Thursday, November 21, 2024

Nabi Muhammad obor masyarakat dalam semua perkara termasuk aqidah, Syariat dan akhlak

Nabi Muhammad obor masyarakat dalam semua perkara termasuk aqidah, Syariat dan akhlak

Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam diutuskan di tengah-tengah kekalutan hidup masyarakat Arab Jahilyyah. Pegangan mereka adalah kepercayaan yang diwarisi daripada nenek moyang mereka, Penyembahan berhala berleluasa tanpa batasan. Kepercayaan kepada Tuhan Yang Esa langsung tiada di dalam kotak minda. Apa yang jelas, patung yang tidak bernyawa bernama berhala diberi penghormatan yang tidak ternilai di sisi warga Arab Jahiliah. la suatu keadaan masyarakat yang gawat dengan kehidupan yang tidak berpaksikan kepada aqidah. 

وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا ۚ أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَىٰ عَذَابِ السَّعِيرِ

Maksudnya:''Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Ikutilah apa yang diturunkan Allah". Mereka menjawab: "(Tidak), tapi kami (hanya) mengikuti apa yang kami dapati bapak-bapak kami mengerjakannya". Dan apakah mereka (akan mengikuti bapak-bapak mereka) walaupun syaitan itu menyeru mereka ke dalam siksa api yang menyala-nyala (neraka)?''. Luqman ayat 21

Zaman Arab Jahiliah diwarnai dengan penyembahan berhala dan thoghut,malahan ada yang sanggup menyembah pokok dan matahari. Kemungkaran dipandang sebagai permainan kepada mereka. Pemimpin pula ketika itu dilantik bukan kerana kepandaian tetapi dek pengaruh dan hartanya. Ini membawa kepada budaya minum arak, judi, riba dan sebagainya menjadi perkara biasa ketika itu. Bayi-bayi perempuan yang baru dilahirkan dibunuh penipuan, penindasan menjadi perkara yang tidak dapat dielakkan lagi. Perhambaan berleluasa yang kaya menjadi raja, yang lemah menjadi suruhan. sifat-sifat keberanian dan kegagahan pula digunakan untuk tujuan mencari kepentingan diri semata-mata. la menjadI alat untuk melakukan kekejaman dan penindasan. Kekuasan yang dimiliki bagaikan pedang yang terhunus di hujung leher untuk memenggal dan mencederakan orang lain.

وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَىٰ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِيمٌ.يَتَوَارَىٰ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ ۚ أَيُمْسِكُهُ عَلَىٰ هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرَابِ ۗ أَلَا سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ

Maksudnya:''Dan apabila seseorang dari mereka diberi khabar dengan (kelahiran) anak perempuan, hitamlah (merah padamlah) mukanya, dan dia sangat marah.Ia menyembunyikan dirinya dari orang banyak, disebabkan buruknya berita yang disampaikan kepadanya. Apakah dia akan memeliharanya dengan menanggung kehinaan ataukah akan menguburkannya ke dalam tanah (hidup-hidup)?. Ketahuilah, alangkah buruknya apa yang mereka tetapkan itu''. AI-Nahl ayat 58-58.

Melihat kepada betapa seriusnya kerosakan di dalam masyarakat tersebut, bukanlah tugas yang mudah untuk mana-mana reformis untuk memperbetulkan keadaan ini. Seorang pemimpin yang ingin mengislahkan keadaan kehidupan sosial tersebut perlu memiliki kebijaksanaan, kehebatan, serta mempunyai nilai kepimpinan yang tinggi.Tiada cahaya, malah kegelapan yang menyelubungi sistem kehidupan sosial ketika zaman Arab Jahiliah. 

