Masa dalam kandungan ibu
Di peringkat umur ini terdapat satu cara hidup yang menyamai dengan peringkat umur di alam Barzakh, dimana berlaku beberapa hal-ehwal keakhiratan yang bertalian dengan masa sesudah kebangkitan. Akan tetapi cara hidup itu masih dikira dari hal ehwal keduniaan yang dialamI oleh manusia sebelum kematiannya.
Dan cara hidup yang dimaksudkan dalam peringkat umur ini ialah masa dalam kandungan ibu. Pada masa itu akan ternyata sesuatu dari maksud-maksud hidup di dunia yang berlaku pada manusia sesudah kelahirannya dari rahim ibunya. Di peringkat umur ini juga terbukti sesuatu dan tanggapan kewujudan manusia di dalam sulbi ayah dan rahim ibu, dimana ia telah berpindah-pindah sebelum kelahirannya dI muka dunia ini di dalam rahim ibunya ketika dalam kandungan.
Allah Subhanahuwata'ala telah menerangkan masa dalam kandungan ini dan benih yang bergolak di dalamnya dalam berbagai-bagai firman di dalam Kitab-Nya yang suci.
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ. ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ
Ertinya:''Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah.Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kokoh (rahim)''. Al-Mukminun ayat 12-13
Terdapat juga berbagai-bagai Hadith dari Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam dalam perkara ini. Di antaranya ialah Hadith yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Mas'ud r.a. katanya,Telah bersabda Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam sedang baginda adalah seorang yang benar (Shadiq), lagi dibenarkan (Mashduq),
عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْعُودٍ قَالَ حَدَّثَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ الصَّادِقُ الْمَصْدُوقُ إِنَّ خَلْقَ أَحَدِكُمْ يُجْمَعُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِينَ يَوْمًا ثُمَّ يَكُونُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ ثُمَّ يَكُونُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ ثُمَّ يُبْعَثُ إِلَيْهِ مَلَكٌ فَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ فَيُكْتَبُ رِزْقُهُ وَأَجَلُهُ وَعَمَلُهُ ثُمَّ يُكْتَبُ شَقِيٌّ أَوْ سَعِيدٌ ثُمَّ يُنْفَخُ فِيهِ الرُّوحُ فَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ أَوْ قِيدُ ذِرَاعٍ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فَيَدْخُلُهَا وَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ أَوْ قِيدُ ذِرَاعٍ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَيَدْخُلُهَا
Ertinya:''Abdullah bin Mas'ud ia berkata, "Rasulullah ﷺ menceritakan kepada kami -seorang yang jujur dan dapat dipercaya-, beliau bersabda, "Sesungguhnya penciptaan salah seorang dari kalian terhimpun dalam perut ibunya selama empat puluh hari. Kemudian menjadi segumpal darah selama waktu itu juga (selama empat puluh hari juga), kemudian menjadi segumpal daging selama waktu itu juga, kemudian diutus seorang malaikat dan diperintahkan untuk mencatat empat perkara; lalu ditulislah rezekinya, ajalnya, amalnya, sengsara atau bahagia. Setelah itu, ditiupkan ruh kepadanya. Sungguh, salah seorang dari kalian beramal dengan amalan penduduk syurga hingga batas antara dirinya dengan syurga hanya sejengkal, namun takdir telah mendahuluinya, ia pun melakukan amalan penduduk neraka hingga ia masuk ke dalam neraka. Dan salah seorang dari kalian beramal dengan amalan penduduk neraka hingga batas antara dirinya dengan neraka hanya sejengkal, namun takdir telah mendahuluinya, ia pun melakukan amalan penduduk syurga hingga ia masuk ke dalam syurga''. Riwayat Abu Daud(4085)
Hadith ini sungguh mengecutkan hati perut orang orang yang baik amalannya dan taat kepada Allah Subhanahuwata'ala, apatah lagi kepada orang orang yang menderhaka yang sentiasa mengerjakan perbuatan jahat.
