Satuni golongan Marhaen'
Definisi marhaen' menurut Kamus Dewan Edisi Keempat ; kaum atau rakyat jelata seperti petani, nelayan dan lain-lain..
Istilah Marhaen' telah dizahirkan untuk menyatakan bahawa ada pihak yang perlukan pembelaan, bukan itu saja tapi untuk menyatakan bahawa pihak yang perlukan pembelaan itu perlu bersatu dalam satu kelompok yang dipanggil 'Marhaen'.
Marhaen' itu pada asalnya merujuk kepada nama seorang petani kelas sederhana yang satu ketika dahulu sekitar tahun 1927 sewaktu Soekarno atau 'Bung Karno' berjalan jalan di daerah pertanian 'Bandung Selatan' dan bertemu dengan petani petani disana yang terdiri dari pekerja pekerja dan pemilik pemilik ladang kecil dikawasan itu, lalu ditanya kepada petani itu 'siapa pemilik ladang ini' lalu petani itu menjawab 'Marhaen'. Semenjak dari itu 'Bung Karno' mengunakan perkataan 'Marhaen' itu untuk mengantikan istilah 'Proletar' yang digunakan oleh pengasas fahaman komunis 'Karl Mark' dimana istilah 'Proletar' itu memberi maksud 'Menjual tenaga kerjanya dengan tidak memiliki alat produksi sendiri', yang bertujuan untuk memperjuangkan nasib kaum pekerja. Sedangkan yang perlukan pembelaan bukan saja kaum pekerja sahaja tetapi meliputi semua kaum, dangan itu terciptalah istilah 'Marhaen' itu yang mewakili semua kaum, kaum yang melarat, kaum yang kecil, buruh kecil, petani kecil, pengusaha kecil, nelayan kecil, semuanya kecil dan istilah dan golonggan 'Proletar' itu pun termasuk didalam istilah 'Marhaen' itu. Kata 'Bung karno', sesiapa yang memihak kepada 'Marhaen' adalah seorang 'Marhaenisme', dan katanya lagi siapa yang memahami 'Marhaenisme' adalah seorang yang memahami 'Nasionalisme'.
'Nasionalisme' itu ertinya 'satu ideologi mencipta dan mempertahankan kedaulatan sebuah negara dan mewujudkan satu identiti bersama untuk sekumpulan manusia', bermakna sesiapa yang memperjuangkan ideolagi itu adalah seorang yang dipanggil 'Nasionalis'.
Berdasarkan definisi marhaen' menurut Kamus Dewan, maka dapat kita fahami bahawa Allah Subhanahuwata'ala menciptakan manusia dengan kepelbagaian latar belakang bagi tujuan saling mengenali dan melengkapi keperluan masing-masing.
Firman Allah Subhanahuwata'ala,
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
Maksudnya:"Wahai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling takwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal". Al-Hujurat 13
Firman Allah Subhanahuwata'ala,
وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Maksudnya:"Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana". Al-Taubah ayat 71.
Setiap insan harus memiliki sifat peduli sesama manusia agar mereka saling membantu.
Manusia diciptakan Allah Subhanahuwata'ala dalam keadaan lemah. Ia sebagaimana dijelaskan dalam Surah An-Nisa’ ayat 28,
يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ ۚ وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا
Maksudnya:"Allah hendak memberikan keringanan kepadamu, dan manusia dijadikan bersifat lemah".
Dalam satu lagi ayat dalam Surah Ar-Rum, ayat 54, Allah Subhanahuwata'ala berfirman,
اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفًا وَشَيْبَةً ۚ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۖ وَهُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ
Maksudnya:"Allah, Dialah yang menciptakan kamu dari keadaan lemah, kemudian Dia menjadikan (kamu) sesudah keadaan lemah itu menjadi kuat, kemudian Dia menjadikan (kamu) sesudah kuat itu lemah (kembali) dan beruban. Dia menciptakan apa yang dikehendaki-Nya dan Dialah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa".
Berdasarkan ayat-ayat itu, bukan bermaksud keadaan lemah menjadi alasan buat manusia tidak melakukan sesuatu.
Apabila menyedari kelemahan, kita akan berusaha mencari sumber kekuatan bagi memperbaiki diri.
Dalam masyarakat, golongan yang sering dikategorikan sebagai orang lemah terdiri daripada pelbagai latar belakang sama ada kesempitan dari segi ekonomi, penderitaan yang menyebabkan tidak mampu bekerja serta tidak berdaya sama ada fizikal atau mental selain ditindas kerana dizalimi.
Golongan itu mungkin terdiri daripada wanita, anak yatim, orang miskin, warga emas dan orang kurang upaya (OKU).
Bukti Islam menyantuni golongan Orang Kurang Upaya (OKU) dapat dilihat berdasarkan teguran Allah kepada Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam di dalam al-Quran Surah Abasa ayat 1-12. Peristiwa tersebut berlaku apabila seorang cacat penglihatan iaitu Abdullah Ibn Umm Maktum datang kepada Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam ketika baginda dikelilingi oleh pembesar Quraisy iaitu Utbah bin Rabi’ah dan saudaranya Shaybah Amr bin Hisham atau yang lebih dikenal sebagai Abu Jahl. Selain itu ada juga Umayyah bin Khalaf, dan Walid bin Mughirah (ayah dari Khalid bin Walid si “Pedang Allah”).
Mereka sedang mengikuti ceramah dan penjelasan mengenai Islam. Nabi pula ingin menggunakan peluang tersebut untuk menarik mereka menganut ajaran Islam.
