Saturday, March 14, 2020

Hukum menamakan janin yang gugur ( تسمية السقط )

Hukum menamakan janin yang gugur ( تسمية السقط ) 

Hampir semua mazhab sepakat tentang tuntutan menamakan janin (تسمية السقط /penamaan janin yang gugur) yang lahir dalam keadaan استِهلال (iaitu ada wujud tanda-tanda kehidupannya seperti tanda kehidupannya seperti bernafas, keluar suara
(berteriak atau menangis) menggigil, dan bergerak-gerak) dan kemudian meninggal. 

Dalam hal ini juga maka ulama' sepakat mengatakan bahawa janin itu telah menjadi bayi atau manusia pada umumnya. Justeru kerana itu, maka semua ulama sepakat mengatakan bahawa bayi yang telah keluar dalam keadaan hidup, kemudian meninggal dunia hendaklah diberi nama. Kerana bayi itu telah memiliki ruh dan menjadi manusia.

Cuma bezanya ialah bagi Mazhab Hanafiyyah mewajibkan penamaan ini manakala mazhab-mazhab yang lain hanya mengatakan sunat sahaja.

Ini berdasarkan satu  riwayat :

سَمُّوا أَسْقَاطَكُمْ فَإِنَّهُم مِنَ أَفْرَاطِكُمْ

Maksudnya: “Hendaklah kalian menamakan anak-anak kalian yang gugur kerana mereka itu daripada lebihan kalian.” Riwayat Ibn Asakir

Namun pun begitu Ada Ulama' yang mengatakan bahawa al-Bakhtari bin ʿUbaid yang meriwayatkan daripada ayahnya daripada Abu Hurairah, adalah seorang yang daif. Rujuk Syeikh Ala’uddin al-Muttaqi al-Hind.

Berkata Imam Nawawi :

قال أصحابنا: ولو مات المولود قبل تسميته استُحبّ تسميتُه

Artinya : “Telah berkata ulama'-ulama' mazhab kami jikalau meninggal dunia bayi yang dilahirkan sebelum diletak namanya maka sunat diletakkan akan namanya.” (Rujuk Majmu’ Syarah Muhazzab)

Begitu juga sunat diberi nama akan bayi yang gugur. Telah berkata Syeikh Ibnu Hajar Al-Haithami :

 وإن مات قبله بل تسن تسمية سقط نفخت فيه الروح

Artinya : “Dan sekalipun meninggal dunia sebelum dinamakannya bahkan disunatkan beri nama akan bayi yang gugur yang telah ditiup akan ruhnya.” (Kitab Tuhfahatul Muhtaj)

Maksud:  yang telah ditiup akan rohnya itu ialah bayi yang telah sampai usianya dalam kandungan empat bulan dan keatas.

Tersebut juga pada himpunan fatwa mufti Mesir :

لا تجب تسمية هذا المولود، ولكن تسميته مستحبة

Artinya : “Tidak wajib menamakan bayi yang meninggal dunia ketika dilahirkan dan tetapi hukum menamakannya adalah disunatkan.”

Hukum sunat ini juga dikuatkan dengan ayat al-Quran:

ادْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِندَ اللَّهِ

Maksudnya: Panggilah anak-anak itu dengan ber"bin"kan kepada bapa-bapa mereka sendiri; cara itulah yang lebih adil di sisi Allah. (Surah al-Ahzab, 5:33)

Dari Abu ad-Darda‘ Radhiallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:

إنَّكم تُدْعَوْنَ يَوْمَ القِيَامَةِ بِأَسْمَائِكُمْ وَأَسْمَاءِ آبَائِكُمْ فَحَسِّنُوا أَسْمَاءَكُمْ

Maksudnya: “Sesungguhnya kamu akan dipanggil pada hari Kiamat dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu,maka perelokkanlah nama-nama kamu.” (Riwayat Abu Daud dan Ahmad)

Hukum bagi keadaan janin yang keluar dari rahim ibunya dalam keadaan tidak bernyawa

Janin yang meninggal dahulu sebelum keluar dari rahim ibunya disebut dengan as-siqthu (السقط). Ibnu Manzur menyebutkan:

السَّقْطُ، بِالْفَتْحِ وَالضَّمِّ والكسرِ، والكسرُ أَكثر: الْوَلَدُ الَّذِي يَسْقُطُ مِنْ بَطْنِ أُمه قَبْلَ تَمامِه. (لسان العرب، 7/ 316

السقط; dengan fathahnya sin dan dhammah atau kasrah. Adapun dengan kasrah itu yang paling banyak iaitu anak yang keluar dari perut ibunya sebelum sempurnanya.

