Saturday, April 25, 2020

Natijah Puasa adalah Takwa (Bahasa Arab: التقوى‎, at-taqwa)

Natijah Puasa adalah Takwa (Bahasa Arab: التقوى‎, at-taqwa) 

Puasa Ramadhan adalah salah satu daripada rukun-rukun Islam yang lima. Ianya merupakan ibadah yang telah difardhukan oleh Allah Subhanahuwata'ala. Maksud Ibadah ialah tuntutan ke atas seseorang hamba bagi melaksanakannya sebagai memenuhi perintah Allah Subhanahuwata'ala dan menunaikannya tanpa melihat apa-apa natijah yang mungkin dihasilkan daripada ibadah tersebut. Namun Allah Subhanahuwata'ala Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, apabila menfardhukan sesuatu ibadah kepada hamba-Nya pasti ada kelebihan dan ganjaran yang dijanjikan. Antara kelebihan puasa dibulan ramadhan adalah sebagai Natijah kepada Taqwa:

Sebagaimana firman Allah Subhanahuwata'ala, 

  يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Maksudnya:"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan keatas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan keatas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa,” (Al-Baqarah, ayat 183)

Ibadah puasa adalah ibadah rohaniah dan jasadiah. Apabila ibadah puasa dilaksanakan dengan menjaga Sunnah dan adab berpuasa maka hasil daripadanya akan membentuk seseorang itu kepada seorang hamba yang benar-benar bertaqwa di sisi Allah Subhanahuwata'ala.

Amalan pada bulan Ramadhan adalah berbentuk multidimensi dan satu pakej lengkap untuk mencapai matlamat takwa. Itulah hakikat sebenar ibadat puasa yang dilaksanakan.

Justeru itu,  Ramadhan bukan hanya sekadar menahan diri daripada makan minum serta melakukan perkara yang membatalkan puasa semata-mata. Namun ia adalah merupakan satu wasilah (jalan) bagi mencapai ketakwaan dengan memelihara unsur sosial dan rohani yang meliputi proses pengislahan, pembersihan dan pembinaan diri dengan melaksanakan perintah Allah Subhanahuwata'ala.

Ianya adalah bagi memastikan umat Islam mendapat manfaat puasa sepenuhnya. ibadat puasa menyediakan jiwa seseorang untuk bertakwa kepada Allah Subhanahuwata'ala dengan meninggalkan keinginannya semata-mata kerana patuh kepada perintah Allah Subhanahuwata'ala.

Dengan itu, akan terdidiklah jiwa orang yang berpuasa untuk meninggalkan keinginannya dengan penuh kesabaran.

Al-Quran yang diturunkan pada bulan Ramadhan mempunyai 140 ayat yang berhubung kait dengan takwa.

Terdapat ayat yang menjelaskan mengenai perintah takwa, keutamaan takwa, sifat orang bertakwa, cara atau jalan menuju takwa dan ganjaran untuk orang bertakwa.

Bagaimanapun, ayat yang paling banyak diterangkan ialah mengenai keutamaan dan ganjaran yang akan diperoleh oleh orang bertakwa.

Ini menunjukkan martabat takwa adalah elemen sangat penting bagi manusia sehinggakan Allah Subhanahuwata'ala menjanjikan banyak ganjaran dan kenikmatan bagi orang yang mencapai martabat itu. Sepertimana firman Allah Subhanahuwata'ala yang berikut, 

إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَعِيمٍ

Maksudnya:"Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa berada dalam syurga dan kenikmatan".(Al-Thur ayat 17)

Para ulama rahimahullah telah menjelaskan apa yang dimaksudkan dengan Takwa (Bahasa Arab: التقوى‎, at-taqwá) . Di antaranya:

1-Sayidina Ali RA berkata: “Takwa ialah takut kepada Tuhan yang mulia, beramal dengan kitab yang diturunkan. Redha dengan sedikit dan bersiap sedia untuk hari kesudahan.”

2-Abdullah bin Mas’ud R.A mengatakan: “Takwa adalah kamu sentiasa mengingati Allah Subhanahuwata'ala dan tidak melupakannya, dipatuhi dan tidak diderhakai, disyukuri dan tidak diingkari.”

3-Imam Ar-Raghib Al-Asfahani mendenifisikan : “Takwa yaitu menjaga jiwa dari perbuatan yang membuatnya berdosa, dan itu dengan meninggalkan apa yang dilarang, dan menjadi sempurna dengan meninggalkan sebahagian yang dihalalkan” (Lihat:Al-Mufradat Fi Gharibil Qur’an, hal 531) 

4-Imam al-Nawawi mendenifisikan takwa dengan “Menta’ati perintah dan larangan-Nya”. Maksudnya menjaga diri dari kemurkaan dan azab Allah Subhanahu wa Ta’ala (Tahriru AlFazhil Tanbih, hal 322 )

5-Imam Al-Jurjani “ Takwa iaitu menjaga diri dari siksa Allah dengan menta’ati-Nya. Yakni menjaga diri dari pekerjaan yang mengakibatkan siksa, baik dengan melakukan perbuatan atau meninggalkannya” (Kitabut Ta’rifat, hl.68)

6-Ibn Ataillah Rahimahullah berkata: “Takwa terbahagi kepada dua, iaitu zahir dan batin. Zahirnya ialah dengan menjaga had dan batasan serta batinnya pula dengan niat dan ikhlas.”