Seseorang manusia itu boleh tinggal di dalam kandungan ibunya, sehingga masa yang dikehendaki Allah Subhanahuwata'ala, kemudian ia lahirlah ke dunia, dan itulah umurnya yang pertama di dunia. Allah Subhanahuwata'ala telah pun menyebut mengenai permulaan peringkat umur ini di dalam al-Quran, dimana manusia itu akan berpindah-pindah dari suatu keadaan kepada keadaan yang lain, dan dari suatu hal kepada hal yang lain, iaitu firman-Nya,
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَكُمْ ۚ وَنُقِرُّ فِي الْأَرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ۖ وَمِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّىٰ وَمِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلَىٰ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئًا ۚ وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ
Ertinya:''Hai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan (dari kubur), maka (ketahuilah) sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari setetes mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu dan Kami tetapkan dalam rahim, apa yang Kami kehendaki sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi, kemudian (dengan berangsur-angsur) kamu sampailah kepada kedewasaan, dan di antara kamu ada yang diwafatkan dan (adapula) di antara kamu yang dipanjangkan umurnya sampai pikun, supaya dia tidak mengetahui lagi sesuatupun yang dahulunya telah diketahuinya. Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air di atasnya, hiduplah bumi itu dan suburlah dan menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah''. Al-Hajj ayat 5
Di dalam firman yang lain,
هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُيُوخًا ۚ وَمِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّىٰ مِنْ قَبْلُ ۖ وَلِتَبْلُغُوا أَجَلًا مُسَمًّى وَلَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
Ertinya:''Dialah yang menciptakan kamu dari tanah kemudian dari setetes mani, sesudah itu dari segumpal darah, kemudian dilahirkannya kamu sebagai seorang anak, kemudian (kamu dibiarkan hidup) supaya kamu sampai kepada masa (dewasa), kemudian (dibiarkan kamu hidup lagi) sampai tua, di antara kamu ada yang diwafatkan sebelum itu. (Kami perbuat demikian) supaya kamu sampai kepada ajal yang ditentukan dan supaya kamu memahami(nya)''. Al-Mu'min ayat 67
Firman-firman Allah semaksud ini ada banyak lagi. Manusia di dalam peringkat umur ini berpindah dari keadaan kanak-kanak kepada keadaan cukup umur, iaitu dengan bermimpi. Kemudian kepada zaman dewasa, kemudian tua dan seterusnya kepada zaman tua-bangka seperti yang dikehendaki Allah Subhanahuwata'ala bermula dengan bongkok seribu dan nyanyuk, sebagaimana yang tersebut di dalam Kitab Suci al-Quran.
Sebaik-baik saja seorang manusia dilahirkan dan kandungan ibunya, ia terus menjerit, iaitu disebabkan oleh sentuhan syaitan terkutuk, yang mana tiada seorang pun yang akan terlepas daripadanya, kecuali Isa bin Maryam serta ibunya saja alaihimas-salam.
عَنْ الزُّهْرِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي سَعِيدُ بْنُ الْمُسَيَّبِ قَالَ قَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَا مِنْ بَنِي آدَمَ مَوْلُودٌ إِلَّا يَمَسُّهُ الشَّيْطَانُ حِينَ يُولَدُ فَيَسْتَهِلُّ صَارِخًا مِنْ مَسِّ الشَّيْطَانِ غَيْرَ مَرْيَمَ وَابْنِهَا ثُمَّ يَقُولُ أَبُو هُرَيْرَةَ ; وَإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنْ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
Ertinya:''Abu Hurairah radhiallahu'anhu berkata, "Aku mendengar Rasulullah ﷺ bersabda, "Tidak ada seorang pun dari anak keturunan Adam yang dilahirkan kecuali dia disentuh oleh Syaitan saat dilahirkan, maka dia akan berteriak (menangis dengan keras) karena sentuhan setan tersebut kecuali Maryam dan anaknya." Kemudian Abu Hurairah radhiallahu'anhu membaca firman Allah Ta'ala: ("…dan aku memohon perlindungan kepada-Mu, ya Allah untuknya (Maryam) dan untuk anak keturunannya dari Syaitan yang terkutuk"). (QS. Ali 'Imran ayat 36)''. Riwayat Bukhari (3177)
Sebab itu Allah Subhanahuwata'ala telah memelihara mereka keduanya dari yang demikian dengan doa ibu Siti Maryam sendiri, iaitu isteri kepada Imran, sebagaimana yang tersebut di dalam al Quran,
فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنْثَىٰ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَىٰ ۖ وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
Ertinya:''Maka tatkala isteri 'Imran melahirkan anaknya, diapun berkata: "Ya Tuhanku, sesunguhnya aku melahirkannya seorang anak perempuan; dan Allah lebih mengetahui apa yang dilahirkannya itu; dan anak laki-laki tidaklah seperti anak perempuan. Sesungguhnya aku telah menamai dia Maryam dan aku mohon perlindungan untuknya serta anak-anak keturunannya kepada (pemeliharaan) Engkau daripada syaitan yang terkutuk". Ali-Imran ayat 36
Di antara yang sunnat dilakukan ialah mengazankan bayi yang baru dilahirkan di telinganya yang kanan, dan mengiqamatkan pula di telinganya yang kiri, sebagai suatu sempena untuk mengingatkannya akan fitrah Allah Subhanahuwata'ala yang telah difitrahkan-Nya kepada manusia, iaitu kalimah tauhid.