Syaikh Kholid Bin Ali Al Musyaiqi menjelaskan,

السقط في اللغة: هو الولد الخارج من بطن أمه لغير تمام،. وفي الاصطلاح: هو الجنين الذي يسقط من بطن أمه ميتاً.

السقط: "Keguguran secara bahasa iaitu bayi yang keluar dari perut ibunya dengan bentuk tidak sempurna, secara istilah ialah janin yang keluar/gugur dari perut ibunya dalam keadaan mati.”

Para ulama berbeza pendapat tentang hal berkenaan diberi nama atau tidak bagi janin yang keluar dari rahim ibunya dalam keadaan tidak bernyawa:

Menurut Mazhab Hanafiyyah dan Malikiyyah; jika keluar dari perut ibunya dan tidak ada tanda kehidupan seperti menangis atau berteriak maka tak diberi nama. 

Dari Abu Hanifah:

رُوِيَ عَنْ أَبِي حَنِيفَةَ أَنَّهُ قَالَ: إذَا اسْتَهَلَّ الْمَوْلُودُ سُمِّيَ وَغُسِّلَ وَصُلِّيَ عَلَيْهِ وَوَرِثَ وَوُرِثَ عَنْهُ، وَإِذَا لَمْ يَسْتَهِلَّ لَمْ يُسَمَّ وَلَمْ يُغَسَّلْ وَلَمْ يَرِثْ. وَعَنْ مُحَمَّدٍ أَيْضًا أَنَّهُ لَا يُغَسَّلُ وَلَا يُسَمَّى وَلَا يُصَلَّى عَلَيْهِ، وَهَكَذَا ذَكَرَ الْكَرْخِيُّ وَرُوِيَ عَنْ أَبِي يُوسُفَ أَنَّهُ يُغَسَّلُ وَيُسَمَّى وَلَا يُصَلَّى عَلَيْهِ، وَكَذَا ذَكَرَ الطَّحَاوِيُّ. (بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 302)

Diriwayatkan dari Abu Hanifah beliau berkata: Ketika bayi berteriak setelah dilahirkan maka diberi nama, dimandikan, disolatkan, mewarisi dan diwarisi. Jika belum berteriak maka tak diberi nama... (al-Kasani, Badai' as-Shanai', 1/ 302).

Dari Imam Malik bin Anas:

وَقَالَ مَالِكٌ: لَا يُصَلَّى عَلَى الصَّبِيِّ وَلَا يَرِثُ وَلَا يُورَثُ، وَلَا يُسَمَّى وَلَا يُغَسَّلُ وَلَا يُحَنَّطُ حَتَّى يَسْتَهِلَّ صَارِخًا وَهُوَ بِمَنْزِلَةِ مَنْ خَرَجَ مَيِّتًا (المدونة، 1/ 255)

Malik berkata: Bayi itu tidak disolatkan, tidak mewarisi dan diwarisi, tidak diberi nama, tidak dimandikan selama tidak berteriak atau menangis. Kerana bayi itu dianggap mati sebelum keluar dari rahim (Malik bin Anas, al-Mudawwanah: 1/ 255).

Meskipun menurut mazhab Hanafiiyah dan Malikiyyah tidak diberi nama namun bukan bererti dilarang diberi nama. 

Sedangkan menurut Mazhab Syafi'iyyah dan Hanabilah meskipun sudah meninggal sejak dalam kandungan, Namun jika janin telah berbentuk manusia atau telah ditiupkan roh, maka tetap diberi nama. Kecuali jika cuma masih dalam keadaan segumpal darah atau segumpal daging, maka itu belum disebut anak. 