Maka tepatlah bahawa Baginda Sallallahu'alaihiwasallam disifatkan sebagai penyuluh kepada kegelapan sepertimana firman Allah berbunyi,

 الر ۚ كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَىٰ صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ

Maksudnya:Alif, laam raa. (Ini adalah) Kitab yang Kami turunkan kepadamu supaya kamu mengeluarkan manusia dari gelap gulita kepada cahaya terang benderang dengan izin Tuhan mereka, (Iaitu) menuju jalan Tuhan Yang Maha Perkasa lagi Maha Terpuji''. Ibrahim ayat 1.

Di celah-celah kekalutan itulah Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam muncul sebagai utusan Allah Subhanahuwata'ala yang datangnya bukan untuk mencela segala keburukkan yang melanda. Tetapi membawa risalah membebaskan manusia daripada sebuah kegelapan kepada cahaya dan sinar. Ayat-ayat Allah, peringatan dan berita gembira menjadi senjata melenyapkan segala kemungkaran. Budaya kehambaan kepada manusia diubah kepada penyerahan diri dan mendambakan diri kepada Allah Subhanahuwata'ala yang maha berkuasa Baginda Sallallahu'alaihiwasallam telah datang dengan misi untuk melepaskan manusia daripada ancaman nafsu dan penganiayaan yang menyesakkan. Lantas menuju kepada kecerahan hati untuk menentang segala kebejatan dan mengajak kepada kebaikan. Ini juga ditambah dengan usaha untuk mengharamkan yang kotor dan keji serta menghalalkan yang bersih serta menyihatkan.

Konsep menjadi ummah yang terbaik atau khaira ummah diterapkan dengan gaya hidup secara berjamaah. Dakwah Baginda Sallallahu'alaihiwasallam kepada golongan keluarga dan sahabat terdekat merupakan usaha dakwah mencari kelompok jamaah yang bersama-sama di dalam usaha dakwah. Akhirnya daripada jamaah kecil ini menjadi kelompok ummah sejagat: sehinggalah menjadi ummah yang terbaik, Ini bertepatan dengan firman Allah berbunyi,

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ ۚ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ

Maksudnya:''Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik''. Ali-'Imran Ayat 110

Rasullullah Sallallahu'alaihiwasallam tidak hanya menerangi kelompok Arab Jahiliah sahaja. Tumpuan Baginda Sallallahu'alaihiwasallam adalah untuk semua ummah segenap pelusuk isi dunia. Hanya bermulanya usaha dakwah di negara arab kerana kedudukan bumi Mekah letaknya di tengah-tengah peta dunia Kota Mekah ini juga diketahui akan menjadi kota seluruh muslimin dan muslimat serta menjadi kota kebanggaan umat Islam. Justeru, kota ini perlu dijernihkan dari segala kebejatan dan kemungkaran terlebih dahulu. Kota Mekah ketika ini menjadi tempat berlangsungnya ibadat haji. Tempat Suci letaknya kaabah sebagai simbol kesatuan ummah di tengah-tengah Masjidil Haram. 

Rasululiah Sallallahu'alaihiwasallam telah mengisi hati-hati penganut Islam terawal dengan pengajaran dan hikmah dari Al-Qur'an yang mulia. Ruku' dan sujud kepada Allah Subhanuwata'ala sebagai penyerahan diri kepada Allah Subhanuwata'ala serta penyucian jiwa. Jiwa dan akhak mereka semakin kental dengan iman serta berjaya mengikis sifat kecintaan kepada dunia. Dakwah menjadi hobi mereka, malah syahid menjadi impian tertinggi.

Kesedaran ini telah memberi impak yang besar kepada individu dan masyarakat. Keimanan menjadi sumber inspirasi dan pencerahan akhlak. Perubahan yang menakjubkan di dalam sejarah kehidupan manusia tidak pernah berlaku sebelum itu. Rasulullah Sallallahualaihiwasallam telah mengangkat darjat manusia daripada menjadi hamba kepada nafsu semata kepada pendokong cahaya kebangkitan Islam.