Terdapat ayat al-Quran dan hadith yang dijadikan rujukan berkaitan persoalan fitrah ini. Antaranya ialah firman Allah Subhanahuwata'ala,
فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ
Ertinya: (Turutlah terus) agama Allah, iaitu agama yang Allah menciptakan manusia (dengan keadaan bersedia dari semulajadinya) untuk menerimanya''. Al-Rum ayat 30
Begitu juga hadith bahawa Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam bersabda,
كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ، فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ أَوْ يُنَصِّرَانِهِ أَوْ يُمَجِّسَانِهِ
Ertinya: Setiap anak yang dilahirkan itu dalam keadaan fitrah. Kedua ibu bapanya lah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi''.Riwayat al-Bukhari (1385)
Terdapat hadith-hadith lain juga yang menerangkan hadith di atas. Antaranya hadith yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dalam Musnad-nya,
كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ، حَتَّى يُعْرِبَ عَنْهُ لِسَانُهُ، فَإِذَا أَعْرَبَ عَنْهُ لِسَانُهُ، إِمَّا شَاكِرًا، وَإِمَّا كَفُورًا
Ertinya: Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah sehingga dia mampu untuk menjelaskannya dengan lisannya. Apabila dia menjelaskannya dengan lisannya maka sama ada dia menjadi orang yang bersyukur(muslim) atau orang yang kufur.Riwayat Ahmad (14805)
Daripada hadith ini difahami bahawa tidak dihukum ke atas anak yang lahir sama ada sebagai Islam atau kufur sehingga dia mampu berfikir untuk memilih antara kedua-duanya. Ini kerana hadith di atas menjelaskan keputusan seseorang itu untuk memilih iman atau kufur setelah tiba umur baligh bagi memilih kedudukan iman Lihat
الشرح الكبير على العقيدة الطحاوية، ج1، ص91
Berdasarkan penerangan di atas, jelaslah bahawa fitrah bukanlah agama Islam itu sendiri. Bahkan ia adalah satu keadaan asal kejadian manusia yang diciptakan Allah Subhanahuwata'ala sebelum seseorang itu mampu menyatakan sama ada dia beriman kepada Allah Subhanahuwata'ala ataupun dia kufur kepada-Nya. Jika dia beriman kepada Allah Subhanahuwata'ala dan membenarkan kebenaran Islam, barulah dia dikira sebagai seorang muslim. Jika tidak, maka dia adalah seorang yang kufur.
Oleh yang demikian, fitrah secara ringkasnya bermaksud asal kejadian manusia yang Allah Subhanahuwata'ala jadikan manusia di atasnya, yang dengan kesuciannya manusia mampu dan bersedia untuk menerima kebenaran Islam. Lihat Tafsir al-Baydhawi أنوار التنزيل وأسرار التأويل
Adalah menjadi suatu tugas yang penting, bahwasanya kedua ibu bapa itu hendaklah memelihara anaknya dari segala hal yang boleh mengeluarkan anak itu dari batasan fitrah. Hendaklah keduanya juga menqambil berat tentana pemeliharaannya, bersungguh sungguh dalam asuhannya, jangan dibiarkannya menyusu pada orang yang tidak diketahui tingkah lakunya, sebab penyusuan yang tidak baik itu akan meninggalkan kesan vang buruk kepada tabiat anak itu di kemudian hari. Demikian maksud dari hadith, daripada Ziyad bin Isma‘il al-Sahmi, katanya,
نَهَى رَسُولُ اَللَّهِ ﷺ أَنْ تُسْتَرْضَعَ الْحَمْقَاءُ؛ فَإِنَّ اللَّبَنَ يُشْبِهُ
Ertinya: “Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam melarang untuk meminta wanita yang hamqa (bodoh) menjadi ibu susuan; sesungguhnya susu itu dapat menyerupai perangai wanita tersebut''. Riwayat Abu Dawud (207) di dalam al-Marasil, dan al-Baihaqi (15682)
Hendaklah keduanya berusaha untuk menanam perasaan cinta terhadap syiar-syiar agama di dalam hatinya dan perasaan menghindarkan diri daripada perkara-perkara yang dilarang oleh Allah Subhanahuwata'ala. Hidupkan dalam dirinya semangat cintakan yang baik, suka mengerjakan kebajikan, sayang terhadap keluarga dan sentiasa mengambil berat terhadap mereka. Hidupkan juga dalam dirinya semangat bencikan yang jahat, menjauhkan diri daripadanya, tidak suka menimbulkan rasa benci kepada keluarga, dan tidak senang dengan orang-orang yang membuat kejahatan. Seboleh-bolehnya ibu-bapa harus cuba menghapuskan perasaan cintakan dunia dan syahwatnya serta kecenderungan untuk mengecap kenikmatannya dari hati anak itu. Jika ada tanda-tanda yang demikian dalam diri anak itu, maka hendaklah keduanya tidak membantunya untuk meneruskan kehendak-nya, menolongnya dalam apa rupa sekalipun, kerana yang demikian itu akan mengekalkannya dalam sifat yang buruk itu, dan akan memalingkannya dari jalan istiqamah, yakni jalan lurus yang dipuji.