Mazhab Syafi'iyyah menyebutkan bahwa السقط atau janin yang keluar sudah dalam keadaan meninggal tetap sunat diberi nama. Imam al-Nawawi menyebutkan:

قَدْ ذَكَرْنَا أَنَّ مَذْهَبَ أَصْحَابِنَا اسْتِحْبَابُ تَسْمِيَةِ السَّقْطِ وَبِهِ قَالَ ابْنُ سِيرِينَ وَقَتَادَةُ وَالْأَوْزَاعِيُّ. وَقَالَ مَالِكٌ لَا يُسَمَّى مَا لَمْ يَسْتَهِلَّ صَارِخًا وَاَللَّهُ أَعْلَمُ (المجموع شرح المهذب (8/ 448)

Mazhab kita hukumnya sunat memberi nama janin yang keluar meski sudah meninggal. Ini adalah pendapat dari Ibnu Sirin, Qatadah, al-Auza'i... (an-Nawawi, al-Majmu': 8/ 448).

Namun bagaimana pula jika janin itu tak diketahui jenis kelaminnya? Diberi nama laki-laki atau perempuan? Imam Ibnu Hajar al-Haitami menyebutkan bahawa tetap diberi nama yang biasa untuk laki-laki dan perempuan. Seperti Hamzah, Thalhah, Hindun, dan sebagainya,

تُسَنُّ تَسْمِيَةُ سَقْطٍ نُفِخَتْ فِيهِ الرُّوحُ فَإِنْ لَمْ يُعْلَمْ أَذَكَرٌ أَوْ أُنْثَى سُمِّيَ بِمَا يَصْلُحُ لَهُمَا كَهِنْدٍ وَطَلْحَةَ. (تحفة المحتاج في شرح المنهاج، 9/ 373)

Disunatkan memberi nama السقط yang telah ditiupkan roh meskipun keluar dari perut ibunya dalam keadaan meninggal. Meskipun tak diketahui laki-laki atau perempuan. Diberi nama yang sesuai untuk laki-laki dan perempuan seperti Hamzah, Thalhah, Hindun. (Ibnu Hajar al-Haitami, Tuhfat al-Muhtaj, 9/ 373).

Meskipun dalam mazhab Syafi'iyyah, jika masih berupa segumpal darah atau daging maka belum disebut as-siqthu. Maksudnya jika masih berupa segumpal darah atau segumpal daging itu tak disunatkan diberi nama, meskipun juga tidak dilarang. Sebagaimana  pernyataan dari Imam an-Nawawi al-Jawiy (w. 1316 H):

وَخرج بِالسقطِ الْعلقَة والمضغة لِأَنَّهُمَا لَا يسميان ولدا. (نهاية الزين، محمد بن عمر نووي الجاوي البنتني إقليما، التناري بلدا (المتوفى: 1316هـ) ص: 156)

Tidak disebut السقط jika masih berupa segumpal darah atau daging. Kerana belum disebut sebagai anak manusia. (an-Nawawi al-Jawiy, Nihayat az-Zain: 156).

Mazhab Hanbali berpendapat sama dengan mazhab Syafiyyah, sebagaimana telah disebut oleh Ibnu Qudamah:

 (فصل) ويستحب أن يسمى السقط لأنه يروي عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: "سموا أسقاطكم فإنهم أسلافكم" رواه ابن السماك باسناده (الشرح الكبير على متن المقنع (2/ 337

Pasal: Disunatkan memberi nama السقط atau bayi yang lahir dalam keadaan meninggal. Sebagaimana diriwayatkan dalam hadith: Berilah nama as-siqthu kalian, karena mereka adalah orang yang telah mendahului kalian. (Ibnu Qudamah, as-Syarh al-Kabir: 2/ 337).

Meskipun begitu hadith yang dijadikan sandaran oleh Ibnu Qudamah ini dianggap lemah. Hadith ini diriwayatkan oleh Ibnu Asakir dalam kitab Tarikhnya. Hadith berikut:

سَمُّوا أَسْقَاطَكُمْ فَإِنَّهُمْ أَسْلاَفُكُمْ

Maksudnya: “Hendaklah kalian menamakan anak-anak kalian yang gugur kerana mereka itu telah mendahului kamu.” Riwayat Ibn al-Samak

Syeikh Ala’uddin al-Muttaqi al-Hind, penyusun kitab Kanz `Ummal selepas menyebutkan riwayat ini dan menyatakan bahawa Ibn Asakir meriwayatkan daripada al-Bakhtari bin ʿUbaid daripada ayahnya daripada Abu Hurairah, sedangkan 

No comments:

Post a Comment

Keteguhan Iman

Keteguhan Iman Dari segi bahasa, iman berarti "percaya" atau "membenarkan". Iman bermaksud kepercayaan atau keyakinan ya...