Lihat sahaja kepada anak muda bernama Khalid bin al-Walid, seorang anak muda Quraisy yang hebat dan dihormati oleh ketua peperangan perkauman di Mekah. Namun setelah menjadi seorang muslim dia berjaya menerangi dunia pula sebagai Pedang Allah. Lihat pula Abu Ubaidah, seorang yang pemurah dan telah berjaya mengepalai kumpulan tentera Islam di dalam peperangan awal. Dia menjadi pemerintah tertinggi tentera Islam dan berjaya mengusir Hercules. 

Seterusnya muncul pula Amru bin al-As yang terkenal dengan kepintarannya. Begitu juga ketokohan Saad bin Abi Waqqas, Salman al-Farisi, Zaid bin Harith, Muaz bin Jabal, Ubaiy bin Ka'ab yang mempunyai kelas tersendiri dari segi ketokohan, keilmuan dan keberanian. Ini termasuklah masyarakat yang muncul dengan budaya keilmuan dan tarbiah Islamiah dan menjadi pemangkin kepada perjuangan memartabatkan serta memperluaskan penyebaran Islam ke seluruh dunia. 

Jelasnya Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam dengan bantuan Allah Subhanahuwata'ala telah mendorong manusia yang diselaputi kegelapan jahiliah kepada sinar yang memancar ke suluruh pelusuk bumi. Baginda Sallallahu'alaihiwasallam telah memperlihatkan era baru penuh sinar dan contoh ikutan, la adalah era Islam yang akan bersinar selama-lamanya dalam sejarah manusia.

Pokok yang baik pasti akan menghasilkan buah yang berkualiti. Maka akhlak yang terpuji pasti lahir daripada aqidah dan iman yang kukuh. Individu yang percaya dengan sebenar-benarnya kepada keesaan Allah Subhanahuwata'ala pasti tidak akan melakukan dosa dan maksiat. Malah, akan sentiasa terdorong pula hatinya untuk melakukan kebaikan. Sesuatu yang mustahil sekiranya seorang yang hatinya sentiasa ada Allah berakhlak keji.

Untuk itu, ubat kepada kebejatan akhlak yang berlaku adalah dengan kembali mengukuhkan keimanan kepada Allah Subhanahuwata'ala. Namun begitu, la harus bermula dengan kepimpinan dahulu. Pemimpin yang jiwanya tertanam kukuh rasa kehambaan kepada Allah Subhanahuwata'ala pasti takutkan kemarahan Allah subhanahuwata'ala. Maka, kepemimpinannya akan terarah kepada usaha memperbanyakkan perkara kebaikan. Kepercayaan kepada keesaan Allah subhanahuwata'ala serta kesedaran bahawa kewujudan Allah Subhanahuwata'ala akan menjadi benteng daripada melakukan unsur pecah amanah, rasuah dan penindasan terhadap rakyat. 

Aqidah yang kukuh di dalam jiwa secara automatik akan mengawal tingkah laku dan akhlak individu. Begitu jugalah peranan hati yang bertindak selaku raja kepada jasad. jika baik hatinya maka baiklah tingkah lakunya. Jika hatinya sentiasa bergelumang dengan hasad dengki, tamak dan haloba maka ia akan diserlahkan melalui perlakuan dan akhlak keji. Maka, antara perkara penting di dalam membentuk jiwa dan akhlak terpuji adalah dengan memperbaiki hati. Seharusnya hati merantai nafsu ammarah, bukan hati merajai jiwa ke arah memuaskan nafsu. Allah Subhanahuwata'ala berfirman di dalam al-Qur'an berbunyi,

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ.إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Maksudnya:''(Iaitu) di hari harta dan anak-anak laki-laki tidak berguna, kecuali orang-orang yang menghadap Allah dengan hati yang bersih''. Asy-Syu'ara' Ayat 89.

Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam turut bersabda,daripada Nu’man bin Basyir berkata, aku mendengar Nabi Sallallahu'alaihiwasallam bersabda:

أَلَا وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً، إِذَا صَلَحَتْ، صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، وَإِذَا فَسَدَتْ، فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، أَلَا وَهِيَ الْقَلْبُ

Maksudnya: “Ketahuilah bahawa pada jasad itu terdapat segumpal daging, jika ia baik maka baiklah seluruh jasadnya, jika ia buruk maka buruklah seluruh jasadnya, ketahuilah bahawa ia adalah hati (jantung)''.Riwayat al-Bukhari (52) dan Muslim (1599)

Aqidah yang kukuh membuahkan rasa kebencian kepada kemungkaran.Maka benarlah sabda Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam, daripada abu Sa’id al-Khudri RA berkata, aku mendengar Nabi Sallallahu'alaihiwasallam bersabda,

مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ، وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ

Maksudnya: “Barangsiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Apabila dia tidak mampu, maka dengan lisannya. Dan apabila dia tidak mampu lagi, maka dengan hatinya. Sesungguhnya itu adalah selemah-lemah iman''.Riwayat Muslim (78)

Agama kita Islam amat menitik beratkan perkara al-Amr bi al-Ma’ruf (menyeru kepada kebaikan) dan al-Nahi an al-Munkar (mencegah daripada perkara mungkar). Ini berdasarkan, banyak firman Allah Subhanahuwata'ala,

وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ۚ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

Maksudnya: “Dan hendaklah ada di antara kamu satu golongan yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya''. Ali-Imran ayat 104

Jika kita sebagai seorang pemimpin, gunakanlah kuasa mencegah kemungkaran sebaiknya mengikut hukum Allah. Jika mampu menegah dengan suara, lakukanlah dengan penuh hikmah. Jika dengan suara pun tidak mampu, pastikan jauh di dalam hati tidak meredai kemungkaran yang berlaku di hadapan mata walaupun ia dikatakan selemah-lemah iman.

Ketika Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam ditanya oleh malaikat Jibril tentang ihsan, Baginda Sallallahu'alaihiwasallam pun menjawab: 


قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْإِحْسَانُ قَالَ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنَّكَ إِنْ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ

Maksudnya:'' Dia bertanya lagi, 'Wahai Rasulullah, apakah ihsan itu?' Beliau menjawab, 'Kamu menyembah Allah seakan-akan kamu melihat-Nya, maka jika kamu tidak melihat-Nya maka sesungguhnya Dia melihatmu.''.Riwayat Muslim(10)

Ihsan ialah ikhlas dan tekun. laitu ikhlas di dalam beribadat kepada Allah Subhanahuwata'ala dan disertai dengan penuh ketekunan seolah-olah dapat melihat Allah Subhanahuwata'ala ketika melakukan ibadat. Sekiranya tidak mampu mencapai tahap tersebut, maka ingatah bahawa Allah Subhanahuwata'ala melihat kamu dan perbuatan kamu sama ada kecil mahupun besar. Impak ihsan kepada diri adalah kemunculan kesedaran di dalam diri bahawa Allah sentiasa ada dan melihat segala perbuatan baik dan jahat, kesedaran tersebut 'mengawal' diri daripada melakukan kemungkaran dan maksiat.

Diceritakan dalam sebuah riwayat, bahawa di sudut pasar Madinah Al-Munawarah seorang pengemis Yahudi buta mencerca Rasuluulah Sallallahu'alaihiwasallam dengan kata-katanya selalu "Wahai saudaraku jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya.

Maka setiap pagi Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam mendatanginya dengan membawa makanan dan tanpa berkata sepatah kata pun Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam menyuap makanan yang dibawanya kepada pengemis itu walaupun pengemis tersebut tetap menghambur cercaan terhadap Baginda Sallallahu'alaihiwasallam. Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam melakukannya hingga menjelang kewafatannya. Setelah kewafatan Rasuullah Sallallahu'alaihiwasallam tidak ada lagi orang yang memberikan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu.