Hendaklah kedua ibu-bapa menyuruh anaknya mengerjakan sembahyang dan berpuasa jika tahan, apabila ía mencapai usia tujuh tahun. Apabila si anak sudah mencapai usia sepuluh tahun, mestilah kedua ibu-bapa memukulnya, jika ia meninggalkan solat dan puasa. Hendaklah kedua ibu bapa melarangnya bercampur-gaul dengan anak-anak jalanan dan kawan kawan yang jahat, dan orang orang yang senantiasa bersikap lalai dan suka ambil tahu hal-ehwal orang lain, tidak kira orang itu tua atau muda. Hendaklah kedua ibu-bapa memerhatikan gerak-geri anak itu, menjaga perilakunya setelah ternyata tanda tanda kedewasaan padanya. Tiada membiarkan dia berbuat sesuatu sesuka hatinya, kecuali perkara perkara yang baik lagi terpuji, supaya ia terus membesar dan mencapai dewasa dalam kebiasaan serupa itu, sehingga segala kelakuan yang baik dan perilaku yang terpuji membekas dalam dirinya. Kelak apabila ia telah meniadi dewasa, mudahlah ia menyesuaikan dirinya dalam segala budipekerti yang mulia itu, sebab yang demikian itu telah menjadi tabiat dan kebiasaannya dari sejak kecil lagi. Sebenarnya tugas-tugas seumpama yang tersebut diatas tadi memang penting dan terpikul di atas pundak ibu-bapa dan para wali anak-anak kecil itu, iaitu ketika anaknya masih dalam peringkat umur ini.
Adalah sangat penting sekali memelihara anak kecil dari bercampur-gaul dengan anak-anak jalanan yang tidak berminat untuk membuat baik, dan menjauhkannya dari berkenal-kenalan dengan kanak kanak yang tidak menentu asal dan heturunannva. Sebab pada umumnya kerosakan ahklak dan kelakuan anak anak adalah dari percampuran yang tidak terkawal antara mereka sesama mereka.
Imam Ghazali, Hujatul-Islam rahimahullah telah mengkhususkan suatu keterangan yang lengkap dalam perkara mendidik anak-anak kecil, dan cara-cara membimbingnya menuju kepada akhlak dan budipekerti yang mulia. Sila baca bab Mendidik Jiwa' dari kítab Ihya' Uhumiddin.
Peringkat masa antara kelahiran hingga masa bulugh (cukup umur adalah masa keringanan dari Allah Subhanahuwata'ala. belum ada taklif (kewajipan atas kanak-kanak untuk mengerjakan solat dan puasa, atau sebagainya dari kewajipan-kewajiban syara' (agama) yang lain, hanya ditekan kan atas para wali anak-anak itu untuk menyuruh mereka mengerjakannya.
Sesungguhnya Allah Subhanahuwata'ala telah mengangkat taklif bagi orang yang tidur, kanak-kanak dan juga orang gila berdasarkan sabda Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam,
رُفِع القلمُ عن ثلاثةٍ: عن النّائمِ حتّى يستيقظَ وعن الغلامِ حتّى يحتلِمَ وعن المجنونِ حتّى يُفيقَ
Ertinya: Telah diangkat pena dari tiga golongan: dari orang yang tidur sehingga dia terjaga, dari seorang kanak-kanak sehingga dia baligh dan daripada orang yang gila sehingga dia sedar''. Hadith riwayat Abu Daud (4403) dan Ibn Hibban (142)
Makna ‘telah diangkat pena’ di dalam hadith bermaksud, tidak dibebankan dengan taklif dan tidak dikenakan hukuman atau dosa terhadap apa yang dilakukan oleh mereka. Lihat Faidh al-Qadir Syarh Jami’ al-Saghir, 4:46
Oleh itu, setiap perbuatan ketiga-tiga golongan tersebut termasuk kanak-kanak yang belum baligh, sama ada sengaja ataupun tidak, maka mereka tidak dihukum dengan apa-apa hukuman. Hal ini kerana kaedah fiqh menyebutkan bahawa:
عَمْدُ الصَبِيّ خَطَأٌ
Ertinyanya: Perbuatan sengaja seorang kanak-kanak dikira sebagai dia tersilap.