Berdasarkan takrifan di atas, dapat disimpulkan bahawa takwa boleh menjadikan seseorang malakukan amar ma’ruf dan nahi munkar, di samping taqarrub kepada Allah Subhanahuwata'ala dengan amalan sunat. Justeru itu barangsiapa yang tidak menjaga dirinya dari perbuatan dosa, bererti dia bukanlah orang yang bertaqwa. Maka orang yang melihat dengan kedua matanya apa yang diharamkan Allah, atau mendengarkan dengan kedua telinganya apa yang dimurkai Allah, atau mengambil dengan kedua tangannya apa yang tidak diredhai Allah, atau berjalan ke tempat yang dikutuk Allah, bererti ia tidak menjaga dirinya dari dosa. 

Jadi, orang yang membangkang perintah Allah serta melakukan apa yang dilarang-Nya, dia bukan termasuk orang-orang yang bertaqwa.Orang yang menceburkan diri kedalam maksiat sehingga ia sesuai untuk mendapat murka dan siksa dari Allah Subhanahuwata'ala, maka ia telah mengelurakan dirinya dari barisan orang-orang yang bertaqwa.

Kepentingan takwa amat jelas apabila dinyatakan bahawa manusia yang paling mulia di sisi Allah ialah yang paling bertakwa. Sebagaimana firman Allah Subhanahuwata'ala, 

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

Maksudnya:"Wahai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling takwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal". (Al-Hujurat ayat 13)

Imam Al-Thobari rahimahullah berkata, “Sesungguhnya yang paling mulia di antara kamu –wahai manusia- adalah yang paling tinggi takwanya pada Allah, iaitu dengan menunaikan berbagai kewajipan dan menjauhi maksiat. Bukanlah yang paling mulia dilihat dari rumahnya yang megah atau berasal dari keturunan yang mulia.” (Rujuk: Tafsir Al- Thobari, 21:386)

Imam Ibnu Katsir rahimahullah berkata,  “Sesungguhnya kamu boleh mulia dengan takwa dan bukan dilihat dari keturunan kamu” (Rujuk: Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, 13: 169)

Sahabat Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhuma berkata,

كرم الدنيا الغنى، وكرم الآخرة التقوى.

“Mulianya seseorang di dunia adalah kerana kaya. Namun mulianya seseorang di akhirat kerana takwanya.” Demikian dinukil dalam tafsir Al Baghowi. (Rujuk: Ma’alimut Tanzil, 7: 348)

Kata Al Alusi, ayat ini berisi larangan untuk saling berbangga dengan keturunan. Al-Alusi rahimahulah berkata, “Sesungguhnya yang paling mulia dan paling tinggi derajatnya di antara kamu di sisi Allah di dunia mahupun di akhirat adalah yang paling bertakwa. Jika kamu ingin saling berbangga, saling berbanggalah dengan takwa kamu.” (Rujuk: Ruhul Ma’ani, 19: 290)

Dalam tafsir Al Bahr Al Muhith disebutkan, “Sesungguhnya Allah menjadikan kamu sebagaimana yang disebutkan dalam ayat (iaitu ada yang berasal dari bukan Arab dan ada yang Arab). Hal ini bertujuan supaya kamu saling mengenal satu dan lainnya walau beza keturunan. Janganlah kamu mendakwa berasal dari keturunan yang lain. Jangan pula kamu berbangga dengan mulianya nasab bapa atau datuk kamu. Salinglah mendakwa siapa yang paling mulia dengan takwa.” (Rujuk: Tafsir Al Bahr Al Muhith (10: 116))

Muhammad bin ‘Ali Al-Syaukani rahimahullah berkata, “Sesungguhnya yang paling mulia di antara kalian adalah yang paling bertakwa. Yang bertakwa itulah yang berhak menyandang kemuliaan, iaitu lebih mulia dari orang yang tidak memiliki sifat takwa. Dialah yang paling mulia dan tinggi kedudukannya (di sisi Allah). Jadi, tuntutlah kamu dengan saling berbangga pada nasab kamu yang mulia, maka itu bukan menunjukkan kemuliaan. Hal itu tidak menunjukkan seseorang lebih mulia dan memiliki kedudukan utama (di sisi Allah).” (Rujuk: Fathul Qodir, 7: 20)

Dalam tafsir Al Jalalyin disebutkan, “Janganlah kamu saling berbangga dengan tingginya nasab kamu. Seharusnya kamu saling berbangga manakah di antara kamu yang paling bertakwa.” (Rujuk: Tafsir Al-Jalalyin,528)

No comments:

Post a Comment

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan.

Tetap istiqomah walaupun di luar bulan Ramadhan. Istiqomah dalam mengerjakan amal soleh merupakan satu sikap yang penting dalam kehidupan se...