Wabak Virus korona (Covid-19) adalah bersifat ujian dan penghapus dosa bagi umat Islam. حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ
Ianya adalah selaras dengan Sabda Rasulullah Sallahu'alaihiwasallam :
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا يُصِيبُ الْمُسْلِمَ مِنْ نَصَبٍ وَلا وَصَبٍ وَلا هَمٍّ وَلا حُزْنٍ وَلا أَذًى وَلا غَمٍّ حَتَّى الشَّوْكَةِ يُشَاكُهَا إِلا كَفَّرَ اللَّهُ بِهَا مِنْ خَطَايَاهُ
]التخريج : صحيح البخاري , كتاب المرضى , باب ما جاء في كفارة المرض , حديث رقم 5641 , عن أبي سعيد الخدري وعن أبي هريرة رضي الله عنهم[
Maksudnya: "Daripada Abu Sa'id Al Khudri dan Abu Hurairah RA daripada Nabi Sallahu'alaihiwasallam bersabda: "Tidaklah seorang Muslim yang ditimpa suatu penyakit dan keletihan, kegusaran dan kesedihan, gangguan dan kesusahan, bahkan duri yang melukainya melainkan Allah Subhanahuwata'la akan menghapus kesalahan-kesalahannya." (Riwayat al-Bukhari, No : 5641, Muslim, No : 2573, at-Tirmizi, No : 966, Ahmad, No : 7684, 8070, 10714)
Pengajaran Hadith :
1-Allah Subhanahuwata'la yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Rahmat Allah Subhanahuwata'la akan sentiasa bersama-sama hamba-Nya ketika dia berada di dalam ketaatan, manakala keampunan Allah Subhanahuwata'la pula akan sentiasa bersama-sama seseorang hamba yang bertaubat ke atas kekhilafan atau kesilapan yang dilakukan.
2-Seseorang Muslim hendaklah sentiasa sedar bahawa setiap kejadian yang berlaku dalam kehidupan ada hikmah yang tersendiri. Allah Subhanahuwata'la mendatangkan ujian berupa musibah, kesakitan, keletihan, kegusaran, sehingga duri yang menyucuk sekalipun dan sesuatu yang menganggu kehidupan adalah sebagai kifarah (penghapus dosa) agar hamba-Nya sentiasa dalam rahmat-Nya.
3-Rahmat Allah Subhanahuwata'la Maha Luas. Seseorang hamba yang bersabar dengan musibah maka akan diampuni dosanya, apatah lagi dosa seseorang hamba yang memohon keampunan kepada Allah Yang Maha Pengampun.
Sesungguhnya pada asasnya kehidupan di dunia ini pasti tidak sunyi dari ujian Allah. Sama ada berupa ujian kesenangan atau juga ujian berbentuk musibah dalam apa jua jenis gambarannya. Sehubungan itu, bagi orang Islam ujian yang dikenakan itu, bersangka baik pada Allah Ta'ala, maka ia akan menjadi penghapus dosa. Dalam masa yang sama wajib berusaha mencegah dan mengubat dengan ikhtiar dan usaha yang ada.
Firman Allah Subhanahuwata'la,:
وَلَنَبۡلُوَنَّكُم بِشَىۡءٍ۬ مِّنَ ٱلۡخَوۡفِ وَٱلۡجُوعِ وَنَقۡصٍ۬ مِّنَ ٱلۡأَمۡوَٲلِ وَٱلۡأَنفُسِ وَٱلثَّمَرَٲتِۗ وَبَشِّرِ ٱلصَّـٰبِرِينَ
Maksudnya: “Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut, kelaparan, kekurangan harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.” [al-Baqarah: 155]
Begitu juga setiap manusia yang diciptakan oleh Allah Subhanahuwata'la tidak akan terlepas daripada terkena ujian. Ada di antara mereka yang diuji dengan kesakitan, kesusahan hidup, kematian dan sebagainya berdasarkan kepada tahap mereka. Sebagaimana selaras dengan sabda Sabda Rasulullah Sallahu'alaihiwasallam :
يُبْتَلَى الرَّجُلُ عَلَى حَسَبِ دِينِهِ، فَإِنْ كَانَ فِي دِينِهِ صَلَابَةٌ زِيدَ فِي بَلَائِهِ
Maksudnya: “Seseorang diuji sesuai dengan kadar keagamaannya. Apabila agamanya sedang kuat, maka ujiannya akan ditambah.”Riwayat Ahmad (1481)
Juga sabda Rasulullah Sallahu'alaihiwasallam :
أَشَدُّ النَّاسِ بَلاَءً الأَنْبِيَاءُ ، ثُمَّ الصَّالِحُونَ، ثُمَّ الأَمْثَلُ فَالأَمْثَلُ
Maksudnya: “Manusia yang paling berat ujiannya adalah para nabi, lalu orang-orang soleh dan seterusnya.” Riwayat al-Nasa’ie (7440) dan al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman (9776)
Antara tujuan utama Allah Subhanahuwata'la menimpakan ujian kepada hamba-Nya adalah untuk mengetahui siapakah di antara mereka yang baik amalannya. Firman Allah Subhanahuwata'la:
الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلً
Maksudnya: “Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya.” (al-Mulk: 2)
Sehubungan dengan itu juga, tidak ada perkara yang berlaku di atas muka bumi ini melainkan semuanya dalam ilmu Allah dan di atas ketentuan-Nya. Ini adalah iktikad yang dipegang oleh seluruh umat Islam. Menjadikan umat Islam sentiasa bergantung harap pada Allah dan tidak merasai untuk ‘bebas’ dari qadha’ dan qadar-Nya.