Justeru, bayi atau kanak-kanak yang belum baligh, apabila melakukan hal yang menyebabkannya layak untuk menerima hukuman, mereka tidak dihukum dengan hukuman orang dewasa seperti hukuman hudud. Walaubagaimanapun, boleh diberikan hukuman ta’zir yang bersifat mendidik dan memberi pengajaran. Ini kerana mereka masih belum matang pemikirannya, perbuatan sengaja mereka dikira sebagai mereka tersilap melakukannya. Lihat Usul Fiqh Li Abd Wahab Khalaf, 137.
Itu merupakan suatu keringanan dari Allah Subhanahuwata'ala yang menunjukkan kelebihan dan belas kasihan-Nya. Segala kebaikan dan amalan soleh yang dikerjakan oleh anak-anak yang belum baligh dicatitkan pahalanya pada buku-buku catitan ibu-bapanya dari kaum Muslimin, selagi keduanya mengambil berat terhadap pendidikannya dan pemeliharaannya dengan sempurna. Mudah-mudahan dengan kelebihan dan kemurahan Allah Subhanahuwata'ala, pahala dan kebajikan amalan-amalan soleh anak-anak itu tidak berhenti sampai mereka mencapai umur baligh saja,tetapi akan terus diberikan juga sesudah mereka mencapai umur baligh. Bahkan diharapkan juga bahawa segala pahala dan kebajikan yang diperolehi oleh anak-anak itu dari amalan-amalannya yang soleh akan dikongsi pula oleh kedua ibu-bapanya bersama, sebagai mana yang disaksikan oleh beberapa buah Hadith Nabi Sallallahu'alaihiwasallam mengenai pahala orang yang menyeru kepada kebenaran dan menunjuk kepada kebaikan. Sebenarnya kedua ibu-bapa itu telah memainkan peranan untuk membimbing anaknya ke pada jalan kebenaran dan menunjukinya cara mengerjakan kebaikan, selamamana mereka telah menunaikan kewajipannya seperti yang tersebut di atas tadi dalam berbuat kebaikan untuk mendidiknya, menyuruhnya berbuat baik serta mengerahnya dalam perkara itu, dan melarangnya dari berbuat jahat dan mencegahnya dari hal yang demikian.
Terdapat hadith-hadith yang menceritakan galakan menyeru kepada kebaikan dan ganjaran yang akan diperolehi apabila seseorang itu melakukan kebaikan yang diseru itu. Antaranya adalah:
Daripada Sahl bin Sa’ad, beliau mendengar Nabi Sallallahu'alaihiwasallam bersabda:
فَوَاللَّهِ لَأَنْ يُهْدَى بِكَ رَجُلٌ وَاحِدٌ خَيْرٌ لَكَ مِنْ حُمْرِ النَّعَمِ
Ertinya: “Demi Allah, apabila ada seorang sahaja yang mendapat petunjuk melalui dirimu, maka itu adalah lebih baik bagimu daripada unta merah (jenis unta yang paling baik)''.Riwayat al-Bukhari (2942)
Daripada Abi Mas’ud al-Ansari RA, bahawa Nabi Sallallahu'alaihiwasallam bersabda:
مَنْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ فَاعِلِهِ
Ertinya: “Barangsiapa yang menunjukkan sesuatu kebaikan maka dia mendapat pahala sama seperti yang melakukannya''. Riwayat Muslim (1893)
Daripada Abi Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda,
مَنْ دَعَا إِلَى هُدًى، كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أُجُورِ مَنْ تَبِعَهُ، لَا يَنْقُصُ ذَلِكَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْئًا
Ertinya: “Barangsiapa yang menyeru (seseorang) kepada hidayah, baginya ganjaran sepertimana ganjaran orang yang mengikutinya tanpa mengurangi sedikitpun daripada ganjaran mereka (yang melakukan)''. Riwayat Muslim (2674)
Hadith-hadith di atas, jelas menunjukkan kepada kita akan ganjaran yang hebat akan diterima oleh seseorang yang telah menyeru manusia ke jalan hidayah dan pahala tersebut akan diperolehi selagimana orang yang diseru itu melakukan serta mengamalkannya.
No comments:
Post a Comment