al-Isra’ ayat 97.


Ketika itu pula, matahari didekatkan. Dan manusia berpeluh sesuai dengan amalan-amalan mereka masing-masing.


 تُدْنَى الشَّمْسُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنَ الْخَلْقِ حَتَّى تَكُوْنَ مِنْهُمْ كَمِقْدَارِ مِيْلٍ، قَالَ سُلَيْمُ بْنُ عَامِرٍ : فَوَاللهِ، مَا أَدْرِي مَا يَعْنِي بِالْمِيْلِ أَمَسَافَةَ اْلأَرْضِ أَمْ الْمِيْلَ الَّذِي تُكْتَحَلُ بِهِ الْعَيْنُ، قَالَ : فَيَكُوْنُ النَّاسُ عَلَى قَدْرِ أَعْمَالِهِمْ فِي الْعَرَقِ فَمِنْهُمْ مَنْ يَكُوْنُ إِلَى كَعْبَيْهِ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَكُوْنُ إِلَى رُكْبَتَيْهِ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَكُوْنُ إِلَى حَقْوَيْهِ، وَمِنْهُمْ مَنْ يُلْجِمُهُ الْعَرَقُ إِلْجَامًا، وَأَشَارَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِيَدِهِ إِلَى فِيْهِ  


Maksudnya:"Pada hari kiamat, matahari didekatkan jaraknya terhadap makhluk hingga tinggal sejauh satu mil.” –Sulaim bin Amir (perawi hadith ini) berkata: “Demi Allah, aku tidak tahu apa yang dimaksud dengan mil. Apakah ukuran jarak perjalanan, atau alat yang dipakai untuk bercelak mata?” Nabi Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda: “Sehingga manusia tersiksa dalam peluhnya sesuai dengan kadar amal-amalnya (yakni dosa-dosanya). Di antara mereka ada yang peluhnya sampai kedua mata kakinya. Ada yang sampai kedua lututnya, dan ada yang sampai pinggangnya, serta ada yang tenggelam dalam peluhnya.” Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam memberikan isyarat dengan meletakkan tangan ke mulut beliau. Riwayat Muslim(2864).


قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «يَقُومُ أَحَدُهُمْ فِى رَشْحِهِ إِلَى أَنْصَافِ أُذُنَيْهِ» أخرجه البخاري و مسلم   


Maksudnya:“Salah seorang diantara mereka berdiri dengan peluhnya yang sampai separuh telinganya“. Riwayat Bukhari (6531), Muslim (2862).


Manusia di padang mahsyar menunggu berpuluh-puluh tahun untuk mendapat keputusan dari Allah.


   قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «يجمع الله الأولين والآخرين لميقات يوم معلوم قياما أربعين سنة شاخصة أبصارهم إلى السماء ينتظرون فصل القضاء» أخرجه الطبراني 


Maksudnya:"Allah akan mengumpulkan dari makhluk pertama hingga terakhir pada hari yang telah ditentukan, mereka berdiri selama empat puluh tahun seraya pandangannya tegak melihat ke langit menunggu Allah untuk memutuskan perkara …” HR ath-Thabarani 9/357 no: (9763). Sahih rujuk:Targhib wa Tarhib 3/418 (3591).


Sabda Rasulullah Sallahu'alaihiwasallam 


قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «مَا مِنْ صَاحِبِ ذَهَبٍ وَلاَ فِضَّةٍ لاَ يُؤَدِّى مِنْهَا حَقَّهَا إِلاَّ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ صُفِّحَتْ لَهُ صَفَائِحَ مِنْ نَارٍ فَأُحْمِىَ عَلَيْهَا فِى نَارِ جَهَنَّمَ فَيُكْوَى بِهَا جَنْبُهُ وَجَبِينُهُ وَظَهْرُهُ كُلَّمَا بَرَدَتْ أُعِيدَتْ لَهُ فِى يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ حَتَّى يُقْضَى بَيْنَ الْعِبَادِ فَيُرَى سَبِيلُهُ إِمَّا إِلَى الْجَنَّةِ وَإِمَّا إِلَى النَّارِ» أخرجه مسلم 


Maksudnya:“Tidaklah seorang yang mempunyai emas dan perak lalu tidak menunaikan hak keduanya, melainkan kelak pada hari kiamat akan diberikan padanya kepingan logam dari api neraka, lantas dicelupkan kedalam neraka Jahanam, selanjutnya digosokkan pada tulang rusuk, kening serta punggungnya, dan tiap kali menjadi sejuk maka dicelupkan lagi, pada hari yang sama dengan lima puluh ribu tahun, (itu terjadi) hingga diputuskan perkara hamba, maka dirinya sudah melihat jalannya, apakah ke syurga atau ke neraka“.Riwayat Muslim (987).


Sedangkan kadar hari dunia berbanding hari akhirat telah disebut oleh Allah Subhanahuwata'ala dalam firman-Nya,


 فِي يَوۡمٖ كَانَ مِقۡدَارُهُۥ خَمۡسِينَ أَلۡفَ سَنَةٖ


Maksudnya:"Dalam sehari yang kadarnya limapuluh ribu tahun”. (QS al-Ma’aarij: 4). 


Ibnu Hatim berkata tentang ini, “Iaitu hari kiamat.”



No comments:

Post a Comment

Menghayati Kasih Ibu

Menghayati Kasih Ibu Islam adalah sebuah agama yang sangat menitik beratkan soal berbuat baik kepada kedua ibubapa. Bahkan amalan birr al-wa...