Saat Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam berbicara kemudian datanglah Abdullah bin Ummi Maktum meminta Rasul untuk membaca sebuah ayat Al Quran. Dia berkata, “Wahai Rasulullah, ajari aku apa yang telah Allah ajarkan kepadamu.”
Abdullah bin Ummi Maktum radhiyallahu ‘anhu adalah l sepupu dari Khadijah binti Kuwailid (isteri Rasulullah). Ayahnya bernama Qays bin Sa’id dan ibunya adalah Atikah binti Abdullah. Ibunya dipanggil Ummi Maktum yang artinya “Ibu dari yang Tersembunyi” alasannya kerana dia melahirkan seorang anak yang buta. Abdullah bin Ummi Maktum adalah salah satu orang pertama yang masuk Islam. Dia juga termasuk salah seorang sahabat yang juga mengalami banyak penganiayaan terhadap kaum muslim. Penganiayaan hebat dari kaum Quraisy membuatkan beliau semakin tekad untuk berpegang dengan agama Allah.
Golongan lemah itu amat memerlukan perlindungan dan pembelaan agar mereka tidak mengalami penderitaan lebih parah.
Allah Subhanahuwata'ala memerintahkan agar melindungi kaum yang lemah seperti firman-Nya dalam Surah An-Nisa’, ayat 75,
وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا
Maksudnya:"Mengapa kamu tidak mahu berperang di jalan Allah dan (membela) orang-orang yang lemah baik laki-laki, wanita-wanita maupun anak-anak yang semuanya berdoa: "Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami dari negeri ini (Mekah) yang zalim penduduknya dan berilah kami pelindung dari sisi Engkau, dan berilah kami penolong dari sisi Engkau!".
Ahli tafsir menjelaskan, perkataan al-mustad’afin adalah sebagai golongan lemah dan orang yang dianggap tidak berdaya oleh masyarakat.
Manusia tidak boleh hidup sendirian, sebaliknya perlu bersama orang lain seperti keluarga, saudara-mara, rakan-rakan dan jiran tetangga.
Sifat peduli terhadap keperluan dan kesukaran dialami orang lain harus disemai dalam masyarakat melalui keprihatinan dan empati.
Empati bermaksud menghayati situasi sama terhadap kesusahan dialami orang lain yang akan kemudiannya membangkitkan semangat untuk membantu.
Sabda Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam,
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ يَسَّرَ عَلَى مُعْسِرٍ يَسَّرَ اللَّهُ عَلَيْهِ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ
Maksudnya:"Dari Abu Hurairah ia berkata; Rasulullah ﷺ bersabda, "Barangsiapa memberi kemudahan kepada orang yang kesulitan, maka Allah akan memudahkannya di dunia dan akhirat". Riwayat Ibnu Majah(2408)
Pernah suatu hari Rasulullah didatangi oleh satu kumpulan manusia yang sangat miskin. Mereka berkaki ayam, pakaian dan penampilan mereka menggambarkan kesusahan hidup mereka. Sahabat Nabi yang menyaksikan peristiwa ini berkata,
الْمُنْذِرَ بْنَ جَرِيرٍ يُحَدِّثُ عَنْ أَبِيهِ قَالَ كُنَّا عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي صَدْرِ النَّهَارِ فَجَاءَ قَوْمٌ عُرَاةً حُفَاةً مُتَقَلِّدِي السُّيُوفِ عَامَّتُهُمْ مِنْ مُضَرَ بَلْ كُلُّهُمْ مِنْ مُضَرَ فَتَغَيَّرَ وَجْهُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِمَا رَأَى بِهِمْ مِنْ الْفَاقَةِ فَدَخَلَ ثُمَّ خَرَجَ فَأَمَرَ بِلَالًا فَأَذَّنَ فَأَقَامَ الصَّلَاةَ فَصَلَّى ثُمَّ خَطَبَ فَقَالَ……
Maksudnya:"Mundzir bin Jarir bercerita dari Bapaknya dia berkata, "Kami pernah bersama Nabi ﷺ di siang hari, tiba-tiba datang suatu kaum dalam keadaan telanjang kaki sambil menggantungkan pedang-pedang mereka. kebanyakkan mereka -bahkan seluruhnya- dari kalangan Mudhar. Maka wajah Rasulullah ﷺ pun berubah kerana kemiskinan yang terlihat pada mereka. Kemudian beliau keluar dan menyuruh Bilal untuk mengumandangkan azan, lalu mendirikan solat. Kemudian beliau solat dan setelah itu berkhutbah seraya bersabda,……". Riwayat al-Nasai' (2507)
Begitulah Rasulullah. Pemimpin yang sangat sensitif melihat kesusahan rakyat sehingga dapat dikenali dari riak wajahnya. Rasululllah segera menghimpunkan para sahabat (setelah selesai solat) dan Baginda menyarankan agar golongan susah ini dibantu.
Sikap membantu orang yang kesusahan ini adalah sifat orang-orang yang beriman. Yahya bin Muaz seorang tokoh sufi kurun ketiga pernah berpesan:
حبك الفقراء من أخلاق المرسلين ، وإيثارك مجالستهم من علامة الصالحين ، وفرارك من صحبتهم من علامة المنافقين
Maksudnya:“Kecintaanmu pada orang-orang fakir miskin adalah akhlak para Nabi, menyantuni mereka dengan duduk bersama mereka adalah tanda-tanda orang yang soleh dan menjauhi mereka daripada mendampingi mereka adalah tanda-tanda orang munafik”. (Ittihaf Sadah al-Muttaqin)
Bantuan terhadap golongan memerlukan boleh diberikan dalam pelbagai bentuk sama ada zakat, sedekah, bantuan sosial, perlindungan dan lain-lain.
No comments:
Post a Comment