Suatu hari Saidina Abu Bakar r.a pergi ke pasar tersebut dengan membawa makanan untuk diberikanya kepada pengemis itu. Abu Bakar ra mendatangi pengemis itu dan memberikan makanan itu kepadanya. Ketika Abu Bakar ra menyuap makanan, si pengermis marah sambil berteriak "Siapakah kamu?" Abu Bakar ra menjawab."Aku orang yang biasa yang menyuap makanan kepadamu setiap pagi."Bukan! Engkau bukan orang itu'' Jawab si pengemis buta itu. "Orang yang biasa itu selalu menyuap makanan ke mulutku itu, terlebih dahulu mengunyah makanan tersebut dengan mulutnya setelah itu diberikan kepadaku", tambah pengemis itu. Abu Bakar r.a tidak dapat menahan air matanya, da menangis sambil berkata kepada pengemis itu, "Aku memang bukan orang yang biasa datang kepadamu, aku adalah salah seorang dari sahabatriya,orang yang mulia itu telah tiada Dia adalah Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam orang yang biasa engkau cemuh itu" 

Setelah pengemis tu mendengar cerita Abu Bakar r.a, dia pun menangis teresak-esak dan kemudian berkata,"Benarkah demikian! Selama ini aku selalu menghinanya. menfitnahya, dia tidak pernah memarahiku sedikitpun, dia datang kepadaku dengan memberi makanan setiap pagi, da begitu mulia", Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadah di hadapan Abu Bakar r.a.

Lihatlah bagaimana Baginda Sallallahu'alaihiwasallam merupakan contoh akhlak terpuji kepada kita Baginda Sallallahu'alaihiwasallam sangat penyayang orangnya walaupun berhadapan dengan cacian dan makian. Inilah contoh pemimpin ulung yang mengotakan apa yang dikatakannya Tidak cepat menampilkan kemarahan dan reaksi negatif apabila dicabar dan dihina malah memberikan layanan terpuji kepada individu yang mengejinya. Ini juga suatu kaedah dakwah bil hal yang sangat tinggi nilainya.Maka benarlah dalam satu ayat al-Qur'an yang berbunyi,

وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ

Maksudnya:''Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung". Al-Qalam ayat 4.

عَنْ سَعْدِ بْنِ هِشَامٍ قَالَ سَأَلْتُ عَائِشَةَ فَقُلْتُ أَخْبِرِينِي عَنْ خُلُقِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ كَانَ خُلُقُهُ الْقُرْآنَ

maksud:''Dari Sa'ad bin Hisyam, ia berkata: "Aku pernah bertanya kepada Aisyah, tanyaku, 'Khabarkanlah kepadaku tentang akhlak Rasulullah ﷺ.' Aisyah pun menjawab, 'Akhlak beliau adalah Al-Qur'an''. riwayat Ahmad (24139).

Jelas kepada kita apabila membicarakan soal perkukuh aqidah perbaiki akhlak pokok pangkalnya adalah al-Qur'an dan al-sunnah. Mari kita kembali kepada al-Qur'an dan hadith serta menghayati isi kandungannya sedalam-dalamnya seterusnya mengaplikasikannya di dalam kehidupan harian. Ayat al-Qur'an bukan sahaja untuk dibaca tetapi harus dijadikan perlembagan hidup dan panduan di dalam mengurus negara.

Undang-undangnya harus mengikut al-Qur'an dan al-sunah, manakala muamalatrya berteraskan muamalat Islam. Pemimpinnya harus adil, bertaqwa, berbelanja dengan penuh hemah dan menjauhi rasuah barulah negara akan diredai Allah dan menjadi Baldatun Toyyibatun Wa Rabbun Ghafur.





No comments:

Post a Comment

Nabi Muhammad obor masyarakat dalam semua perkara termasuk aqidah, Syariat dan akhlak

Nabi Muhammad obor masyarakat dalam semua perkara termasuk aqidah, Syariat dan akhlak Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam diutuskan ...