Allah mentaqdirkan berlakunya sesuatu adalah berdasarkan kuasaNya dan kekuatanNya, untuk memberi kesedaran kepada manusia supaya kembali kepadaNya, tidak melampaui batas, tidak menzalimi sesama makhluk dan supaya menjadi sebab kepada diampunkan dosa. Terdapat hikmah di sebalik sebarang kejadian yang berlaku.
Sehinggakan dalam membicarakan wabak penyakit yang melanda sebagai musibah di serata dunia juga adalah berlaku dengan izin Allah walau atas sebab musabab tertentu. Sebagaimana firman Allah Subhanahuwata'la:
مَآ أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذۡنِ ٱللَّهِۗ وَمَن يُؤۡمِنۢ بِٱللَّهِ يَہۡدِ قَلۡبَهُ ۥۚ وَٱللَّهُ بِكُلِّ شَىۡءٍ عَلِيمٌ۬
“Tidak ada musibah yang menimpa melainkan dengan izin Allah.”[al-Taghabun: 11]
Justeru itu, bila keyakinan dipasak, maka iktikad umat Islam wajar kembali kepada Allah.Sebagaimana Allah Subhanahuwata'la Maha Berkuasa menurunkan bala musibah, maka Dia jualah Maha Berkuasa menghilangkan musibah itu. Sebagaimana keimanan Nabi Ayyub AS, Nabi Ayyub AS menderita penyakit yang kronik sehingga teman-temannya menjauhinya, orang ramai merasa jijik, beliau diusir dari daerahnya, dibuang di tempat sampah di luar kampung halamannya dan orang ramai tidak mahu berhubungan dengannya. Tidak ada seorang pun yang mahu mendekatinya kecuali isterinya. Dialah yang memenuhi segala keperluannya. Isterinya mengetahui segala kebaikan-kebaikan Nabi Ayyub AS pada masa lampau dan kasih sayangnya kepada dirinya. Isterinya sentiasa mendampinginya, mengubatinya, dan membantunya ketika membuang hajat sehinggalah melakukan segala perkara untuk kebaikannya. Tatkala Nabi Ayyub AS melihat kepala isterinya telah botak, Nabi Ayyub AS berdoa sepertimana firman Allah Subhanahuwata'la:
وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ
Maksudnya: Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Ayyub, ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: "Sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani". (Surah al-Anbiya’: 83)
Allah Subhanahuwata'la juga menceritakan mengenai Rasul dan sahabatnya dalam firman-Nya,
الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ
“(iaitu) orang-orang (yang mentaati Allah dan Rasul) yang kepada mereka ada orang-orang yang mengatakan, “Sesungguhnya manusia telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, kerana itu takutlah kepada mereka”, maka perkataan itu menambah keimanan mereka dan mereka menjawab, “Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung”. ” (Ali ‘Imran ayat 173)
Kata Ibnu ‘Abbas: "Ia berkata bahwa “حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ” adalah perkataan Nabi ‘Ibrahim ‘alaihis salaam ketika beliau hendak dilempar di api. Sedangkan Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam mengatakan kalimat tersebut dalam ayat,
إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ
“Sesungguhnya manusia telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, kerana itu takutlah kepada mereka,” maka perkataan itu menambah keimanan mereka dan mereka menjawab,حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ “Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung”. (Riwayat Bukhari, 4563)
حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ
“Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung”
No comments:
Post a Comment